Obwieszczenie Prezesa Rady Ministrówz dnia 2 lutego 2021 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu przygotowywania, prowadzenia i dokumentowania czynności kontrolnych przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych   (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu przygotowywania, prowadzenia i dokumentowania czynności kontrolnych przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego   (Dz. U. poz. 1171), z uwzględnieniem zmiany wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2020 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu przygotowywania, prowadzenia i dokumentowania czynności kontrolnych przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego   (Dz. U. poz. 78).

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu przygotowywania, prowadzenia i dokumentowania czynności kontrolnych przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego   (Dz. U. poz. 78), który stanowi:
„ 

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 ”
 .

Załącznik   -   Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu przygotowywania, prowadzenia i dokumentowania czynności kontrolnych przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego

Na podstawie art. 47 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym   (Dz. U. z 2019 r. poz. 1921 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 1610 i 2320) zarządza się, co następuje:

   Rozdział 1   

Przepisy ogólne

§ 1.

Rozporządzenie reguluje warunki i tryb:

1)

przygotowywania czynności kontrolnych, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, zwanej dalej „ustawą”,

2)

przeprowadzania czynności kontrolnych,

3)

dokumentowania poszczególnych czynności kontrolnych oraz sporządzania protokołu kontroli oraz wniosków i wystąpień pokontrolnych
- przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zwanego dalej „CBA”.

   Rozdział 2   

Warunki i tryb przygotowywania czynności kontrolnych

§ 2.

1.

CBA wykonuje czynności kontrolne w formie kontroli planowych i doraźnych.

2.

Dla kontroli planowych właściwa jednostka organizacyjna CBA sporządza roczny plan kontroli zawierający tematy kontroli przeprowadzanych w danym roku kalendarzowym.

3.

Zmiany w rocznym planie kontroli wymagają zatwierdzenia przez Szefa CBA.

§ 3.

Kontrole doraźne podejmuje się w szczególności w celu:

1)

potwierdzenia wiarygodnych informacji dotyczących zachowań, o których mowa w art. 1 ust. 31)Utracił moc z dniem 3 lipca 2010 r. na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 23 czerwca 2009 r. sygn. akt K 54/07 (Dz. U. poz. 880).i 4 ustawy;

2)

wstępnej oceny wiarygodności informacji dotyczących czynów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy;

3)

wstępnego badania określonych zagadnień związanych ze stosowaniem przepisów prawa w przypadkach, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2, 3 i 4 ustawy;

4)

wstępnego badania określonych zagadnień niezbędnych do opracowania kontroli planowej.

§ 4.

1.

Kontrole planowe i doraźne są prowadzone przez CBA na podstawie programów kontroli.

2.

Właściwa jednostka organizacyjna CBA sporządza program kontroli planowych i doraźnych oraz dokonuje zmian w programach już zatwierdzonych.

3.

Programy oraz dokonane w nich zmiany zatwierdza Szef CBA lub osoba upoważniona do działania w jego imieniu.

§ 5.

Przy opracowywaniu programów kontroli uwzględnia się w szczególności:

1)

wyniki wcześniejszych kontroli;

2)

wyniki działalności analitycznej CBA;

3)

informacje pochodzące od organów państwowych i samorządowych;

4)

opinie ekspertów.

§ 6.

W programie kontroli zamieszcza się w szczególności:

1)

oznaczenie kontroli (numer i temat);

2)

cel kontroli, tj. określenie kierunku badań kontrolnych i problemów wymagających oceny;

3)

analizę stanu prawnego dotyczącego tematyki kontroli;

4)

szczegółowe określenie przedmiotowego i podmiotowego zakresu kontroli;

5)

określenie sposobu i technik przeprowadzania kontroli, zwłaszcza problemów, na które należy zwrócić szczególną uwagę w badaniach kontrolnych, dowodów niezbędnych do dokonania ustaleń i sposobu ich badania, powiązania tematyki z aktami normatywnymi.

   Rozdział 3   

Warunki i tryb przeprowadzania czynności kontrolnych

§ 7.

Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych funkcjonariusz CBA przeprowadzający kontrolę, zwany dalej „funkcjonariuszem”, okazuje kontrolowanemu legitymację służbową oraz imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.

§ 8.

