Rozporządzenie Ministra Edukacji i Naukiz dnia 3 września 2021 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą 1)Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848 i 2335).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 47 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe   (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2019 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą   (Dz. U. poz. 1652 oraz z 2020 r. poz. 1388) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w § 11 w ust. 9 wyraz „lub” zastępuje się wyrazem „i”;

2)

w załączniku nr 1:

a)

w części zatytułowanej „ SZKOŁA PODSTAWOWA ”:
  •   -  
    w części zatytułowanej „ EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA Klasy I-III szkoły podstawowej ” w części zatytułowanej „ Treści nauczania - wymagania szczegółowe ” w części zatytułowanej „ Teksty kultury ” część zatytułowana „ Lektury uzupełniające (2 pozycje w każdym roku we fragmentach/całości, do samodzielnego lub wspólnego czytania/słuchania): ” otrzymuje brzmienie:
    „ 
    Lektury uzupełniające
    (2 pozycje w każdym roku szkolnym, we fragmentach lub w całości do samodzielnego lub wspólnego czytania/słuchania):
    Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych) ;
    Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie! ;
    Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą ;
    Dorota Gellner, Wścibscy ;
    Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie ;
    Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca ;
    Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka ;
    Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty);
    Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku ;
    Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata ;
    Maria Krüger, Karolcia ;
    Joanna Papuzińska, Asiunia ;
    Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony ;
    Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją ;
    Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska ;
    Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba ;
    Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie ;
    Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze ;
    Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika , Dziadek i niedźwiadek ;
    Wybrane polskie komiksy, np.:
    Henryk Jerzy Chmielewski, Tytus, Romek i AʼTomek (do wyboru);
    Janusz Christa, Kajko i Kokosz (do wyboru).
    Czasopisma, strony internetowe, programy telewizyjne i radiowe (w miarę możliwości), filmy, popularne piosenki dla dzieci.
     ”
     ,
  •   -  
    w części zatytułowanej „ JĘZYK POLSKI Klasy IV-VIII szkoły podstawowej ” w części zatytułowanej „Treści nauczania - wymagania szczegółowe ”:
    •   -  
      - w części zatytułowanej „ Klasy IV-VI ” część zatytułowana „ Teksty kultury ” otrzymuje brzmienie:
      „ 
      Teksty kultury
      Lektura obowiązkowa:
      Jan Brzechwa, Akademia pana Kleksa ;
      Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks);
      Ignacy Krasicki, wybrane bajki;
      Adam Mickiewicz, Powrót taty. Pani Twardowska. Pan Tadeusz (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego);
      Bolesław Prus, Katarynka ;
      Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy ;
      Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny ;
      Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego ;
      Wybrane podania, legendy i baśnie polskie;
      Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne, kolędy.
      Lektura uzupełniająca
      (2 pozycje w każdym roku szkolnym, we fragmentach lub w całości do samodzielnego lub wspólnego czytania/słuchania):
      Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy ;
      Emilia Kiereś, Rzeka ;
      Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy ;
      Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi ;
      Zofia Kossak-Szczucka, Topsy i Lupus ;
      Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów ;
      Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty);
      Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe ;
      Kornel Makuszyński, wybrana powieść;
      Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo ;
      Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść;
      Ewa Nowak, Pajączek na rowerze ;
      Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa ;
      Longin Jan Okoń, Tecumseh ;
      Ferdynand Antoni Ossendowski, Słoń Birara ;
      Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny ;
      Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant ;
      Alfred Szklarski, wybrana powieść;
      Wybrane pozycje z serii Nazywam się... (np. Mikołaj Kopernik. Fryderyk Chopin. Maria Skłodowska-Curie. Jan Paweł II )
      lub inne utwory literackie i teksty kultury, wybrane przez nauczyciela, np. film, spektakl.
      Wybrane programy telewizyjne i radiowe, czasopisma (w miarę możliwości).
       ”
       ,
    •   -  
      - w części zatytułowanej „ Klasy VII i VIII ” część zatytułowana „ Teksty kultury ” otrzymuje brzmienie:
      „ 
      Teksty kultury
      Lektura obowiązkowa:
      Aleksander Fredro, Zemsta ;
      Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII;
      Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec ;
      Ignacy Krasicki, Żona modna ;
      Adam Mickiewicz, Reduta Ordona. Śmierć Pułkownika. Świtezianka. Dziady część II, Pan Tadeusz , wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie ;
      Henryk Sienkiewicz, Quo vadis. Latarnik ;
      Juliusz Słowacki, Balladyna ;
      Stefan Żeromski, Syzyfowe prace ;
      Sławomir Mrożek, Artysta ;
      Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż);
      Wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Kamila Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.
      Lektura uzupełniająca
      (2 pozycje w każdym roku szkolnym, we fragmentach lub w całości do samodzielnego lub wspólnego czytania/słuchania):
      Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego ;
      Arkady Fiedler, Dywizjon 303 ;
      Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka ;
      Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane opowiadanie);
      André Frossard, Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II ;
      Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939-5 IV 1945 ;
      Bolesław Prus, Placówka ;
      Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy. Sąd Ozyrysa ;
      Melchior Wańkowicz, Bitwa o Monte Casino (fragmenty);
      lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.
       ”
       ,

