Rozporządzenie Rady Ministrówz dnia 17 listopada 2021 r.w sprawie szkolenia obronnego

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej   (Dz. U. z 2021 r. poz. 372 i 1728) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

organizację szkolenia obronnego w państwie;

2)

podmioty objęte szkoleniem obronnym w państwie;

3)

zadania w zakresie planowania i realizacji szkolenia obronnego w państwie;

4)

właściwość organów w zakresie planowania i realizacji szkolenia obronnego w państwie.

§ 2.

Szkolenie obronne w państwie obejmuje:

1)

kursy obronne, prowadzone w formie zajęć teoretycznych;

2)

wyższe kursy obronne, obejmujące zajęcia teoretyczne i praktyczne;

3)

ćwiczenia obronne, zwane dalej „ćwiczeniami”, prowadzone w formie zajęć praktycznych.

§ 3.

Kursy obronne polegają na zapoznaniu uczestników z:

1)

ogólnymi uwarunkowaniami dotyczącymi bezpieczeństwa państwa, w tym obronności;

2)

podstawami prawnymi realizacji zadań obronnych;

3)

organizacją i zasadami funkcjonowania systemu obronnego;

4)

sposobem realizacji zadań obronnych, w tym wynikających z zobowiązań sojuszniczych, ustalonych stosownie do roli uczestników w systemie obronnym państwa.

§ 4.

Wyższe kursy obronne polegają w szczególności na zapoznaniu uczestników z zagadnieniami strategicznymi z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa i funkcjonowania systemu obronnego oraz nabyciu praktycznych umiejętności niezbędnych do realizacji zadań obronnych, w tym wynikających z zobowiązań sojuszniczych.

§ 5.

Ćwiczenia polegają na:

1)

zgrywaniu wybranych elementów systemu obronnego na poszczególnych szczeblach administracji publicznej;

2)

nabywaniu przez osoby ćwiczące praktycznych umiejętności wynikających z zadań obronnych ustalonych dla danego stanowiska pracy;

3)

kształtowaniu umiejętności współdziałania w realizacji zadań obronnych jednostek organizacyjnych administracji publicznej różnych szczebli i przedsiębiorców, na których nałożono zadania obronne;

4)

kształtowaniu umiejętności współdziałania jednostek organizacyjnych administracji publicznej z jednostkami organizacyjnymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych.

§ 6.

1.

Kursami obronnymi są objęte osoby kierujące wykonywaniem zadań obronnych w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej, jednostkach organizacyjnych tworzonych przez organy samorządu terytorialnego oraz u przedsiębiorców realizujących zadania obronne, zwanych dalej „przedsiębiorcami”, a także osoby wykonujące te zadania.

2.

Kurs obronny odbywają osoby obejmujące po raz pierwszy stanowisko do spraw obronnych w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej.

§ 7.

1.

Wyższymi kursami obronnymi są objęci:

1)

ministrowie, sekretarze stanu, podsekretarze stanu i dyrektorzy generalni w rozumieniu art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej   (Dz. U. z 2021 r. poz. 1233);

2)

osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i ich zastępcy;

3)

kierownicy jednostek organizacyjnych podległych Prezesowi Rady Ministrów i ministrom kierującym działami administracji rządowej lub przez nich nadzorowanych oraz ich zastępcy;

4)

kierownicy jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów;

5)

wojewodowie i wicewojewodowie;

6)

marszałkowie i wicemarszałkowie województw, starostowie, prezydenci miast oraz ich zastępcy;

7)

dyrektorzy i kierownicy komórek organizacyjnych oraz ich zastępcy w urzędach obsługujących podmioty, o których mowa w pkt 1-5;

8)

osoby pełniące funkcje organów rządowej administracji zespolonej i niezespolonej.

2.

W wyższych kursach obronnych mogą uczestniczyć posłowie i senatorowie.

§ 8.

1.

Kursy obronne i wyższe kursy obronne planuje i organizuje Minister Obrony Narodowej.

2.

Kursy obronne i wyższe kursy obronne są prowadzone w cyklu rocznym w uczelni wojskowej będącej jednostką organizacyjną nadzorowaną przez Ministra Obrony Narodowej.

3.

Minister Obrony Narodowej określa w umowie z właściwą uczelnią wojskową sposób i formę prowadzenia kursów, o których mowa w ust. 1, w tym podział na grupy szkoleniowe oraz tematy dostosowane do zakresu przedmiotowego kursów określonego w § 3 i 4 i roli ich uczestników w systemie obronnym.

§ 9.

1.

Organizuje się ćwiczenia:

1)

międzynarodowe - służące doskonaleniu zasad współdziałania z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi;

2)

krajowe - służące zgrywaniu systemu obronnego państwa, w tym procedur kierowania obroną państwa, oraz doskonaleniu współdziałania podmiotów wchodzących w skład systemu obronnego państwa;

3)

kompleksowe - służące zgrywaniu elementów systemu obronnego państwa oraz doskonaleniu współdziałania jednostek administracji publicznej różnych szczebli i przedsiębiorców w realizacji zadań obronnych;

4)

doskonalące - służące sprawdzeniu przyjętych rozwiązań w ramach przygotowań obronnych oraz doskonaleniu procedur kierowania ich wybranymi obszarami;

5)

gry decyzyjne - służące wypracowywaniu decyzji podczas realizacji zadań obronnych;

6)

treningi - służące doskonaleniu praktycznych umiejętności pracowników w zakresie wykonywania zadań obronnych.

2.

Ćwiczenia organizuje się i prowadzi w oparciu o komórki właściwe w sprawach obronnych, działające we współpracy z innymi komórkami i jednostkami podległymi organizatorowi ćwiczeń lub przez niego nadzorowanymi.

