Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiskaz dnia 1 lipca 2021 r.w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na strategicznych mapach hałasu, sposobu ich prezentacji i formy ich przekazywania 1)Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 941).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 118 ust. 13 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska   (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219, z późn. zm.3)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 1378, 1565, 2127 i 2338 oraz z 2021 r. poz. 802, 868, 1047 i 1162.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

szczegółowy zakres danych ujętych na strategicznych mapach hałasu sporządzanych dla miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy, sposób ich prezentacji i formę ich przekazywania;

2)

szczegółowy zakres danych ujętych na strategicznych mapach hałasu sporządzanych dla głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk, sposób ich prezentacji i formę ich przekazywania.

§ 2.

Szczegółowy zakres danych ujętych na strategicznych mapach hałasu sporządzanych dla miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy, sposób ich prezentacji i forma ich przekazywania są określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

§ 3.

Szczegółowy zakres danych ujętych na strategicznych mapach hałasu sporządzanych dla głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk, sposób ich prezentacji i forma ich przekazywania są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
1)
Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 941).
2)
Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącą się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku (Dz. Urz. WE L 189 z 18.07.2002, str. 12 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 7, str. 101, Dz. Urz. UE L 311 z 21.11.2008, str. 1, Dz. Urz. UE L 168 z 01.07.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 115, Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 241 oraz Dz. Urz. UE L 67 z 05.03.2020, str. 132).
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 1378, 1565, 2127 i 2338 oraz z 2021 r. poz. 802, 868, 1047 i 1162.
4)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 1 października 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na mapach akustycznych oraz ich układu i sposobu prezentacji (Dz. U. poz. 1340 oraz z 2018 r. poz. 504), które zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. poz. 2087 oraz z 2020 r. poz. 1086) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Załącznik nr 1   -   Szczegółowy zakres danych ujętych na strategicznych mapach hałasu sporządzanych dla miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy, sposób ich prezentacji i forma ich przekazywania

1.

Na strategicznych mapach hałasu, zwanych dalej „mapami”, sporządzanych dla miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy, ujmuje się dane dla wszystkich odcinków dróg publicznych1)O średniodobowym natężeniu ruchu w poprzednim roku kalendarzowym powyżej 1000 pojazdów na dobę., odcinków linii kolejowych i tramwajowych, lotnisk2)W miastach o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy pod pojęciem lotniska rozumie się lotniska cywilne oraz lądowiska, z wyłączeniem lądowisk, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 34 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 882, z późn. zm.)., portówi miejsc prowadzenia działalności przemysłowej, usytuowanych w granicach tego miasta.

2.

Ilekroć w przepisach niniejszego załącznika jest mowa o:

1)

numerycznym modelu terenu - rozumie się przez to numeryczny model terenu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2020 r. poz. 2052, z późn. zm.);

2)

układzie PL-1992 i układzie PL-2000 - rozumie się przez to układy współrzędnych płaskich prostokątnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.

3.

W części opisowej map ujmuje się dane w zakresie:

1)

danych podmiotu lub organu odpowiedzialnego za sporządzenie map i wykonawcy map:

a)

nazwę,

b)

adres,

c)

służbowy adres e-mail,

d)

służbowy numer telefonu;

2)

charakterystyki terenu, dla którego są sporządzane mapy - ilustrowany materiałem fotograficznym ogólny opis miasta i dzielnic z podstawowymi danymi statystycznymi dotyczącymi:

a)

powierzchni,

b)

liczby mieszkańców,

c)

liczby obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, szpitali i domów pomocy społecznej;

3)

identyfikacji i charakterystyki źródeł hałasu drogowego - ogólny opis sieci drogowej w granicach tego miasta, ze wskazaniem odcinków głównych dróg;

4)

identyfikacji i charakterystyki źródeł hałasu szynowego - ogólny opis sieci kolejowej i tramwajowej w granicach tego miasta, ze wskazaniem odcinków głównych linii kolejowych;

5)

identyfikacji i charakterystyki źródeł hałasu lotniczego obejmujące:

a)

parametry techniczne i funkcjonalne lotniska:
  •   -  
    identyfikację i opis dróg startowych oraz tras odlotowych i dolotowych,
  •   -  
    liczbę operacji lotniczych - przylotów i odlotów wykonanych w poprzednim roku kalendarzowym na danym lotnisku i na każdej z dróg startowych, tras odlotowych i dolotowych,

b)

opis struktury floty lotniczej wykorzystywanej na lotnisku,

c)

identyfikację obszaru ograniczonego użytkowania, o ile został utworzony;

