W
ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
(Dz. U. z 2020 r. poz. 1043, 1378 i 1778) wprowadza się następujące zmiany:
1)
odnośnik nr 1 otrzymuje brzmienie:
„
1) Niniejsza ustawa w zakresie swojej regulacji wdraża:
1)
dyrektywę Rady 92/106/EWG z dnia 7 grudnia 1992 r. w sprawie ustanowienia wspólnych
zasad dla niektórych typów transportu kombinowanego towarów między państwami członkowskimi
(Dz. Urz. WE L 368 z 17.12.1992, str. 38);
2)
dyrektywę Rady 2005/47/WE z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie umowy między Stowarzyszeniem
Kolei Europejskich (CER) a Europejską Federacją Pracowników Transportu (ETF) w sprawie
niektórych aspektów warunków pracy pracowników wykonujących pracę w trasie uczestniczących
w świadczeniu interoperacyjnych usług transgranicznych w sektorze kolejowym
(Dz. Urz. UE L 195 z 27.07.2005, str. 15);
3)
dyrektywę 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r.
w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie
systemu kolejowego Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 315 z 03.12.2007, str. 51, Dz. Urz. UE
L 184 z 25.06.2014, str. 11, Dz. Urz. UE L 146 z 03.06.2016, str. 22 oraz Dz. Urz.
UE L 97 z 08.04.2019, str. 1);
4)
dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w
sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz. Urz. UE L 343
z 14.12.2012, str. 32, Dz. Urz. UE L 67 z 12.03.2015, str. 32, Dz. Urz. UE L 159 z
16.06.2016, str. 23, Dz. Urz. UE L 352 z 23.12.2016, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 295
z 14.11.2017, str. 69);
5)
dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie
interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 138 z 26.05.2016,
str. 44 oraz Dz. Urz. UE L 165 z 27.05.2020, str. 27);
6)
dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie
bezpieczeństwa kolei (Dz. Urz. UE L 138 z 26.05.2016, str. 102, Dz. Urz. UE L 59 z
07.03.2017, str. 41, Dz. Urz. UE L 317 z 09.12.2019, str. 115, Dz. Urz. UE L 165 z
27.05.2020, str. 27 oraz Dz. Urz. UE L 352 z 22.10.2020, str. 1).
”
;
2)
w art. 1 w pkt 3a skreśla się wyrazy „systemu kolei”;
4)
użyte w art. 4 w pkt 30b, 33, 34, 34b, 34ba, 34g, 35 i 35b, w art. 13 w ust. 7c, w
art. 25ca w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia i w pkt 3 i w ust. 1a i 3, w art.
25cb w ust. 1, 3 i 5, w art. 25cba w ust. 1-5 i 7, w art. 25cc w ust. 4, w ust. 5
w zdaniu pierwszym i drugim, w ust. 7, 9, w ust. 10 we wprowadzeniu do wyliczenia
i w ust. 11, w art. 25e w ust. 8 we wprowadzeniu do wyliczenia i w pkt 1, w art. 25ie
w ust. 7, w art. 25l w ust. 1 i 4, w art. 25m, w art. 25n w ust. 1, w art. 25r oraz
w art. 25sa w różnych liczbach i różnych przypadkach wyrazy „zasadnicze wymagania dotyczące interoperacyjności systemu kolei” zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i odpowiednim przypadku wyrazami „zasadnicze wymagania systemu kolei”;
7)
w art. 13a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„
1.
Do postępowania przed Prezesem UTK stosuje się, z zastrzeżeniem art. 13ab i art. 13b
ust. 2 i 3, przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
”
;
8)
po art. 13aa dodaje się art. 13ab i art. 13ac w brzmieniu:
„
Art. 13ab.
1.
Sprawy dotyczące:
1)
jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa,
2)
zezwoleń na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu lub zezwoleń dla typu pojazdu,
3)
zatwierdzania przewidywanych rozwiązań technicznych w zakresie urządzeń przytorowych
ERTMS
- są prowadzone za pośrednictwem punktu kompleksowej obsługi.
2.
Wnioski w sprawach, o których mowa w ust. 1, wraz z wymaganą dokumentacją, składa
wnioskodawca albo jego wyznaczony pełnomocnik. W przypadku pełnomocnika do wniosku
dołącza się kopię pełnomocnictwa upoważniającego do dokonywania, za pośrednictwem
punktu kompleksowej obsługi, wszystkich czynności związanych ze sprawą.
3.
Wnioski nie wymagają kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
4.
Wymagana dokumentacja jest składana w postaci elektronicznej.
5.
W sprawach, o których mowa w ust. 1, wymiana korespondencji, w tym wzywanie do uzupełnienia
braków lub złożenia wyjaśnień, zawiadamianie i doręczanie, następuje za pośrednictwem
punktu kompleksowej obsługi.
6.
Wnioskodawca albo jego wyznaczony pełnomocnik mają prawo do zapoznania się z dokumentacją
sprawy, za pośrednictwem punktu kompleksowej obsługi, na każdym jej etapie. Prawo
to przysługuje także po zakończeniu sprawy w okresie archiwizacji jej dokumentacji.
7.
W przypadku spraw, o których mowa w ust. 1, termin na dokonanie określonych czynności
uznaje się za zachowany, jeżeli korespondencja została przekazana za pośrednictwem
punktu kompleksowej obsługi przed upływem wyznaczonego terminu.
8.
Decyzje w sprawach, o których mowa w ust. 1, doręcza się za pośrednictwem punktu kompleksowej
obsługi.
9.
Wnioskodawca w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji, o której mowa w ust.
8, może wystąpić, za pośrednictwem punktu kompleksowej obsługi, z wnioskiem o ponowne
rozpatrzenie sprawy. Do wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy stosuje się przepisy
ust. 2-8.
10.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy rozpatruje się w terminie 2 miesięcy od dnia
jego złożenia za pośrednictwem punktu kompleksowej obsługi.
11.
Do opinii wydawanych przez Prezesa UTK w sprawach, o których mowa w ust. 1, kierowanych
do Agencji, nie stosuje się przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
Art. 13ac.
Prezes UTK jest administratorem danych osobowych w rozumieniu
rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.
w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w
sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne
rozporządzenie o ochronie danych)
(Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.)4)Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018,
str. 2., zwanego dalej „rozporządzeniem 2016/679”, przetwarzanych za pośrednictwem punktu
kompleksowej obsługi, uzyskanych w trakcie realizacji spraw, o których mowa w art.
13ab ust. 1, a także w ramach współpracy z Agencją w tym zakresie.
”
;
10)
po art. 14a dodaje się art. 14aa w brzmieniu:
„
Art. 14aa.
1.
W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów z zakresu kolejnictwa przez przewoźnika
kolejowego, zarządcę, użytkownika bocznicy kolejowej, przedsiębiorcę zarządzającego
infrastrukturą i wykonującego przewozy w metrze, producenta albo jego upoważnionego
przedstawiciela, jednostkę notyfikowaną, podmiot odpowiedzialny za utrzymanie, wykonawcę
modernizacji, importera, inwestora lub dysponenta, Prezes UTK może wystosować do tego
podmiotu pisemne ostrzeżenie.
2.
Ostrzeżenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
opis oraz charakter naruszenia;
2)
wskazanie przepisu, który został naruszony;
3)
termin na udzielenie odpowiedzi o działaniach podjętych lub planowanych do podjęcia
w celu usunięcia stwierdzonego naruszenia, wraz z ich harmonogramem.
3.
Podmiot, o którym mowa w ust. 1, do którego Prezes UTK wystosował ostrzeżenie, jest
obowiązany udzielić odpowiedzi o działaniach podjętych lub planowanych do podjęcia
w celu usunięcia stwierdzonego naruszenia, wraz z ich harmonogramem, we wskazanym
w ostrzeżeniu terminie.
”
;
12)
po art. 15a dodaje się art. 15aa i art. 15ab w brzmieniu:
„
Art. 15aa.
1.
