Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym
(Dz. U. z 2021 r. poz. 450, 463, 694, 720 i 1641) zarządza się, co następuje:
w ust. 1 w pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 12 w brzmieniu:
„
12)
hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego - 1,4 m.
”
,
b)
w ust. 2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„
Szerokość pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 13 i 13a, § 45 ust. 3 pkt 1, § 54 ust. 3,
nie może przekraczać 2,55 m.
”
,
c)
po ust. 13 dodaje się ust. 13a w brzmieniu:
„
13a.
Szerokość hulajnogi elektrycznej i urządzenia transportu osobistego nie może przekraczać
0,9 m.
”
;
2)
w § 3 po ust. 13 dodaje się ust. 13a w brzmieniu:
„
13a.
Masa własna hulajnogi elektrycznej nie może przekroczyć 30 kg.
”
;
3)
tytuł działu V otrzymuje brzmienie:
„
Warunki techniczne roweru, motoroweru, wózka inwalidzkiego, pojazdu zaprzęgowego,
hulajnogi elektrycznej i urządzenia transportu osobistego
”
;
4)
po § 55 dodaje się § 55a-55d w brzmieniu:
„
§ 55a.
1.
Hulajnoga elektryczna powinna być wyposażona:
1)
z przodu - co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
2)
z tyłu - co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym
niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej;
3)
z boku - co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy białej lub żółtej samochodowej,
widoczne po obu stronach;
4)
co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;
5)
w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
2.
Dopuszcza się, aby światła pozycyjne hulajnogi elektrycznej, o których mowa w ust.
1 pkt 1 i 2, były zdemontowane, jeżeli kierujący hulajnogą elektryczną nie jest obowiązany
do ich używania podczas jazdy.
3.
Światła hulajnogi elektrycznej, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, powinny odpowiadać
następującym warunkom:
1)
światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu
powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej
150 m; dopuszcza się migające światła pozycyjne;
2)
światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu, a światła białe lub żółte selektywne
- z tyłu.
4.
Hulajnoga elektryczna powinna być ponadto wyposażona w:
1)
numer rozpoznawczy lub kod graficzny umożliwiający identyfikację hulajnogi elektrycznej,
nadany i umieszczony przez producenta w sposób trwały na ramie lub innym podobnym
podstawowym elemencie konstrukcyjnym;
2)
podpórkę lub podpórki zapewniające stabilne ustawienie hulajnogi elektrycznej na podłożu.
§ 55b.
1.
Urządzenie transportu osobistego powinno być wyposażone:
1)
z przodu - co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
2)
z tyłu - co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym
niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej.
2.
Dopuszcza się, aby światła pozycyjne urządzenia transportu osobistego, o których mowa
w ust. 1, były zdemontowane, jeżeli kierujący urządzeniem transportu osobistego nie
jest obowiązany do ich używania podczas jazdy.
3.
Światła urządzenia transportu osobistego, o których mowa w ust. 1, powinny odpowiadać
następującym warunkom:
1)
światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu
powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej
150 m; dopuszcza się migające światła pozycyjne;
2)
światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu, a światła białe lub żółte selektywne
- z tyłu.
§ 55c.
Urządzenie transportu osobistego powinno być ponadto wyposażone w numer rozpoznawczy
lub kod graficzny umożliwiający identyfikację urządzenia transportu osobistego, nadany
i umieszczony przez producenta w sposób trwały na ramie lub innym podobnym podstawowym
elemencie konstrukcyjnym.
§ 55d.
W hulajnodze elektrycznej i urządzeniu transportu osobistego konstrukcja ogranicza
rozwijanie prędkości przekraczającej 20 km/h i zapewnia możliwość skutecznego hamowania.
”
.
§ 2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r.
poz. 937).
2)
Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 5 sierpnia
2021 r. pod numerem 2021/536/PL zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597), które wdraża dyrektywę
(UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającą
procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących
usług społeczeństwa informacyjnego (ujednolicenie) (Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015,
str. 1).