Rozporządzenie Ministra Infrastrukturyz dnia 28 lipca 2021 r.w sprawie wzoru legitymacji służbowej inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego 1)Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 69 ust. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym   (Dz. U. z 2021 r. poz. 919 i 1005) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa wzór legitymacji służbowej inspektora Inspekcji Transportu Drogowego, zwanego dalej „inspektorem”, szczegółowy sposób postępowania z tą legitymacją, w tym sposób jej wydawania, używania i przechowywania, a także przypadki, w których podlega ona wymianie i zwrotowi.

§ 2.

1.

Inspektor, na okres zatrudnienia w Inspekcji Transportu Drogowego, otrzymuje legitymację służbową, zwaną dalej „legitymacją”.

2.

Legitymację wydaje Główny Inspektor Transportu Drogowego, zwany dalej „Głównym Inspektorem”.

3.

Legitymację wydaje się inspektorowi za pośrednictwem właściwego dla miejsca zatrudnienia wojewódzkiego inspektora transportu drogowego lub kierującego komórką organizacyjną Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego właściwą do spraw nadzoru inspekcyjnego.

4.

Wręczenie legitymacji następuje za pokwitowaniem odbioru.

5.

Legitymacja jest ważna przez okres czterech lat, tj. od dnia 1 lipca roku wydania do dnia 30 czerwca roku upływu ważności, z zastrzeżeniem że legitymacje wydane po dniu 1 lipca roku wydania są ważne przez okres odpowiednio krótszy.

6.

Wzór legitymacji jest określony w załączniku do rozporządzenia.

§ 3.

Okazanie legitymacji następuje w sposób umożliwiający odczytanie umieszczonych w niej danych.

§ 4.

Legitymacji nie wolno:

1)

odstępować innej osobie;

2)

wywozić za granicę, chyba że zgodę na wywóz legitymacji wyrazi Główny Inspektor lub działający z jego upoważnienia wojewódzki inspektor transportu drogowego;

3)

przesyłać pocztą, z zastrzeżeniem przesyłek przyjmowanych za pokwitowaniem przyjęcia i doręczanych za pokwitowaniem odbioru, przemieszczanych i doręczanych przez operatora w sposób zabezpieczający przed utratą, ubytkiem zawartości lub uszkodzeniem przesyłki.

§ 5.

1.

Legitymacja podlega wymianie w przypadku:

1)

zmiany wskazanego w legitymacji inspektoratu transportu drogowego, w którym jest zatrudniony inspektor;

2)

zmiany umieszczonego w legitymacji imienia lub nazwiska inspektora;

3)

uszkodzenia lub zniszczenia legitymacji w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym odczytanie umieszczonych w niej danych;

4)

upływu terminu ważności legitymacji.

2.

W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, legitymacja podlega wymianie w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o wymianę legitymacji za pośrednictwem wojewódzkiego inspektora transportu drogowego lub kierującego komórką organizacyjną Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego właściwą do spraw nadzoru inspekcyjnego.

3.

Do czasu wymiany legitymacji inspektor posługuje się legitymacją dotychczasową, z zastrzeżeniem że nie może on się posługiwać legitymacją podlegającą wymianie w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4.

4.

W przypadku utraty, zniszczenia lub uszkodzenia legitymacji inspektor jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie Głównego Inspektora za pośrednictwem wojewódzkiego inspektora transportu drogowego lub kierującego komórką organizacyjną Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego właściwą do spraw nadzoru inspekcyjnego.

§ 6.

1.

Inspektor jest obowiązany zdeponować legitymację u wojewódzkiego inspektora transportu drogowego lub kierującego komórką organizacyjną Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego właściwą do spraw nadzoru inspekcyjnego w przypadku:

1)

wyjazdu za granicę i nieuzyskania zgody na jej wywóz;

2)

uzyskania urlopu bezpłatnego lub wychowawczego;

3)

zawieszenia w czynnościach służbowych;

4)

usprawiedliwionej nieobecności w pracy trwającej ponad 3 miesiące.

2.

Inspektor za pośrednictwem właściwego dla miejsca zatrudnienia wojewódzkiego inspektora transportu drogowego lub kierującego komórką organizacyjną Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego właściwą do spraw nadzoru inspekcyjnego zwraca legitymację Głównemu Inspektorowi w przypadku ustania stosunku pracy. Jeżeli stosunek pracy ustał na skutek zgonu inspektora, legitymację zwraca członek jego rodziny lub przełożony.

§ 7.

1.

Inspektor jest obowiązany dbać o należyty stan legitymacji, a także chronić ją przed utratą lub zniszczeniem.

2.

Po zakończeniu wykonywania obowiązków służbowych legitymacja powinna być przechowywana w miejscu należycie zabezpieczonym.

§ 8.

Do legitymacji inspektorów powołanych na stanowisko wojewódzkiego inspektora transportu drogowego lub jego zastępcy stosuje się odpowiednio przepisy § 2 ust. 2 i 4-6, § 3-7 oraz § 9.

§ 9.

Do wniosków o wymianę legitymacji, złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia.

§ 10.

Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 10 kwietnia 2012 r. w sprawie wzoru legitymacji służbowej inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego   (Dz. U. poz. 401).

§ 11.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).

Załącznik   -   Legitymacja służbowa inspektora Inspekcji Transportu Drogowego