6)

identyfikacji i charakterystyki źródeł hałasu przemysłowego, w tym portowego - wskazanie głównych źródeł hałasu przemysłowego na terenie miasta oraz warunków pracy tych źródeł w poprzednim roku kalendarzowym, a także identyfikację obszaru ograniczonego użytkowania, o ile został utworzony dla danego źródła, ze szczególnym uwzględnieniem:

a)

zakładów z działalnością przemysłową, składową lub transportową,

b)

obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 5000 m2,

c)

parkingów powyżej 300 miejsc parkingowych przy obiektach użyteczności publicznej oraz parkingów działających w systemie „Parkuj i Jedź”,

d)

portów do obsługi statków o nośności nie niższej niż 1350 t, z wyłączeniem przystani dla promów;

7)

uwarunkowań akustycznych wynikających z dokumentów planistycznych, w szczególności z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - dopuszczalnych poziomów hałasu wynikających z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innych aktów prawa miejscowego wydanych na podstawie art. 118b i art. 135 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, lub z faktycznego zagospodarowania terenu, o którym mowa w art. 115 ustawy;

8)

metod i danych wykorzystanych do wykonania obliczeń akustycznych:

a)

nazwę metody referencyjnej,

b)

nazwę oprogramowania użytego do wykonania obliczeń akustycznych, jego producenta, numer licencji i informację, komu została ona wydana,

c)

charakterystykę obiektów przestrzennych3)W rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. z 2021 r. poz. 214). i zbiorów danych przestrzennych4)W rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.wykorzystanych do sporządzenia mapy, ich dokładność oraz datę ostatniej aktualizacji,

9)

przedstawienia wyników:

a)

pomiarów hałasu wykonanych lub pozyskanych na potrzeby sporządzenia map wraz z podaniem:
  •   -  
    wykonawcy pomiarów,
  •   -  
    dysponenta wyników,
  •   -  
    czasu odniesienia,
  •   -  
    daty ich wykonania,
  •   -  
    lokalizacji i wysokości punktów pomiarowych,
  •   -  
    natężenia ruchu dla hałasu drogowego, szynowego i lotniczego,
  •   -  
    numeru sprawozdania z pomiarów i nazwy laboratorium wraz z numerem akredytacji,
  •   -  
    miejsca przechowywania wyników pomiarów,

b)

kalibracji modelu obliczeniowego, tj. porównania rzeczywistych zmierzonych poziomów hałasu z obliczonymi poziomami hałasu;

10)

wskazania terenów zagrożonych hałasem - opis i usytuowanie terenów, na których występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonych wskaźnikami LDWN i LNw podziale na jednostki pomocnicze gminy w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713, z późn. zm.);

11)

wskazania danych liczbowych dotyczących ludności narażonej na hałas, w formie tabelarycznej, w podziale na jednostki pomocnicze gminy w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym:

a)

szacunkowej liczby lokali mieszkalnych oraz liczby osób zamieszkujących te lokale, w zaokrągleniu do najbliższych stu, a także szacunkowej liczby obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, szpitali i domów pomocy społecznej na terenach, na których występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonych wskaźnikami LDWN i LN, w każdym z następujących przedziałów przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu podanych w dB, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego, lotniczego oraz przemysłowego, w tym portowego:
  •   -  
    1-5 dB,
  •   -  
    5,1-10 dB,
  •   -  
    10,1-15 dB,
  •   -  
    powyżej 15 dB,

b)

szacunkowej liczby lokali mieszkalnych oraz liczby osób zamieszkujących te lokale, w zaokrągleniu do najbliższych stu, a także szacunkowej liczby obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, szpitali i domów pomocy społecznej, zagrożonych hałasem wyrażonym wskaźnikiem LDWN, w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego, lotniczego oraz przemysłowego, w tym portowego:
  •   -  
    55,0-59,9 dB,
  •   -  
    60,0-64,9 dB,
  •   -  
    65,0-69,9 dB,
  •   -  
    70,0-74,9 dB,
  •   -  
    75,0-79,9 dB,
  •   -  
    większe lub równe 80 dB (≥80 dB),

c)

szacunkowej liczby lokali mieszkalnych i liczby osób zamieszkujących te lokale, w zaokrągleniu do najbliższych stu, a także szacunkowej liczby obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, szpitali i domów pomocy społecznej, zagrożonych hałasem wyrażonym wskaźnikiem LN, w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego, lotniczego oraz przemysłowego, w tym portowego:
  •   -  
    50,0-54,9 dB,
  •   -  
    55,0-59,9 dB,
  •   -  
    60,0-64,9 dB,
  •   -  
    65,0-69,9 dB,
  •   -  
    70,0-74,9 dB,
  •   -  
    większe lub równe 75 dB (≥75 dB),

d)

szacunkowej powierzchni obszarów wyrażonej w km2, zagrożonych hałasem wyrażonym wskaźnikiem LDWN, w przedziałach wymienionych w lit. a i b,

e)

szacunkowej powierzchni obszarów wyrażonej w km2, zagrożonych hałasem wyrażonym wskaźnikiem LN, w przedziałach wymienionych w lit. a i c;

