|
Identyfikacja
|
|
1.1.
Identyfikacja tramwaju
|
Oględziny zewnętrzne
|
1.
Brak zgodności numeru rozpoznawczego tramwaju (nr nadwozia) ze stanem faktycznym.
|
|
2.
Brak numeru rozpoznawczego albo numer nieczytelny, jeśli jest wymagany.
|
|
3.
Brak numerów taborowych.
|
|
4.
Numery taborowe uszkodzone lub nieczytelne.
|
|
5.
Brak tabliczki znamionowej albo tabliczka nieczytelna, jeśli jest wymagana.
|
|
1.2.
Dodatkowe wyposażenie
|
Oględziny
|
Brak gaśnicy lub nieodpowiedni jej rodzaj lub brak potwierdzenia czynności konserwacyjnych
zgodnie z instrukcją producenta, nie rzadziej niż raz na rok.
|
|
Światła
|
|
2.1.
Światła drogowe i mijania
|
Oględziny
|
1.
Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
|
|
2.
Niejednakowa barwa lub barwa inna niż biała bądź żółta selektywna.
|
|
3.
Brak lub niedziałanie świateł drogowych.
|
|
2.1.1.
Stan i działanie
|
Oględziny
|
4.
Brak lub niedziałanie świateł mijania.
|
|
5.
Włączenie świateł mijania lub świateł drogowych nie włącza równocześnie świateł pozycyjnych.
|
|
6.
Przełączenie świateł drogowych na światła mijania nie powoduje wyłączenia wszystkich
świateł drogowych.
|
|
7.
Brak wyraźnej granicy światła i cienia przy światłach wykonanych jako asymetryczne.
|
|
8.
Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału świateł drogowych.
|
|
9.
Pęknięte szkło lampy.
|
|
2.1.2.
Rozmieszczenie
|
|
10.
Niewłaściwe rozmieszczenie świateł na tramwaju. |
|
|
2.1.3.
Ustawienie świateł drogowych i mijania w płaszczyźnie poziomej i pionowej
|
Pomiar ustawienia za pomocą ekranu lub przyrządów specjalnych
|
1.
Odchylenie strumienia światła mijania w płaszczyźnie
|
|
poziomej przekracza dopuszczalne granice: 10 cm na
|
|
10.
m (w lewo i w prawo).
|
|
2.
Odchylenie światła drogowego w płaszczyźnie
|
|
poziomej przekracza dopuszczalne granice: 20 cm na 10 m (w lewo i w prawo).
|
|
3.
Wartość ustawienia światła mijania w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości
nominalnej więcej niż: 3 cm na 10 m w górę lub 5 cm na 10 m w dół.
|
|
4.
Wartość ustawienia światła drogowego w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości
nominalnej więcej niż 5 cm na 10 m w górę lub w dół.
|
|
2.1.4.
Światłość świateł drogowych
|
Pomiar światłości poszczególnych równocześnie włączonych świateł drogowych i obliczenie: - sumy światłości świateł, - różnicy światłości między lewym i prawym światłem. Uwaga: pomiaru światłości dokonuje się przy włączonej przetwornicy
|
1.
Suma światłości poszczególnych świateł nie osiąga j wymaganego minimum.
|
|
2.
Suma światłości przekracza dopuszczalne maksimum 225 000 cd.
|
|
3.
Różnica światłości w którejkolwiek parze świateł przekracza:
|
|
a)
30% światłości większej - w przypadku gdy światłość większa przekracza 40 000 cd,
|
|
b)
50% światłości większej - w przypadku gdy światłość większa nie przekracza 40 000
cd.
|
|
2.2.
Światła kierunkowskazów
|
|
1.
Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
|
|
2.
Barwa inna niż żółta samochodowa.
|
|
2.2.1.
Stan i działanie
|
Oględziny
|
3.
Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
|
|
4.
Brak kontrolnego sygnału działania lub niewłaściwe jego działanie.
|
|
5.
Włączenie kierunkowskazów uzależnione od włączonych świateł.
|
|
6.
Uszkodzone klosze lamp.
|
|
7.
Działanie nie w jednej fazie.
|
|
8.
Częstotliwość błysków mniejsza niż 60 cykli na minutę lub większa niż 120 cykli na
minutę.
|
|
9.
