|
ELM.07. Montaż, uruchamianie i obsługa systemów robotyki
|
|
ELM.07.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
|
|
Efekty kształcenia
|
Kryteria weryfikacji
|
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
|
1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem układów robotyki i higieną pracy,
ochroną przeciwpożarową, ochroną antystatyczną, ochroną środowiska i ergonomią zgodnie
z normami bezpieczeństwa oraz przepisami prawa
|
1) rozpoznaje symbole związane z bezpieczeństwem układów robotyki i higieną pracy,
ochroną przeciwpożarową, ochroną antystatyczną, ochroną środowiska i ergonomią 2) rozpoznaje znaki nakazu, zakazu, ostrzegawcze, ewakuacyjne i ochrony przeciwpożarowej 3) wymienia przepisy prawa związane z bezpieczeństwem układów robotyki i higieną pracy,
ochroną przeciwpożarową, ochroną antystatyczną 4) wyjaśnia pojęcia związane z bezpieczeństwem układów robotyki i higieną pracy, ochroną
przeciwpożarową, ochroną antystatyczną, (przycisk awaryjnego zatrzymania, wyłącznik
główny zasilania elektrycznego, główny zawór odcinający sprężone powietrze, zawór
od gazów technologicznych, strefa pracy stanowiska, środki ochrony osobistej) 5) wskazuje rozwiązania ergonomiczne dla systemów robotyki
|
|
2) rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony
pracy i ochrony środowiska
|
1) wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska 2) wymienia zadania oraz uprawnienia instytucji i służb działających w zakresie ochrony
pracy i ochrony środowiska
|
|
3) określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa
i higieny pracy
|
1) wymienia obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy 2) wymienia obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy 3) wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy 4) wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy
|
|
4) identyfikuje zagrożenia związane z realizacją zadań zawodowych
|
1) rozpoznaje zagrożenia dla środowiska związane z pracą w zawodzie 2) wymienia sposoby postępowania w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego 3) przestrzega zasad postępowania w zależności od zagrożenia, w tym zagrożenia pożarowego,
rozprzestrzeniania się szkodliwych substancji, możliwości porażenia prądem, zagrożenia
spowodowanego działaniem systemu robotyki 4) reaguje zgodnie z przyjętymi zasadami postępowania w zależności od zagrożenia 5) przestrzega zasad bezpieczeństwa własnego i osób współpracujących oraz osób postronnych
|
|
5) charakteryzuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
|
1) wymienia czynniki szkodliwe występujące na stanowisku pracy 2) wymienia skutki oddziaływania czynników psychofizycznych podczas pracy 3) wymienia skutki oddziaływania czynników niebezpiecznych i uciążliwych na organizm
człowieka 4) wymienia skutki porażenia prądem 5) wymienia sposoby eliminacji czynników szkodliwych oraz psychofizycznych
|
|
6) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa
i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony antystatycznej i ochrony środowiska
|
1) dobiera wyposażenie stanowiska pracy pod względem ergonomii 2) ocenia przygotowanie stanowiska pracy pod względem potencjalnych zagrożeń dla człowieka
i środowiska 3) wskazuje metody eliminacji niebezpiecznych i szkodliwych czynników występujących
na stanowisku pracy 4) wymienia działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu pożaru lub innego zagrożenia
|
|
7) stosuje zasady bezpieczeństwa pracy z układami robotyki zgodnie z obowiązującymi
normami
|
1) wymienia normy bezpieczeństwa dla układów robotyki 2) wymienia podstawowe pojęcia dla bezpieczeństwa układów robotyki 3) definiuje zagrożenia występujące przy obsłudze, naprawie, konserwacji, programowaniu
oraz czyszczeniu układów robotyki 4) stosuje metody szacowania ryzyka 5) przewiduje niebezpieczeństwo związane z użytkowaniem układów robotyki 6) definiuje przestrzeń maksymalną i ograniczoną robota 7) wyjaśnia, czym jest limitowanie ruchów robota poprzez blokady i bezpieczne oprogramowanie 8) opisuje metody zabezpieczenia pracowników przed zagrożeniami 9) stosuje metody prawidłowego ograniczenia przestrzeni pracy robota w oparciu o zewnętrzne
elementy bezpieczeństwa (elementy pasywne -wygrodzenia, obudowy, oraz elementy aktywne
-kutyny, bariery, skanery, listwy naciskowe) 10) stosuje zasady bezpieczeństwa podczas naprawy układów robotyki 11) wymienia dodatkowe urządzenia ochronne dla danego układu robotyki 12) definiuje zagrożenia związane z nieoczekiwanym uruchomieniem układów robotyki 13) definiuje tryby pracy układu robotyki 14) wyjaśnia, czym charakteryzuje się bezpieczeństwo stanowisk z robotami współpracującymi
- cobotami (co-robot - collaborative robot)
|
|
8) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
|
1) wymienia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania
zadań zawodowych 2) dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanej pracy i
zadań 3) wykorzystuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej na stanowisku pracy 4) wykorzystuje środki ochrony indywidualnej podczas podłączania urządzeń do sieci
elektrycznej lub pneumatycznej
