§ 1.
Dla każdej sprawy z zakresu, o którym mowa w art. 1 pkt 1-3, tworzy się akta. Akta
są tworzone w postaci papierowej.
§ 2.
Akta są przetwarzane w postaci papierowej oraz z wykorzystaniem systemu elektronicznego
zarządzania dokumentacją w rozumieniu przepisów o narodowym zasobie archiwalnym i
archiwach.
§ 3.
Akta sprawy udostępnia się stronom i uczestnikom postępowania. Strony i uczestnicy
postępowania mają prawo przeglądać akta sprawy i otrzymywać odpisy, kopie lub wyciągi
z tych akt.
§ 4.
Akta wszystkich zakończonych prawomocnie spraw sądowych Sądu Najwyższego przechowuje
się w Sądzie Najwyższym przez okres niezbędny ze względu na rodzaj i charakter sprawy
oraz znaczenie materiałów zawartych w aktach jako źródła informacji.
§ 5.
Po okresie przechowywania w Sądzie Najwyższym akta sprawy podlegają przekazaniu do
właściwych archiwów państwowych albo zniszczeniu.
§ 6.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej określi, w drodze rozporządzenia:
1)
sposób tworzenia i przetwarzania akt, o których mowa w § 1;
2)
warunki i tryb przechowywania i przekazywania akt spraw sądowych Sądu Najwyższego;
3)
warunki i tryb niszczenia akt spraw sądowych Sądu Najwyższego po upływie okresu ich
przechowywania.
§ 7.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, wydając rozporządzenie, o którym mowa w § 6,
uwzględni w szczególności warunki elektronicznego zarządzania dokumentacją, w rozumieniu
przepisów, o których mowa w § 2, rodzaje spraw oraz właściwe zabezpieczenie akt przed
dostępem osób nieuprawnionych, utratą tych akt lub ich zniszczeniem.