Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracjiz dnia 8 listopada 2021 r.w sprawie wymagań funkcjonalnych dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz zakresu informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego 1)Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego   (Dz. U. z 2021 r. poz. 268) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

wymagania funkcjonalne dla systemu teleinformatycznego;

2)

wymagania funkcjonalne dla interfejsu komunikacyjnego;

3)

zakres informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego.

§ 2.

System teleinformatyczny spełnia następujące wymagania funkcjonalne:

1)

zapewnia obsługę zgłoszeń alarmowych, w tym również innych niż zgłoszenia głosowe;

2)

zapewnia rejestrację zgłoszenia alarmowego, w tym nadanie unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego;

3)

umożliwia odpowiednie zakwalifikowanie zdarzenia lub zagrożenia oraz wybór właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub właściwych podmiotów ratowniczych;

4)

posiada mechanizmy umożliwiające wyszukanie danych niezbędnych do prawidłowego określenia:

a)

miejsca zdarzenia lub zagrożenia,

b)

statusu obsługi zgłoszenia alarmowego,

c)

statusu odmowy przyjęcia zgłoszenia alarmowego,

d)

rodzaju zdarzenia lub zagrożenia według katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, zwanej dalej „ustawą”,

e)

właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego;

5)

zapewnia, za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego, wymianę informacji i danych z Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej i Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, zwanymi dalej „Systemami”, dostosowanymi przez podmioty ratownicze do współpracy z systemem teleinformatycznym;

6)

umożliwia przekazanie informacji o zgłoszeniu alarmowym do właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub właściwych podmiotów ratowniczych w celu dysponowania odpowiednich zasobów ratowniczych;

7)

zapewnia gromadzenie informacji i danych uzyskanych w związku z obsługą zgłoszeń alarmowych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy;

8)

zapewnia, za pomocą wbudowanego narzędzia do generowania raportów, statystyk i analiz na podstawie danych gromadzonych w systemie teleinformatycznym, automatyczne generowanie statystyk w zakresie liczby, rodzajów oraz czasu realizacji zgłoszeń alarmowych;

9)

funkcjonuje w architekturze scentralizowanej z wykorzystaniem podstawowego i zapasowego ośrodka przetwarzania danych;

10)

zapewnia wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych na wypadek awarii;

11)

funkcjonuje w architekturze wysokiej dostępności i jest dostępny dla operatorów numerów alarmowych, starszych operatorów numerów alarmowych, zwanych dalej „operatorami”, koordynatorów, koordynatorów-trenerów oraz pozostałych pracowników centrum całodobowo przez 7 dni w tygodniu;

12)

posiada mechanizmy umożliwiające identyfikację, uwierzytelnienie i autoryzację użytkowników;

13)

posiada mechanizmy pozwalające przypisać określone działanie do osoby fizycznej lub procesu oraz umiejscowić je w czasie;

14)

zapewnia bezpieczeństwo przetwarzanych danych, w tym szyfrowanie danych przy ich przesyłaniu;

15)

posiada środowisko szkoleniowe na potrzeby szkoleń operatorów, koordynatorów i koordynatorów-trenerów;

16)

umożliwia dokonywanie cyklicznej oceny pracy i samooceny operatorów, koordynatorów i koordynatorów-trenerów oraz oceny kompetencji koordynatorów i koordynatorów-trenerów;

17)

posiada stały dostęp, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, do urządzeń telekomunikacyjnych centrów powiadamiania ratunkowego za pośrednictwem właściwego interfejsu;

18)

wykorzystuje dane przestrzenne i związane z nimi usługi na potrzeby wizualizacji graficznej miejsca zgłoszenia alarmowego oraz miejsca wystąpienia zdarzenia lub zagrożenia, udostępniane w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej za pośrednictwem systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne   (Dz. U. z 2021 r. poz. 1990);

19)

wykorzystuje, za pośrednictwem centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego, informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego, oraz dane dotyczące abonenta w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej;

20)

zapewnia wymianę informacji i danych z innymi systemami teleinformatycznymi za pośrednictwem interfejsów komunikacyjnych o otwartej architekturze;

21)

zapewnia ewidencjonowanie wszystkich danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych przez 3 lata od chwili otrzymania zgłoszenia;

22)

zawiera mechanizmy zapewniające zachowanie ciągłości funkcjonowania systemu.

