Rozporządzenie Ministra Infrastrukturyz dnia 8 marca 2021 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach 1)Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2257 oraz z 2020 r. poz. 1722, 1745, 1927 i 2006).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym   (Dz. U. z 2020 r. poz. 110, z późn. zm.2)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 284, 568, 695, 1087 i 1517 oraz z 2021 r. poz. 54.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach   (Dz. U. z 2019 r. poz. 2311 oraz z 2020 r. poz. 862) w załączniku nr 1 do rozporządzenia wprowadza się następujące zmiany:

1)

w części 3 „Znaki zakazu” pkt 3.2.20 „Zakaz wjazdu pojazdów o nacisku osi większym niż ... t” otrzymuje brzmienie:

3.2.20.

zakaz wjazdu pojazdów o nacisku pojedynczej osi napędowej powyżej ... t
Rys. 3.2.20.1. Znak B-19
Znak B-19 „zakaz wjazdu pojazdów o nacisku pojedynczej osi napędowej powyżej ... t” (rys. 3.2.20.1) stosuje się na drodze publicznej lub jej odcinku, na granicach obszaru tworzącego strefę, o której mowa w art. 41 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych   (Dz. U. z 2020 r. poz. 470, 471, 1087 i 2338 oraz z 2021 r. poz. 54), oraz na drogowych przejściach granicznych znajdujących się na zewnętrznej granicy Unii Europejskiej.
 ”
 ;

2)

w części 6 „Znaki kierunku i miejscowości”:

a)

w pkt 6.3.1.2 „Zasady rozmieszczania informacji na tablicach przeddrogowskazowych” w pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie:
„ 

a)

jeżeli linia oznaczająca kierunek wylotu ze skrzyżowania jest umieszczona na lewej stronie tablicy pionowo lub ukośnie (skrzyżowanie typu „T” lub „Y”), to środek dolnej krawędzi numeru drogi E-15a-E-15d lub środek odcinka, na który składają się długości dolnych krawędzi numerów dróg E-15a (E-15c, E-15d) i E-16 oraz szerokość odstępu między nimi, powinien znajdować się na przedłużeniu osi linii oznaczającej kierunek wylotu,
 ”
 ,

b)

w pkt 6.3.2.1 „Zasady ogólne” rys. 6.3.2.1 otrzymuje brzmienie:
„ 
Rys. 6.3.2.1. Drogowskaz E-2a
 ”
 ,

c)

pkt 6.3.7.2 „Znak z numerem drogi krajowej” i pkt 6.3.7.3 „Znak z numerem drogi wojewódzkiej” otrzymują brzmienie:

6.3.7.2.

znak z numerem drogi krajowej
Znak E-15a „numer drogi krajowej” o tle barwy czerwonej z białą ramką tarczy znaku i napisie barwy białej (rys. 6.3.7.1) stosuje się w celu wskazania przebiegu drogi krajowej oznaczonej numerem wskazanym na znaku lub wjazdu na tę drogę.
Rys. 6.3.7.1. Znak E-15a:

a)

z numerem jednocyfrowym

b)

z numerem dwucyfrowym

6.3.7.3.

znak z numerem drogi wojewódzkiej
Znaki E-15b „numer drogi wojewódzkiej” (rys. 6.3.7.2) stosuje się w celu wskazania przebiegu drogi wojewódzkiej lub wjazdu na tę drogę.
Rys. 6.3.7.2. Znak E-15b
 ”
 ,

d)

pkt 6.3.7.8 „Umieszczanie znaków z numerem drogi” otrzymuje brzmienie:

6.3.7.8.

umieszczanie znaków z numerem drogi
Numery dróg umieszcza się:

a)

samodzielnie, w odległości do 50 m:
  •   -  
    za skrzyżowaniem, bez względu na rodzaj obszaru, dla potwierdzenia kierunku, a szczególnie jeżeli szlak zmienia kierunek na skrzyżowaniu oraz w przypadkach, gdy układ skrzyżowania może stwarzać wątpliwości co do przebiegu szlaku,
  •   -  
    przed skrzyżowaniami w obszarze zabudowanym, jeżeli zmiana przebiegu szlaku nie jest sygnalizowana tablicami przeddrogowskazowymi oraz drogowskazami tablicowymi,

b)

na tablicach przeddrogowskazowych, drogowskazach tablicowych i drogowskazach w kształcie strzały do miejscowości wskazujących numer drogi oraz na tablicach szlaku drogowego - jako jeden z elementów treści tych tablic.
Wysokość znaków E-15a, E-15b, E-15c, E-15d stosowanych samodzielnie wynosi 300 mm. Wymiary znaków stosowanych samodzielnie są określone w tabeli 9.5.3 (oznaczone gwiazdką).
Jeżeli istnieje potrzeba wskazania przebiegu drogi na skrzyżowaniu, to obok numeru drogi umieszcza się strzałkę kierunkową. Przykłady odmian znaków ze strzałkami kierunkowymi przedstawiono na rys. 6.3.7.11 i 6.3.7.12.
Rys. 6.3.7.11. Znak E-15a z numerem drogi krajowej ze strzałką kierunkową:

a)

skierowaną w lewo

b)

skierowaną skośnie w lewo
Rys. 6.3.7.12. Znak E-15b z numerem drogi wojewódzkiej ze strzałką kierunkową skierowaną na wprost
 ”
 ,

e)

w pkt 6.3.7.9 „Tabliczka T-34” akapit drugi otrzymuje brzmienie:
„ 
Tabliczkę T-34 (rys. 6.3.7.14) umieszcza się na drogach krajowych objętych systemem elektronicznej opłaty drogowej pod znakiem z numerem autostrady E-15c, drogi ekspresowej E-15d lub innej drogi krajowej E-15a, występującym samodzielnie.
 ”
 ;

3)

w części 9 „Konstrukcje znaków drogowych pionowych” w pkt 9.5 „Znaki kierunku i miejscowości”:

a)

tekst pod tabelą 9.5.3 „Wymiary znaków z numerami dróg umieszczanych na znakach kierunku w zależności od wysokości liter d nazwy miejscowości kierunkowej” otrzymuje brzmienie:
„ 
* - Wymiary znaków E-15a, E-15b, E-15c, E-15d stosowanych samodzielnie.
 ”
 ,

b)

opis pod rys. 9.5.46 otrzymuje brzmienie:
„ 
Rys. 9.5.46. Konstrukcja znaków E-15a, E-15b
 ”
 ,

c)

skreśla się rys. 9.5.49.

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 13 marca 2021 r.
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2257 oraz z 2020 r. poz. 1722, 1745, 1927 i 2006).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r. poz. 284, 568, 695, 1087 i 1517 oraz z 2021 r. poz. 54.