Włączenie świateł następuje z opóźnieniem większym niż 1s, a pierwsze wyłączenie
z opóźnieniem większym niż 1,5 s od uruchomienia przełącznika kierunkowskazów.
|
|
2.3.
Światła hamowania „stop”
|
|
1.
Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
|
|
2.
Barwa inna niż czerwona.
|
|
2.3.1.
Stan i działanie
|
Oględziny
|
3.
Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
|
|
4.
Nie włącza się przy uruchomieniu któregokolwiek hamulca; nie dotyczy hamulca postojowego.
|
|
5.
Natężenie świateł nie jest wyraźnie większe niż natężenie świateł pozycyjnych tylnych. i
|
|
6.
Zamontowany sygnał włączenia (dopuszcza się sygnał j niesprawności świateł).
|
|
7.
Uszkodzone lub zanieczyszczone klosze lamp.
|
|
2.4.
Światła pozycyjne przednie
|
|
1.
Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
|
|
2.
Barwa inna niż biała (dopuszcza się barwę żółtą
|
|
2.4.1.
Stan i działanie
|
Oględziny
|
selektywną, jeżeli światła te są połączone ze światłem mijania lub światłem drogowym
barwy żółtej selektywnej).
|
|
3.
Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
|
|
4.
Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia.
|
|
5.
Uszkodzone lub zanieczyszczone klosze lamp.
|
|
2.5.
Światła pozycyjne tylne
|
|
1.
Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
|
|
2.
Barwa inna niż czerwona.
|
|
2.5.1.
Stan i działanie
|
Oględziny
|
3.
Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
|
|
4.
Brak lub niedziałanie kontrolnego sygnału włączenia.
|
|
5.
Uszkodzone lub zanieczyszczone klosze lamp.
|
|
2.6.
Światła odblaskowe tylne inne niż trójkątne
|
|
1.
Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
|
|
2.
Barwa inna niż czerwona.
|
|
3.
Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
|
|
2.6.1.
Stan
|
Oględziny
|
4.
Mają kształt trójkąta.
|
|
2.7.
Światła odblaskowe boczne
|
|
1.
Liczba niezgodna z wymaganą.
|
|
2.
Barwa inna niż żółta samochodowa.
|
|
2.7.1.
Stan
|
Oględziny
|
3.
Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
|
|
4.
Mają kształt trójkąta.
|
|
2.8.
Światła awaryjne
|
|
1.
Jak w poz. 2.2. pkt 1 -4 i 7.
|
|
2.8.1.
Stan i działanie
|
Oględziny
|
2.
Nie działają przy wyłączonych urządzeniach tramwaju i opuszczonym pantografie.
|
|
2.9.
Światła przeciwmgłowe tylne
|
|
1.
Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
|
|
2.
Barwa inna niż czerwona.
|
|
2.9.1.
Stan i działanie
|
Oględziny
|
3.
Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
|
|
4.
Brak lub niewłaściwie działający kontrolny sygnał włączenia.
|
|
5.
Może być włączone bez włączonych świateł mijania lub świateł przeciwmgłowych przednich.
|
|
6.
Nie ma możliwości włączenia światła przeciwmgłowego tylnego niezależnie od światła
przeciwmgłowego przedniego.
|
|
2.10.
Światła cofania
|
|
1.
Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
|
|
2.10.1.
Stan i działanie
|
Oględziny
|
2.
Barwa inna niż biała.
|
|
3.
Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
|
|
4.
Włączenie możliwe przy innym położeniu nawrotnika niż jazda do tyłu.
|
|
5.
Możliwość ich włączania przy wyłączonych obwodach sterowniczych tramwaju.
|
|
6.
Oślepiają innych użytkowników drogi.
|
|
2.11.
Światła przeciwmgłowe przednie
|
|
1.
Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
|
|
2.
Barwa inna niż biała lub żółta selektywna.
|
|
3.
Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
|
|
2.11.1.
Stan i działanie
|
Oględziny
|
4.
Włączają się bez włączania świateł pozycyjnych.
|
|
5.
Oślepiają innych użytkowników drogi.
|
|
6.
Nie ma możliwości włączenia i wyłączenia niezależnie od świateł drogowych i mijania.
|
|
2.11.2.
Ustawienie świateł przeciwmgłowych przednich
|
Pomiar ustawienia za pomocą ekranu lub specjalistycznych przyrządów
|
Wartość ustawienia światła przeciwmgłowego w płaszczyźnie pionowej różni się od wartości
nominalnej więcej niż 5 cm na 10 m w górę lub w dół.
|
|
2.12.
