Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego
(Dz. U. z 2021 r. poz. 268) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania funkcjonalne dla systemu teleinformatycznego;
2)
wymagania funkcjonalne dla interfejsu komunikacyjnego;
3)
zakres informacji przekazywanych za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego.
§ 2.
System teleinformatyczny spełnia następujące wymagania funkcjonalne:
1)
zapewnia obsługę zgłoszeń alarmowych, w tym również innych niż zgłoszenia głosowe;
2)
zapewnia rejestrację zgłoszenia alarmowego, w tym nadanie unikatowego identyfikatora
zgłoszenia alarmowego;
3)
umożliwia odpowiednie zakwalifikowanie zdarzenia lub zagrożenia oraz wybór właściwego
miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego lub właściwych podmiotów ratowniczych;
4)
posiada mechanizmy umożliwiające wyszukanie danych niezbędnych do prawidłowego określenia:
a)
miejsca zdarzenia lub zagrożenia,
b)
statusu obsługi zgłoszenia alarmowego,
c)
statusu odmowy przyjęcia zgłoszenia alarmowego,
d)
rodzaju zdarzenia lub zagrożenia według katalogu zdarzeń, o którym mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 9 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego, zwanej dalej „ustawą”,
e)
właściwego miejscowo i rzeczowo podmiotu ratowniczego;
5)
zapewnia, za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego, wymianę informacji i danych
z Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji, Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej
Straży Pożarnej i Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego,
zwanymi dalej „Systemami”, dostosowanymi przez podmioty ratownicze do współpracy z
systemem teleinformatycznym;
6)
umożliwia przekazanie informacji o zgłoszeniu alarmowym do właściwego miejscowo i
rzeczowo podmiotu ratowniczego lub właściwych podmiotów ratowniczych w celu dysponowania
odpowiednich zasobów ratowniczych;
7)
zapewnia gromadzenie informacji i danych uzyskanych w związku z obsługą zgłoszeń alarmowych,
o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy;
8)
zapewnia, za pomocą wbudowanego narzędzia do generowania raportów, statystyk i analiz
na podstawie danych gromadzonych w systemie teleinformatycznym, automatyczne generowanie
statystyk w zakresie liczby, rodzajów oraz czasu realizacji zgłoszeń alarmowych;
9)
funkcjonuje w architekturze scentralizowanej z wykorzystaniem podstawowego i zapasowego
ośrodka przetwarzania danych;
10)
zapewnia wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych na wypadek awarii;
11)
funkcjonuje w architekturze wysokiej dostępności i jest dostępny dla operatorów numerów
alarmowych, starszych operatorów numerów alarmowych, zwanych dalej „operatorami”,
koordynatorów, koordynatorów-trenerów oraz pozostałych pracowników centrum całodobowo
przez 7 dni w tygodniu;
12)
posiada mechanizmy umożliwiające identyfikację, uwierzytelnienie i autoryzację użytkowników;
13)
posiada mechanizmy pozwalające przypisać określone działanie do osoby fizycznej lub
procesu oraz umiejscowić je w czasie;
14)
zapewnia bezpieczeństwo przetwarzanych danych, w tym szyfrowanie danych przy ich przesyłaniu;
15)
posiada środowisko szkoleniowe na potrzeby szkoleń operatorów, koordynatorów i koordynatorów-trenerów;
16)
umożliwia dokonywanie cyklicznej oceny pracy i samooceny operatorów, koordynatorów
i koordynatorów-trenerów oraz oceny kompetencji koordynatorów i koordynatorów-trenerów;
17)
posiada stały dostęp, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, do urządzeń
telekomunikacyjnych centrów powiadamiania ratunkowego za pośrednictwem właściwego
interfejsu;
18)
wykorzystuje dane przestrzenne i związane z nimi usługi na potrzeby wizualizacji graficznej
miejsca zgłoszenia alarmowego oraz miejsca wystąpienia zdarzenia lub zagrożenia, udostępniane
w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej za pośrednictwem
systemu, o którym mowa w art. 40 ust. 3e ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne
(Dz. U. z 2021 r. poz. 1990);
19)
wykorzystuje, za pośrednictwem centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego,
informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie
do numeru alarmowego, oraz dane dotyczące abonenta w ramach stałego dostępu z wykorzystaniem
środków komunikacji elektronicznej;
20)
zapewnia wymianę informacji i danych z innymi systemami teleinformatycznymi za pośrednictwem
interfejsów komunikacyjnych o otwartej architekturze;
21)
zapewnia ewidencjonowanie wszystkich danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych
przez 3 lata od chwili otrzymania zgłoszenia;
22)
zawiera mechanizmy zapewniające zachowanie ciągłości funkcjonowania systemu.
