1)
Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy nr 2006/126/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy (przekształcenie)
(Dz. Urz. UE L 403 z 30.12.2006, str. 18) oraz częściowo dyrektywy 2003/59/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego
szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób, zmieniającej
rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 oraz dyrektywę Rady 91/439/EWG i uchylającej
dyrektywę Rady 76/914/EWG (Dz. Urz. UE L 226 z 10.09.2003, str. 4, z późn. zm.; Dz.
Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 7, t. 7, str. 441, z późn. zm.).
2)
W brzmieniu ustalonym przez art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie
ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 720), która
weszła w życie z dniem 20 maja 2021 r.
3)
W brzmieniu ustalonym przez art. 4 pkt 2 ustawy, o której mowa w odnośniku 2.
4)
Na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2018 r. o zmianie ustawy - Prawo
o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 957), przepisu nie stosuje
się do czasu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających przekazywanie danych
na zasadach określonych w art. 100aa-100aq ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo
o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450, 463, 694 i 720). Na podstawie art. 14
ust. 2 ustawy wymienionej jako pierwsza w zdaniu pierwszym, minister właściwy do spraw
informatyzacji ogłasza w swoim dzienniku urzędowym komunikat określający termin wdrożenia
rozwiązań technicznych, o których mowa w zdaniu pierwszym.
5)
W brzmieniu ustalonym przez art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 r. o zmianie
ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1517), która
weszła w życie z dniem 4 grudnia 2020 r.; wszedł w życie z dniem 4 września 2020 r.
6)
W brzmieniu ustalonym przez art. 4 pkt 3 ustawy, o której mowa w odnośniku 2.
7)
Utracił moc z dniem 22 grudnia 2017 r. w zakresie, w jakim przewiduje pobranie opłaty
ewidencyjnej i opłaty za wydanie nowego dokumentu prawa jazdy z powodu konieczności
zmiany zawartych w nim danych, wynikającej ze zmiany stanu faktycznego spowodowanej
działaniem organów władzy samorządowej, na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego
z dnia 14 grudnia 2017 r. sygn. akt K 36/15 (Dz. U. poz. 2418).
8)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 8 pkt 2 ustawy, o której mowa w odnośniku 5; wszedł
w życie z dniem 4 września 2020 r.
9)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 288, 1492, 1517,
2275 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 464.
10)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r.
poz. 1423, 2122, 2123 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 72, 694 i 802.
11)
Na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy wymienionej jako pierwsza w odnośniku 4, przepisów
rozdziału nie stosuje się do czasu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających
przekazywanie danych na zasadach określonych w art. 100aa-100aq ustawy wymienionej
jako druga w odnośniku 4. Na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy wymienionej jako pierwsza
w odnośniku 4, minister właściwy do spraw informatyzacji ogłasza w swoim dzienniku
urzędowym komunikat określający termin wdrożenia rozwiązań technicznych, o których
mowa w zdaniu pierwszym.
12)
W brzmieniu ustalonym przez art. 8 pkt 3 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
5; weszła w życie z dniem 5 grudnia 2020 r. na podstawie komunikatu Ministra Cyfryzacji
z dnia 4 września 2020 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych
umożliwiających weryfikację danych o kierującym pojazdem w centralnej ewidencji kierowców
i wprowadzanie do centralnej ewidencji kierowców informacji o zatrzymaniu wydanego
w kraju prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem oraz o ich zwrocie (Dz.
U. poz. 1533), ogłoszonego na podstawie art. 22 ust. 1 tej ustawy.
13)
Na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy wymienionej jako pierwsza w odnośniku 4, przepisu
nie stosuje się do czasu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających przekazywanie
danych na zasadach określonych w art. 100aa-100aq ustawy wymienionej jako druga w
odnośniku 4. Na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy wymienionej jako pierwsza w odnośniku
4, minister właściwy do spraw informatyzacji ogłasza w swoim dzienniku urzędowym komunikat
określający termin wdrożenia rozwiązań technicznych, o których mowa w zdaniu pierwszym.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy wymienionej jako pierwsza w odnośniku 4, przepisu
nie stosuje się do czasu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających przekazywanie
staroście informacji z centralnej ewidencji kierowców, w przypadkach, o których mowa
w art. 102 ust. 1 pkt 4 i 5. Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy wymienionej jako pierwsza
w odnośniku 4, minister właściwy do spraw informatyzacji ogłasza w swoim dzienniku
urzędowym komunikat określający termin wdrożenia rozwiązań technicznych, o których
mowa w zdaniu trzecim.
14)
W brzmieniu ustalonym przez art. 8 pkt 3 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku
5; weszła w życie z dniem 5 grudnia 2020 r. na podstawie komunikatu Ministra Cyfryzacji
z dnia 4 września 2020 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych
umożliwiających weryfikację danych o kierującym pojazdem w centralnej ewidencji kierowców
i wprowadzanie do centralnej ewidencji kierowców informacji o zatrzymaniu wydanego
w kraju prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem oraz o ich zwrocie (Dz.
U. poz. 1533), ogłoszonego na podstawie art. 22 ust. 1 tej ustawy.
15)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 8 pkt 3 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku
5; weszła w życie z dniem 5 grudnia 2020 r. na podstawie komunikatu Ministra Cyfryzacji
z dnia 4 września 2020 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych
umożliwiających weryfikację danych o kierującym pojazdem w centralnej ewidencji kierowców
i wprowadzanie do centralnej ewidencji kierowców informacji o zatrzymaniu wydanego
w kraju prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem oraz o ich zwrocie (Dz.
U. poz. 1533), ogłoszonego na podstawie art. 22 ust. 1 tej ustawy.
16)
Zdanie pierwsze w brzmieniu ustalonym przez art. 8 pkt 3 lit. d ustawy, o której mowa
w odnośniku 5; weszła w życie z dniem 5 grudnia 2020 r. na podstawie komunikatu Ministra
Cyfryzacji z dnia 4 września 2020 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań
technicznych umożliwiających weryfikację danych o kierującym pojazdem w centralnej
ewidencji kierowców i wprowadzanie do centralnej ewidencji kierowców informacji o
zatrzymaniu wydanego w kraju prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem oraz
o ich zwrocie (Dz. U. poz. 1533), ogłoszonego na podstawie art. 22 ust. 1 tej ustawy.
17)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 8 pkt 4 ustawy, o której mowa w odnośniku 5; wszedł
w życie z dniem 5 grudnia 2020 r. na podstawie komunikatu Ministra Cyfryzacji z dnia
4 września 2020 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających
weryfikację danych o kierującym pojazdem w centralnej ewidencji kierowców i wprowadzanie
do centralnej ewidencji kierowców informacji o zatrzymaniu wydanego w kraju prawa
jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem oraz o ich zwrocie (Dz. U. poz. 1533),
ogłoszonego na podstawie art. 22 ust. 1 tej ustawy.
18)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 8 pkt 5 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
5.
19)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 8 pkt 5 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku
5.
20)
Dodany przez art. 8 pkt 6 ustawy, o której mowa w odnośniku 5.
21)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r.
poz. 1492, 1493, 1578, 1875, 2112, 2345 i 2401 oraz z 2021 r. poz. 97, 159 i 694.
22)
Ustawa została ogłoszona w dniu 10 lutego 2011 r.