|
|
9) udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
|
1) opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego 2) ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego 3) zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku 4) układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej 5) powiadamia odpowiednie służby 6) prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego,
np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie 7) prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia
zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar 8) wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej
Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
|
|
ELM.07.2. Podstawy robotyki
|
|
Efekty kształcenia
|
Kryteria weryfikacji
|
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
|
1) opisuje historię i pojęcia związane z rozwojem robotyki
|
1) wyjaśnia terminy związane z rozwojem robotyki i generacjami robotów 2) wyjaśnia szanse i zagrożenia związane z rozwojem robotyki 3) opisuje historyczne zastosowania robotów w różnych dziedzinach życia 4) opisuje pozytywy wpływu robotyki na rynek pracy i gospodarkę
|
|
2) klasyfikuje roboty ze względu na ich budowę i funkcjonalność
|
1) rozpoznaje roboty ze względu na budowę jednostki kinematycznej 2) opisuje poszczególne rodzaje robotów 3) rozpoznaje roboty ze względu na obszar zastosowań 4) wyjaśnia rolę robotów współpracujących
|
|
3) charakteryzuje zastosowanie robotów w kontekście przemysłu 4.0 i 5.0 oraz sztucznej
inteligencji
|
1) opisuje elementy przemysłu 4.0 i 5.0 2) opisuje pojęcie sztucznej inteligencji 3) wymienia szanse i zagrożenia związane z zastosowaniem sztucznej inteligencji w
systemach robotyki
|
|
4) charakteryzuje elementy składowe i budowę robotów
|
1) określa elementy, zespoły elementów i układy robotów - układ sterowania, układ
zasilania, układ ruchu 2) wymienia parametry opisujące roboty: dokładność, powtarzalność, udźwig, zasięg,
moment siły, moment bezwładności, masa 3) opisuje działanie czujników stosowanych w urządzeniach i systemach robotyki 4) rozróżnia dane znamionowe maszyn manipulacyjnych
|
|
5) charakteryzuje układy sterowania stosowane w robotyce
|
1) rozróżnia struktury sterowania na podstawie schematów blokowych 2) rysuje schematy blokowe układów sterowania 3) rozróżnia sygnały stosowane w układach sterowania 4) rozpoznaje urządzenia stosowane w układach sterowania 5) rozróżnia rodzaje układów regulacji 6) rozpoznaje regulatory 7) wskazuje parametry regulatorów
|
|
6) charakteryzuje zrobotyzowane procesy produkcyjne
|
1) opisuje procesy technologiczne wykorzystujące roboty podczas: a) spawania (MIG, MAG, TIG, plazmowego, laserowego, hybrydowego) b) zgrzewania c) napawania d) paletyzacji i depaletyzacji e) obsługi maszyn (obrabiarek, maszyn sterowanych numerycznie (CNC), pras krawędziowych,
pras hydraulicznych, szlifierek, pił, wypalarek, wtryskarek) f) załadunku i rozładunku linii technologicznych g) cięcia (plazmowego, gazowego, wodnego, laserowego, mechanicznego) h) klejenia i uszczelniania i) nanoszenia powłok (w tym lakierowania) j) frezowania k) lutowania l) gratowania m) drukowania 2D i 3D n) kontroli jakości o) szlifowania p) klinczowania 2) opisuje konfigurację stacji zrobotyzowanej w zależności od procesu technologicznego
|
|
7) rozróżnia części maszyn i urządzeń w systemach robotyki
|
1) rozpoznaje części i mechanizmy w maszynach i urządzeniach w systemach robotyki 2) opisuje osie i wały maszynowe w systemach robotyki 3) opisuje budowę i rodzaje łożysk w systemach robotyki 4) wyjaśnia budowę i zasadę działania sprzęgieł i hamulców w systemach robotyki 5) klasyfikuje przekładnie mechaniczne w systemach robotyki 6) wyjaśnia budowę przekładni zębatych w systemach robotyki 7) wskazuje zastosowanie elementów, zespołów i mechanizmów maszyn i urządzeń w systemach
robotyki 8) wyjaśnia budowę i zasadę działania mechanizmów ruchu maszyn i urządzeń w systemach
robotyki
|
|
8) rozróżnia rodzaje połączeń mechanicznych w systemach robotyki
|
1) rozróżnia rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych w systemach robotyki 2) rozpoznaje rodzaje połączeń na podstawie dokumentacji technicznej w systemach robotyki
|
|
9) określa budowę i zasady działania maszyn i urządzeń stosowanych w robotyce
|
1) klasyfikuje maszyny i urządzenia stosowane w robotyce 2) opisuje elementy funkcjonalne maszyn i urządzeń stosowanych w robotyce 3) określa parametry techniczne maszyn i urządzeń stosowanych w robotyce 4) wyjaśnia budowę i zasadę działania oraz określa zastosowanie maszyn i urządzeń
stosowanych w robotyce 5) porównuje parametry maszyn i urządzeń na podstawie ich charakterystyki technicznej
|
|
10) rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne maszyn i urządzeń stosowanych
w robotyce
|
1) określa właściwości i zastosowanie metali, ich stopów i materiałów niemetalowych
stosowanych w robotyce w oparciu o normy 2) klasyfikuje stopy żelaza i metali nieżelaznych stosowanych w robotyce w oparciu
o normy 3) określa gatunek stopu na podstawie oznaczenia w oparciu o normy 4) określa właściwości i zastosowanie materiałów eksploatacyjnych w robotyce (olejów,
