Rozporządzenie Ministra Aktywów Państwowychz dnia 9 sierpnia 2021 r.w sprawie realizacji publicznej usługi hybrydowej w obrocie krajowym 1)Minister Aktywów Państwowych kieruje działem administracji rządowej - łączność, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Aktywów Państwowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 943).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 50 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych   (Dz. U. poz. 2320 oraz z 2021 r. poz. 72, 802, 1135 i 1163) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

wskaźniki czasu przebiegu przesyłek listowych w ramach publicznej usługi hybrydowej;

2)

wymagania w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek listowych w ramach publicznej usługi hybrydowej, w tym:

a)

sposób przekazywania i warunki przyjmowania przesyłek listowych,

b)

sposób ustalania, czy przesyłka listowa nadaje się do przekształcenia w postać papierową,

c)

szczegółowy tryb postępowania, w przypadku gdy przesyłka listowa nie nadaje się do przekształcenia w postać papierową,

d)

maksymalny czas przechowywania przez operatora wyznaczonego przesyłek listowych nadanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej w ramach publicznej usługi hybrydowej,

e)

sposób dokumentowania wykonania usługi doręczenia przesyłki listowej w ramach publicznej usługi hybrydowej jako przesyłki rejestrowanej, o której mowa w art. 3 pkt 23 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe   (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041 i 2320), w tym formę i sposób wystawiania dokumentu elektronicznego potwierdzającego odbiór przesyłki rejestrowanej,

f)

terminy odbioru przesyłek listowych z placówki pocztowej operatora wyznaczonego i sposób postępowania z przesyłkami nieodebranymi,

g)

wymagania w zakresie opakowania przesyłek listowych,

h)

sposób przekształcenia w postać papierową, w tym rozmieszczenia oznaczenia adresata, adresu oraz innych oznaczeń na stronie adresowej przesyłki listowej;

3)

okoliczności uznania usług za niewykonane lub nienależycie wykonane;

4)

maksymalną łączną wielkość załączników w pojedynczej korespondencji.

§ 2.

Czas przebiegu przesyłek listowych w ramach publicznej usługi hybrydowej, zwany dalej „czasem realizacji usługi”, wynosi do 6 dni, licząc od dnia nadania dokumentu elektronicznego zawierającego treść korespondencji przekształcanej w przesyłkę listową do dnia doręczenia, zawiadomienia o próbie doręczenia lub odmowy przyjęcia przesyłki listowej zawierającej tę korespondencję.

§ 3.

Przyjmuje się następujące wskaźniki czasu realizacji usługi:

1)

D+6 - 85%,

2)

D+8 - 95%
- gdzie D oznacza dzień, od którego jest liczony czas realizacji usługi, a wskaźnik procentowy oznacza udział liczby przesyłek rejestrowanych doręczonych w określonym terminie, liczonym od dnia nadania do dnia doręczenia, zawiadomienia o próbie doręczenia lub odmowy przyjęcia przesyłki rejestrowanej, w ogólnej liczbie nadanych przesyłek rejestrowanych.

§ 4.

1.

Warunkiem realizacji usługi jest przekazanie za pośrednictwem systemu operatora wyznaczonego, o którym mowa w art. 38 ust. 7 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych, zwanej dalej „ustawą”, lub zintegrowanego z nim systemu, o którym mowa w art. 58 ust. 4 pkt 2 ustawy, dokumentu elektronicznego zawierającego treść korespondencji, który zgodnie z art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy może podlegać przekształceniu w przesyłkę listową i który spełnia wymagania techniczne określone w załączniku do rozporządzenia.

2.

Dokument elektroniczny przekazany przez nadawcę jest automatycznie weryfikowany przez system operatora wyznaczonego, o którym mowa w art. 38 ust. 7 ustawy, w zakresie:

1)

niewystąpienia przesłanki braku możliwości przekształcenia na postać papierową określonej w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy;

2)

zgodności z wymaganiami technicznymi określonymi w załączniku do rozporządzenia;

3)

braku zagrożeń dla bezpieczeństwa systemu operatora wyznaczonego.

