1.
Aplikant aplikacji sędziowskiej, a w przypadku, o którym mowa w art. 33b ustawy zmienianej
w art. 1, także aplikant aplikacji prokuratorskiej, który rozpoczął aplikację sędziowską
albo aplikację prokuratorską przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy i który
w chwili przedstawienia propozycji dokonania wyboru stanowiska asesora sądowego nie
spełnia wymogu posiadania wyłącznie obywatelstwa polskiego, może w terminie 14 dni
od dnia przedstawienia propozycji dokonania wyboru stanowiska asesora sądowego złożyć
do Krajowej Rady Sądownictwa wniosek o wyrażenie zgody na zajmowanie stanowiska asesora
sądowego pomimo posiadania obywatelstwa innego państwa.
2.
Aplikant aplikacji sędziowskiej, który zdał egzamin sędziowski w 2019 r. lub w 2020 r.,
a w przypadku, o którym mowa w art. 33b ustawy zmienianej w art. 1, także aplikant
aplikacji prokuratorskiej, który zdał egzamin prokuratorski w 2019 r. lub w 2020 r.,
może złożyć wniosek, o którym mowa w ust. 1, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie
niniejszej ustawy. Jeżeli przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy Krajowa Rada
Sądownictwa zgłosiła sprzeciw wobec mianowania aplikanta na stanowisko asesora sądowego
wyłącznie z powodu posiadania obywatelstwa innego państwa, złożenie wniosku, o którym
mowa w ust. 1, powoduje utratę mocy uchwały Krajowej Rady Sądownictwa w zakresie zgłoszenia
sprzeciwu wobec mianowania tego aplikanta na stanowisko asesora sądowego.
3.
Krajowa Rada Sądownictwa może wyrazić zgodę na zajmowanie stanowiska asesora sądowego
przez aplikanta, o którym mowa w ust. 1 lub 2, pomimo posiadania obywatelstwa innego
państwa, mając w szczególności na względzie okoliczności związane z nabyciem obywatelstwa
oraz konsekwencje wynikające z jego zrzeczenia się. Krajowa Rada Sądownictwa wydaje
uchwałę w terminie dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku. Od uchwały Krajowej Rady
Sądownictwa odwołanie nie przysługuje.
4.
W przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, i wydania przez Krajową Radę
Sądownictwa uchwały odmawiającej zgody na zajmowanie stanowiska asesora sądowego pomimo
posiadania obywatelstwa innego państwa, warunkiem mianowania na to stanowisko jest
przedstawienie Krajowej Radzie Sądownictwa przez aplikanta, w terminie dwóch miesięcy
od dnia wydania uchwały, dokumentów potwierdzających podjęcie czynności zmierzających
do zrzeczenia się obywatelstwa innego państwa.
5.
W przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, dwumiesięczny termin do zgłoszenia
sprzeciwu przez Krajową Radę Sądownictwa wobec mianowania egzaminowanego aplikanta,
o którym mowa w art. 33a ust. 14 lub art. 33b ust. 10 ustawy zmienianej w art. 1,
na stanowisko asesora sądowego biegnie w przypadku:
1)
wyrażenia zgody na zajmowanie stanowiska asesora sądowego pomimo posiadania obywatelstwa
innego państwa - od dnia wydania uchwały przez Krajową Radę Sądownictwa,
2)
odmowy wyrażenia zgody na zajmowanie stanowiska asesora sądowego pomimo posiadania
obywatelstwa innego państwa - od dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4
- chyba że ten termin nie rozpoczął jeszcze biegu na podstawie art. 33a ust. 14 lub
art. 33b ust. 10 ustawy zmienianej w art. 1.
6.
Jeżeli w przypadku, o którym mowa w ust. 2 zdanie drugie, od uchwały Krajowej Rady
Sądownictwa zostało wniesione odwołanie do Sądu Najwyższego, postępowanie przed Sądem
Najwyższym podlega umorzeniu. Krajowa Rada Sądownictwa niezwłocznie zawiadamia Sąd
Najwyższy o złożeniu wniosku, o którym mowa w ust. 1.
7.
Osoba, której Krajowa Rada Sądownictwa na podstawie ust. 3 wyraziła zgodę na zajmowanie
stanowiska asesora sądowego pomimo posiadania obywatelstwa innego państwa, może zostać
powołana do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego sądu rejonowego i innych stanowiskach
sędziowskich, których dotyczy wymóg posiadania wyłącznie obywatelstwa polskiego.
8.
Jeżeli asesor sądowy mianowany na to stanowisko po spełnieniu warunku, o którym mowa
w ust. 4, w dniu złożenia wniosku o powołanie na stanowisko sędziego sądu rejonowego
nie spełnia wymogu posiadania wyłącznie obywatelstwa polskiego, Krajowa Rada Sądownictwa
może podjąć uchwałę o przedstawieniu wniosku o powołanie asesora sądowego do pełnienia
urzędu na stanowisku sędziego sądu rejonowego, jeżeli po zapoznaniu się z informacjami
dotyczącymi przebiegu postępowania zmierzającego do zrzeczenia się obywatelstwa innego
państwa stwierdzi, że brak spełnienia wymogu posiadania wyłącznie obywatelstwa polskiego
nie wynika z okoliczności leżących po stronie osoby ubiegającej się o stanowisko sędziego
sądu rejonowego.