12)

analizy kierunków zmian stanu akustycznego środowiska - porównanie informacji i analiz z ostatnio sporządzonej mapy6)Pojęcie „strategiczna mapa hałasu” obejmuje również mapy akustyczne sporządzane przed 2020 r. z wynikami aktualnie sporządzanej mapy obejmujące:

a)

porównanie sposobu wykonania map,

b)

porównanie wyników map w formie wykresów i tabel, w tym porównanie wartości liczbowych opisanych w pkt 11;

13)

wyników analiz rozkładu hałasu - wyniki analiz rozkładu hałasu przeprowadzonych na różnych wysokościach przedstawiające rezultaty działań, o których mowa w pkt 14, w zakresie ochrony przed hałasem planowanych do realizacji w ciągu 5 lat, licząc od roku następującego po roku sporządzenia mapy, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego, lotniczego i przemysłowego, w tym portowego;

14)

propozycji działań w zakresie ochrony przed hałasem wynikających z aktualnych i przewidywanych w najbliższym czasie zamierzeń inwestycyjnych dla obszaru miasta oraz wieloletnich prognoz finansowych:

a)

planowanych do realizacji w ciągu 5 lat, licząc od roku następującego po roku sporządzenia mapy, oraz

b)

planowanych do realizacji w ciągu 6-10 lat, licząc od roku następującego po roku sporządzenia mapy, w tym także identyfikacji obszarów, które spełniają kryteria obszarów cichych w miastach
- w podziale na jednostki pomocnicze gminy w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego, lotniczego oraz przemysłowego, w tym portowego;

15)

oszacowania efektów działań, o których mowa w pkt 14 lit. a - zestawienie kosztów działań i efektów, które doprowadzą do zmniejszenia przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu oraz zmniejszenia liczby ludności narażonej na hałas przekraczający dopuszczalne poziomy hałasu, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego, lotniczego oraz przemysłowego, w tym portowego;

16)

informacji na temat dwóch ostatnio uchwalonych programów ochrony środowiska przed hałasem:

a)

obszar objęty programem ochrony środowiska przed hałasem,

b)

nazwa programu ochrony środowiska przed hałasem i rok uchwalenia,

c)

organ opracowujący program ochrony środowiska przed hałasem,

d)

rodzaj źródeł hałasu,

e)

liczba osób objętych działaniami ograniczającymi hałas,

f)

zestawienie, opis i oszacowanie efektów zrealizowanych działań w zakresie ochrony środowiska przed hałasem w powiązaniu z kosztami tych działań,

g)

zestawienie i opis uprzednio planowanych działań w zakresie ochrony środowiska przed hałasem, które nie zostały zrealizowane;

17)

streszczenia części opisowej sporządzonego w języku niespecjalistycznym:

a)

charakterystyka głównych źródeł hałasu,

b)

krótki opis terenów zagrożonych hałasem,

c)

szacunkowa liczba osób zamieszkujących na terenach, na których występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonych wskaźnikami LDWN i LN,

d)

krótki opis planowanych działań w zakresie ochrony przed hałasem.

4.

Część graficzna map zawiera:

1)

mapę emisyjną dla dróg i linii kolejowych, która charakteryzuje uśrednione z poprzedniego roku kalendarzowego dobowe natężenie ruchu;

2)

mapę imisyjną, która charakteryzuje stan akustyczny środowiska, obrazującą poziom hałasu w środowisku na wysokości 4 m nad poziomem terenu, z uwzględnieniem zróżnicowania ukształtowania terenu, stanu i sposobu jego zagospodarowania oraz lokalnych średnich warunków meteorologicznych za okres ostatnich 10 lat wraz z przypisaną liczbą osób, szpitali, domów pomocy społecznej i obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, zagrożonych hałasem; mapa ujmuje poziom hałasu oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego, lotniczego oraz przemysłowego, w tym portowego:

a)

wyrażonego wskaźnikiem LDWN w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB:
  •   -  
    55,0-59,9 dB,
  •   -  
    60,0-64,9 dB,
  •   -  
    65,0-69,9 dB,
  •   -  
    70,0-74,9 dB,
  •   -  
    75,0-79,9 dB,
  •   -  
    większe lub równe 80 dB (≥80 dB),

b)

wyrażonego wskaźnikiem LN w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB:
  •   -  
    50,0-54,9 dB,
  •   -  
    55,0-59,9 dB,
  •   -  
    60,0-64,9 dB,
  •   -  
    65,0-69,9 dB,
  •   -  
    70,0-74,9 dB,
  •   -  
    większe lub równe 75 dB (≥75 dB);