W zakresie bezpieczeństwa, interoperacyjności i nadzoru Prezes UTK współpracuje z
krajowymi organami do spraw bezpieczeństwa z innych państw członkowskich Unii Europejskiej,
w szczególności w zakresie:
1)
koordynowania działań nadzorczych dotyczących przewoźnika kolejowego posiadającego
obszar działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz na terytorium innych
państw członkowskich Unii Europejskiej w celu wyeliminowania nakładania się działań
nadzorczych przy jednoczesnym zapewnieniu wystarczającego zakresu nadzoru;
2)
wymiany informacji dotyczących przewoźników kolejowych, o których mowa w pkt 1, w
szczególności w odniesieniu do znanych ryzyk, stosowania środków ich kontroli, podejmowanych
działań nadzorczych, a także osiąganych wyników w zakresie bezpieczeństwa;
3)
wydawania, przedłużania, aktualizacji, ograniczania i cofania autoryzacji bezpieczeństwa
w odniesieniu do infrastruktury transgranicznej oraz koordynowania działań nadzorczych
w ramach zapewnienia zgodności podsystemów „infrastruktura”, „energia” i „sterowanie
- urządzenia przytorowe” z zasadniczymi wymaganiami systemu kolei;
4)
oceny wniosków o wydanie jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa w zakresie możliwości
prowadzenia ruchu do stacji granicznych położonych w sąsiednich państwach członkowskich
Unii Europejskiej;
5)
harmonizacji zasad podejmowania decyzji.
2.
Prezes UTK może opracować z krajowymi organami do spraw bezpieczeństwa z innych państw
członkowskich Unii Europejskiej wspólny plan nadzoru, aby zapewnić okresowe przeprowadzanie
kontroli, z uwzględnieniem rodzaju i zakresu działalności w każdym państwie członkowskim,
którego to dotyczy.
3.
Prezes UTK może zawierać z krajowymi organami do spraw bezpieczeństwa z innych państw
członkowskich Unii Europejskiej porozumienia określające zasady współpracy, o której
mowa w ust. 1 i 2.
4.
Prezes UTK bierze udział w pracach sieci krajowych organów do spraw bezpieczeństwa,
o której mowa w art. 38 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja
2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE)
nr 881/2004.
Art. 15ab.
1.
Prezes UTK współpracuje z Agencją w szczególności w zakresie:
1)
wydawania, przedłużania, aktualizacji, ograniczania i cofania jednolitych certyfikatów
bezpieczeństwa;
2)
wydawania, odnawiania, zmiany i unieważniania zezwoleń na wprowadzenie pojazdu kolejowego
do obrotu lub zezwoleń dla typu pojazdu;
3)
zatwierdzenia przewidywanych rozwiązań technicznych w zakresie urządzeń przytorowych
ERTMS;
4)
wymiany informacji z nadzoru nad przewoźnikami kolejowymi posiadającymi jednolity
certyfikat bezpieczeństwa wydany przez Agencję;
5)
monitorowania rozwoju bezpieczeństwa kolei;
6)
koordynowania działań nadzorczych dotyczących przewoźnika kolejowego posiadającego
obszar działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz na terytorium innych
państw członkowskich Unii Europejskiej.
2.
Prezes UTK zawiera z Agencją porozumienie, o którym mowa w art. 76 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja
2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE)
nr 881/2004.
”
;
13)
art. 16 otrzymuje brzmienie:
„
Art. 16.
1.
Za czynności wykonywane przez Prezesa UTK w sprawach, o których mowa w art. 13 ust.
1a pkt 1-3, 3b i 5 oraz ust. 2 pkt 1-3a, 7 i 8, pobiera się opłaty.
2.
Wysokość opłat, o których mowa w ust. 1, z tytułu:
1)
złożenia wniosku w sprawach dotyczących:
a)
autoryzacji bezpieczeństwa, jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa, świadectwa bezpieczeństwa,
certyfikatu podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) oraz
certyfikatu w zakresie funkcji utrzymania, o których mowa w art. 23j ust. 3 pkt 2-4
- nie może być wyższa niż 20 000 złotych,
b)
autoryzacji bezpieczeństwa lub jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa, w której potwierdzono
także zgodność z załącznikiem II do rozporządzenia (UE) nr 2019/779 - nie może być
wyższa niż 40 000 złotych,
c)
świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu - nie może być wyższa niż 20 000 złotych,
d)
licencji maszynisty oraz wtórników licencji maszynisty - nie może być wyższa niż 150
złotych,
e)
zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji podsystemów strukturalnych „infrastruktura”,
„energia” i „sterowanie - urządzenia przytorowe”, zezwoleń na wprowadzenie pojazdu
kolejowego do obrotu lub zezwoleń dla typu pojazdu oraz tymczasowych zezwoleń na użytkowanie
pojazdu kolejowego do celów testów na sieci kolejowej, na której pojazd kolejowy ma
być użytkowany - nie może być wyższa niż 15 000 złotych,
f)
europejskiego numeru pojazdu kolejowego (EVN) - nie może być wyższa niż 100 złotych,
g)
wydania decyzji, o których mowa w art. 25f ust. 6 - nie może być wyższa niż 10 000
złotych,
h)
autoryzacji jednostki oceniającej zgodność ubiegającej się o notyfikację, wyznaczania
podmiotu wnioskującego o wykonywanie zadań jednostki wyznaczonej oraz rozszerzania
zakresu uprawnień jednostki wyznaczonej - nie może być wyższa niż 10 000 złotych;
2)
nadzoru nad:
a)
ośrodkami szkolenia i egzaminowania,
b)
podmiotami uprawnionymi do przeprowadzania badań lekarskich i psychologicznych oraz
orzekania w celu sprawdzenia spełnienia wymagań zdrowotnych, fizycznych i psychicznych,
niezbędnych do uzyskania licencji maszynisty oraz świadectwa maszynisty, a także zachowania
ich ważności
- nie może być wyższa niż 10 000 złotych.
3.
Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe czynności dla danego
rodzaju sprawy, za które są pobierane opłaty, o których mowa w ust. 1, wysokość tych
opłat, a także sposób ich uiszczania i pobierania, uwzględniając średni nakład pracy
przy wykonywaniu szczegółowych czynności dla danego rodzaju sprawy, konieczność jednolitego
postępowania przy pobieraniu i uiszczaniu opłat i zachowanie konkurencyjności transportu
kolejowego.
4.
Koszty czynności Prezesa UTK, o których mowa w art. 18ba ust. 1, art. 23b ust. 6,
oraz koszt wydania opinii, o której mowa w art. 25ea ust. 3 pkt 4, są refundowane
przez Agencję według zasad określonych w porozumieniu, o którym mowa w art. 76 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja
2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE)
nr 881/2004.
5.
Wpływy z tytułu opłat, o których mowa w ust. 1, oraz refundacji, o której mowa w ust.
4, stanowią dochód budżetu państwa.
”
;
15)
art. 17a otrzymuje brzmienie:
„
Art. 17a.
1.
Zarządcy i przewoźnicy kolejowi tworzą i stosują systemy zarządzania bezpieczeństwem
w celu zapewnienia, że system kolei Unii zdolny spełniać wspólne cele bezpieczeństwa
(CST) jest zgodny z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa ustanowionymi w technicznych
specyfikacjach interoperacyjności, zwanych dalej „TSI”, przy stosowaniu wspólnych
metod oceny bezpieczeństwa (CSM), przepisów krajowych w zakresie bezpieczeństwa i
interoperacyjności.
2.
Zarządcy i przewoźnicy kolejowi tworzą udokumentowane systemy zarządzania bezpieczeństwem,
które:
1)
spełniają określone w ust. 1 wymagania dostosowane do rodzaju, zakresu i obszaru działalności
oraz do innych warunków realizowanej działalności;
2)
określają podział odpowiedzialności w strukturach organizacyjnych za procesy wykonywane
w ramach systemu zarządzania bezpieczeństwem;
3)
wskazują, w jaki sposób kierownictwo zapewnia kontrolę na różnych poziomach struktury
organizacyjnej oraz jaki jest udział w tej kontroli osób zatrudnionych i ich przedstawicieli;
4)
opisują, w jaki sposób jest zapewniane ciągłe doskonalenie systemu zarządzania bezpieczeństwem;
5)
zapewniają nadzór nad wszystkimi ryzykami związanymi z prowadzoną działalnością, łącznie
z ryzykiem podwykonawców, dostawców materiałów i usług, ryzykiem społecznym oraz ryzykiem
działalności innych podmiotów;
6)
obejmują wszelkie inne niż wymienione w pkt 1-5 elementy konieczne do uwzględnienia
ryzyka dla bezpieczeństwa, zgodnie z oceną ryzyka dotyczącą ich własnej działalności;
7)
określają konieczność wdrażania niezbędnych środków kontroli ryzyka;
8)
zapewniają informowanie innych podmiotów, mających potencjalny wpływ na bezpieczeństwo
systemu kolei Unii, o niezbędnych do wdrożenia środkach kontroli ryzyka;
9)
są stale rozwijane, w celu koordynacji procedur awaryjnych zarządcy, ze wszystkimi
przewoźnikami kolejowymi działającymi na danej infrastrukturze oraz ze służbami ratunkowymi
i innymi podmiotami, które mogłyby być zaangażowane w razie sytuacji awaryjnej.