Światła odblaskowe przednie
|
|
1.
Liczba świateł niezgodna z wymaganą.
|
|
2.
Barwa inna niż biała.
|
|
12.12.1.
Stan
|
Oględziny
|
3.
Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
|
|
4.
Mają kształt trójkąta.
|
|
2.13.
Światła jazdy dziennej
|
|
1.
Niewłaściwe rozmieszczenie na wagonie.
|
|
2.
Niewłaściwe połączenie elektryczne.
|
|
2.13.1.
Stan i działanie
|
Oględziny
|
3.
Nieodpowiednia powierzchnia świetlna.
|
|
4.
Barwa inna niż biała.
|
|
Układ hamulcowy
|
|
3.1.
Hamulec roboczy
|
|
1.
Pęknięcia, odkształcenia lub silne skorodowanie elementów układu.
|
|
3.1.1.
Stan techniczny
|
Oględziny części zewnętrznych układu hamulcowego tramwaju ustawionego na kanale.
|
|
2.
Tarcie ruchomych części tramwaju o przewody elektryczne układu hamulcowego.
|
|
3.
Obluzowanie mocowania jakiejkolwiek części układu hamulcowego.
|
|
3.1.2.
Skuteczność
|
Pomiaru skuteczności hamulców dokonuje się zgodnie z instrukcją (załącznik nr 2 do
rozporządzenia) na torze próbnym
|
4.
Wyciek lub uszkodzenie hydraulicznych lub pneumatycznych przewodów rurowych zbiorników
lub innych elementów roboczych, jeśli takie w układzie hamulcowym tramwaju występują.
|
|
3.2.
Hamulec awaryjny
|
|
|
3.2.1.
Stan techniczny
|
Przegląd techniczny wykonuje się jak w poz. 3.1.1
|
Jak w poz. 3.1.1
|
|
3.2.2.
Skuteczność
|
Pomiaru skuteczności hamowania dokonuje się jak w poz. 3.1.2
|
Jak w poz. 3.1.2
|
|
3.3.
Hamowanie nagłe
|
|
|
3.3.1.
Skuteczność
|
Pomiar skuteczności hamowania wykonuje się tak jak w poz. 3.1.2
|
Jak w poz. 3.1.2
|
|
3.4.
Hamulec postojowy
|
|
|
3.4.1.
Stan techniczny
|
Przegląd techniczny wykonuje się jak w poz. 3.1.1
|
Jak w poz. 3.1.1
|
|
3.5.
Hamulec bezpieczeństwa
|
|
|
3.5.1.
Skuteczność
|
Pomiar skuteczności wykonuje się jak w poz. 3.1.2
|
Jak w poz. 3.1.2
|
|
3.5.2.
Sprawdzenie działania czuwaka
|
Sprawdzenie działania
|
Brak włączenia hamowania.
|
|
3.5.3.
Urządzenie włączające hamulec bezpieczeństwa
|
Oględziny i sprawdzenie działania
|
1.
Zbyt duża siła potrzebna do uruchomienia.
|
|
2.
Użycie urządzenia nie powoduje włączenia hamulców.
|
|
Urządzenia sygnalizacyjne
|
|
4.1.
Sygnał dźwiękowy zewnętrzny
|
|
1.
Pęknięcia, odkształcenia lub silna korozja elementów konstrukcyjnych urządzenia sygnalizacyjnego.
|
|
2.
Zły stan lub ocieranie przewodów elektrycznych zasilających urządzenie sygnalizacyjne.
|
|
4.1.1.
Stan techniczny urządzenia
|
Oględziny zewnętrzne
|
|
3.
Obluzowanie mocowania którejkolwiek części układu. Wynik pomiaru poziomu dźwięku
A jest mniejszy od 90 dBw wagonach wyprodukowanych po dniu 31 grudnia 1999 r., lub
mniejszy od 85 dB w wagonach wyprodukowanych po dniu 31 grudnia 1974 r. do dnia 31
grudnia 1999 r.
|
|
4.1.2.
Pomiar skuteczności sygnału dźwiękowego
|
Pomiar poziomu dźwięku wykonuje się wg zasad podanych w załączniku nr 3 do rozporządzenia
|
|
4.2.