3.

Przekazany przez nadawcę dokument elektroniczny niespełniający wymagań, o których mowa w ust. 1, jest automatycznie zwracany do nadawcy z informacją o przyczynie zwrotu oraz adnotacją: „Brak możliwości przekształcenia przesyłki w postać papierową w związku z niespełnieniem wymagań określonych w art. 49 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych” lub „Brak możliwości przekształcenia przesyłki w postać papierową w związku z niespełnieniem wymagań określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Aktywów Państwowych w sprawie realizacji publicznej usługi hybrydowej w obrocie krajowym”.

4.

Dokument elektroniczny stwarzający zagrożenie dla bezpieczeństwa systemu operatora wyznaczonego nie jest przyjmowany do przekształcenia w przesyłkę listową rejestrowaną. Informacja o tym fakcie jest generowana automatycznie i niezwłocznie udostępniana nadawcy w jego skrzynce doręczeń.

§ 5.

1.

Dokument elektroniczny potwierdzający nadanie przesyłki listowej rejestrowanej w ramach publicznej usługi hybrydowej jest wytwarzany automatycznie w systemie operatora wyznaczonego w postaci pliku XML i niezwłocznie udostępniany nadawcy w jego skrzynce doręczeń.

2.

Dokument elektroniczny, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje o dacie nadania dokumentu elektronicznego zawierającego treść korespondencji przekształcanej w przesyłkę listową.

§ 6.

1.

Dokument elektroniczny potwierdzający odbiór przesyłki listowej rejestrowanej w ramach publicznej usługi hybrydowej jest wytwarzany automatycznie w systemie operatora wyznaczonego w postaci pliku XML i niezwłocznie udostępniany nadawcy w jego skrzynce doręczeń.

2.

Dokument elektroniczny, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności informacje o:

1)

dacie doręczenia, zawiadomienia o próbie doręczenia albo odmowy przyjęcia przesyłki rejestrowanej;

2)

danych adresata przesyłki rejestrowanej, a w przypadku gdy przesyłka rejestrowana została odebrana przez inną uprawnioną osobę, również danych tej osoby obejmujących jej imię, nazwisko oraz określenie jej związku z adresatem.

§ 7.

1.

W przypadku stwierdzenia nieobecności adresata lub innej osoby uprawnionej do odbioru przesyłki listowej rejestrowanej w oddawczej skrzynce pocztowej, o której mowa w ustawie z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe, lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania adresata, jego biura lub innego pomieszczenia, w którym adresat wykonuje swoje czynności zawodowe, bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję adresata umieszcza się zawiadomienie o podjętej próbie doręczenia przesyłki rejestrowanej w ramach publicznej usługi hybrydowej oraz o możliwości jej odbioru we wskazanej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w terminie 7 dni od dnia pozostawienia zawiadomienia.

2.

W przypadku niezgłoszenia się adresata lub innej osoby uprawnionej do odbioru przesyłki listowej rejestrowanej w terminie określonym zgodnie z ust. 1, operator wyznaczony przekazuje powtórne zawiadomienie o możliwości jej odbioru w terminie 14 dni, licząc od dnia następującego po dniu pozostawienia pierwszego zawiadomienia.

3.

Przesyłka listowa rejestrowana nieodebrana w terminie, o którym mowa w ust. 2, jest zwracana do nadawcy. Za czynności związane ze zwrotem przesyłki do nadawcy operator wyznaczony może żądać uiszczenia opłaty w wysokości określonej w cenniku, o którym mowa w art. 52 ust. 6 ustawy.

§ 8.

Operator wyznaczony zapewnia automatyczny wydruk i opakowanie korespondencji na podstawie otrzymanych danych, z uwzględnieniem powszechnie obowiązujących norm dotyczących prawidłowego adresowania.

§ 9.

