Rozporządzenie Ministra Infrastrukturyz dnia 29 grudnia 2020 r.w sprawie rozwiązań równoważnych z wymaganiami Międzynarodowej konwencji o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami, 2004, sporządzonej w Londynie dnia 13 lutego 2004 r., dla statków wskazanych w prawidle A-5 załącznika do tej konwencji 1)Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2257 oraz z 2020 r. poz. 1722, 1745, 1927 i 2006).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 20b ust. 7 ustawy z dnia 16 marca 1995 r. o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki   (Dz. U. z 2020 r. poz. 1955) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa rozwiązania równoważne z wymaganiami Międzynarodowej konwencji o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami, 2004, sporządzonej w Londynie dnia 13 lutego 2004 r.   (Dz. U. z 2020 r. poz. 1800 i 1801), dla statków wskazanych w prawidle A-5 załącznika do tej konwencji.

§ 2.

Za rozwiązania równoważne, o których mowa w § 1, dla statków sportowo-rekreacyjnych wykorzystywanych wyłącznie do celów rekreacyjnych lub sportowych lub jednostek wykorzystywanych wyłącznie w celach poszukiwania i ratownictwa, o długości całkowitej mniejszej niż 50 metrów i maksymalnej pojemności balastowej nie większej niż 8 metrów sześciennych, uznaje się:

1)

dokonywanie wymiany wód balastowych, przy zachowaniu warunków bezpiecznej żeglugi, o której mowa w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim   (Dz. U. z 2020 r. poz. 680) oraz umowach międzynarodowych, poza granicami portów i kąpielisk oraz w jak największej odległości od brzegu;

2)

unikanie pobierania wód balastowych z potencjalnie szkodliwymi organizmami i patogenami, zachowując warunki bezpiecznej żeglugi, o której mowa w ustawie z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim oraz umowach międzynarodowych, w szczególności unikanie pobierania wód balastowych:

a)

w ciemności, gdy organizmy mogą wypływać na powierzchnię wraz z kolumną wody,

b)

w bardzo płytkich wodach,

c)

w miejscach, gdzie śruby mogą poruszyć osady,

d)

na obszarach, gdzie występuje w danym czasie rozległy zakwit fitoplanktonu,

e)

w pobliżu wylotów kanałów ściekowych,

f)

w obszarach o słabej wymianie wody lub znacznym jej mętnieniu,

g)

w miejscach, gdzie występuje niewielkie zalewanie przez pływy,

h)

na obszarach znajdujących się blisko akwakultury,

i)

na obszarach, dla których wydano ostrzeżenia dotyczące poboru wód balastowych w związku z zagrożeniami sanitarno-epidemiologicznymi, zagrożeniami inwazją gatunków obcych lub innymi zagrożeniami;

3)

wykonywanie rutynowego czyszczenia zbiornika wód balastowych w celu usunięcia osadów w kontrolowanych warunkach odpowiednich dla zapewnienia bezpiecznego dla środowiska usuwania powstałych osadów.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2257 oraz z 2020 r. poz. 1722, 1745, 1927 i 2006).