3)

mapę terenów objętych ochroną akustyczną przedstawiającą granice terenów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, wraz z przyporządkowanymi im dopuszczalnymi poziomami hałasu wyrażonymi wskaźnikami LDWN i LN, wynikającymi z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innych aktów prawa miejscowego wydanych na podstawie art. 118b i art. 135 ustawy lub z faktycznego zagospodarowania terenu, o którym mowa w art. 115 ustawy;

4)

mapę terenów zagrożonych hałasem charakteryzującą tereny, na których są przekroczone dopuszczalne poziomy hałasu wyrażone wskaźnikami LDWN lub LN, w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego, lotniczego oraz przemysłowego, w tym portowego:

a)

1-5 dB,

b)

5,1-10 dB,

c)

10,1-15 dB,

d)

powyżej 15 dB;

5)

mapy przedstawiające rezultaty działań planowanych do realizacji w ciągu 5 lat, o których mowa w ust. 3 pkt 14 lit. a, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego, lotniczego i przemysłowego, w tym portowego, które obrazują tereny zagrożone hałasem zlokalizowane w miejscach tych działań, ujmujące przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonych wskaźnikami LDWN i LN, w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB:

a)

1-5 dB,

b)

5,1-10 dB,

c)

10,1-15 dB,

d)

powyżej 15 dB;

6)

mapę granic miasta, opracowaną z wykorzystaniem danych pochodzących z bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 4 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, wraz z liczbą mieszkańców tego miasta;

7)

mapę zaludnienia przedstawiającą granice jednostek pomocniczych gminy, opracowaną z wykorzystaniem danych pochodzących z bazy danych, o której mowa w art. 4 ust. 1a pkt 4 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, wraz z przypisaną tym jednostkom liczbą mieszkańców oraz liczbą szpitali, domów pomocy społecznej i obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, z wyszczególnieniem jednostek pomocniczych gminy gęsto zaludnionych7)O zaludnieniu powyżej 5000 osób/km2..

5.

Część graficzną map sporządza się odpowiednio:

1)

w skalach większych od 1: 10 000 - w układzie PL-2000;

2)

w skalach mniejszych lub równych 1: 10 000 - w układzie PL-1992.

6.

Kolorystyka obszarów w poszczególnych przedziałach poziomów dźwięku:

7.

Mapy sporządza się z wykorzystaniem danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, z uwzględnieniem następujących parametrów obliczeniowych:

1)

wysokość punktów obserwacji siatki obliczeniowej - 4 m nad poziomem terenu;

2)

rozdzielczość siatki obliczeniowej - maksymalnie 10  10 m, a w przypadku hałasu lotniczego - maksymalnie 100  100 m;

3)

minimalna liczba odbić - 1.

8.

Numeryczny model terenu wykorzystywany do sporządzania map jest zaliczony do grupy NMT1 lub NMT2.

9.

Dla potrzeb informowania społeczeństwa streszczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 17, i części graficzne map, o których mowa w ust. 4 pkt 2-4 i 7, są udostępniane na ogólnodostępnych portalach podmiotów lub organów odpowiedzialnych za ich sporządzenie oraz w postaci usług sieciowych.

10.

Części graficzne map, o których mowa w ust. 4 pkt 2, 6 i 7, są udostępniane zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.

11.

Mapa imisyjna, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest opisywana metadanymi infrastruktury informacji przestrzennej8)W rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej. w zakresie pkt 5 trzeciej grupy tematycznej: zdrowie i bezpieczeństwo ludności.

12.

Mapy granic miasta, o których mowa w ust. 4 pkt 6, i mapy zaludnienia, o których mowa w ust. 4 pkt 7, są opisywane metadanymi infrastruktury informacji przestrzennej8)W rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej. w zakresie pkt 11 trzeciej grupy tematycznej: gospodarowanie obszarem, strefy ograniczone i regulacyjne oraz jednostki sprawozdawcze.

13.