smarów, cieczy chłodząco-smarujących, paliw, uszczelnień technicznych)
|
|
11) stosuje prawa i zasady mechaniki technicznej, w tym wytrzymałości materiałów
|
1) rozróżnia pojęcia statyki: siła, układ sił, wypadkowa sił, płaski układ sił 2) oblicza warunki zachowania równowagi dla płaskiego dowolnego układu sił 3) wyznacza siły wynikające z warunku zachowania równowagi dla płaskiego dowolnego
układu sił 4) wyjaśnia pojęcia wytrzymałości materiałów: siły wewnętrzne, naprężenia, odkształcenia,
warunki wytrzymałościowe, naprężenia dopuszczalne 5) wskazuje cel wykonywania obliczeń wytrzymałościowych części maszyn i urządzeń 6) określa zakres obliczeń wytrzymałościowych dla określonych elementów konstrukcji
maszyn i urządzeń 7) wykonuje obliczenia wytrzymałościowe dla określonych konstrukcji maszyn i urządzeń
|
|
12) rozróżnia elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne
|
1) stosuje nazwy oraz oznaczenia wartości jednostek fizycznych 2) klasyfikuje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne 3) rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych 4) opisuje funkcje elementów oraz podzespołów elektrycznych i elektronicznych 5) rozróżnia podstawowe elementy obwodów elektrycznych oraz układów elektronicznych 6) stosuje prawo Ohma i prawa Kirchhoffa do obliczania prostych obwodów prądu stałego 7) odczytuje wartości parametrów elementów na podstawie oznaczeń na schematach i elementach
|
|
13) rozróżnia pojęcia związane z prądem i napięciem elektrycznym
|
1) definiuje zjawiska z dziedziny elektrotechniki i elektroniki 2) definiuje podstawowe parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych 3) wyznacza parametry w prostych obwodach nierozgałęzionych i rozgałęzionych prądu
stałego 4) wyznacza parametry przebiegu okresowego 5) analizuje obwody elektryczne prądu stałego i przemiennego 6) wymienia parametry charakteryzujące pole elektryczne i magnetyczne 7) stosuje podstawowe prawa elektrotechniki w trakcie wykonywania zadań zawodowych 8) wykonuje obliczenia z zastosowaniem praw elektrotechniki w obwodach elektrycznych
i układach elektronicznych 9) wyznacza parametry układu zasilającego ze względu na pobór maksymalnej mocy oraz
maksymalnego natężenia prądu przez zestaw urządzeń stanowiska zrobotyzowanego 10) określa możliwość podłączenia zestawu elementów pod daną wyspę wejść i wyjść zarówno
cyfrowych, jak i analogowych
|
|
14) charakteryzuje elementy i układy elektroniki analogowej
|
1) opisuje właściwości elektryczne półprzewodników 2) rozróżnia elementy bierne i półprzewodnikowe 3) wskazuje zastosowania elementów biernych i półprzewodnikowych 4) odczytuje charakterystyki elementów biernych i półprzewodnikowych 5) rozpoznaje schematy elektronicznych układów analogowych
|
|
15) charakteryzuje parametry elementów i układów elektroniki cyfrowej
|
1) określa funkcje logiczne przy użyciu bramek logicznych 2) wymienia parametry statyczne i dynamiczne układów cyfrowych 3) rozpoznaje elektroniczne układy cyfrowe na podstawie oznaczenia, symbolu, opisu
zasady działania, przebiegów stanów logicznych, tablicy prawdy 4) analizuje schematy układów kombinacyjnych na podstawie funkcji logicznych 5) sporządza schemat układu realizującego funkcje logiczne przy użyciu bramek logicznych
|
|
16) charakteryzuje budowę, parametry i funkcje elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych,
hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych
|
1) rozróżnia elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne, hydrauliczne, elektropneumatyczne
i elektrohydrauliczne, takie jak: typy siłowników, typy zaworów (w tym zawory odcinające),
wyspy zaworowe, sprężarki, rodzaje przewodów, rodzaje złączy, typy ssawek, zbiorniki
na medium zasilające, typy manometrów, typy czujników 2) opisuje parametry elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych,
elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych 3) opisuje funkcje elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych,
elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych 4) rozpoznaje elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne, hydrauliczne, elektropneumatyczne
i elektrohydrauliczne na podstawie symboli
|
|
17) wyjaśnia działanie układów sterowania pneumatycznego, hydraulicznego, elektropneumatycznego
i elektrohydraulicznego
|
1) rozpoznaje elementy układu sterowania pneumatycznego, hydraulicznego, elektropneumatycznego
i elektrohydraulicznego 2) opisuje zasadę działania układu sterowania pneumatycznego, hydraulicznego, elektropneumatycznego
i elektrohydraulicznego 3) rysuje schematy układów sterowania pneumatycznego, hydraulicznego, elektropneumatycznego
i elektrohydraulicznego 4) określa diagramy funkcyjne 5) rysuje diagramy funkcyjne
|
|
18) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań
zawodowych
|
1) wymienia cele normalizacji krajowej 2) podaje definicję i cechy normy 3) rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej 4) korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
|
|
ELM.07.3. Montaż urządzeń i systemów robotyki
|