b)

w części zatytułowanej „ LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE ” w części zatytułowanej „ JĘZYK POLSKI Klasy I-IV Liceum ogólnokształcące ” w części zatytułowanej „ Treści nauczania - wymagania szczegółowe ” część zatytułowana „ Lektura ” otrzymuje brzmienie:
„ 
Lektura
Teksty poznawane w całości - nie mniej niż 8 pozycji książkowych oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości, przy czym nie można pominąć autorów i utworów oznaczonych gwiazdką:
*Bogurodzica;
Gall Anonim, Kronika polska (fragmenty);
*Jan Kochanowski, wybrane pieśni, w tym: Pieśń IX ks. I, Pieśń V ks. II; psalmy, w tym Psalm 13. Psalm 47 ; tren IX, X, XI, XIX; Odprawa posłów greckich (fragmenty);
Andrzej Frycz Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej (fragmenty);
Kronika Książąt Polskich , oprac. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski;
Piotr Skarga, Kazania sejmowe (fragmenty);
Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki (fragmenty);
Ignacy Krasicki, Hymn do miłości ojczyzny ;
Stanisław Staszic, Przestrogi dla Polski (fragmenty);
*Adam Mickiewicz, Oda do młodości , wybrane ballady, w tym Romantyczność , wybrane sonety z cyklu Sonety krymskie oraz inne wiersze, Konrad Wallenrod (fragmenty), Dziady część IV (fragmenty), Dziady część III (fragmenty);
Juliusz Słowacki, Kordian (fragmenty), wybrane wiersze, w tym Grób Agamemnona (fragmenty), Testament mój. Listy do Matki (fragmenty);
Cyprian Kamil Norwid, wybrane wiersze, w tym Fortepian Szopena ;
Aleksander Fredro, Śluby panieńskie ;
*Bolesław Prus, Lalka (fragmenty);
*Henryk Sienkiewicz, Potop (fragmenty), Listy z podróży do Ameryki (fragmenty);
Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem ;
Adam Asnyk, wybór wierszy;
Maria Konopnicka, wybór wierszy;
wybrane wiersze następujących poetów: Jan Kasprowicz, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Leopold Staff;
Stanisław Wyspiański, Wesele (fragmenty);
*Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (tom I - Jesień ) (fragmenty);
Stefan Żeromski, Rozdziobią nas kruki, wrony.... Przedwiośnie. Ludzie bezdomni ;
Ferdynand Antoni Ossendowski, Mocni ludzie. Ludzie, zwierzęta, bogowie ;
Krystyna Lubieniecka-Baraniak, Gdy brat staje się katem ;
Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragmenty);
wybrane wiersze następujących poetów: Bolesław Leśmian, Julian Tuwim, Jan Lechoń, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Kazimiera Iłłakowiczówna, Julian Przyboś, Tadeusz Peiper, Józef Czechowicz, Krzysztof Kamil Baczyński, Tadeusz Gajcy;
Zofia Kossak-Szczucka, Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917-1919 , Błogosławiona wina ;
Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu. Ludzie, którzy szli ;
Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat ;
Jarosław Iwaszkiewicz, wybrane opowiadanie;
Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem ; Józef Mackiewicz, Droga donikąd (fragmenty);
Kazimierz Moczarski, Rozmowy z katem (fragmenty);
wybrane wiersze następujących poetów: Miron Białoszewski, Tadeusz Różewicz, Jarosław Marek Rymkiewicz, *Wisława Szymborska, *Zbigniew Herbert, wybrane wiersze, w tym z tomów Pan Cogito oraz Raport z oblężonego Miasta , *Czesław Miłosz, Halina Poświatowska, Stanisław Barańczak, Jan Polkowski, Wojciech Wencel, Ryszard Krynicki, Adam Zagajewski;
Sławomir Mrożek, Tango ;
Marek Nowakowski, Raport o stanie wojennym (wybrane opowiadanie); Górą „Edek” (z tomu Prawo prerii );