Mapy hałasu są przekazywane Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska oraz właściwemu marszałkowi województwa w formie elektronicznej, w postaci:

1)

edytowalnych plików tekstowych - część opisowa mapy;

2)

plików źródłowych z oprogramowania używanego do wykonania obliczeń akustycznych - wszystkie pliki końcowego modelu akustycznego, umożliwiające otworzenie lub odtworzenie modelu w programie, w którym został on wykonany, wraz z odczytem wszystkich parametrów obliczeniowych oraz wyników tych obliczeń;

3)

zbiorów danych przestrzennych4)W rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej. w jednym z powszechnie stosowanych formatów GIS - część graficzna map, o których mowa w ust. 4, w podziale na jednostki pomocnicze gminy w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

14.

Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska oraz właściwemu marszałkowi województwa są przekazywane w formie elektronicznej także:

1)

warstwy:

a)

zieleni wysokiej,

b)

współczynnika pochłaniania akustycznego przez grunt (G),

c)

budynków,

d)

mostów, wiaduktów i tuneli,

e)

z propozycjami działań w zakresie ochrony przed hałasem planowanych do realizacji w ciągu 5 lat,

f)

z punktami pomiarowymi i punktami obliczeniowymi,

2)

numeryczny model terenu (NMT) przetworzony na potrzeby mapy
- w podziale na jednostki pomocnicze gminy w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
1)
O średniodobowym natężeniu ruchu w poprzednim roku kalendarzowym powyżej 1000 pojazdów na dobę.
2)
W miastach o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy pod pojęciem lotniska rozumie się lotniska cywilne oraz lądowiska, z wyłączeniem lądowisk, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 34 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 882, z późn. zm.).
3)
W rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. z 2021 r. poz. 214).
4)
W rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.
5)
Metodyka przedstawiona w „Dobrych praktykach wykonywania strategicznych map hałasu - wytycznych Głównego Inspektora Ochrony Środowiska”, które są udostępniane na stronie podmiotowej Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
6)
Pojęcie „strategiczna mapa hałasu” obejmuje również mapy akustyczne sporządzane przed 2020 r.
7)
O zaludnieniu powyżej 5000 osób/km2.
8)
W rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.

Załącznik nr 2   -   Szczegółowy zakres danych ujętych na strategicznych mapach hałasu sporządzanych dla głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk, sposób ich prezentacji i forma ich przekazywania

1.

Na strategicznych mapach hałasu, zwanych dalej „mapami”, sporządzanych dla głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk ujmuje się dane dotyczące głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk położonych na obszarze województwa, z uwzględnieniem danych dotyczących oddziaływania akustycznego tych dróg, linii kolejowych i lotnisk na sąsiednie województwa, o ile takie oddziaływanie występuje.

2.

Na mapach sporządzanych dla głównych dróg i głównych linii kolejowych ujmuje się dane dla odcinków głównych dróg i głównych linii kolejowych położonych poza granicami miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy.

3.

Ilekroć w przepisach niniejszego załącznika jest mowa o:

1)

numerycznym modelu terenu - rozumie się przez to numeryczne modele terenu, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2020 r. poz. 2052, z późn. zm.);

2)

układzie PL-1992 i układzie PL-2000 - rozumie się przez to układy współrzędnych płaskich prostokątnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.

4.

W części opisowej map ujmuje się dane w zakresie:

1)

danych podmiotu lub organu odpowiedzialnego za sporządzenie mapy i wykonawcy mapy:

a)

nazwę,

b)

adres,

c)

służbowy adres e-mail,

d)

służbowy numer telefonu;

2)

charakterystyki terenu, dla którego są sporządzane mapy - ilustrowany materiałem fotograficznym ogólny opis terenu z podziałem na powiaty, z podstawowymi danymi statystycznymi dotyczącymi:

a)

powierzchni,

b)

liczby mieszkańców,

c)

liczby obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, szpitali i domów pomocy społecznej;

3)

identyfikacji i charakterystyki głównych dróg - dane dotyczące:

a)

numeru drogi,

b)

nazwy odcinka drogi,

c)

natężenia ruchu z podziałem na poszczególne kategorie pojazdów w odniesieniu do pory doby, pory dnia, pory wieczora i pory nocy;

4)

identyfikacji i charakterystyki głównych linii kolejowych:

a)

parametry techniczne i funkcjonalne linii kolejowych:
  •   -  
    numer i nazwa linii,
  •   -  
    nazwa i kilometr punktu początkowego,
  •   -  
    nazwa i kilometr punktu końcowego,
  •   -  
    długość, kategoria i znaczenie linii,
  •   -  
    liczba i klasa torów na linii,
  •   -  
    średnia prędkość na linii,

b)

dane dotyczące natężenia ruchu z podziałem na poszczególne kategorie pojazdów w odniesieniu do pory doby, pory dnia, pory wieczora i pory nocy;