|
Efekty kształcenia
|
Kryteria weryfikacji
|
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
|
1) rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej stosowanej
w robotyce
|
1) klasyfikuje rodzaje przyrządów pomiarowych stosowanych podczas obróbki ręcznej
i maszynowej 2) opisuje właściwości metrologiczne przyrządów pomiarowych 3) wykonuje pomiary wielkości geometrycznych 4) klasyfikuje mechaniczne przyrządy pomiarowe i wykonuje pomiary wielkości geometrycznych
części maszyn 5) wyznacza wymiary graniczne, odchyłki i tolerancje 6) przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów
|
|
2) sporządza szkice i rysunki części maszyn i urządzeń stosowanych w systemach robotyki
wykorzystując oprogramowanie wspomagające
|
1) rozróżnia rysunki techniczne: wykonawcze, złożeniowe, montażowe i operacyjne 2) odczytuje rysunki wykonawcze i złożeniowe 3) wykonuje rysunki połączeń: nitowanych, spawanych, zgrzewanych i gwintowych 4) wykonuje rysunki figur płaskich w rzutach prostokątnych 5) wykonuje rysunki brył geometrycznych w rzutach prostokątnych i aksonometrycznych 6) wykonuje rysunki części maszyn i urządzeń w rzutach prostokątnych i aksonometrycznych 7) wykonuje rysunki części maszyn i urządzeń stosowanych w systemach robotyki odwzorowujące
kształty zewnętrzne i wewnętrzne 8) wymiaruje rysunki typowych części maszyn i urządzeń stosowanych w systemach robotyki 9) wykonuje rysunki wykonawcze części maszyn i urządzeń stosowanych w systemach robotyki 10) wykorzystuje programy komputerowe do wykonywania dokumentacji technicznej maszyn
i urządzeń stosowanych w systemach robotyki 11) wykorzystuje programy komputerowe CAD (Computer Aided Design) wspomagające sporządzenie
rysunków 2D i 3D części maszyn i urządzeń stosowanych w systemach robotyki 12) wykorzystuje programy komputerowe wspomagające dobór materiałów konstrukcyjnych
maszyn i urządzeń stosowanych w systemach robotyki
|
|
3) przestrzega zasad tolerancji i pasowań
|
1) wyjaśnia zasady tolerancji i pasowań 2) stosuje układ tolerancji i pasowań 3) dobiera z tablic wartości odchyłek dla zadanych pasowań 4) oblicza luzy i wciski oraz tolerancje pasowań 5) podaje przykłady prawidłowych zastosowań tolerancji i pasowań dla danego typu otworu
w zależności od elementu składowego stanowiska zrobotyzowanego oraz jego oprzyrządowania
|
|
4) wykorzystuje komputerowe oprogramowanie wspomagające montaż urządzeń i systemów
robotyki
|
1) dobiera rodzaj oprogramowania do wspomagania montażu w systemach robotyki 2) stosuje oprogramowanie wspierające montaż elementów elektrycznych i elektronicznych 3) stosuje oprogramowanie wspierające montaż elementów pneumatycznych i hydraulicznych
w urządzeniach i systemach robotyki 4) odczytuje informacje z programów komputerowych wspierających montaż urządzeń i
systemów robotyki 5) dobiera dokumentację techniczną w wersji elektronicznej związaną z wykonywanym
zadaniem
|
|
5) wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych stosowanych
w robotyce
|
1) określa sposób montażu elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych stosowanych
w robotyce 2) określa czynności związane z montażem i demontażem elementów, podzespołów i zespołów
mechanicznych stosowanych w robotyce 3) przygotowuje stanowisko do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów
mechanicznych stosowanych w robotyce 4) dobiera narzędzia do montażu elementów podzespołów i zespołów mechanicznych stosowanych
w robotyce 5) łączy elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne stosowane w robotyce 6) usuwa błędy występujące podczas montażu elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
stosowanych w robotyce 7) dobiera narzędzia do demontażu elementów podzespołów i zespołów mechanicznych stosowanych
w robotyce 8) demontuje elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne stosowane w robotyce 9) przygotowuje do transportu zdemontowane elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne
stosowane w robotyce
|
|
6) posługuje się dokumentacją techniczną podczas montażu elementów, podzespołów i
zespołów mechanicznych stosowanych w robotyce
|
1) rozróżnia elementy dokumentacji technicznej dotyczącej montażu elementów, podzespołów
i zespołów mechanicznych stosowanych w robotyce 2) sprawdza zgodność montażu elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych stosowanych
w robotyce z dokumentacją techniczną 3) określa niezgodność wykonanych prac montażowych elementów, podzespołów i zespołów
mechanicznych z dokumentacją techniczną
|
|
7) dobiera narzędzia i metody pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych
i układach elektronicznych stosowanych w robotyce
|
1) opisuje metody pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach
elektronicznych 2) rozpoznaje przyrządy pomiarowe stosowane w elektrotechnice i elektronice 3) rozpoznaje symbole przyrządów pomiarowych stosowanych w elektrotechnice i elektronice 4) dobiera przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i
układach elektronicznych 5) wykonuje pomiary parametrów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i