zapewnia dwukierunkową wymianę informacji o zgłoszeniach alarmowych, w zakresie określonym
w § 4, między systemem teleinformatycznym a Systemami;
2)
zapewnia wymianę informacji o aktualnym statusie obsługi zgłoszenia alarmowego;
3)
zapewnia przesyłanie informacji o aktualnym stanie połączenia telefonicznego z osobą
zgłaszającą oraz o osobie obsługującej zgłoszenie i osobie dysponującej zasobami ratowniczymi
podmiotu ratowniczego właściwego miejscowo i rzeczowo do podjęcia działań w związku
ze zgłoszeniem alarmowym, zwanej dalej „dyspozytorem”;
zapewnia aktualizację danych dotyczących zgłoszenia alarmowego przekazanego do podmiotu
ratowniczego w przypadku uzyskania przez operatora dodatkowych informacji związanych
z obsługą zgłoszenia alarmowego;
6)
udostępnia Systemom dane niezbędne do zapewnienia jednoczesnego przekazania na to
samo stanowisko dyspozytorskie połączenia telefonicznego oraz informacji dotyczących
zgłoszenia alarmowego, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy.
§ 4.
Interfejs komunikacyjny umożliwia przekazywanie:
1)
w zakresie zgłoszenia alarmowego:
a)
unikatowego identyfikatora zgłoszenia alarmowego,
b)
daty i godziny rejestracji zgłoszenia alarmowego,
c)
identyfikatora osoby, która przyjęła zgłoszenie alarmowe,
d)
informacji dotyczących lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie
do numeru alarmowego,
e)
informacji o miejscu zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
-
adresu zdarzenia lub zagrożenia,
-
współrzędnych geograficznych zdarzenia lub zagrożenia,
-
nazwy obiektu, w którym ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie,
-
informacji o budynku, w którym ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie, w tym
informacji o kondygnacji, na której ma miejsce zdarzenie lub występuje zagrożenie,
f)
informacji o rodzaju zdarzenia lub zagrożenia określonego według szczegółowego katalogu
zdarzeń, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ustawy,
g)
informacji o podmiocie ratowniczym lub podmiotach ratowniczych, do których skierowano
zgłoszenie alarmowe,
h)
opisu zdarzenia lub zagrożenia, w tym:
-
liczby osób poszkodowanych lub będących w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
-
innych istotnych dla zgłoszenia alarmowego informacji lub danych,
i)
danych osoby zgłaszającej, w tym:
-
jej nazwiska i imienia,
-
jej numeru telefonu,
-
informacji o jej lokalizacji,
j)
potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia alarmowego przez dyspozytora,
k)
danych kontaktowych operatora i dyspozytora,
l)
informacji o statusie obsługi zgłoszenia alarmowego,
m)
informacji o stanie połączenia telefonicznego z osobą dokonującą zgłoszenia alarmowego;
2)
w zakresie treści zgłoszenia alarmowego:
a)
identyfikatora nagrania treści zgłoszenia alarmowego oraz identyfikatora zgłoszenia,
które zostało przekazane za pośrednictwem SMS lub systemu e-Call,
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej
- administracja publiczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Administracji i
Cyfryzacji z dnia 21 sierpnia 2014 r. w sprawie wymagań funkcjonalnych dla systemu
teleinformatycznego i interfejsu komunikacyjnego oraz warunków współpracy systemu
powiadamiania ratunkowego z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz dysponentami zespołów
ratownictwa medycznego (Dz. U. poz. 1159), które zgodnie z art. 8 pkt 2 ustawy z dnia
17 września 2020 r. o zmianie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U.
poz. 1899) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.