Na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 1-5, 7 i 8 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami
(Dz. U. z 2021 r. poz. 1212) zarządza się, co następuje:
§ 1.
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 28 czerwca 2019 r. w sprawie egzaminowania
osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania
i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych
sprawach
(Dz. U. poz. 1206) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 11 w ust. 7 dodaje się zdanie drugie:
„
Nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w § 15 pkt 5 oraz § 16 ust. 1 pkt 2
i 5, jeżeli egzamin był przeprowadzany pojazdem, o którym mowa w art. 53 ust. 4a ustawy.
”
;
2)
w § 13:
a)
w ust. 3:
-
w pkt 3:
-
- lit. a otrzymuje brzmienie:
„
a)
nie więcej niż dziewięć części praktycznych egzaminów państwowych w ciągu doby, a
w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii:
-
B+E, C1, C i T nie więcej niż sześć części praktycznych egzaminów państwowych w ciągu
doby,
-
C1+E, C+E, D1, D1+E, D i D+E nie więcej niż pięć części praktycznych egzaminów państwowych
w ciągu doby,
”
,
-
- w lit. b wyraz „pięćdziesięciu” zastępuje się wyrazami „czterdziestu pięciu”,
-
- lit. d otrzymuje brzmienie:
„
d)
maksymalnie jedną część praktyczną egzaminu państwowego w ciągu godziny i trzydziestu
minut - w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii C1+E, C+E, D1, D, D1+E
i D+E
”
,
-
- część wspólna otrzymuje brzmienie:
„
-
nie dotyczy prawa jazdy kategorii AM oraz pozwolenia;
”
,
b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„
4.
Dopuszcza się:
1)
wydłużenie czasu, o którym mowa w ust. 3 pkt 4, wyłącznie o czas, który jest niezbędny
do zakończenia egzaminu rozpoczętego przed zakończeniem 8 godzin pracy egzaminatora;
2)
skrócenie czasu, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. b-d, wyłącznie w przypadku, gdy
mogłoby dojść do przekroczenia czasu rozpoczęcia egzaminu, o którym mowa w ust. 3
pkt 1 i 2, przy zachowaniu pozostałych warunków, o których mowa w ust. 3.
”
,
c)
dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
„
7.
Egzaminu, dla którego na podstawie § 33 przyjęto, że osoba nie przystąpiła do egzaminu,
i ustalono wynik egzaminu - „X”, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w § 16 ust.
1 pkt 2 i 5 oraz art. 67 ust. 1 pkt 9 ustawy, nie wlicza się do maksymalnej liczby
części praktycznych egzaminów, o której mowa w ust. 3 pkt 3 lit. a.
”
;
3)
w § 18 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„
4.
W przypadku osoby z udokumentowaną opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej dysleksją
dopuszcza się przygotowanie dla tej osoby przez ośrodek egzaminowania indywidualnego
egzaminu w zakresie części teoretycznej, w którym uczestniczyć będzie egzaminator
prowadzący egzamin oraz inny egzaminator wyznaczony przez egzaminatora nadzorującego.
Egzaminator wyznaczony przez egzaminatora nadzorującego czyta osobie egzaminowanej
treść pytań i odpowiedzi wyświetlane na monitorze komputera. Pozostałe zasady przeprowadzania
tego egzaminu nie ulegają zmianie.
”
;
4)
w § 37 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„
1)
starostom - w odniesieniu do instruktorów i podmiotów prowadzących szkolenie będących
w ich ewidencji i rejestrze; w ramach przekazywanych danych dodatkowo wyszczególnia
się wariant za pierwszym podejściem po ukończeniu szkolenia podstawowego;
”
;
5)
użyte w § 42 w ust. 2 w pkt 8 i w ust. 6 w pkt 4 wyrazy „w art. 112 ust. 1 pkt 2 ustawy” zastępuje się wyrazami „w art. 112 ust. 1 pkt 1 lub 2 ustawy, w zależności od kategorii uprawnień”;
6)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia:
a)
w tabeli nr 1 poz. 4 otrzymuje brzmienie:
„
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu lub będącemu na oznakowanym przejściu
dla pieszych.
”
,
b)
w tabeli nr 4 w:
-
poz. 1 w kolumnie nr 3 w pkt 4 w części „Sposób wykonania części zadania określonego
w pkt 4 lit. b” tiret trzecie otrzymuje brzmienie:
„
-
cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie
sprzęgnięcia - w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii B+E nie jest
wymagane, aby po zakończeniu cofania urządzenie sprzęgające przyczepy znajdowało się
bezpośrednio nad kulistą główką haka pojazdu silnikowego, jednak jego odległość od
główki haka nie powinna przekraczać 0,5 m,
”
,
-
poz. 2 w kolumnie nr 3 w:
-
- pkt 5 skreśla się wyrazy „, C1, C, D1”,
-
- pkt 6 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„
dla prawa jazdy kategorii B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, T:
”
,
-
- w części wspólnej wyraz „jedno” zastępuje się wyrazem „trzykrotne”,
-
poz. 3 w kolumnie nr 3 po lit. c dodaje się część wspólną w brzmieniu:
„
Jeżeli infrastruktura placu manewrowego to umożliwia, to przy wykonywaniu zadania
parkowanie prostopadłe wjazd tyłem - wyjazd przodem, kierunek wjazdu w lewo lub w
prawo wybiera osoba egzaminowana.
”
,
c)
w tabeli nr 7 poz. 5 otrzymuje brzmienie:
„
Przejazd przez skrzyżowania równorzędne - w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy
kategorii C1+E, C, C+E, D1+E, D, D+E i T zadanie realizuje się w zależności od tego,
czy sytuacja drogowa umożliwia jego bezpieczne wykonanie oraz od dostępności skrzyżowania.
”
,
d)
w tabeli nr 10 wiersz „C+E - egzamin przeprowadzany ciągnikiem siodłowym z naczepą”
otrzymuje brzmienie:
„
„C+E - egzamin przeprowadzany ciągnikiem siodłowym z naczepą
38
4
22
16,5
31,5
-
5
18
7",
e)
w tabeli nr 11 w:
-
lp. 1 w kolumnie „Parkowanie skośne” w opisie opis lit. c otrzymuje brzmienie:
„
c - 7,5 m dla kat. C1, C, D1, B+E, T
12 m dla kat. C1+E, C+E, D1+E, D, D+E
13 m dla kat. C1+E, C+E przeprowadzanej ciągnikiem siodłowym z naczepą
”
,
-
lp. 2 w kolumnie „Parkowanie prostopadłe” w opisie opis lit. c otrzymuje brzmienie:
„
c - 12 m dla kat. C1, C, D1, B+E, T
16 m dla kat. C1+E, C+E, D1+E, D, D+E
18 m dla kat. C1+E, C+E przeprowadzanej ciągnikiem siodłowym z naczepą
”
.
§ 2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem §
1 pkt 2 lit. a i c oraz pkt 4, które wchodzą w życie z dniem 6 września 2021 r.
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r.
poz. 937).