układach elektronicznych 6) oblicza wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych 7) przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów
|
|
8) wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i elektronicznych
stosowanych w robotyce
|
1) określa sposób montażu elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i elektronicznych
stosowanych w robotyce 2) określa czynności związane z montażem i demontażem elementów, podzespołów i zespołów
elektrycznych i elektronicznych stosowanych w robotyce 3) przygotowuje stanowisko do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów
elektrycznych i elektronicznych stosowanych w robotyce 4) dobiera narzędzia do montażu elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i
elektronicznych stosowanych w robotyce 5) łączy elementy, podzespoły i zespoły elektryczne i elektroniczne stosowane w robotyce 6) usuwa błędy występujące podczas montażu elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych
i elektronicznych stosowanych w robotyce 7) dobiera narzędzia do demontażu elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych
i elektronicznych stosowanych w robotyce 8) demontuje elementy, podzespoły i zespoły elektryczne i elektroniczne stosowane
w robotyce 9) przygotowuje do transportu zdemontowane elementy, podzespoły i zespoły elektryczne
i elektroniczne stosowane w robotyce
|
|
9) posługuje się dokumentacją techniczną podczas montażu elementów, podzespołów i
zespołów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w robotyce
|
1) rozróżnia elementy dokumentacji technicznej dotyczącej montażu elementów, podzespołów
i zespołów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w robotyce 2) sprawdza zgodność montażu elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i elektronicznych
stosowanych w robotyce z dokumentacją techniczną 3) określa niezgodność wykonanych prac montażowych elementów, podzespołów i zespołów
elektrycznych i elektronicznych z dokumentacją techniczną
|
|
10) dobiera przyrządy do pomiarów wielkości fizycznych w układach pneumatycznych,
hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce
|
1) rozróżnia przyrządy do pomiaru wielkości fizycznych w układach pneumatycznych i
hydraulicznych na podstawie symboli, oznaczeń i właściwości 2) rozróżnia przyrządy do pomiaru wielkości fizycznych w układach elektropneumatycznych
i elektrohydraulicznych na podstawie symboli, oznaczeń i właściwości 3) wykonuje pomiary wielkości fizycznych w układach pneumatycznych, hydraulicznych,
elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych
|
|
11) wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych,
elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce
|
1) określa sposób montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych,
elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce 2) określa czynności związane z montażem i demontażem elementów, podzespołów i zespołów
pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych
w robotyce 3) przygotowuje stanowisko do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów
pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych
w robotyce 4) dobiera narzędzia do montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych,
hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce 5) łączy elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne, hydrauliczne, elektropneumatyczne
i elektrohydrauliczne stosowane w robotyce 6) usuwa błędy występujące podczas montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych,
hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce 7) dobiera narzędzia do demontażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych,
hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce 8) demontuje elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne, hydrauliczne, elektropneumatyczne
i elektrohydrauliczne stosowane w robotyce 9) przygotowuje do transportu zdemontowane elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne,
hydrauliczne, elektropneumatyczne i elektrohydrauliczne stosowane w robotyce
|
|
12) posługuje się dokumentacją techniczną podczas montażu elementów, podzespołów i
zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych
stosowanych w robotyce
|
1) rozróżnia elementy dokumentacji technicznej dotyczącej montażu elementów, podzespołów
i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych
stosowanych w robotyce 2) sprawdza zgodność montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, hydraulicznych,
elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych w robotyce z dokumentacją
techniczną 3) określa niezgodność wykonanych prac montażowych elementów, podzespołów i zespołów
pneumatycznych, hydraulicznych, elektropneumatycznych i elektrohydraulicznych stosowanych
w robotyce z dokumentacją techniczną
|
|
ELM.07.4. Uruchamianie urządzeń i systemów robotyki
|
|
Efekty kształcenia
|
Kryteria weryfikacji
|
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
|
1) opisuje zasadę działania urządzeń i systemów robotyki
|
1) wyjaśnia zasadę działania czujników i przetworników pomiarowych: czujników położenia
