Obwieszczenie Ministra Infrastrukturyz dnia 10 czerwca 2021 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących programów ochrony w lotnictwie cywilnym 1)Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych   (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 15 marca 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących programów ochrony w lotnictwie cywilnym   (Dz. U. z 2018 r. poz. 485), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 lutego 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących programów ochrony w lotnictwie cywilnym   (Dz. U. poz. 407).

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 lutego 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących programów ochrony w lotnictwie cywilnym   (Dz. U. poz. 407), które stanowią:
„ 

§ 2.

1.

Programy ochrony portu lotniczego i innego lotniska niepodlegającego alternatywnym środkom ochrony, przewoźnika lotniczego, zarejestrowanego agenta, zarejestrowanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego, instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej, lotniska niebędącego portem lotniczym podlegającego alternatywnym środkom ochrony, znanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego, znanego dostawcy zaopatrzenia portu lotniczego oraz znanego nadawcy, zwane dalej „programami ochrony”, i ich zmiany przedstawione do zatwierdzenia i niezatwierdzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia podlegają dostosowaniu do wymagań określonych w rozporządzeniu zmienianym w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, i są przedstawiane do zatwierdzenia w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Nieprzedstawienie programów ochrony albo ich zmian do zatwierdzenia we wskazanym terminie skutkuje pozostawieniem ich bez rozpatrzenia.

2.

Programy ochrony zatwierdzone na podstawie przepisów dotychczasowych podlegają dostosowaniu do wymagań określonych w rozporządzeniu zmienianym w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, w terminie 2 lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 ”
 .
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).

Załącznik   -   Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 15 marca 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących programów ochrony w lotnictwie cywilnym1)Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).

Na podstawie art. 189 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze   (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970 oraz z 2021 r. poz. 784 i 847) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa szczegółowe wymagania dotyczące programów ochrony lotnisk, przewoźników lotniczych, instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, zarejestrowanego agenta oraz innych podmiotów prowadzących działalność lotniczą, zwanych dalej „programami ochrony”.

§ 2.

Programy ochrony uwzględniają istniejący stan faktyczny w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego, aktualne zagrożenia dla lotnictwa cywilnego oraz obowiązujące przepisy dotyczące ochrony lotnictwa zawarte w szczególności w ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą”, wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych, a także w:

1)

rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 300/2008 z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego i uchylającym rozporządzenie (WE) nr 2320/2002   (Dz. Urz. UE L 97 z 09.04.2008, str. 72, z późn. zm.) oraz aktach wykonawczych i aktach uzupełniających wydanych na jego podstawie,

22)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 lutego 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących programów ochrony w lotnictwie cywilnym (Dz. U. poz. 407), które weszło w życie z dniem 19 marca 2021 r.)

rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiającym wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylającym rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) nr 2016/1377 oraz zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz. Urz. UE L 62 z 08.03.2017, str. 1, z późn. zm.3)Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 286 z 07.11.2019, str. 31, Dz. Urz. UE L 104 z 03.04.2020, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 139 z 23.04.2021, str. 184.)
- w szczególności w zakresie nowych technik i technologii środków ochrony.

§ 3.

Szczegółowe wymagania dotyczące programu ochrony:

2)

przewoźnika lotniczego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia;

3)

zarejestrowanego agenta określa załącznik nr 3 do rozporządzenia;

4)

zarejestrowanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego określa załącznik nr 4 do rozporządzenia;

5)

instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej określa załącznik nr 5 do rozporządzenia;

65)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.)

lotniska podlegającego w całości alternatywnym środkom ochrony określa załącznik nr 6 do rozporządzenia;

7)

znanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego określa załącznik nr 7 do rozporządzenia;

8)

znanego dostawcy zaopatrzenia portu lotniczego określa załącznik nr 8 do rozporządzenia;

9)

znanego nadawcy określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.

§ 4.

16)Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2..

Program ochrony jest przedstawiany do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, wraz z kompletem załączników, na informatycznym nośniku danych umożliwiającym kopiowanie jego treści, z zastrzeżeniem ust. 4.

1a7)Dodany przez § 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2..

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może wezwać do przedstawienia programu ochrony, o którym mowa w ust. 1, również w formie wydruku.

3.

Program ochrony zawiera następujące elementy porządkujące jego zawartość:

2)

numerację stron składającą się z numeru rozdziału i kolejnego numeru strony w rozdziale - nie dotyczy to strony tytułowej, stron spisu treści oraz stron wykazu wprowadzonych zmian;

3)

wykaz wprowadzonych zmian;

4)

umieszczoną na każdej stronie informację o numerze wersji, przy czym pierwsza wersja jest oznaczona numerem „00”.

4.

Program ochrony znanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego i program ochrony znanego dostawcy zaopatrzenia portu lotniczego jest przedstawiany do zatwierdzenia podmiotowi, który dokonuje wyznaczenia. Przepisy ust. 1, 1a i 3 stosuje się odpowiednio.10)Zdanie drugie w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. e rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.

5.

Program ochrony znanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego albo program ochrony znanego dostawcy zaopatrzenia portu lotniczego zatwierdzony w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej zgodnie z pkt 8.1.4.4 lub pkt 9.1.3.4 załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. UE L 299 z 14.11.2015, str. 1, z późn. zm.), obejmujący środki kontroli w zakresie ochrony, o których mowa odpowiednio w pkt 8.1.5 lub pkt 9.1.4 załącznika do tego rozporządzenia, uznaje się za spełniający wymogi niniejszego rozporządzenia.

§ 6.

Programy ochrony lotnisk, przewoźników lotniczych, instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, zarejestrowanego agenta oraz innych podmiotów prowadzących działalność lotniczą, zatwierdzone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, podlegają dostosowaniu do wymogów niniejszego rozporządzenia w terminie dwóch lat od dnia ich ostatniego zatwierdzenia.
1)
Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 lutego 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących programów ochrony w lotnictwie cywilnym (Dz. U. poz. 407), które weszło w życie z dniem 19 marca 2021 r.
3)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 286 z 07.11.2019, str. 31, Dz. Urz. UE L 104 z 03.04.2020, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 139 z 23.04.2021, str. 184.
4)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
5)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
6)
Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
7)
Dodany przez § 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
8)
Przez § 1 pkt 3 lit. c rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
9)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. d rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
10)
Zdanie drugie w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. e rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
11)
Przez § 1 pkt 4 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
12)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie programów ochrony, obowiązków oraz szkolenia w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. U. poz. 1638 oraz z 2011 r. poz. 1009), które na podstawie art. 18 ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1015) utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Załącznik nr 1   -   Szczegółowe wymagania dotyczące programu ochrony lotniska

Załącznik nr 2   -   Szczegółowe wymagania dotyczące programu ochrony przewoźnika lotniczego

Załącznik nr 3   -   Szczegółowe wymagania dotyczące programu ochrony zarejestrowanego agenta

Załącznik nr 4   -   Szczegółowe wymagania dotyczące programu ochrony zarejestrowanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego

Załącznik nr 5   -   Szczegółowe wymagania programu ochrony instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej

Załącznik nr 6   -   Szczegółowe wymagania dotyczące programu ochrony lotniska podlegającego w całości alternatywnym środkom ochrony

Załącznik nr 7   -   Szczegółowe wymagania dotyczące programu ochrony znanego dostawcy zaopatrzenia pokładowego

Załącznik nr 8   -   Szczegółowe wymagania dotyczące programu ochrony znanego dostawcy zaopatrzenia portu lotniczego

Załącznik nr 9   -   Szczegółowe wymagania programu ochrony znanego nadawcy