Urządzenie sygnalizacyjne służące pasażerom do informowania motorniczego o niebezpieczeństwie
|
|
1.
Brak sygnalizacji świetlnej lub akustycznej w kabinie motorniczego.
|
|
2.
Brak przycisków lub linki wzdłuż wagonu do uruchomienia tej sygnalizacji.
|
|
3.
Brak oznaczeń elementów sygnalizacji.
|
|
4.2.1.
Stan techniczny
|
Oględziny
|
|
4.2.2.
Ocena skuteczności informowania motorniczego
|
Oględziny i sprawdzenie działania
|
|
4.3.
Sygnalizacja o stanie otwarcia drzwi
|
Oględziny
|
Brak sygnalizacji w kabinie motorniczego.
|
|
Podwozie
|
|
5.1.
Wózki
|
Oględziny tramwaju ustawionego na kanale przeglądowym
|
1.
Pęknięcia lub odkształcenia ramy.
|
|
2.
Nadmierna korozja mająca wpływ na wytrzymałość całej konstrukcji.
|
|
3.
Obluzowanie lub brak śrub mocujących.
|
|
4.
Nadmierne zużycie lub pęknięcie części.
|
|
5.
Nadmierne wycieki oleju z przekładni.
|
|
6.
Zły stan szczotek osiowych.
|
|
7.
Brak połączeń lub zły stan połączeń uziemiających.
|
|
8.
Niewłaściwe wymiary obręczy i zestawu kołowego.
|
|
9.
Brak lub zły stan połączeń elektrycznych mostków obejściowych wkładek elastycznych
kół (jeśli dotyczy). |
|
|
5.2.
Skrzynie aparatowe
|
Oględziny
|
1.
Pęknięcia, uszkodzenia lub odkształcenia skrzyń lub ich klap.
|
|
2.
Widoczne uszkodzenia poszczególnych aparatów znajdujących się w skrzyniach lub ślady
ich nadpaleń.
|
|
3.
Obluzowane lub niezabezpieczone przewody elektryczne.
|
|
4.
Przewody niezabezpieczone na ostrych krawędziach.
|
|
5.
Zły stan izolatorów.
|
|
5.3.
Resory, elementy gumowe, zawieszenia, amortyzatory
|
Oględziny
|
1.
Uszkodzone amortyzatory, elementy gumowe, rozwulkanizowana guma.
|
|
2.
Guma elementów zawieszenia uszkodzona mechanicznie i zagrażająca bezpieczeństwu jazdy.
|
|
3.
Zły stan elementów resorujących.
|
|
Nadwozie
|
|
6.1.
Kabina motorniczego
|
Oględziny zewnętrzne
|
1.
Uszkodzone urządzenia sterujące lub sygnalizujące
|
|
mające wpływ na bezpieczeństwo jazdy. 2. Wystające ostre krawędzie.
|
|
6.2.
Pudło
|
Oględziny zewnętrzne
|
1.
Stopień korozji osłabiający w istotny sposób konstrukcję nośną.
|
|
2.
Pęknięcia kratownicy.
|
|
6.3.
Drzwi
|
Oględziny i sprawdzanie działania
|
1.
Złe otwieranie i zamykanie lub samoczynne bądź niezamierzone otwieranie się.
|
|
2.
Brak lub uszkodzenie urządzenia do otwierania awaryjnego.
|
|
3.
Złe funkcjonowanie blokady ruszania przy niezamkniętych drzwiach (o ile jest wymagana).
|
|
4.
Złe funkcjonowanie układu zabezpieczającego przed przytrzaśnięciem pasażera (o ile
jest wymagany).
|
|
5.
Zbyt duża siła nacisku płatów drzwi przy napotkaniu przeszkody w trakcie zamykania
(o ile jest określona).
|
|
6.4.
Podłoga i stopnie
|
Oględziny
|
1.
Poodrywana lub podarta wykładzina podłogowa.
|
|
2.
Nadmiernie skorodowana lub popękana podłoga.
|
|
3.
Źle przymocowane, nadmiernie wystające lub ruszające się klapy podłogowe.
|
|
4.
Nieprzykryta szczelina lub różnica wysokości między sąsiednimi elementami podłogi
tramwaju wieloczłonowego większa niż 10 mm.
|
|
5.