i przemieszczenia, czujników prędkości, czujników dotykowych i optycznych, czujników
obecności i zbliżenia, czujników sił i momentów, czujników ugięcia, czujników przechyłu,
czujników odległości, czujników ruchu, czujników ciśnienia, czujników temperatury 2) wyjaśnia zasadę działania silników elektrycznych prądu stałego, prądu przemiennego
jednofazowego, silników asynchronicznych prądu przemiennego trójfazowego, serwonapędów
i falowników, elektrycznych napędów liniowych 3) wyjaśnia działanie układów przenoszenia napędów stosowanych w urządzeniach i systemach
robotyki 4) wyjaśnia działanie systemów wizyjnych 5) wyjaśnia działanie chwytaków stosowanych w robotyce 6) wyjaśnia działanie konstrukcji i rozwiązań bionicznych w urządzeniach i systemach
robotyki 7) wyjaśnia działanie urządzeń i systemów techniki laserowej 8) wyjaśnia działanie systemów zdalnego nadzoru pracy w systemach robotyki 9) wyjaśnia działanie systemów współpracy w systemach robotyki 10) wyjaśnia działanie systemów bezpieczeństwa w systemach robotyki
|
|
2) wykorzystuje układy zasilające urządzeń i systemów robotyki
|
1) rozpoznaje układy zasilające urządzeń i systemów robotyki 2) uruchamia układy zasilające urządzeń i systemów robotyki 3) opisuje działanie układów zasilających urządzeń i systemów robotyki na etapie uruchamiania 4) reguluje układy zasilające urządzeń i systemów robotyki na etapie uruchamiania
zgodnie z dokumentacją techniczną i technologiczną
|
|
3) dobiera elementy urządzeń i systemów robotyki
|
1) dobiera elementy urządzeń i systemów robotyki w oparciu o dane znamionowe 2) wykorzystuje dokumentację techniczną podczas doboru elementów podzespołów i zespołów
w systemach robotyki
|
|
4) wykorzystuje oprogramowanie kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki
|
1) dobiera oprogramowanie kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki 2) instaluje oprogramowanie kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki 3) uruchamia oprogramowanie kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki 4) ocenia działanie urządzeń i systemów robotyki na etapie uruchamiania oprogramowania
kontrolującego pracę tych urządzeń i systemów 5) stosuje technikę komputerową do archiwizacji programów kontrolujących pracę urządzeń
i systemów robotyki
|
|
5) wykorzystuje urządzenia i systemy robotyki zgodnie z instrukcjami i dokumentacją
techniczną
|
1) analizuje dokumentację techniczną w zakresie uruchamiania urządzeń i systemów robotyki 2) uruchamia bloki funkcjonalne urządzeń i systemów robotyki w określonej kolejności 3) uruchamia urządzenia i systemy robotyki zgodnie z dokumentacją techniczną 4) sprawdza poprawność działania urządzeń i systemów robotyki na etapie uruchamiania 5) stosuje zasady bezpieczeństwa podczas uruchamiania urządzeń i systemów robotyki
|
|
6) reguluje urządzenia i systemy robotyki
|
1) określa zakres możliwych regulacji urządzeń i systemów robotyki 2) przeprowadza regulacje urządzeń i systemów robotyki na etapie uruchamiania 3) korzysta z dokumentacji technicznej na etapie regulacji urządzeń i systemów robotyki 4) stosuje zasady bezpieczeństwa podczas regulacji parametrów urządzeń i systemów
robotyki na etapie uruchamiania 5) ocenia i kontroluje pracę regulowanych elementów na etapie uruchamiania urządzeń
i systemów robotyki 6) sporządza notatki i dokumentację z wykonanych prac i czynności w zakresie regulacji 7) archiwizuje dokumentację dotyczącą wykonanych prac i czynności w zakresie regulacji
|
|
ELM.07.5. Obsługa urządzeń i systemów robotyki
|
|
Efekty kształcenia
|
Kryteria weryfikacji
|
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
|
1) monitoruje pracę urządzeń i systemów robotyki
|
1) dobiera sposoby monitorowania pracy urządzeń elektrycznych, pneumatycznych, hydraulicznych
i mechanicznych w systemach robotyki 2) odczytuje komunikaty z urządzeń monitorujących pracę urządzeń i systemów robotyki 3) rozpoznaje stan urządzeń na podstawie komunikatów z urządzeń monitorujących pracę
urządzeń i systemów robotyki 4) stosuje procedury postępowania wynikające z komunikatów z urządzeń monitorujących
pracę urządzeń i systemów robotyki
|
|
2) kontroluje stan techniczny urządzeń i systemów robotyki przed rozpoczęciem pracy
|
1) opisuje zakres kontroli urządzeń i systemów robotyki przed uruchomieniem 2) korzysta z dokumentacji technicznej urządzeń i systemów robotyki 3) określa stan techniczny urządzeń i systemów robotyki przed rozpoczęciem pracy zgodnie
z zakresem przewidzianym w dokumentacji technicznej
|
|
3) wykorzystuje programy kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki
|
1) instaluje oprogramowanie kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki 2) konfiguruje programy kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki 3) stosuje oprogramowanie kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki 4) archiwizuje oprogramowanie kontrolujące pracę urządzeń i systemów robotyki
|
|
4) obsługuje sieci komunikacyjne w urządzeniach i systemach robotyki
|
1) opisuje działanie sieci komunikacyjnych stosowanych w urządzeniach i systemach
robotyki 2) użytkuje urządzenia magistrali sieciowych na poziomie warstwy fizycznej i ich oprogramowania