Witold Pilecki, Raport Witolda ;
Wiesław Kielar, Anus mundi;
Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei (fragmenty), Tryptyk rzymski. Pamięć i tożsamość (fragmenty), Fides et ratio (fragmenty);
Karol Wojtyła, Przed sklepem jubilera ;
Stefan Wyszyński, Zapiski więzienne ;
Paweł Zuchniewicz, Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim;
Jacek Dukaj, Katedra (z tomu W kraju niewiernych );
Antoni Libera, Madame ;
Andrzej Stasiuk, Miejsce (z tomu Opowieści galicyjskie );
Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie (z tomu Gra na wielu bębenkach );
wybrane utwory okresu stanu wojennego;
powojenna piosenka literacka - wybrane utwory Jacka Kaczmarskiego, Wojciecha Młynarskiego, Agnieszki Osieckiej oraz wybrane teksty Kabaretu Starszych Panów, a także utwory w wykonaniu Ewy Demarczyk.
Zalecane dzieła teatralne i filmowe:
Amadeusz , reż. Miloš Forman;
Dekalog , reż. Krzysztof Kieślowski, wybrane filmy z cyklu;
Dziady , reż. Konrad Swinarski;
Elektra , reż. Piotr Chołodziński;
Emigranci , reż. Kazimierz Kutz;
Kartoteka , reż. Krzysztof Kieślowski;
Kordian , reż. Jan Englert;
Lawa. Opowieść o „Dziadach” Adama Mickiewicza , reż. Tadeusz Konwicki;
Moralność pani Dulskiej , reż. Tomasz Zygadło;
Nad Niemnem , reż. Zbigniew Kuźmiński;
Noc listopadowa , reż. Andrzej Wajda;
Noce i dnie , reż. Jerzy Antczak;
Rewizor , reż. Jerzy Gruza;
Rękopis znaleziony w Saragossie , reż. Wojciech Jerzy Has;
Iwona, księżniczka Burgunda , reż. Zygmunt Hübner;
Sanatorium pod Klepsydrą , reż. Wojciech Jerzy Has;
Śluby panieńskie , reż. Andrzej Łapicki;
Wizyta starszej pani , reż. Jerzy Gruza;
Ziemia obiecana , reż. Andrzej Wajda;
Przerwanie działań wojennych , reż. Juliusz Machulski.
Teksty polecane do samokształcenia:
Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów , red. Jerzy Bralczyk;
Jan Błoński, Język właściwie użyty. Szkice o poezji polskiej drugiej połowy XX wieku ; Grażyna Borkowska, Pozytywiści i inni ;
Włodzimierz Dłubacz, O kulturę filozofii ;
Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie ;
Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce , red. Katarzyna Kłosińska;
Czesław Jaroszyński, Piotr Jaroszyński, Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej ;
Piotr Jaroszyński, Człowiek i nauka. Studium z filozofii kultury ;
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury ;
Teresa Kowalik, Przemysław Słowiński, Królewski dar. Co Polska i Polacy dali światu ;
Jacek Kowalski, Niezbędnik Sarmaty ;
Jakub Z. Lichański, Retoryka. Historia - Teoria - Praktyka , t. I i II;
Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty ;
Jan Miodek, Słownik ojczyzny polszczyzny ;
Anna Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego 1975-1996 ;
O polską kulturę humanistyczną. Z Mieczysławem Albertem Krąpcem OP rozmawia Piotr Stanisław Mazur ;
Popularna encyklopedia mass mediów , red. Józef Skrzypczak;
Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów , red. Edyta Bańkowska, Agnieszka Mikołajczuk;
Ryszard Przybylski, Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec Królestwa Polskiego ;
Zbigniew Raszewski, Krótka historia teatru polskiego ;
Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii , Dzieje sześciu pojęć. Droga przez estetykę ;
Mieczysław Tomaszewski, Muzyka w dialogu ze słowem. Próby, szkice, interpretacje.
 ”
 .

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1)
Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848 i 2335).