Brak wyróżnienia lub podświetlenia krawędzi stopni.
|
|
6.5.
Odbierak prądu
|
Oględziny
|
1.
Pęknięcia, odkształcenia, obluzowanie elementów.
|
|
2.
Zły stan izolatorów i połączeń elektrycznych.
|
|
6.6.
Siedzenia
|
Oględziny
|
1.
Pęknięcia, rozdarcia albo inne uszkodzenia zagrażające bezpieczeństwu.
|
|
2.
Złe przymocowanie siedzeń do konstrukcji wagonu.
|
|
6.7.
Lusterka
|
Oględziny
|
1.
Brak wymaganych lusterek wstecznych.
|
|
2.
Pęknięcia lub zmatowienie powierzchni lusterka.
|
|
6.8.
Szyby
|
Oględziny
|
1.
Pęknięcia lub zmatowienia szyb ograniczające widoczność z kabiny motorniczego.
|
|
2.
Brak ocechowania szyb.
|
|
6.9.
Wycieraczki i spryskiwacze
|
Oględziny i kontrola działania
|
1.
Brak lub niesprawność wycieraczek.
|
|
2.
Brak lub niesprawność spryskiwaczy, o ile są wymagane.
|
|
6.10.
Prędkościomierz
|
Oględziny
|
1.
Niesprawność prędkościomierza.
|
|
2.
Prędkościomierz umieszczony poza polem widzenia motorniczego.
|
|
6.11.
Wyjścia awaryjne
|
Oględziny
|
1.
Brak wyjść awaryjnych, niewłaściwie urządzone lub za mała ich liczba.
|
|
2.
Brak oznaczeń wyjścia awaryjnego.
|
|
3.
Brak opisu sposobu korzystania z wyjścia awaryjnego.
|
|
6.12.
Ogrzewanie i wentylacja
|
Oględziny i sprawdzenie działania
|
1.
Brak lub niedziałanie urządzeń grzewczych w kabinie motorniczego lub w przedziale
dla pasażerów.
|
|
2.
Brak lub niedziałanie urządzeń wentylacyjnych w kabinie motorniczego lub w przedziale
dla pasażerów.
|
|
6.13.
Urządzenie zabezpieczające przed użyciem przez osoby niepowołane
|
Oględziny i sprawdzenie działania
|
Niekompletność lub niedziałanie urządzenia.
|
|
6.14.
Oświetlenie wnętrza
|
Oględziny i sprawdzenie działania
|
1.
Niedziałanie punktów świetlnych.
|
|
2.
Uszkodzone klosze.
|
|
3.
Brak lub niedziałanie punktów świetlnych oświetlenia awaryjnego (o ile jest wymagane).
|
|
4.
Oświetlenie awaryjne nie włącza się samoczynnie przy zaniku oświetlenia zasadniczego
(o ile jest to wymagane).
|
|
|
Pomiar natężenia oświetlenia
|
5.
Natężenie oświetlenia zasadniczego mniejsze od wymaganego (o ile jest określone).
|
|
|
|
6.
Natężenie oświetlenia w rejonie drzwi wejściowych mniejsze od wymaganego (o ile jest
określone).
|
|
6.15.
Poręcze i uchwyty
|
Oględziny
|
Złe przymocowanie do konstrukcji wagonu (ruszające się lub luźne).
|
|
Poziom dźwięku A na zewnątrz pojazdu podczas postoju
|
|
7.1.
Hałas zewnętrzny na postoju
|
Pomiar poziomu dźwięku A zewnętrznego na postoju zgodnie z instrukcją (załącznik nr
3 do rozporządzenia)
|
Poziom dźwięku A przekracza 64 dB lub 80 dB w przypadku załączonego układu jazdy autonomicznej
z agregatem spalinowym.
|
|
|
|
8.1.
Blokada alkoholowa, jeśli jest zamontowana
|
Oględziny
|
1. Widoczne uszkodzenia mechaniczne blokady alkoholowej. 2. Widoczne uszkodzone połączenia elektryczne. 3. Brak ważnego w dniu badania dokumentu wystawionego przez producenta urządzenia
lub jego upoważnionego przedstawiciela potwierdzającego kalibrację blokady alkoholowej. 4. Możliwość przygotowania układu pojazdu do jazdy bez przeprowadzania badania
na obecność alkoholu.
|