Rozporządzenie Ministra Infrastrukturyz dnia 2 sierpnia 2021 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach 1)Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 1-5, 7 i 8 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami   (Dz. U. z 2021 r. poz. 1212) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach   (Dz. U. poz. 1206) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w § 11 w ust. 7 dodaje się zdanie drugie:
„ 
Nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w § 15 pkt 5 oraz § 16 ust. 1 pkt 2 i 5, jeżeli egzamin był przeprowadzany pojazdem, o którym mowa w art. 53 ust. 4a ustawy.
 ”
 ;

2)

w § 13:

a)

w ust. 3:
  •   -  
    w pkt 3:
    •   -  
      - lit. a otrzymuje brzmienie:
      „ 

      a)

      nie więcej niż dziewięć części praktycznych egzaminów państwowych w ciągu doby, a w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii:
      •   -  
        B+E, C1, C i T nie więcej niż sześć części praktycznych egzaminów państwowych w ciągu doby,
      •   -  
        C1+E, C+E, D1, D1+E, D i D+E nie więcej niż pięć części praktycznych egzaminów państwowych w ciągu doby,
       ”
       ,
    •   -  
      - w lit. b wyraz „pięćdziesięciu” zastępuje się wyrazami „czterdziestu pięciu”,
    •   -  
      - lit. d otrzymuje brzmienie:
      „ 

      d)

      maksymalnie jedną część praktyczną egzaminu państwowego w ciągu godziny i trzydziestu minut - w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii C1+E, C+E, D1, D, D1+E i D+E
       ”
       ,
    •   -  
      - część wspólna otrzymuje brzmienie:
      „ 
      •   -  
        nie dotyczy prawa jazdy kategorii AM oraz pozwolenia;
       ”
       ,

b)

ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„ 

4.

Dopuszcza się:

1)

wydłużenie czasu, o którym mowa w ust. 3 pkt 4, wyłącznie o czas, który jest niezbędny do zakończenia egzaminu rozpoczętego przed zakończeniem 8 godzin pracy egzaminatora;

2)

skrócenie czasu, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. b-d, wyłącznie w przypadku, gdy mogłoby dojść do przekroczenia czasu rozpoczęcia egzaminu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, przy zachowaniu pozostałych warunków, o których mowa w ust. 3.
 ”
 ,

c)

dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
„ 

7.

Egzaminu, dla którego na podstawie § 33 przyjęto, że osoba nie przystąpiła do egzaminu, i ustalono wynik egzaminu - „X”, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 2 i 5 oraz art. 67 ust. 1 pkt 9 ustawy, nie wlicza się do maksymalnej liczby części praktycznych egzaminów, o której mowa w ust. 3 pkt 3 lit. a.
 ”
 ;

3)

w § 18 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„ 

4.

W przypadku osoby z udokumentowaną opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej dysleksją dopuszcza się przygotowanie dla tej osoby przez ośrodek egzaminowania indywidualnego egzaminu w zakresie części teoretycznej, w którym uczestniczyć będzie egzaminator prowadzący egzamin oraz inny egzaminator wyznaczony przez egzaminatora nadzorującego. Egzaminator wyznaczony przez egzaminatora nadzorującego czyta osobie egzaminowanej treść pytań i odpowiedzi wyświetlane na monitorze komputera. Pozostałe zasady przeprowadzania tego egzaminu nie ulegają zmianie.
 ”
 ;

4)

w § 37 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1)

starostom - w odniesieniu do instruktorów i podmiotów prowadzących szkolenie będących w ich ewidencji i rejestrze; w ramach przekazywanych danych dodatkowo wyszczególnia się wariant za pierwszym podejściem po ukończeniu szkolenia podstawowego;
 ”
 ;

5)

użyte w § 42 w ust. 2 w pkt 8 i w ust. 6 w pkt 4 wyrazy „w art. 112 ust. 1 pkt 2 ustawy” zastępuje się wyrazami „w art. 112 ust. 1 pkt 1 lub 2 ustawy, w zależności od kategorii uprawnień”;

6)

w załączniku nr 2 do rozporządzenia:

a)

w tabeli nr 1 poz. 4 otrzymuje brzmienie:
„ 
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu lub będącemu na oznakowanym przejściu dla pieszych.
 ”
 ,

b)

w tabeli nr 4 w:
  •   -  
    poz. 1 w kolumnie nr 3 w pkt 4 w części „Sposób wykonania części zadania określonego w pkt 4 lit. b” tiret trzecie otrzymuje brzmienie:
    „ 
    •   -  
      cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia - w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B+E nie jest wymagane, aby po zakończeniu cofania urządzenie sprzęgające przyczepy znajdowało się bezpośrednio nad kulistą główką haka pojazdu silnikowego, jednak jego odległość od główki haka nie powinna przekraczać 0,5 m,
     ”
     ,
  •   -  
    poz. 2 w kolumnie nr 3 w:
    •   -  
      - pkt 5 skreśla się wyrazy „, C1, C, D1”,
    •   -  
      - pkt 6 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
      „ 
      dla prawa jazdy kategorii B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, T:
       ”
       ,
    •   -  
      - w części wspólnej wyraz „jedno” zastępuje się wyrazem „trzykrotne”,
    •   -  
      poz. 3 w kolumnie nr 3 po lit. c dodaje się część wspólną w brzmieniu:
      „ 
      Jeżeli infrastruktura placu manewrowego to umożliwia, to przy wykonywaniu zadania parkowanie prostopadłe wjazd tyłem - wyjazd przodem, kierunek wjazdu w lewo lub w prawo wybiera osoba egzaminowana.
       ”
       ,

c)

w tabeli nr 7 poz. 5 otrzymuje brzmienie:
„ 
Przejazd przez skrzyżowania równorzędne - w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii C1+E, C, C+E, D1+E, D, D+E i T zadanie realizuje się w zależności od tego, czy sytuacja drogowa umożliwia jego bezpieczne wykonanie oraz od dostępności skrzyżowania.
 ”
 ,

d)

w tabeli nr 10 wiersz „C+E - egzamin przeprowadzany ciągnikiem siodłowym z naczepą” otrzymuje brzmienie:
„ 

„C+E - egzamin przeprowadzany ciągnikiem siodłowym z naczepą
38
4
22
16,5
31,5
-
5
18
7&quot,
                   

e)

w tabeli nr 11 w:
  •   -  
    lp. 1 w kolumnie „Parkowanie skośne” w opisie opis lit. c otrzymuje brzmienie:
    „ 
    c - 7,5 m dla kat. C1, C, D1, B+E, T
    12 m dla kat. C1+E, C+E, D1+E, D, D+E
    13 m dla kat. C1+E, C+E przeprowadzanej ciągnikiem siodłowym z naczepą
     ”
     ,
  •   -  
    lp. 2 w kolumnie „Parkowanie prostopadłe” w opisie opis lit. c otrzymuje brzmienie:
    „ 
    c - 12 m dla kat. C1, C, D1, B+E, T
    16 m dla kat. C1+E, C+E, D1+E, D, D+E
    18 m dla kat. C1+E, C+E przeprowadzanej ciągnikiem siodłowym z naczepą
     ”
     .

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 2 lit. a i c oraz pkt 4, które wchodzą w życie z dniem 6 września 2021 r.
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).