Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiskaz dnia 8 listopada 2021 r.w sprawie określenia szczegółowych kryteriów stosowania warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego 1)Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 941).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 14 ust. 1a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach   (Dz. U. z 2021 r. poz. 779, 784 i 1648) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1)

destrukcie asfaltowym - rozumie się przez to mieszankę mineralno-asfaltową, która w wyniku odzysku odpadów destruktu asfaltowego, po spełnieniu kryteriów, o których mowa w § 2, utraciła status odpadów destruktu asfaltowego;

2)

odpadach destruktu asfaltowego - rozumie się przez to mieszankę mineralno-asfaltową uzyskiwaną:

a)

w wyniku:
  •   -  
    frezowania na zimno warstw asfaltowych,
  •   -  
    rozkruszenia płyt wyciętych z nawierzchni asfaltowej lub brył uzyskiwanych z tych płyt,

b)

z odrzutów lub nadwyżek powstałych przy produkcji mieszanki mineralno-asfaltowej
- stanowiącą odpady o kodzie 17 03 02, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, zwanej dalej „ustawą”;

3)

posiadaczu odpadów destruktu asfaltowego - rozumie się przez to posiadacza odpadów destruktu asfaltowego dokonującego oceny lub zlecającego dokonanie oceny zgodności z kryteriami, o których mowa w § 2, w tym posiadacza odpadów posiadającego zezwolenie na przetwarzanie odpadów, pozwolenie na wytwarzanie odpadów uwzględniające przetwarzanie odpadów albo pozwolenie zintegrowane uwzględniające przetwarzanie odpadów;

4)

próbce - rozumie się przez to próbkę danej partii odpadów destruktu asfaltowego.

§ 2.

1.

Warunki utraty statusu odpadów, o których mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez odpady destruktu asfaltowego uznaje się za zastosowane, jeżeli są spełnione łącznie następujące kryteria:

1)

odpady destruktu asfaltowego:

a)

nie są zanieczyszczone substancjami innymi niż te, które są stosowane w ramach produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych, oraz podczas ich stosowania i normalnego użytkowania,

b)

są przetwarzane w procesach odzysku R5 lub R12, wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy;

2)

łączna zawartość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, w tym zawartość benzo(a)pirenu, w odniesieniu do suchej masy próbki, nie przekracza maksymalnego dopuszczalnego stężenia określonego w tabeli 1 w załączniku nr 1 do rozporządzenia albo w badaniu na obecność wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych metodą uproszczoną określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia otrzymano negatywny wynik - w przypadku odpadów destruktu asfaltowego, dla których istnieją dowody, że powstały z mieszanki mineralno-asfaltowej wykorzystanej do budowy, przebudowy lub remontu dróg i wyprodukowanej po dniu 31 grudnia 2000 r.;

3)

destrukt asfaltowy otrzymany w procesie odzysku spełnia co najmniej wymagania normy PN-EN 13108-8;

4)

odciek próbki nie przekracza maksymalnych dopuszczalnych stężeń określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia;

5)

próbka została pobrana i przebadana zgodnie z § 3;

6)

destrukt asfaltowy otrzymany w procesie odzysku może zostać wykorzystany do budowy, przebudowy lub remontu dróg, w tym utwardzania placów i poboczy, lub infrastruktury lotniskowej, w tym dróg startowych, dróg kołowania, pasów lotniskowych i płyt postojowych.

2.

Przepisu ust. 1 pkt 4 nie stosuje się do:

1)

odpadów destruktu asfaltowego, dla których istnieją dowody, że powstały z mieszanki mineralno-asfaltowej wykorzystanej do budowy, przebudowy lub remontu dróg i wyprodukowanej po dniu 31 grudnia 2000 r., oraz dla których w badaniu na obecność wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych metodą uproszczoną określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia otrzymano negatywny wynik;

2)

odpadów destruktu asfaltowego, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. b.

§ 3.

1.

Próbki pobiera się i bada w celu potwierdzenia spełnienia przez odpady destruktu asfaltowego kryteriów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 i 4.

2.

Próbki pobiera oraz bada:

1)

laboratorium posiadające w tym zakresie akredytacje w rozumieniu art. 5 pkt 11 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności   (Dz. U. z 2021 r. poz. 1344) lub

2)

certyfikowana w tym zakresie jednostka badawcza, o której mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach   (Dz. U. z 2020 r. poz. 2289)
- na zlecenie posiadacza odpadów destruktu asfaltowego.

3.

Próbki pobiera się przed:

1)

przystąpieniem do prac remontowo-budowlanych - w przypadku gdy w wyniku tych prac mają powstać odpady destruktu asfaltowego albo

2)

wykorzystaniem - w przypadku gdy wykorzystane mają być magazynowane odpady destruktu asfaltowego.

4.

W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, próbki pobiera się w formie odwiertów rdzeniowych, tak aby każda warstwa nawierzchni, która ma być usunięta, mogła być przebadana odrębnie.

5.

Metoda pobierania próbek powinna spełniać co najmniej wymagania:

1)

normy PN-EN 12697-27 - w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1;

2)

normy PN-EN 14899 lub normy PN-EN 932-1 - w przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 2.

6.

Minimalną liczbę pobieranych próbek i sposób ich pobierania w przypadku, o którym mowa w ust. 3:

1)

pkt 1 - określa tabela 1,

2)

pkt 2 - określa tabela 2
- w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

7.

Przy badaniu łącznej zawartości wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych uwzględnia się wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne określone w tabeli 2 w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

8.