5)

identyfikacji i charakterystyki głównych lotnisk:

a)

parametry techniczne i funkcjonalne lotniska:
  •   -  
    identyfikacja i opis dróg startowych oraz tras odlotowych i dolotowych,
  •   -  
    liczba operacji lotniczych - przylotów i odlotów wykonanych w poprzednim roku kalendarzowym na danym lotnisku i na każdej z dróg startowych, tras odlotowych i dolotowych,

b)

opis struktury floty lotniczej wykorzystywanej na lotnisku,

c)

identyfikację obszaru ograniczonego użytkowania, o ile został utworzony;

6)

uwarunkowań akustycznych wynikających z dokumentów planistycznych, w szczególności z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - dopuszczalnych poziomów hałasu wynikających z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innych aktów prawa miejscowego wydanych na podstawie art. 118b i art. 135 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, lub z faktycznego zagospodarowania terenu, o którym mowa w art. 115 ustawy;

7)

metod i danych wykorzystanych do wykonania obliczeń akustycznych:

a)

nazwę metody referencyjnej,

b)

nazwę oprogramowania użytego do wykonania obliczeń akustycznych, jego producenta, numer licencji i informację ze wskazaniem, komu została ona wydana,

c)

charakterystykę obiektów przestrzennych1)W rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. z 2021 r. poz. 214). i zbiorów danych przestrzennych2)W rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej. wykorzystanych do sporządzenia mapy, ich dokładność oraz datę ostatniej aktualizacji,

8)

przedstawienia wyników:

a)

pomiarów hałasu wykonanych lub pozyskanych na potrzeby sporządzenia map wraz z podaniem:
  •   -  
    wykonawcy pomiarów,
  •   -  
    dysponenta wyników,
  •   -  
    czasu odniesienia,
  •   -  
    daty ich wykonania,
  •   -  
    lokalizacji i wysokości punktów pomiarowych,
  •   -  
    natężenia ruchu,
  •   -  
    numeru sprawozdania z pomiarów i nazwy laboratorium wraz z numerem akredytacji,
  •   -  
    miejsca przechowywania wyników pomiarów,

b)

kalibracji modelu obliczeniowego, tj. porównania rzeczywistych zmierzonych poziomów hałasu z obliczonymi poziomami hałasu;

9)

wskazania terenów zagrożonych hałasem w podziale na powiaty - opis i usytuowanie terenów, na których występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonych wskaźnikami LDWN i LN;

10)

wskazania danych liczbowych dotyczących ludności narażonej na hałas, w formie tabelarycznej, w podziale na powiaty:

a)

szacunkowej liczby lokali mieszkalnych oraz liczby osób zamieszkujących te lokale, w zaokrągleniu do najbliższych stu, a także szacunkowej liczby obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, szpitali i domów pomocy społecznej na terenach, na których występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonych wskaźnikami LDWN i LN, w każdym z następujących przedziałów przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu podanych w dB, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego oraz lotniczego:
  •   -  
    1-5 dB,
  •   -  
    5,1-10 dB,
  •   -  
    10,1-15 dB,
  •   -  
    powyżej 15 dB,

b)

szacunkowej liczby lokali mieszkalnych oraz osób zamieszkujących te lokale, w zaokrągleniu do najbliższych stu, a także szacunkowej liczby obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, szpitali i domów pomocy społecznej, zagrożonych hałasem wyrażonym wskaźnikiem LDWN, w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego oraz lotniczego:
  •   -  
    55,0-59,9 dB,
  •   -  
    60,0-64,9 dB,
  •   -  
    65,0-69,9 dB,
  •   -  
    70,0-74,9 dB,
  •   -  
    75,0-79,9 dB,
  •   -  
    większe lub równe 80 dB (≥80 dB),

c)

szacunkowej liczby lokali mieszkalnych i liczby osób zamieszkujących te lokale, w zaokrągleniu do najbliższych stu, a także szacunkowej liczby obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, szpitali i domów pomocy społecznej, zagrożonych hałasem wyrażonym wskaźnikiem LN, w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB, oddzielnie dla hałasu drogowego, szynowego oraz lotniczego:
  •   -  
    50,0-54,9 dB,
  •   -  
    55,0-59,9 dB,
  •   -  
    60,0-64,9 dB,
  •   -  
    65,0-69,9 dB,
  •   -  
    70,0-74,9 dB,
  •   -  
    większe lub równe 75 dB (≥75 dB),

d)

szacunkowej powierzchni obszarów wyrażonej w km2, zagrożonych hałasem wyrażonym wskaźnikiem LDWN, w przedziałach wymienionych w lit. a i b,

e)

szacunkowej powierzchni obszarów wyrażonej w km2, zagrożonych hałasem wyrażonym wskaźnikiem LN, w przedziałach wymienionych w lit. a i c;