3.
Podstawowymi elementami systemu zarządzania bezpieczeństwem są:
1)
polityka bezpieczeństwa zatwierdzona przez zarządcę lub przewoźnika kolejowego i przekazana
wszystkim osobom zatrudnionym;
2)
procedury służące osiąganiu istniejących, nowych i zmienionych norm technicznych i
operacyjnych lub innych warunków ustanowionych w TSI, właściwych krajowych specyfikacjach
technicznych i dokumentach normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie
zasadniczych wymagań systemu kolei, lub w decyzjach organów;
3)
procedury służące do zapewnienia zgodności z normami i innymi warunkami pojazdów kolejowych
w całym cyklu ich życia oraz podsystemów lub składników interoperacyjności w okresie
ich użytkowania;
4)
programy szkolenia personelu, w tym ustalenia dotyczące stanu zdrowia fizycznego i
psychicznego, dla zapewnienia utrzymania kompetencji personelu i odpowiedniego wykonywania
zadań, aby kompetencje personelu były utrzymywane;
5)
ustalenia zapewniające odpowiedni dostęp do informacji w ramach organizacji oraz umożliwiające
wymianę informacji między organizacjami działającymi w ramach danego systemu kolei;
6)
procedury i metody określania ryzyka, przeprowadzania ocen ryzyka i stosowania środków
kontroli ryzyka, w sytuacjach kiedy zmiana warunków prowadzenia działalności lub wprowadzenie
nowego materiału powoduje nowe ryzyko dla infrastruktury lub interfejsu człowiek -
maszyna - organizacja;
7)
procedury i wzory dla dokumentowania informacji dotyczących bezpieczeństwa i wskazanie
procedury ustalającej sposób nadzoru nad ważnymi informacjami dotyczącymi bezpieczeństwa;
8)
procedury zapewniające, aby zaistniałe wypadki i incydenty, inne niebezpieczne zdarzenia
oraz wypadki, których uniknięto, były zgłaszane, badane i analizowane oraz aby były
podejmowane niezbędne środki zapobiegawcze;
9)
przyjęte plany działania, alarmowania i informowania w sytuacji awaryjnej, uzgodnione
z Prezesem UTK;
10)
ilościowe i jakościowe cele organizacji dla utrzymania i polepszenia bezpieczeństwa
oraz plany i procedury realizacji tych celów;
11)
postanowienia dotyczące okresowych wewnętrznych audytów systemów zarządzania bezpieczeństwem.
4.
Zarządcy i przewoźnicy kolejowi w wewnętrznych systemach zarządzania bezpieczeństwem
określą termin, a także formę przekazywania osobom zatrudnionym w organizacji wykazu
przeprowadzonych ocen znaczenia zmiany i procesów zarządzania ryzykiem, zgodnie z
procedurą określoną w załączniku I do rozporządzenia 402/2013, w zakresie dotyczącym
obowiązków osób zatrudnionych oraz warunków i bezpieczeństwa pracy.
5.
System zarządzania bezpieczeństwem zarządcy uwzględnia skutki działań różnych przewoźników
kolejowych na sieci kolejowej oraz zapewnia wszystkim przewoźnikom kolejowym możliwość
działania zgodnie z TSI, przepisami krajowymi i warunkami określonymi w ich jednolitych
certyfikatach bezpieczeństwa.
6.
Systemy zarządzania bezpieczeństwem tworzy się w oparciu o wymagania określone w:
1)
załączniku I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2018/762 z dnia 8 marca 2018 r.
ustanawiającego wspólne metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do wymogów dotyczących
systemu zarządzania bezpieczeństwem na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego
i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylającego rozporządzenia Komisji (UE) nr 1158/2010 i
(UE) nr 1169/2010 (Dz. Urz. UE L 129 z 25.05.2018, str. 26, z późn. zm.
7)Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 188 z 15.06.2020,
str. 14.), zwanego dalej „rozporządzeniem (UE) 2018/762” - w odniesieniu do przewoźników kolejowych;
2)
załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/762 - w odniesieniu do zarządców.
”
;
16)
po art. 17a dodaje się art. 17aa-17ac w brzmieniu:
„
Art. 17aa.
Po poważnym wypadku przewoźnik kolejowy zapewnia pomoc rodzinom ofiar śmiertelnych
tego wypadku oraz osobom ciężko w nim rannym, będącym pasażerami pociągu uruchomionego
przez tego przewoźnika kolejowego, i ich rodzinom przez informowanie o:
1)
procedurach dochodzenia roszczeń na mocy prawa unijnego;
2)
możliwości skorzystania z pomocy psychologa na koszt przewoźnika kolejowego.
Art. 17ab.
1.
Zarządcy i przewoźnicy kolejowi przedstawiają Prezesowi UTK corocznie, w terminie
do dnia 31 maja, raporty w sprawie bezpieczeństwa za poprzedni rok kalendarzowy.
2.
Raporty w sprawie bezpieczeństwa, o których mowa w ust. 1, zawierają:
1)
informacje dotyczące spełniania wewnętrznych celów bezpieczeństwa oraz realizacji
krajowego planu bezpieczeństwa określającego działania przewidziane do osiągnięcia
wspólnych celów bezpieczeństwa (CST);
2)
przedstawienie realizacji wspólnych wskaźników bezpieczeństwa (CSI);
3)
zauważone nieprawidłowości i wnioski związane z eksploatacją kolei i zarządzaniem
infrastrukturą, w tym podsumowanie informacji otrzymanych zgodnie z art. 17 ust. 1bb
pkt 4;
4)
wyniki wewnętrznych audytów bezpieczeństwa;
5)
sprawozdanie ze stosowania odpowiednich wspólnych metod oceny bezpieczeństwa (CSM).
3.
Prezes UTK sporządza roczny raport w sprawie bezpieczeństwa zawierający:
1)
informacje o:
a)
stanie bezpieczeństwa kolei, z uwzględnieniem realizacji wspólnych wskaźników bezpieczeństwa
(CSI) na poziomie krajowym, i realizacji krajowego planu bezpieczeństwa określającego
działania przewidziane do osiągnięcia wspólnych celów bezpieczeństwa (CST),
b)
zmianach w prawodawstwie dotyczącym bezpieczeństwa kolei,
c)
wydanych jednolitych certyfikatach bezpieczeństwa i autoryzacjach bezpieczeństwa,
d)
certyfikatach dla podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM),
e)
działalności prowadzonej w poprzedzającym roku,
f)
przewoźnikach kolejowych realizujących zadania podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie
pojazdu kolejowego (ECM),
g)
doświadczeniach przewoźników kolejowych i zarządców w stosowaniu odpowiednich wspólnych
metod oceny bezpieczeństwa (CSM);
2)
wnioski wynikające z nadzoru nad zarządcami i przewoźnikami kolejowymi, w tym informacje
o liczbie i wynikach przeprowadzonych kontroli oraz audytów;
3)
krajowy plan bezpieczeństwa określający działania przewidziane do osiągnięcia wspólnych
celów bezpieczeństwa (CST).
4.
Roczny raport, o którym mowa w ust. 3, Prezes UTK ogłasza, w drodze obwieszczenia,
w Dzienniku Urzędowym Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego oraz przekazuje Agencji
w terminie do dnia 30 września roku następującego po okresie sprawozdawczym.
Art. 17ac.
Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, wspólne wskaźniki
bezpieczeństwa (CSI) oraz sposób ich obliczania i zestawiania, uwzględniając potrzebę
jednolitego postępowania przy ich obliczaniu i zestawianiu oraz zwiększenia poziomu
bezpieczeństwa kolei.
”
;
17)
w art. 17b wyrazy „Komisji (UE) nr 402/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie wspólnej metody oceny
bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka i uchylającym rozporządzenie (WE)
nr 352/2009 (Dz. Urz. UE L 121 z 03.05.2013, str. 8)” zastępuje się wyrazami „402/2013”;
18)
w art. 17c wyrazy „wykonawczego Komisji (UE) nr 402/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie wspólnej
metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka i uchylającego rozporządzenie
(WE) nr 352/2009” zastępuje się wyrazami „402/2013”;
19)
w art. 17d w ust. 2 w pkt 1 w lit. b we wprowadzeniu do wyliczenia po wyrazach „systemu kolei” dodaje się wyraz „Unii”;
22)
art. 18b otrzymuje brzmienie:
„
Art. 18b.
1.
Przewoźnik kolejowy składa wniosek o wydanie jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa
do:
1)
Agencji albo Prezesa UTK - w przypadku gdy planowany obszar działalności obejmuje
wyłącznie terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i stacje graniczne położone w sąsiednich
państwach członkowskich Unii Europejskiej;
2)
Agencji - w przypadku gdy planowany obszar działalności obejmuje również inne państwa
członkowskie Unii Europejskiej.
2.
Sposób składania wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa art. 4 rozporządzenia wykonawczego
Komisji (UE) 2018/763 z dnia 9 kwietnia 2018 r. ustanawiającego praktyczne zasady
wydawania jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa przedsiębiorstwom kolejowym na podstawie
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylającego rozporządzenie
Komisji (WE) nr 653/2007 (Dz. Urz. UE L 129 z 25.05.2018, str. 49, z późn. zm.
8)Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 188 z 15.06.2020,
str. 1.).
3.
Jednolity certyfikat bezpieczeństwa jest wydawany na okres do 5 lat.
4.
Jednolity certyfikat bezpieczeństwa określa rodzaj i zakres działalności, jaki obejmuje,
oraz obszar działalności.
5.
W przypadku przewoźników kolejowych prowadzących ruch do stacji granicznych położonych
w sąsiednich państwach członkowskich Unii Europejskiej o podobnej charakterystyce
sieci i stosujących podobne przepisy eksploatacyjne, jednolity certyfikat bezpieczeństwa
wydany przez Prezesa UTK po przeprowadzeniu przez Prezesa UTK uzgodnień z właściwymi
krajowymi organami do spraw bezpieczeństwa sąsiednich państw członkowskich Unii Europejskiej
jest ważny na tym obszarze bez konieczności rozszerzania obszaru działalności.
6.
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 5, mogą być przeprowadzone osobno w odniesieniu
dla każdej sprawy lub ujęte w porozumieniu transgranicznym między Rzecząpospolitą
Polską i sąsiednimi państwami członkowskimi Unii Europejskiej lub w porozumieniu Prezesa
UTK z właściwymi krajowymi organami do spraw bezpieczeństwa tych państw.
7.
Przewoźnik kolejowy może objąć posiadane przez siebie bocznice kolejowe jednolitym
certyfikatem bezpieczeństwa, jeżeli są one ujęte w systemie zarządzania bezpieczeństwem
przewoźnika kolejowego.
”
;
23)
po art. 18b dodaje się art. 18ba-18bf w brzmieniu:
„
Art. 18ba.
1.
W przypadku gdy wniosek o wydanie jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa został złożony
do Agencji, Prezes UTK ocenia, czy złożona dokumentacja spełnia wymogi określone w
przepisach krajowych w zakresie bezpieczeństwa, a wyniki oceny przekazuje Agencji.
2.
W przypadku gdy Agencja nie zgadza się z wynikami oceny, o której mowa w ust. 1, Prezes
UTK i Agencja współpracują w celu wypracowania wspólnego stanowiska. W uzasadnionych
przypadkach do współpracy włącza się przewoźnika kolejowego.
3.
Prezes UTK może złożyć wniosek o arbitraż do Rady Odwoławczej, o której mowa w art. 55 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja
2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE)
nr 881/2004, w przypadku negatywnej oceny Prezesa UTK i braku wypracowania wspólnego stanowiska
z Agencją.
Art. 18bb.
1.
W przypadku złożenia do Prezesa UTK wniosku o wydanie jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa,
Prezes UTK powiadamia wnioskodawcę, w terminie jednego miesiąca od dnia otrzymania
wniosku, że dokumentacja jest kompletna, albo wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków.
2.
Prezes UTK podejmuje decyzję w sprawie wniosków o wydanie jednolitych certyfikatów
bezpieczeństwa w terminie 4 miesięcy odpowiednio od dnia powiadomienia, o którym mowa
w ust. 1, albo od dnia usunięcia przez wnioskodawcę braków.
3.
Prezes UTK zgłasza Agencji każde wydanie, przedłużenie, aktualizowanie, ograniczenie
lub cofnięcie jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa w terminie 14 dni od dnia wydania
decyzji. Zgłoszenie zawiera nazwę i adres przewoźnika kolejowego, datę wystawienia,
zakres i ważność jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa, a w przypadku cofnięcia -
także jego przyczyny.
Art. 18bc.
1.
Na wniosek przewoźnika kolejowego Prezes UTK aktualizuje wydany przez siebie jednolity
certyfikat bezpieczeństwa w całości albo w części:
1)
po każdej istotnej zmianie dotyczącej rodzaju lub zakresu działalności;
2)
przy zmianie obszaru działalności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w zakresie
stacji granicznych położonych w sąsiednich państwach członkowskich Unii Europejskiej;
3)
w przypadku wprowadzenia zmian w prawodawstwie dotyczącym bezpieczeństwa kolei.
2.
W przypadku zmiany obszaru działalności polegającej na jego rozszerzeniu, przewoźnik
kolejowy dołącza do wniosku dokumentację dotyczącą dodatkowego obszaru działalności.
3.
Na wniosek przewoźnika kolejowego Prezes UTK przedłuża wydany przez siebie jednolity
certyfikat bezpieczeństwa na okres nieprzekraczający 5 lat.
4.
W celu przedłużenia jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa Prezes UTK wykorzystuje
informacje uzyskane podczas działań nadzorczych.
5.
Do postępowań dotyczących aktualizacji lub przedłużenia jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa
stosuje się przepisy art. 18b ust. 2, 4 i 5, art. 18ba oraz art. 18bb ust. 1 i 2.
Art. 18bd.
1.
Przewoźnik kolejowy informuje Prezesa UTK, z co najmniej dwumiesięcznym wyprzedzeniem,
o planowanym rozpoczęciu przewozów na zmienionych warunkach dotyczących rodzaju i
zakresu działalności.
2.
Przewoźnik kolejowy informuje Prezesa UTK o znaczących zmianach dotyczących kategorii
zawodowej pracowników lub typów użytkowanych pojazdów w terminie 7 dni od daty zakończenia
procesu oceny znaczenia zmiany.
Art. 18be.
1.
Prezes UTK nadzoruje stosowanie przez zarządców i przewoźników kolejowych systemu
zarządzania bezpieczeństwem, o którym mowa w art. 17a, uwzględniając zasady określone
we wspólnych metodach oceny bezpieczeństwa (CSM).
2.
Nadzór, o którym mowa w ust. 1, obejmuje kontrole mające na celu sprawdzenie stosowania:
1)
systemu zarządzania bezpieczeństwem w celu monitorowania jego skuteczności;
2)
indywidualnych lub częściowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem, w tym
czynności operacyjnych, dostarczania usług utrzymania i materiałów oraz zatrudniania
wykonawców w celu monitorowania ich skuteczności;
3)
odpowiednich wspólnych metod oceny bezpieczeństwa (CSM).
3.
W ramach wykonywanego nadzoru, o którym mowa w ust. 1, Prezes UTK wykorzystuje dokumentację
zgromadzoną podczas wydawania, przedłużania lub aktualizacji jednolitego certyfikatu
bezpieczeństwa lub autoryzacji bezpieczeństwa, a także może brać pod uwagę wyniki
w zakresie bezpieczeństwa przewoźnika kolejowego lub zarządcy infrastruktury oraz,
w odpowiednich przypadkach, ośrodków szkoleniowych w zakresie, w jakim ich działania
mają wpływ na bezpieczeństwo kolei.