§ 3.

Interfejs komunikacyjny spełnia następujące wymagania funkcjonalne:

1)

zapewnia dwukierunkową wymianę informacji o zgłoszeniach alarmowych, w zakresie określonym w § 4, między systemem teleinformatycznym a Systemami;

2)

zapewnia wymianę informacji o aktualnym statusie obsługi zgłoszenia alarmowego;

3)

zapewnia przesyłanie informacji o aktualnym stanie połączenia telefonicznego z osobą zgłaszającą oraz o osobie obsługującej zgłoszenie i osobie dysponującej zasobami ratowniczymi podmiotu ratowniczego właściwego miejscowo i rzeczowo do podjęcia działań w związku ze zgłoszeniem alarmowym, zwanej dalej „dyspozytorem”;

4)

zapewnia udostępnianie dokumentów elektronicznych zawierających oryginalną treść zgłoszenia alarmowego odebranego przez operatora;

5)

zapewnia aktualizację danych dotyczących zgłoszenia alarmowego przekazanego do podmiotu ratowniczego w przypadku uzyskania przez operatora dodatkowych informacji związanych z obsługą zgłoszenia alarmowego;

6)

udostępnia Systemom dane niezbędne do zapewnienia jednoczesnego przekazania na to samo stanowisko dyspozytorskie połączenia telefonicznego oraz informacji dotyczących zgłoszenia alarmowego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy.

§ 4.

Interfejs komunikacyjny umożliwia przekazywanie:

1)

w zakresie zgłoszenia alarmowego:

a)

unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego,

b)

daty i godziny rejestracji zgłoszenia alarmowego,

c)

identyfikatora osoby, która przyjęła zgłoszenie alarmowe,

d)

informacji dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego,

e)

informacji o miejscu zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
  •   -  
    adresu zdarzenia lub zagrożenia,
  •   -  
    współrzędnych geograficznych zdarzenia lub zagrożenia,
  •   -  
    nazwy obiektu, w którym ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie,
  •   -  
    informacji o budynku, w którym ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie, w tym informacji o kondygnacji, na której ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie,

f)

informacji o rodzaju zdarzenia lub zagrożenia określonego według szczegółowego katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy,

g)

informacji o podmiocie ratowniczym lub podmiotach ratowniczych, do których skierowano zgłoszenie alarmowe,

h)

opisu zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
  •   -  
    liczby osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
  •   -  
    innych istotnych dla zgłoszenia alarmowego informacji lub danych,

i)

danych osoby zgłaszającej, w tym:
  •   -  
    jej nazwiska i imienia,
  •   -  
    jej numeru telefonu,
  •   -  
    informacji o jej lokalizacji,

j)

potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez dyspozytora,

k)

danych kontaktowych operatora i dyspozytora,

l)

informacji o statusie obsługi zgłoszenia alarmowego,

m)

informacji o stanie połączenia telefonicznego z osobą dokonującą zgłoszenia alarmowego;

2)

w zakresie treści zgłoszenia alarmowego:

a)

identyfikatora nagrania treści zgłoszenia alarmowego oraz identyfikatora zgłoszenia, które zostało przekazane za pośrednictwem SMS lub systemu e-Call,

b)

treści oryginalnego zgłoszenia alarmowego.
1)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 21 sierpnia 2014 r. w sprawie wymagań funkcjonalnych dla systemu teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz warunków współpracy systemu powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów ratownictwa medycznego (Dz. U. poz. 1159), które zgodnie z art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 17 września 2020 r. o zmianie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1899) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.