11)

analizy kierunków zmian stanu akustycznego środowiska - porównanie informacji i analiz ostatnio sporządzonej mapy4)Pojęcie „strategiczna mapa hałasu” obejmuje również mapy akustyczne sporządzane przed 2020 r. dla głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk z wynikami aktualnie sporządzanej mapy obejmujące:

a)

porównanie sposobu wykonania map,

b)

porównanie wyników map w formie wykresów i tabel, w tym porównanie wartości liczbowych opisanych w pkt 10;

12)

wyników analiz rozkładu hałasu - wyniki analiz przeprowadzonych na różnych wysokościach przedstawiające rezultaty działań planowanych do realizacji w ciągu 5 lat, licząc od roku następującego po roku sporządzenia mapy, o których mowa w pkt 13;

13)

propozycji działań w zakresie ochrony przed hałasem wynikających z aktualnych i przewidywanych w najbliższym czasie zamierzeń inwestycyjnych dla głównych dróg, głównych linii kolejowych i głównych lotnisk oraz wieloletnich prognoz finansowych:

a)

planowanych do realizacji w ciągu 5 lat, licząc od roku następującego po roku sporządzenia mapy, oraz

b)

planowanych do realizacji w ciągu 6-10 lat, licząc od roku następującego po roku sporządzenia mapy;

14)

oszacowania efektów działań, o których mowa w pkt 13 lit. a - zestawienie kosztów działań i efektów, które doprowadzą do zmniejszenia przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu oraz zmniejszenia liczby ludności narażonej na hałas przekraczający dopuszczalne poziomy hałasu;

15)

informacji na temat dwóch ostatnio uchwalonych programów ochrony środowiska przed hałasem:

a)

obszar objęty programem ochrony środowiska przed hałasem,

b)

nazwa programu ochrony środowiska przed hałasem i rok uchwalenia,

c)

organ opracowujący program ochrony środowiska przed hałasem,

d)

rodzaj źródeł hałasu,

e)

liczba osób objętych działaniami ograniczającymi hałas,

f)

zestawienie, opis i oszacowanie efektów zrealizowanych działań w zakresie ochrony środowiska przed hałasem w powiązaniu z kosztami tych działań,

g)

zestawienie i opis uprzednio planowanych działań w zakresie ochrony środowiska przed hałasem, które nie zostały zrealizowane;

16)

streszczenia części opisowej sporządzonego w języku niespecjalistycznym:

a)

charakterystyka głównych źródeł hałasu,

b)

krótki opis terenów zagrożonych hałasem,

c)

szacunkowa liczba osób zamieszkujących na terenach, na których występują przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonych wskaźnikami LDWN i LN,

d)

krótki opis planowanych działań w zakresie ochrony przed hałasem.

5.

Część graficzna map zawiera:

1)

mapę emisyjną dla dróg i linii kolejowych, która charakteryzuje uśrednione z poprzedniego roku kalendarzowego dobowe natężenie ruchu;

2)

mapę imisyjną, która charakteryzuje stan akustyczny środowiska, obrazującą poziom hałasu w środowisku na wysokości 4 m nad poziomem terenu, z uwzględnieniem zróżnicowania ukształtowania terenu, stanu i sposobu jego zagospodarowania oraz lokalnych średnich warunków meteorologicznych za okres ostatnich 10 lat wraz z przypisaną liczbą osób, szpitali, domów pomocy społecznej i obiektów związanych ze stałym lub czasowym pobytem dzieci i młodzieży, zagrożonych hałasem:

a)

wyrażonym wskaźnikiem LDWN w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB:
  •   -  
    55,0-59,9 dB,
  •   -  
    60,0-64,9 dB,
  •   -  
    65,0-69,9 dB,
  •   -  
    70,0-74,9 dB,
  •   -  
    75,0-79,9 dB,
  •   -  
    większe lub równe 80 dB (≥80 dB),

b)

wyrażonym wskaźnikiem LN w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB:
  •   -  
    50,0-54,9 dB,
  •   -  
    55,0-59,9 dB,
  •   -  
    60,0-64,9 dB,
  •   -  
    65,0-69,9 dB,
  •   -  
    70,0-74,9 dB,
  •   -  
    większe lub równe 75 dB (≥75 dB);

3)

mapę terenów objętych ochroną akustyczną przedstawiającą granice terenów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, wraz z przyporządkowanymi im dopuszczalnymi poziomami hałasu wyrażonymi wskaźnikami LDWN i LN, wynikającymi z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innych aktów prawa miejscowego wydanych na podstawie art. 118b i art. 135 ustawy lub z faktycznego zagospodarowania terenu, o którym mowa w art. 115 ustawy;