4.
W przypadku podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) nadzór,
o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się w celu zapewnienia stosowania przez te podmioty
odpowiednich wspólnych metod oceny bezpieczeństwa (CSM).
Art. 18bf.
1.
Prezes UTK występuje do Agencji o ograniczenie albo cofnięcie wydanego przez nią jednolitego
certyfikatu bezpieczeństwa, jeżeli przewoźnik kolejowy przestał spełniać warunki wydania
jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa albo zastosowany wobec niego, na podstawie
art. 14 ust. 2a, tymczasowy środek bezpieczeństwa obejmuje okres powyżej 3 miesięcy.
2.
W przypadku gdy Agencja nie zgadza się z wnioskiem Prezesa UTK, o którym mowa w ust.
1, stosuje się przepisy art. 18ba ust. 2 i 3. Jeżeli jednolity certyfikat bezpieczeństwa
nie zostanie ograniczony albo cofnięty, Prezes UTK cofa tymczasowe środki bezpieczeństwa.
3.
Prezes UTK ogranicza albo cofa wydany przez siebie jednolity certyfikat bezpieczeństwa,
jeżeli stwierdzi, że przewoźnik kolejowy przestał spełniać warunki jego wydania.
”
;
24)
art. 18c otrzymuje brzmienie:
„
Art. 18c.
Prezes UTK publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Urzędu
Transportu Kolejowego przewodnik dla wnioskodawców dotyczący wydawania, aktualizacji
i przedłużania jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa oraz autoryzacji bezpieczeństwa,
zawierający wykaz wymaganych dokumentów przedkładanych wraz z wnioskiem.
”
;
25)
w art. 18d ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„
1.
Pracownikom przewoźników kolejowych ubiegających się o jednolity certyfikat bezpieczeństwa
zapewnia się możliwość uczestniczenia w szkoleniach dla maszynistów i drużyn pociągowych
oraz swobodny i niedyskryminujący dostęp do zaplecza szkoleniowego, jeżeli szkolenie
takie jest warunkiem uzyskania jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa.
”
;
26)
uchyla się art. 18e i art. 18f;
28)
w art. 22f w ust. 11 pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„
3)
w przypadkach, o których mowa w art. 25d ust. 1 pkt 1 i 3-7;
4)
w przypadku przyznania przez Prezesa UTK odstępstwa, o którym mowa w art. 25f ust.
1.
”
;
29)
w art. 23 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„
5.
W przypadku pojazdu kolejowego przemieszczającego się z państw innych niż państwa
członkowskie Unii Europejskiej po sieci kolejowej, której szerokość toru różni się
od szerokości toru głównej sieci kolejowej na terytorium państw członkowskich Unii
Europejskiej, zastosowanie mają właściwe krajowe specyfikacje techniczne i dokumenty
normalizacyjne, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań systemu
kolei, chyba że dwustronne umowy międzynarodowe, których Rzeczpospolita Polska jest
stroną, stanowią inaczej.
”
;
31)
art. 23b otrzymuje brzmienie:
„
Art. 23b.
1.
Przed wprowadzeniem do eksploatacji pojazdu kolejowego należy uzyskać zezwolenie na
wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu wydane przez:
1)
Agencję - w przypadku gdy obszar użytkowania pojazdu kolejowego obejmuje jedno lub
kilka państw członkowskich Unii Europejskiej;
2)
Agencję albo Prezesa UTK - w przypadku gdy obszar użytkowania pojazdu kolejowego obejmuje
wyłącznie terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Zezwolenie na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu wydaje się na wniosek zarządcy,
przewoźnika kolejowego, dysponenta, producenta albo jego upoważnionego przedstawiciela,
wykonawcy modernizacji albo importera.
3.
Sposób złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2, określa art. 31 rozporządzenia wykonawczego
Komisji (UE) 2018/545 z dnia 4 kwietnia 2018 r. ustanawiającego uzgodnienia praktyczne
na potrzeby procesu udzielania zezwoleń dla pojazdów kolejowych i zezwoleń dla typu
pojazdu kolejowego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797
(Dz. Urz. UE L 90 z 06.04.2018, str. 66, z późn. zm.)
9)Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 188 z 15.06.2020,
str. 11., zwanego dalej „rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/545”.
4.
Sposób przetwarzania wniosku, o którym mowa w ust. 2, oraz podejmowane działania określa
rozdział 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/545.
5.
Agencja albo, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, Prezes UTK wydaje zezwolenie
na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu albo odmawia jego wydania w terminie
4 miesięcy od dnia otrzymania kompletnego wniosku. W przypadku, o którym mowa w ust.
1 pkt 2, gdy postępowanie prowadzone jest przez Prezesa UTK, odmowa wydania zezwolenia
na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu następuje w drodze decyzji.
6.
W ramach postępowania prowadzonego przez Agencję w sprawie wniosku o wprowadzenie
pojazdu kolejowego do obrotu Prezes UTK ocenia kompletność, trafność i spójność przesłanej
przez Agencję dokumentacji dotyczącej danego postępowania.
7.
Jeżeli potwierdzenie spełnienia przesłanek, o których mowa w dokumentacji danego postępowania,
wymaga przeprowadzenia testów na sieci kolejowej, na której pojazd kolejowy ma być
użytkowany, wnioskodawca, o którym mowa w ust. 2, może zwrócić się do Prezesa UTK
z wnioskiem o wydanie tymczasowego zezwolenia na użytkowanie pojazdu kolejowego do
celów testów na sieci kolejowej, na której pojazd kolejowy ma być użytkowany, oraz,
w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku, informuje zarządcę o jego złożeniu. Prezes
UTK, w drodze decyzji, wydaje zezwolenie albo odmawia jego wydania w terminie miesiąca
od dnia złożenia wniosku oraz jednocześnie pisemnie informuje zarządcę o wydanej decyzji.
W zezwoleniu Prezes UTK może określić warunki przeprowadzania testów na sieci kolejowej,
na której pojazd kolejowy ma być użytkowany.
8.
Zarządca umożliwia przeprowadzenie testów, o których mowa w ust. 7, nie później niż
w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia przez wnioskodawcę, o którym mowa w ust. 2,
do Prezesa UTK wniosku o wydanie tymczasowego zezwolenia na użytkowanie pojazdu kolejowego
do celów testów na sieci kolejowej, na której pojazd kolejowy ma być użytkowany.
9.
Niezależnie od przeprowadzenia testów w przypadku, o którym mowa w ust. 7, jeżeli
w ramach oceny wniosku o wydanie zezwolenia na wprowadzenie pojazdu kolejowego do
obrotu wystąpi uzasadniona wątpliwość, Agencja albo, w przypadku, o którym mowa w
ust. 1 pkt 2, Prezes UTK może zażądać przeprowadzenia testów na sieci kolejowej, na
której pojazd kolejowy ma być użytkowany. Wnioskodawca, o którym mowa w ust. 2, może
zwrócić się do Prezesa UTK z wnioskiem o wydanie tymczasowego zezwolenia na użytkowanie
pojazdu kolejowego do celów testów na sieci kolejowej, na której pojazd kolejowy ma
być użytkowany, oraz, w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku, informuje zarządcę
o jego złożeniu. Prezes UTK, w drodze decyzji, wydaje zezwolenie albo odmawia jego
wydania w terminie miesiąca od dnia złożenia wniosku oraz jednocześnie pisemnie informuje
zarządcę o wydanej decyzji. W zezwoleniu Prezes UTK może określić warunki przeprowadzania
testów na sieci kolejowej, na której pojazd kolejowy ma być użytkowany. Zarządca umożliwia
przeprowadzenie takich testów nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia, w którym
Agencja albo, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, Prezes UTK zażądał ich przeprowadzenia.
10.
Agencja albo, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, Prezes UTK w terminie miesiąca
od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 2:
1)
potwierdza kompletność złożonej dokumentacji albo
2)
wzywa do uzupełnienia złożonej dokumentacji we wskazanym terminie.
11.