zgodnie z zaleceniami dokumentacji technicznej 3) instaluje oprogramowanie obsługujące magistrale sieciowe 4) ocenia poprawność działania sieci komunikacyjnych w czasie pracy urządzeń i systemów
robotyki 5) odczytuje komunikaty i alarmy urządzeń sieciowych stosowanych w urządzeniach i
systemach robotyki 6) stosuje zalecenia w zakresie bezpieczeństwa użytkowania sieci komunikacyjnych stosowanych
w urządzeniach i systemach robotyki 7) wykonuje czynności w zakresie diagnostyki sieci komunikacyjnych na poziomie warstwy
fizycznej i protokołów komunikacyjnych
|
|
5) obsługuje urządzenia i systemy robotyki zgodnie z dokumentacją techniczną
|
1) korzysta z dokumentacji technicznej oraz instrukcji obsługi urządzeń i systemów
robotyki 2) przygotowuje do pracy urządzenia i systemy robotyki 3) wykorzystuje funkcje uruchamiania i zatrzymywania urządzeń i systemów robotyki
z pulpitu operatorskiego wyposażonego w przyciski sterownicze lub z dotykowego panelu
operatorskiego 4) używa funkcji bezpieczeństwa w stanach awaryjnych urządzeń i systemów robotyki 5) ocenia prawidłowość reakcji urządzeń i systemów robotyki na komendy zadawane z
pulpitu operatorskiego 6) reaguje na nieprawidłowości stwierdzone w czasie obsługi urządzeń i systemów robotyki 7) zgłasza zauważone w czasie obsługi urządzeń i systemów robotyki nieprawidłowości
odpowiednim służbom technicznym lub osobom odpowiedzialnym 8) wykonuje zalecenia w zakresie obsługi urządzeń i systemów robotyki zgodnie z dokumentacją
techniczną
|
|
ELM.07.6. Język obcy zawodowy
|
|
Efekty kształcenia
|
Kryteria weryfikacji
|
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
|
1) posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym
(ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności
zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie c) z dokumentacją związaną z danym zawodem d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
|
1) rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych
w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa
i higieny pracy b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań
zawodowych e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
|
|
2) rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie
języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym,
w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości,
komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie,
w standardowej odmianie języka b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury,
instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
|
1) określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu 2) znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje 3) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu 4) układa informacje w określonym porządku
|
|
3) samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne
w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności
zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję) b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności
zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument
związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
|
1) opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi 2) przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji,
wskazówek, określa zasady) 3) wyraża i uzasadnia swoje stanowisko 4) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze 5) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
|
|
4) uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych
-reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej,
ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem,
w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności
zawodowych b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument
związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności
zawodowych
|
1) rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę 2) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia 3) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z
opiniami innych osób 4) prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi 5) stosuje zwroty i formy grzecznościowe 6) dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
|
|
5) zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych
sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
|
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych
(np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach
instruktażowych) 2) przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym 3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub
w tym języku obcym nowożytnym 4) przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał
(np. prezentację)
|
|
6) wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz
podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego b) współdziała w grupie c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
|
1) korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego 2) współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe 3) korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych 4) identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy 5) wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie
słowa 6) upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje
opis, środki niewerbalne
|
|
ELM.07.7. Kompetencje personalne i społeczne
|
|
Efekty kształcenia
|
Kryteria weryfikacji
|
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
|
1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
|
1) stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku
pracy 2) przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe 3) respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z zawodem i miejscem
pracy 4) wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie 5) wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
|
|
2) planuje wykonanie zadania
|
1) omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy 2) określa czas realizacji zadań 3) realizuje działania w wyznaczonym czasie 4) monitoruje realizację zaplanowanych działań 5) dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań 6) dokonuje samooceny wykonanej pracy
|
|
3) ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
|
1) przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne 2) wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę 3) ocenia podejmowane działania 4) przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku
pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami i niewłaściwej eksploatacji
maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
|
|
4) wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
|
1) podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego 2) wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia 3) proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
w nieprzewidywalnych warunkach
|
|
5) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
|
1) rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych 2) wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji 3) wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej 4) przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposobów radzenia sobie ze stresem 5) rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych 6) określa skutki stresu
|
|
6) doskonali umiejętności zawodowe
|
1) pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł 2) określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu 3) analizuje własne kompetencje 4) wyznacza własne cele rozwoju zawodowego 5) planuje drogę rozwoju zawodowego 6) wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
|
|
7) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
|
1) identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne 2) stosuje aktywne metody słuchania 3) prowadzi dyskusję 4) udziela informacji zwrotnej
|
|
8) stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
|
1) opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania 2) opisuje techniki rozwiązywania problemów 3) wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
|
|
9) współpracuje w zespole
|
1) pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania 2) przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole 3) angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu 4) modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi
członkami zespołu
|
|
ELM.07.8. Organizacja pracy małych zespołów
|
|
Efekty kształcenia
|
Kryteria weryfikacji
|
|
Uczeń:
|
Uczeń:
|
|
1) dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
|
1) tworzy zespół w oparciu o charakter i zakres stawianych do realizacji zadań zawodowych 2) rozpoznaje role poszczególnych członków zespołu 3) przydziela właściwie zadania, uwzględniając predyspozycje i umiejętności członków
zespołu 4) przewiduje skutki niewłaściwego doboru osób do realizowanych zadań
|
|
2) planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
|
1) wskazuje istotne cechy członków zespołu i charakter przywództwa w odniesieniu do
poziomu i zakresu realizacji planowanych zadań 2) podaje przykłady dobrej współpracy w zespole 3) opracowuje zasady działania zespołu umożliwiające osiąganie założonych celów z
uwzględnieniem możliwości i doświadczenia jego członków 4) rozpisuje działania dla poszczególnych członków oraz osoby kierującej pracami zespołu
|
|
3) kieruje wykonaniem zadań przydzielonych zespołowi
|
1) formułuje zasady współpracy i wzajemnej pomocy w zespole 2) kieruje pracą zespołu z uwzględnieniem indywidualności jednostki i zespołu 3) wspiera działania zespołu zmierzające do osiągnięcia postawionego celu 4) udziela motywującej informacji zwrotnej członkom zespołu na etapie realizacji zadań
|
|
4) wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków
i jakość pracy zespołu
|
1) wskazuje wpływ postępu technicznego na doskonalenie jakości pracy 2) dokonuje prostych modernizacji stanowiska pracy
|
|
5) komunikuje się ze współpracownikami
|
1) wymienia normy i wartości stosowane w organizacji pracy zespołu 2) stosuje właściwe techniki komunikowania się w zespole 3) stosuje zasady delegowania zadań 4) opisuje pojęcie mobbingu 5) stosuje zasady zachowania się w zespole zgodne z przyjętymi normami społecznymi
|