4)

mapę terenów zagrożonych hałasem charakteryzującą tereny, na których są przekroczone dopuszczalne poziomy hałasu wyrażone wskaźnikami LDWN i LN, w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB:

a)

1-5 dB,

b)

5,1-10 dB,

c)

10,1-15 dB,

d)

powyżej 15 dB;

5)

mapy przedstawiające rezultaty działań planowanych do realizacji w ciągu 5 lat, o których mowa w ust. 4 pkt 13 lit. a, które obrazują tereny zagrożone hałasem zlokalizowane w miejscach tych działań, ujmujące przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu wyrażonych wskaźnikami LDWN i LN, w każdym z następujących przedziałów wartości podanych w dB:

a)

1-5 dB,

b)

5,1-10 dB,

c)

10,1-15 dB,

d)

powyżej 15 dB.

6.

Część graficzną map sporządza się odpowiednio:

1)

w skalach większych od 1: 10 000 - w układzie PL-2000;

2)

w skalach mniejszych lub równych 1: 10 000 - w układzie PL-1992.

7.

Kolorystyka obszarów w poszczególnych przedziałach poziomów dźwięku:

8.

Mapy sporządza się z wykorzystaniem danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, z uwzględnieniem następujących parametrów obliczeniowych:

1)

wysokość punktów obserwacji siatki obliczeniowej - 4 m nad poziomem terenu;

2)

rozdzielczość siatki obliczeniowej - maksymalnie 20  20 m, a w przypadku hałasu lotniczego - maksymalnie 100  100 m;

3)

minimalna liczba odbić - 1.

9.

Numeryczny model terenu wykorzystywany do sporządzania map jest zaliczony do grupy NMT1 lub NMT2.

10.

Dla potrzeb informowania społeczeństwa streszczenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 16, i części graficzne map, o których mowa w ust. 5, są udostępniane na ogólnodostępnych portalach podmiotów lub organów odpowiedzialnych za ich sporządzenie oraz w postaci usług sieciowych.

11.

Części graficzne map, o których mowa w ust. 5 pkt 2-4, są udostępniane zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.

12.

Mapa emisyjna, o której mowa w ust. 5 pkt 1, jest opisywana metadanymi infrastruktury informacji przestrzennej5)W rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.
w zakresie pkt 7 pierwszej grupy tematycznej: sieci transportowe.

13.

Mapa imisyjna, o której mowa w ust. 5 pkt 2, jest opisywana metadanymi infrastruktury informacji przestrzennej5)W rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej. w zakresie pkt 5 trzeciej grupy tematycznej: zdrowie i bezpieczeństwo ludności.

14.

Mapy są przekazywane Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska oraz właściwemu marszałkowi województwa w formie elektronicznej w postaci:

1)

edytowalnych plików tekstowych - część opisowa map;

2)

plików źródłowych z oprogramowania używanego do wykonania obliczeń akustycznych - wszystkie pliki końcowego modelu akustycznego, umożliwiające otworzenie lub odtworzenie modelu w programie, w którym został on wykonany, wraz z odczytem wszystkich parametrów obliczeniowych oraz wyników tych obliczeń;

3)

zbiorów danych przestrzennych2)W rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej., w jednym z powszechnie stosowanych formatów GIS - część graficzna map, w podziale na powiaty.

15.

Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska oraz właściwemu marszałkowi województwa są przekazywane w formie elektronicznej także:

1)

warstwy:

a)

zieleni wysokiej,

b)

współczynnika pochłaniania akustycznego przez grunt (G),

c)

budynków,

d)

mostów, wiaduktów i tuneli,

e)

z propozycjami działań w zakresie ochrony przed hałasem planowanych do realizacji w ciągu 5 lat,

f)

z punktami pomiarowymi i punktami obliczeniowymi,

g)

z kilometrażem dla głównych dróg i głównych linii kolejowych,

h)

granic powiatów,

2)

numeryczny model terenu (NMT) przetworzony na potrzeby mapy
- w podziale na powiaty.
1)
W rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. z 2021 r. poz. 214).
2)
W rozumieniu art. 3 pkt 11 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.
3)
Metodyka przedstawiona w „Dobrych praktykach wykonywania strategicznych map hałasu - wytycznych Głównego Inspektora Ochrony Środowiska”, które są udostępniane na stronie podmiotowej Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
4)
Pojęcie „strategiczna mapa hałasu” obejmuje również mapy akustyczne sporządzane przed 2020 r.
5)
W rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.