W przypadku niestosowania jednej lub większej liczby TSI lub ich części, przepisy
ust. 1-10 stosuje się po uzyskaniu odstępstwa, o którym mowa w art. 25f ust. 1.
12.
W przypadku zawarcia przez Prezesa UTK porozumienia z krajowymi organami do spraw
bezpieczeństwa sąsiednich państw członkowskich Unii Europejskiej lub w przypadku zawarcia
stosownych umów międzynarodowych w sprawie ruchu transgranicznego, zezwolenie na wprowadzenie
pojazdu kolejowego do obrotu może obejmować stacje przygraniczne sąsiednich państw
członkowskich Unii Europejskiej bez konieczności rozszerzania obszaru użytkowania
pojazdu kolejowego.
13.
Wnioskodawca, o którym mowa w ust. 2, może w terminie miesiąca od dnia doręczenia
decyzji odmawiającej wydania zezwolenia na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu
wystąpić do organu, który ją wydał, z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.
14.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy rozpatruje się w terminie 2 miesięcy od dnia
jego otrzymania.
15.
Jeżeli w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy Agencja podtrzyma dotychczasową decyzję,
wnioskodawca, o którym mowa w ust. 2, może wnieść odwołanie do Rady Odwoławczej, o
której mowa w art. 55 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja
2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE)
nr 881/2004.
”
;
33)
po art. 23c dodaje się art. 23ca w brzmieniu:
„
Art. 23ca.
1.
W przypadku gdy Agencja nie zgadza się z oceną Prezesa UTK, o której mowa w art. 23b
ust. 6, Prezes UTK i Agencja współpracują w celu wypracowania wspólnego stanowiska.
2.
Agencja i Prezes UTK mogą włączyć do współpracy, o której mowa w ust. 1, wnioskodawcę,
o którym mowa w art. 23b ust. 2.
3.
W przypadku braku wypracowania przez Agencję i Prezesa UTK wspólnego stanowiska, o
którym mowa w ust. 1, w terminie miesiąca od dnia przekazania przez Agencję informacji
o braku akceptacji oceny Prezesa UTK, Agencja samodzielnie podejmuje decyzję w sprawie
wniosku o wydanie zezwolenia na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu.
4.
Prezes UTK może złożyć wniosek o arbitraż do Rady Odwoławczej, o której mowa w art. 55 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja
2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE)
nr 881/2004, w przypadku negatywnej oceny Prezesa UTK i braku wypracowania wspólnego stanowiska
z Agencją.
”
;
34)
art. 23d i art. 23e otrzymują brzmienie:
„
Art. 23d.
1.
Wnioskodawca, o którym mowa w art. 23b ust. 2, może wystąpić z wnioskiem o zezwolenie
dla typu pojazdu. Przepisy art. 23b stosuje się.
2.
Wniosek o zezwolenie dla typu pojazdu można złożyć wraz z wnioskiem o zezwolenie na
wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu, jeżeli obejmuje on ten sam obszar użytkowania.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, zezwolenie na wprowadzenie pojazdu kolejowego
do obrotu stanowi jednocześnie zezwolenie dla typu pojazdu.
4.
Wprowadzenie do obrotu kolejnych pojazdów kolejowych zgodnych z dopuszczonym typem
pojazdu następuje na podstawie deklaracji zgodności z dopuszczonym typem pojazdu wystawionej
przez wnioskodawcę, o którym mowa w art. 23b ust. 2.
5.
Deklaracja zgodności z typem jest wystawiana zgodnie z:
1)
procedurami weryfikacji odpowiednich TSI lub
2)
w przypadku gdy TSI nie mają zastosowania - procedurami oceny zgodności określonymi
w module B w połączeniu z modułem D, module B w połączeniu z modułami F oraz H1
załącznika II do decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 768/2008/WE z dnia 9 lipca
2008 r. w sprawie wspólnych ram dotyczących wprowadzania produktów do obrotu, uchylającej
decyzję Rady 93/465/EWG
(Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 82).
6.
W przypadku gdy zezwolenie dla typu pojazdu wydał Prezes UTK, przekazuje on taką informację
do Agencji, w celu zarejestrowania typu pojazdu w prowadzonym przez Agencję europejskim
rejestrze typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji.
7.
W przypadku zmiany TSI lub przepisów krajowych, na podstawie których wydano zezwolenie
dla typu pojazdu, Agencja albo, w stosownym przypadku, Prezes UTK może nakazać odnowienie
zezwolenia dla typu pojazdu, jeżeli stanowią tak zmienione TSI lub przepisy krajowe.
Dokonując odnowienia zezwolenia, weryfikuje się wyłącznie kryteria wynikające z przepisów
ulegających zmianie.
8.
Odnowienie zezwolenia dla typu pojazdu nie powoduje konieczności dokonywania zmian
zezwoleń na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu wydanych przed dniem wydania
odnowienia zezwolenia dla typu pojazdu.
Art. 23e.
Wykaz dokumentów, które należy załączyć do wniosku, o którym mowa w art. 23b ust.
2, określa pkt 18 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/545.
”
;
36)
po art. 23f dodaje się art. 23fa w brzmieniu:
„
Art. 23fa.
1.
W przypadku gdy przewoźnik kolejowy uzyska wiedzę, że użytkowany przez niego pojazd
kolejowy nie spełnia jednego z mających zastosowanie zasadniczych wymagań systemu
kolei, przyjmuje niezbędne środki naprawcze w celu zapewnienia zgodności pojazdu z
zasadniczymi wymaganiami systemu kolei. Przewoźnik kolejowy informuje o przyjętych
środkach naprawczych Agencję i Prezesa UTK nie później niż w terminie 30 dni od dnia
ich przyjęcia.
2.
Jeżeli przewoźnik kolejowy uzyska dowody potwierdzające, że niezgodność z zasadniczymi
wymaganiami systemu kolei istniała w momencie wydawania zezwolenia na wprowadzenie
pojazdu kolejowego do obrotu, przekazuje je Agencji i Prezesowi UTK nie później niż
w terminie 30 dni od dnia ich uzyskania oraz przyjmuje niezbędne środki naprawcze
w celu zapewnienia zgodności pojazdu kolejowego z zasadniczymi wymaganiami systemu
kolei.
3.
Jeżeli Prezes UTK w wyniku prowadzonych działań nadzorczych lub z innych źródeł uzyska
wiedzę, że pojazd kolejowy lub typ pojazdu, posiadający zezwolenie na wprowadzenie
pojazdu kolejowego do obrotu lub zezwolenie dla typu pojazdu, mimo użytkowania go
zgodnie z przeznaczeniem, nie spełnia jednego z mających zastosowanie zasadniczych
wymagań systemu kolei, niezwłocznie wzywa przewoźnika kolejowego eksploatującego taki
pojazd lub typ pojazdu do przyjęcia niezbędnych środków naprawczych w celu zapewnienia
zgodności z zasadniczymi wymaganiami systemu kolei.
4.
O każdym przypadku, o którym mowa w ust. 3, Prezes UTK niezwłocznie informuje Agencję
i inne krajowe organy do spraw bezpieczeństwa pozostałych państw członkowskich Unii
Europejskiej.
5.
Jeżeli w przypadkach określonych w ust. 1 i 3 środki naprawcze zastosowane przez przewoźnika
kolejowego nie zapewniają zgodności z zasadniczymi wymaganiami systemu kolei i gdy
ta niezgodność prowadzi do zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, Prezes UTK
wprowadza tymczasowe środki bezpieczeństwa, o których mowa w art. 14 ust. 2a. Równolegle
Prezes UTK albo Agencja może zawiesić zezwolenie dla typu pojazdu.
6.
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, Agencja albo, w stosownych przypadkach,
Prezes UTK w następstwie przeglądu skuteczności środków naprawczych może, w drodze
decyzji, unieważnić albo zmienić wydane zezwolenie na wprowadzenie pojazdu kolejowego
do obrotu lub zezwolenie dla typu pojazdu, w szczególności jeżeli zostanie udowodnione,
że w momencie udzielania zezwolenia nie zostało spełnione jedno z zasadniczych wymagań
systemu kolei i niespełnienie tego wymagania prowadziło do zagrożenia bezpieczeństwa
ruchu kolejowego.
7.