Dla odpadów destruktu asfaltowego, dla których istnieją dowody, że powstały z mieszanki mineralno-asfaltowej wykorzystanej do budowy, przebudowy lub remontu dróg i wyprodukowanej po dniu 31 grudnia 2000 r., oraz dla odpadów destruktu asfaltowego, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. b, badanie na obecność wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych przeprowadza się metodą uproszczoną określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

9.

W przypadku, o którym mowa w ust. 8, dopuszcza się, aby pobieranie próbek oraz badanie metodą uproszczoną określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia wykonywał wykwalifikowany personel, który posiada przeszkolenie lub doświadczenie niezbędne do monitorowania i oceny właściwości destruktu asfaltowego.

10.

Jeżeli w badaniu, o którym mowa w ust. 8, nie otrzymano negatywnego wyniku, do odpadów destruktu asfaltowego, o których mowa w ust. 8, stosuje się przepisy ust. 2 i 7.

11.

Z badania próbek sporządza się protokół.

§ 4.

1.

Posiadacz odpadów destruktu asfaltowego potwierdza spełnienie przez odpady destruktu asfaltowego warunków utraty statusu odpadów, sporządzając odrębnie dla każdej przekazywanej do wykorzystania partii odpadów destruktu asfaltowego oświadczenie o zgodności z warunkami utraty statusu odpadów destruktu asfaltowego, którego wzór określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.

2.

Oświadczenie o zgodności z warunkami utraty statusu odpadów destruktu asfaltowego sporządza się w dwóch jednakowo brzmiących egzemplarzach, po jednym dla posiadacza odpadów destruktu asfaltowego oraz dla podmiotu, który wykorzystuje ten destrukt asfaltowy.

3.

Do oświadczenia o zgodności z warunkami utraty statusu odpadów destruktu asfaltowego dołącza się potwierdzone przez posiadacza odpadów destruktu asfaltowego za zgodność z oryginałem kopie:

1)

protokołu, o którym mowa w § 3 ust. 11;

2)

dowodów potwierdzających, że dana partia odpadów destruktu asfaltowego powstała z mieszanki mineralno-asfaltowej wykorzystanej do budowy, przebudowy lub remontu dróg i wytworzonej po dniu 31 grudnia 2000 r. − jeżeli dotyczy.

4.

Oświadczenie o zgodności z warunkami utraty statusu odpadów destruktu asfaltowego jest przedkładane:

1)

wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska właściwemu ze względu na miejsce powstania danej partii destruktu asfaltowego - przez posiadacza odpadów destruktu asfaltowego,

2)

wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska właściwemu ze względu na miejsce wykorzystania danej partii destruktu asfaltowego - przez podmiot, który wykorzystuje destrukt asfaltowy
- na żądanie, w trakcie prowadzonej kontroli.

5.

Oświadczenie o zgodności z warunkami utraty statusu odpadów destruktu asfaltowego wraz z załącznikami, a w przypadku posiadacza odpadów destruktu asfaltowego także wyniki badań próbek lub protokół, o którym mowa w § 3 ust. 11, przechowuje się przez okres 5 lat.

§ 5.

1.

System gospodarowania prowadzony przez posiadacza odpadów destruktu asfaltowego w celu wykazania zgodności z warunkami utraty statusu odpadów destruktu asfaltowego obejmuje co najmniej zbiór udokumentowanych procedur dotyczących:

1)

monitorowania procesów i technik przetwarzania odpadów destruktu asfaltowego;

2)

monitorowania zgodności destruktu asfaltowego z kryteriami, o których mowa w § 2;

3)

planowanego wykorzystania destruktu asfaltowego;

4)

przeglądu i usprawnienia systemu gospodarowania;

5)

szkolenia personelu.

2.

Posiadacz odpadów destruktu asfaltowego udostępnia na żądanie właściwym organom Inspekcji Ochrony Środowiska w trakcie prowadzenia kontroli dokumentację związaną z systemem gospodarowania.

3.

Wymaganie określone w ust. 1 uważa się za spełnione, jeżeli posiadacz odpadów destruktu asfaltowego:

1)

jest zarejestrowany zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylającego rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE   (Dz. Urz. UE L 342 z 22.12.2009, str. 1, z późn. zm.)3)Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 222 z 29.08.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 325 z 20.12.2018, str. 18 oraz Dz. Urz. UE L 288 z 03.09.2020, str. 29. oraz

2)

posiada wdrożony system zarządzania środowiskowego spełniający co najmniej wymagania normy PN-EN ISO 14001 i obejmujący wymagania wskazane w ust. 1.

§ 6.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 5, który wchodzi w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia.
1)
Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 941).
2)
Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 9 lipca 2021 r. pod numerem 2021/438/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597), które wdraża postanowienia dyrektywy (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 1).
3)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 1, Dz. Urz. UE L 222 z 29.08.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 325 z 20.12.2018, str. 18 oraz Dz. Urz. UE L 288 z 03.09.2020, str. 29.

Załącznik nr 1   -   Obecność wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w destrukcie asfaltowym

Załącznik nr 2   -   Metoda uproszczona badania na obecność wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych

Załącznik nr 3   -   Maksymalne dopuszczalne stężenia odcieku próbki

Załącznik nr 4   -   Minimalna liczba pobieranych próbek i sposób ich pobierania

Załącznik nr 5   -   Oświadczenie o zgodności z warunkami utraty statusu odpadów destruktu asfaltowego (wzór)