Funkcjonariusz w porozumieniu z kontrolowanym może poinformować pracowników kontrolowanego o rozpoczęciu kontroli i temacie kontroli.

§ 10.

W przypadku konieczności przedłużenia okresu kontroli lub jeżeli zmiana programu kontroli pociąga za sobą zmianę zakresu kontroli, wystawia się nowe upoważnienie do przeprowadzenia kontroli, które funkcjonariusz niezwłocznie okazuje kontrolowanemu.

§ 11.

Przedstawiając kontrolowanemu protokół kontroli, funkcjonariusz informuje go o przysługującym prawie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli oraz prawie odmowy podpisania protokołu kontroli.

§ 12.

1.

Pisemne zastrzeżenia zgłoszone przez kontrolowanego do ustaleń zawartych w protokole kontroli są poddawane analizie przez Szefa CBA. Funkcjonariusz przeprowadzający kontrolę bierze udział w rozpatrywaniu zastrzeżeń.

2.

Jeżeli z analizy, o której mowa w ust. 1, wynika potrzeba podjęcia dodatkowych czynności kontrolnych, Szef CBA zleca ich przeprowadzenie.

3.

Jeżeli Szef CBA stwierdzi zasadność zastrzeżeń, w odniesieniu do treści protokołu kontroli, dokonuje jego odpowiedniej zmiany w ten sposób, że dołącza do niego stosowny tekst w brzmieniu:

1)

„Ustalenia na str..... skreśla się”;

2)

„Uzupełnienie do str..... protokołu kontroli”;

3)

„Treść ustaleń na str..... otrzymuje brzmienie:”.

4.

W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części, Szef CBA przekazuje na piśmie kontrolowanemu swoje stanowisko.

§ 13.

Szef CBA odmawia przyjęcia zastrzeżeń do treści protokołu kontroli, jeżeli zostały zgłoszone przez osobę nieuprawnioną lub po upływie terminu i informuje o tym zgłaszającego.

   Rozdział 4   

Warunki i tryb dokumentowania czynności kontrolnych

§ 14.

1.

W celu udokumentowania przebiegu i wyników czynności kontrolnych funkcjonariusz zakłada i prowadzi akta kontroli.

2.

Akta kontroli prowadzi się zgodnie z tokiem dokonywanych czynności, włączając do nich materiały i numerując kolejno strony akt.

3.

Na początku każdego tomu akt zamieszcza się wykaz materiałów zawartych w danym tomie, wymieniając ich nazwy i wskazując odpowiednie strony akt.

§ 15.

1.

Akta kontroli służą wyłącznie do użytku służbowego, z zastrzeżeniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

2.

W przypadkach określonych w art. 46 ustawy, prawo wglądu do akt kontroli mają również właściwe organy państwowe i samorządowe.

§ 16.

1.

Dokumentację kontroli stanowią materiały dowodowe i dokumenty sporządzane w trakcie kontroli, w szczególności:

1)

pokwitowanie pobrania materiałów dowodowych/zwolnienia spod zabezpieczenia i zwrotu pobranych materiałów dowodowych sporządzane według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2)

odmowa zwolnienia spod zabezpieczenia materiałów dowodowych sporządzana według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia;

3)

protokół pobrania rzeczy sporządzany według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia;

4)

protokół oględzin sporządzany według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia;

5)

protokół przyjęcia ustnych wyjaśnień sporządzany według wzoru określonego w załączniku nr 5 do rozporządzenia;

6)

protokół przyjęcia ustnych oświadczeń według wzoru określonego w załączniku nr 6 do rozporządzenia;

7)

postanowienie o powołaniu biegłego sporządzane według wzoru określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia;

8)

postanowienie o powołaniu specjalisty w danej dziedzinie wiedzy lub praktyki do udziału w czynnościach badawczych sporządzane według wzoru określonego w załączniku nr 8 do rozporządzenia;

9)

protokół kontroli sporządzany według wzoru określonego w załączniku nr 9 do rozporządzenia.

2.

Dokumenty kontroli sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden włącza się do akt kontroli, a drugi pozostawia u kontrolowanego.

3.

Dokumenty kontroli wskazane w ust. 1 pkt 7 i 8 sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden włącza się do akt kontroli, a drugi doręcza się odpowiednio biegłemu lub specjaliście.