Jeżeli w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, niezgodność z zasadniczymi wymaganiami
systemu kolei ogranicza się do części obszaru użytkowania pojazdu kolejowego lub typu
pojazdu oraz niezgodność ta zachodziła w momencie wydawania zezwolenia na wprowadzenie
pojazdu kolejowego do obrotu lub zezwolenia dla typu pojazdu, Agencja albo, w stosownych
przypadkach, Prezes UTK zmienia, w drodze decyzji, wydane zezwolenie w celu wyłączenia
części obszaru użytkowania, w której zachodzi niezgodność z zasadniczymi wymaganiami
systemu kolei.
8.
Podmiot posiadający zezwolenie na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu lub zezwolenie
dla typu pojazdu może w terminie miesiąca od dnia otrzymania decyzji Agencji albo
Prezesa UTK wystąpić z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wystąpienie z wnioskiem
o ponowne rozpatrzenie sprawy wstrzymuje wykonanie decyzji. Agencja albo, w stosownych
przypadkach, Prezes UTK rozpatruje wniosek w terminie miesiąca od dnia jego otrzymania.
9.
Jeżeli w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy Agencja podtrzyma dotychczasową decyzję,
podmiot posiadający zezwolenie na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu lub zezwolenie
dla typu pojazdu może w terminie, o którym mowa w art. 59 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja
2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE)
nr 881/2004, wnieść odwołanie do Rady Odwoławczej, o której mowa w art. 55 tego rozporządzenia.
10.
Jeżeli w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy Prezes UTK podtrzyma dotychczasową decyzję,
podmiot posiadający zezwolenie na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu lub zezwolenie
dla typu pojazdu może w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia decyzji wnieść skargę
do sądu administracyjnego.
11.
Prezes UTK przesyła Agencji kopię decyzji, o której mowa w ust. 6, nie później niż
w terminie 14 dni od dnia jej wydania.
12.
Informacja o wydaniu decyzji, o której mowa w ust. 6, jest zamieszczana odpowiednio
w europejskim rejestrze pojazdów kolejowych (EVR) albo europejskim rejestrze typów
pojazdów dopuszczonych do eksploatacji.
13.
W przypadku podjęcia przez Agencję albo, w stosownych przypadkach, Prezesa UTK decyzji,
o której mowa w ust. 6, przewoźnicy kolejowi, którzy użytkują typ pojazdu objęty decyzją,
przyjmują niezbędne środki naprawcze w celu zapewnienia zgodności pojazdu z zasadniczymi
wymaganiami systemu kolei. Przewoźnik kolejowy informuje o przyjętych środkach naprawczych
Agencję i Prezesa UTK nie później niż w terminie 30 dni od dnia ich przyjęcia.
14.
W przypadku podjęcia przez Agencję albo, w stosownych przypadkach, Prezesa UTK decyzji,
o której mowa w ust. 6, żaden pojazd kolejowy typu objętego taką decyzją nie może
być użytkowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W celu przywrócenia takich
pojazdów do użytkowania należy ponownie złożyć wniosek, o którym mowa w art. 23b ust.
2 lub art. 23d ust. 1.
”
;
38)
w art. 23h wyrazy „krajowego rejestru pojazdów kolejowych (NVR)” zastępuje się wyrazami „europejskiego rejestru pojazdów kolejowych (EVR)”;
39)
art. 23i i art. 23j otrzymują brzmienie:
„
Art. 23i.
1.
W przypadku odnowienia lub modernizacji pojazdu kolejowego jest wymagane uzyskanie
nowego zezwolenia na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu, jeżeli:
1)
zmieniono wartości parametrów określonych w TSI oraz, w odpowiednich przypadkach,
we właściwych krajowych specyfikacjach technicznych i dokumentach normalizacyjnych,
których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań systemu kolei, dla
kontroli zgodności technicznej między pojazdem a obszarem użytkowania, w taki sposób,
że wartości te nie mieszczą się w akceptowalnym zakresie określonym w tych dokumentach;
2)
przewidziane prace mogą negatywnie oddziaływać na ogólny poziom bezpieczeństwa danego
pojazdu kolejowego;
3)
wymagają tego odpowiednie TSI.
2.
Do uzyskania nowego zezwolenia na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu, o którym
mowa w ust. 1, stosuje się przepis art. 23b.
3.
W przypadku gdy wnioskodawca, o którym mowa w art. 23b ust. 2, zamierza rozszerzyć
obszar użytkowania pojazdu kolejowego posiadającego zezwolenie na wprowadzenie pojazdu
kolejowego do obrotu na nowe sieci kolejowe na terytorium:
1)
Rzeczypospolitej Polskiej, występuje do organu, który wydał pierwotne zezwolenie,
2)
innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, występuje do Agencji
- z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia z rozszerzonym obszarem użytkowania, dołączając
zaktualizowaną dokumentację. Wykaz dokumentów, które należy dołączyć do wniosku, określa
pkt 18 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/545. Przepisy
art. 23b ust. 3-15 i art. 23ca stosuje się.
Art. 23j.
1.
Przed rozpoczęciem użytkowania pojazdu kolejowego dysponent określa podmiot odpowiedzialny
za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM), który zapewnia utrzymanie pojazdu w sposób
gwarantujący jego bezpieczną eksploatację. Podmiot ten jest ujęty w europejskim rejestrze
pojazdów kolejowych (EVR).
2.
Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) za pomocą udokumentowanego
systemu utrzymania:
1)
zapewnia, aby pojazdy były utrzymywane zgodnie z dokumentacją dotyczącą utrzymania
każdego pojazdu oraz obowiązującymi wymogami, w tym zasadami dotyczącymi utrzymania
i odpowiednimi przepisami TSI;
2)
wdraża niezbędne środki wyceny i oceny ryzyka, ustanowione we wspólnych metodach oceny
bezpieczeństwa (CSM), w odpowiednich przypadkach we współpracy z innymi podmiotami;
3)
zapewnia umowne zobowiązanie wykonawców do wdrażania środków kontroli ryzyka przez
stosowanie wspólnych metod oceny bezpieczeństwa (CSM) w zakresie monitorowania;
4)
zapewnia identyfikowalność działań dotyczących utrzymania.
3.
System utrzymania obejmuje następujące funkcje:
1)
zarządzania - nadzorującą i koordynującą funkcje utrzymania, o których mowa w pkt
2-4, i zapewniającą bezpieczeństwo pojazdu kolejowego w systemie kolei Unii;
2)
rozwoju utrzymania - zarządzającą dokumentacją utrzymania, w tym konfiguracją pojazdu
kolejowego, w oparciu o dane projektowe i operacyjne oraz w oparciu o informacje o
funkcjonowaniu pojazdu kolejowego, w tym uzyskane na podstawie dotychczasowych doświadczeń;
3)
zarządzania utrzymaniem taboru - zarządzającą wycofaniem pojazdu kolejowego do celów
utrzymania i jego przywróceniem do eksploatacji po zakończeniu utrzymania;
4)
przeprowadzania utrzymania - w ramach której jest przeprowadzane utrzymanie techniczne
pojazdu kolejowego lub jego części oraz jest przygotowywana dokumentacja dotycząca
dopuszczenia do eksploatacji pojazdu kolejowego.
4.
Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) wykonuje samodzielnie
funkcję zarządzania, o której mowa w ust. 3 pkt 1. Funkcje, o których mowa w ust.
3 pkt 2-4, lub ich część mogą zostać zlecone innym podmiotom.
5.
Podmiot odpowiedzialny za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) zapewnia, aby funkcje,
o których mowa w ust. 3, były zgodne z podstawowymi elementami określonymi w ust.
6.
6.