Opakowanie przesyłek listowych w ramach publicznej usługi hybrydowej polega na ich automatycznym kopertowaniu z zastosowaniem następujących parametrów technicznych:

1)

format kopert: C6/5, C5;

2)

koperty z dwoma oknami adresowymi (w polu nadawcy i w polu adresata);

3)

nadruk na kopertach dla danych stałych - monochromatyczny;

4)

maksymalna liczba kartek (wraz z kartką adresową) umieszczanych:

a)

w kopercie C6/5 - 8,

b)

w kopercie C5 - 12.

§ 10.

Publiczną usługę hybrydową uznaje się za niewykonaną, jeżeli:

1)

data doręczenia, zawiadomienia o próbie doręczenia albo odmowy przyjęcia przesyłki rejestrowanej wramach publicznej usługi hybrydowej zawarta w dokumencie elektronicznym, o którym mowa w § 6, jest późniejsza o więcej niż 14 dni od daty nadania tej przesyłki potwierdzonej dokumentem elektronicznym, o którym mowa w § 5 - z zastrzeżeniem art. 55 ust. 3 ustawy;

2)

przesyłka listowa rejestrowana doręczana w ramach publicznej usługi hybrydowej została utracona.

§ 11.

Publiczną usługę hybrydową uznaje się za nienależycie wykonaną, jeżeli:

1)

wydruk dokumentu elektronicznego doręczanego odbiorcy w ramach publicznej usługi hybrydowej nie spełnia warunków określonych w art. 47 ust. 1 ustawy;

2)

do wydruku dokumentu elektronicznego doręczanego odbiorcy w ramach publicznej usługi hybrydowej nie został dołączony wydruk dokumentu, o którym mowa w art. 46 ust. 3 ustawy, lub wydruk tego dokumentu nie został wykonany z należytą starannością i jakością techniczną umożliwiającą adresatowi zapoznanie się z treścią tego dokumentu;

3)

dokument, o którym mowa w § 6, nie został umieszczony w skrzynce doręczeń nadawcy.

§ 12.

Pojedyncza przesyłka w ramach publicznej usługi hybrydowej jest przekazywana wyłącznie w formie plików PDF, których łączna wielkość nie przekracza 15 MB.

§ 13.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 5 października 2021 r.
1)
Minister Aktywów Państwowych kieruje działem administracji rządowej - łączność, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Aktywów Państwowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 943).

Załącznik   -   Wymagania techniczne dla przygotowania przesyłek listowych rejestrowanych do nadania w ramach publicznej usługi hybrydowej

1.

Wymagania dla dokumentu elektronicznego zawierającego treść korespondencji podlegającego przekształceniu w przesyłkę listową:

1)

pliki PDF, w których zastosowano następujący układ strony:

a)

format A4,

b)

minimalne marginesy:
  •   -  
    górny i dolny - 10 mm,
  •   -  
    lewy i prawy - 15 mm;

2)

brak zabezpieczenia hasłem uniemożliwiającym otwarcie lub kopiowanie pliku.

2.

Parametry i informacje niezbędne dla procesu druku i doręczenia obejmują w szczególności:

1)

w sekcji „Odbiorca” - informacje służące do poprawnego zaadresowania oraz prawidłowego doręczenia przesyłki:

a)

imię i nazwisko,

b)

nazwa (firma),

c)

ulica lub skrytka pocztowa,

d)

nr budynku, nr lokalu,

e)

kod pocztowy - polski kod pocztowy w formacie XX-XXX lub zagraniczny kod pocztowy do 20 znaków,

f)

miasto,

g)

kraj;

2)

parametry usługi - informacje służące do poprawnej konfiguracji usługi:

a)

rodzaj usługi: rejestrowana,

b)

kategoria doręczenia: standard,

c)

tryb nadania: dla przesyłek rejestrowanych rodzaj postępowania - w zależności od trybu, np.: kpk, kpa, kpc,

d)

sygnatura akt;

3)

parametry druku - informacje służące do prawidłowej konfiguracji linii drukującej i kopertującej:

a)

typ druku monochromatyczny dla druku czarno-białego,

b)

typ zadruku duplex dla druku dwustronnego;

4)

parametry dodatkowe służące do konfiguracji usługi w ramach publicznej usługi hybrydowej.