4.

Inne czynności podjęte w toku kontroli, a także zdarzenia, które mają istotne znaczenie dla ustaleń kontroli, funkcjonariusz utrwala w postaci notatki służbowej.

5.

Jeżeli zachodzi potrzeba włączenia do akt kontroli określonego dokumentu lub jego części, funkcjonariusz włącza odpis, potwierdzony przez kontrolowanego lub osobę przez niego upoważnioną.

§ 17.

Załączniki do protokołów sporządzanych w trakcie kontroli zabezpiecza się w sposób uniemożliwiający zastąpienie ich innymi.

§ 18.

Wyjaśnienia i oświadczenia mogą być złożone na piśmie. Warunkiem ich przyjęcia jest wskazanie osoby składającej i jej podpis wraz ze wskazaniem stanowiska służbowego.

§ 19.

Sporządzone przez funkcjonariusza dokumenty, utrwalające przebieg czynności dokonanych przy udziale specjalisty, podpisują funkcjonariusz i specjalista.

§ 20.

1.

Kontrola kończy się sporządzeniem protokołu kontroli i doręczeniem go kontrolowanemu celem zapoznania i podpisania. Czynności opisane w art. 45 ust. 3-10 ustawy mogą być wykonywane po upływie terminu zakończenia kontroli określonym w upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli.

2.

W przypadku gdy protokół zawiera informacje objęte tajemnicą ustawowo chronioną, zaopatruje się go w odpowiednią klauzulę.

§ 21.

1.

Jeżeli wyniki kontroli wskazują na konieczność podjęcia określonych czynności przez kontrolowanego, po podpisaniu protokołu kontroli, funkcjonariusz opracowuje projekt wniosku, o którym mowa w art. 46 ust. 1 pkt 1 lit. a lub b ustawy.

2.

Jeżeli wyniki kontroli wskazują na konieczność podjęcia określonych czynności przez kontrolowanego lub jednostki nadrzędnej nad kontrolowanym, funkcjonariusz opracowuje projekt wystąpienia pokontrolnego, o którym mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 lit. a i b ustawy, zawierającego ocenę kontrolowanej działalności oraz uwagi i wnioski.

3.

Jeżeli wyniki kontroli wskazują na konieczność przeprowadzenia kontroli w szerszym zakresie przez właściwe organy kontrolne, funkcjonariusz opracowuje projekt informacji do tych organów.

§ 22.

1.

Funkcjonariusz przedstawia do akceptacji projekty dokumentów, o których mowa w § 20, kierownikowi właściwej jednostki organizacyjnej CBA.

2.

Kierownik właściwej jednostki organizacyjnej CBA akceptuje projekty i niezwłocznie przekazuje je Szefowi CBA.

   Rozdział 5   

Przepis końcowy

§ 23.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia3)Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 15 września 2006 r..
1)
Utracił moc z dniem 3 lipca 2010 r. na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 23 czerwca 2009 r. sygn. akt K 54/07 (Dz. U. poz. 880).
2)
Przez § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków oraz trybu przygotowywania, prowadzenia i dokumentowania czynności kontrolnych przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego (Dz. U. poz. 78), które weszło w życie z dniem 31 stycznia 2020 r.
3)
Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 15 września 2006 r.

Załącznik nr 1   -   Pokwitowanie pobrania/zwolnienia spod zabezpieczenia i zwrotu pobranych materiałów dowodowych (wzór)

Załącznik nr 2   -   Odmowa zwolnienia spod zabezpieczenia materiałów dowodowych (wzór)

Załącznik nr 3   -   Protokół pobrania rzeczy (wzór)

Załącznik nr 4   -   Protokół oględzin (wzór)

Załącznik nr 5   -   Protokół przyjęcia ustnych wyjaśnień (wzór)

Załącznik nr 6   -   Protokół przyjęcia ustnego oświadczenia (wzór)

Załącznik nr 7   -   Postanowienie o powołaniu biegłego (wzór)

Załącznik nr 8   -   Postanowienie o powołaniu specjalisty w danej dziedzinie wiedzy lub praktyki do udziału w czynnościach badawczych (wzór)

Załącznik nr 9   -   Protokół kontroli (wzór)