3.

W ćwiczeniach danego organizatora ćwiczeń mogą brać udział podmioty, które nie podlegają mu organizacyjnie, w tym przedsiębiorcy, na których nałożono zadania obronne.

4.

Ćwiczenia mogą być prowadzone w wymiarze cywilno-wojskowym przez łączenie przedsięwzięć szkoleniowych organizatorów ćwiczeń z przedsięwzięciami szkoleniowymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w których przewiduje się udział sił układu pozamilitarnego.

5.

Ćwiczenia kompleksowe poszczególnych organizatorów tego samego szczebla administracji publicznej mogą być ze sobą łączone.

§ 10.

1.

Organizatorami ćwiczeń są:

1)

Prezes Rady Ministrów - w odniesieniu do ćwiczeń międzynarodowych;

2)

Prezes Rady Ministrów - za pośrednictwem Ministra Obrony Narodowej - w odniesieniu do ćwiczeń krajowych;

3)

minister - w ramach kierowanego przez niego działu administracji rządowej - w odniesieniu do ćwiczeń kompleksowych, doskonalących, gier decyzyjnych i treningów;

4)

osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej, wskazani przez Prezesa Rady Ministrów lub ministra kierownicy jednostek organizacyjnych im podległych lub przez nich nadzorowanych, a także kierownicy jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów - w odniesieniu do ćwiczeń doskonalących, gier decyzyjnych i treningów;

5)

wojewoda - w odniesieniu do ćwiczeń kompleksowych, doskonalących, gier decyzyjnych i treningów;

6)

marszałek województwa, starosta, wójt, burmistrz i prezydent miasta - w odniesieniu do ćwiczeń doskonalących, gier decyzyjnych i treningów.

2.

Ćwiczenia przeprowadza się:

1)

nie rzadziej niż raz na sześć lat - w przypadku ćwiczeń krajowych i kompleksowych;

2)

nie rzadziej niż raz na trzy lata - w przypadku ćwiczeń doskonalących, gier decyzyjnych i treningów.

3.

Ćwiczenia kompleksowe są organizowane także w terminie planowanych do przeprowadzenia w dziale administracji rządowej lub województwie kontroli kompleksowych wykonywania zadań obronnych, realizowanych zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 11.

Do zadań organizatora ćwiczenia należy:

1)

sporządzanie planu ćwiczenia, który określa w szczególności: cele, temat, formę, termin, miejsce, uczestników oraz główne przedsięwzięcia ćwiczenia;

2)

przesyłanie do odpowiedniego koordynatora ćwiczeń, o którym mowa w § 12 ust. 1:

a)

w terminie do końca listopada roku poprzedzającego realizację tych ćwiczeń:
  •   -  
    rocznego wykazu planowanych ćwiczeń, z uwzględnieniem informacji gromadzonych na potrzeby planów poszczególnych ćwiczeń określonych w § 11 pkt 1 oraz ćwiczeń innych organizatorów, w których jest planowany udział przedstawicieli organizatora sporządzającego wykaz,
  •   -  
    wniosków i rekomendacji z ćwiczeń przeprowadzonych w poprzednim okresie planistycznym wraz z informacją o sposobie ich wdrażania,

b)

na wniosek koordynatora ćwiczeń:
  •   -  
    planu ćwiczenia, o którym mowa w pkt 1,
  •   -  
    innych niż określone w lit. a informacji dotyczących realizacji ćwiczeń;

3)

organizowanie i prowadzenie ćwiczeń zgodnie z planami ćwiczeń oraz zaleceniami koordynatora, o których mowa odpowiednio w pkt 1 oraz § 12 ust. 2;

4)

zapewnienie środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z organizacją i realizacją ćwiczeń, z wyjątkiem ćwiczeń organów, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 6, finansowanych na zasadach określonych w § 13 ust. 2 i 3;

5)

realizacja zaleceń, o których mowa w § 12 ust. 2.

§ 12.

1.

Koordynatorami ćwiczeń są:

1)

Prezes Rady Ministrów za pośrednictwem Ministra Obrony Narodowej - w odniesieniu do ćwiczeń organizowanych przez:

a)

ministrów kierujących działami administracji rządowej,

b)

osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych podległych Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych,

c)

kierowników jednostek organizacyjnych obsługujących Prezesa Rady Ministrów,

d)

wojewodów;

2)

ministrowie - w odniesieniu do ćwiczeń organizowanych w kierowanych przez nich działach administracji rządowej, w tym przez osoby pełniące funkcje centralnych organów administracji rządowej i kierowników jednostek organizacyjnych podległych ministrom lub przez nich nadzorowanych;

3)

wojewodowie - w odniesieniu do ćwiczeń organizowanych przez marszałków województw, starostów, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.

2.

Koordynatorzy ćwiczeń, o których mowa w ust. 1, wydają zalecenia dotyczące tematyki i sposobu prowadzenia ćwiczeń.

§ 13.

1.

Zadania związane z organizacją i realizacją szkolenia obronnego są finansowane przez dysponentów części budżetowych organizujących szkolenie.

2.

Ćwiczenia, których organizatorem jest Prezes Rady Ministrów, i szkolenia, których organizatorem jest Minister Obrony Narodowej, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest Minister Obrony Narodowej.

3.

Ćwiczenia organizowane przez podmioty, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 6, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest wojewoda.

4.

Ćwiczenia organizowane przez podmioty, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4, niebędące dysponentami środków budżetowych, są finansowane z części budżetu państwa, której dysponentem jest organ sprawujący nadzór nad tymi podmiotami.

§ 14.

Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 października 2015 r. w sprawie szkolenia obronnego   (Dz. U. poz. 1829).

§ 15.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.