|
|
|
|
|
|
|
|
Kategoria pojazdu
|
Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł)
|
|
Klasy pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin1)
|
|
max EURO 2
|
EURO 3
|
EURO 4
|
min. EURO 5
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej2) powyżej 3,5 t i poniżej 12 t
|
0,40
|
0,35
|
0,28
|
0,20
|
|
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej2) co najmniej 12 t
|
0,53
|
0,46
|
0,37
|
0,27
|
|
Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej
|
0,40
|
0,35
|
0,28
|
0,20
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) Zgodnie z przepisami dyrektywy Rady 70/220/EWG z dnia 20 marca 1970 r. w sprawie
zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają
być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczania powietrza przez emisje z pojazdów
silnikowych (Dz. Urz. UE L 76 z 06.04.1970, str. 1, z późn. zm. - Dz. Urz. UE Polskie
wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 1, str. 64, z późn. zm.), dyrektywy Parlamentu Europejskiego
i Rady 1999/62/WE z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie
niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe (Dz. Urz. UE L 187 z 20.07.1999,
str. 42, z późn. zm. -Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 4, str.
372, z późn. zm.), dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/55/WE z dnia 28
września 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów ciężkich i silników do nich w
odniesieniu do emisji zanieczyszczeń (Euro IV i V) (Dz. Urz. UE L 275 z 20.10.2005,
str. 1, z późn. zm.) oraz rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 715/2007
z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu
do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych
(Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania
pojazdów (Dz. Urz. UE L 171 z 29.06.2007, str. 1, z późn. zm.).
2) Dopuszczalna masa całkowita łącznie z dopuszczalną masą całkowitą przyczepy (naczepy).