Podstawowymi elementami systemu utrzymania są:
1)
przywództwo - zobowiązanie do rozwijania i wdrażania systemu utrzymania, w tym ciągłe
doskonalenie jego skuteczności;
2)
ocena ryzyka - uporządkowane podejście do oceny ryzyka związanego z utrzymaniem pojazdów
kolejowych, w tym ryzyka wynikającego bezpośrednio z procesów eksploatacyjnych i działań
innych przewoźników kolejowych lub osób, oraz określanie właściwych środków kontroli
ryzyka;
3)
monitorowanie - uporządkowane podejście, które ma zapewnić istnienie środków kontroli
ryzyka, ich właściwe funkcjonowanie i osiąganie celów podmiotu odpowiedzialnego za
utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM);
4)
ciągłe doskonalenie - uporządkowane podejście służące analizie informacji pochodzących
z regularnego monitorowania, audytowania lub innych właściwych źródeł oraz wykorzystywaniu
wyników, aby zdobywać doświadczenia i stosować środki zapobiegawcze lub naprawcze
w celu utrzymywania lub zwiększania poziomu bezpieczeństwa;
5)
struktura i odpowiedzialność - uporządkowane podejście, które ma określić zakres odpowiedzialności
osób i zespołów, aby zapewnić wypełnianie zadań podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie
pojazdu kolejowego (ECM) w zakresie bezpieczeństwa, a także wskazywać sposób, w jaki
kierownictwo zapewnia kontrolę na różnych poziomach struktury organizacyjnej oraz
zakres udziału osób zatrudnionych i ich przedstawicieli na wszystkich poziomach struktury
organizacyjnej;
6)
zarządzanie kompetencjami - uporządkowane podejście, które ma zapewnić dysponowanie
przez osoby zatrudnione kompetencjami wymaganymi do bezpiecznej, skutecznej i wydajnej
realizacji celów podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM);
7)
informacje - uporządkowane podejście, które ma zapewnić dysponowanie przez kierownictwo
na wszystkich poziomach struktury organizacyjnej podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie
pojazdu kolejowego (ECM) ważnymi informacjami oraz zapewnić, aby informacje były kompletne
i właściwe;
8)
dokumentacja - uporządkowane podejście, które ma zapewnić identyfikowalność wszystkich
istotnych informacji;
9)
działania w zakresie zlecania podwykonawstwa - uporządkowane podejście, które ma zapewnić
właściwe zarządzanie podzlecanymi działaniami, aby osiągać cele podmiotu odpowiedzialnego
za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) oraz wypełniać wszystkie kompetencje i wymogi;
10)
działania w zakresie utrzymania - uporządkowane podejście, które ma zapewnić:
a)
aby działania w zakresie utrzymania mające wpływ na bezpieczeństwo i elementy krytyczne
dla bezpieczeństwa były określone i właściwie zarządzane oraz aby konieczne zmiany
w tych działaniach w zakresie utrzymania mające wpływ na bezpieczeństwo były określone,
właściwie zarządzane z wykorzystaniem informacji uzyskanych na podstawie dotychczasowych
doświadczeń oraz z zastosowaniem wspólnych metod oceny ryzyka i właściwie udokumentowane,
b)
zgodność z zasadniczymi wymaganiami systemu kolei,
c)
wdrożenie i sprawdzanie obiektów, wyposażenia i narzędzi utrzymania, specjalnie zaprojektowanych
i wymaganych do świadczenia usług utrzymania,
d)
analizę wstępnej dokumentacji związanej z pojazdem kolejowym w celu zapewnienia pierwszej
dokumentacji dotyczącej utrzymania i jej właściwego wykorzystywania podczas przygotowywania
zamówień na usługi utrzymania,
e)
aby komponenty, w tym części zamienne, i materiały były: wykorzystywane w sposób zgodny
z zamówieniami na usługi utrzymania i dokumentacją dostawcy, składowane, obsługiwane
i transportowane we właściwy sposób, zgodny z określonym w zamówieniach na usługi
utrzymania i dokumentacji dostawcy, oraz zgodnie z właściwymi przepisami krajowymi
i międzynarodowymi oraz z wymogami zawartymi w zamówieniach na usługi utrzymania,
f)
aby odpowiednie i właściwe obiekty, wyposażenie i narzędzia były określone, wskazane,
zapewnione, zarejestrowane i udostępniane w celu świadczenia usług utrzymania zgodnie
z zamówieniami na usługi utrzymania i innymi specyfikacjami mającymi zastosowanie,
z zapewnieniem bezpiecznego świadczenia usług utrzymania, ergonomii i ochrony zdrowia,
g)
aby podmioty odpowiedzialne za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) dysponowały procedurami
zapewniającymi, że sprzęt do pomiarów, wszystkie obiekty, elementy wyposażenia i narzędzia
były właściwie użytkowane, skalibrowane, przechowywane i utrzymywane;
11)
działania kontrolne - uporządkowane podejście, które ma zapewnić:
a)
wycofywanie pojazdów kolejowych z eksploatacji ze względu na planowane, warunkowe
lub naprawcze działania w zakresie utrzymania lub w przypadku wystąpienia uszkodzenia,
lub ze względu na zaistnienie innych potrzeb,
b)
konieczne środki kontroli jakości,
c)
wykonywanie zadań w zakresie utrzymania zgodnie z zamówieniami na usługi utrzymania
i wydawanie dokumentów przywrócenia do eksploatacji obejmujących ewentualne ograniczenia
użytkowania,
d)
aby ewentualne przypadki niezgodności podczas stosowania systemu zarządzania, które
mogłyby skutkować wypadkami, incydentami, wypadkami, których uniknięto, lub innymi
niebezpiecznymi zdarzeniami, były zgłaszane, badane i analizowane oraz aby niezbędne
działania zapobiegawcze były podejmowane zgodnie ze wspólną metodą oceny bezpieczeństwa
(CSM) dotyczącą monitorowania,
e)
okresowe audyty wewnętrzne i proces monitorowania zgodny ze wspólną metodą oceny bezpieczeństwa
(CSM) dotyczącą monitorowania.
7.
Podmioty odpowiedzialne za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) oraz podmioty wykonujące
w całości albo w części co najmniej jedną z funkcji utrzymania określoną w ust. 3
pkt 2-4 podlegają certyfikacji prowadzonej przez Prezesa UTK na zasadach i w trybie
określonych w art. 7 rozporządzenia (UE) nr 2019/779.
8.
Prezes UTK, w drodze decyzji, wydaje certyfikaty, odmawia ich wydania, ogranicza zakres
stosowania, zmienia, zawiesza, cofa oraz przedłuża ważność certyfikatów, jeżeli zachodzą
przesłanki określone w art. 8 oraz załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 2019/779.
9.
W toku procedury certyfikacji, o której mowa w ust. 7, Prezes UTK:
1)
uzyskuje dowody potwierdzające, że podmiot odpowiedzialny za utrzymanie pojazdu kolejowego
(ECM) ustanowił system utrzymania, w celu zapewnienia w przypadku każdego pojazdu
kolejowego, za którego utrzymanie jest odpowiedzialny, stanu umożliwiającego bezpieczną
eksploatację;
2)
ocenia zdolność podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) do
spełnienia podstawowych elementów określonych w ust. 6 i do spójnego ich stosowania;
3)
w przypadku certyfikacji warsztatów utrzymaniowych ocenia zgodność z podstawowymi
elementami określonymi w ust. 6 stosowanymi do odpowiednich funkcji i działań, które
są certyfikowane.
10.
W postępowaniach, o których mowa w ust. 8, składa się kopie dokumentów, o których
mowa w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 2019/779.
11.
Certyfikaty wydane w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej podmiotom, o
których mowa w ust. 7, są ważne na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli zostały
wydane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 2019/779.
12.
Zadania podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) w przypadku:
1)
pojazdów kolejowych zarejestrowanych w państwie innym niż państwo członkowskie Unii
Europejskiej i utrzymywanych zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym państwie,
2)
pojazdów kolejowych eksploatowanych na liniach kolejowych, na których szerokość torów
różni się od szerokości torów wynoszącej 1435 mm, i w przypadku gdy spełnienie warunków
określonych w ust. 1 zapewnia się w drodze umów międzynarodowych z państwami innymi
niż państwo członkowskie Unii Europejskiej,
3)
wagonów towarowych i wagonów pasażerskich użytkowanych wspólnie z państwami trzecimi,
w których szerokość torów różni się od szerokości torów wynoszącej 1435 mm
- może realizować przewoźnik kolejowy przemieszczający te pojazdy kolejowe na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, po uzyskaniu od Prezesa UTK certyfikatu, o którym mowa
w ust. 8.
13.
Certyfikaty wydawane zgodnie z ust. 7 są wydawane na okres nie dłuższy niż 5 lat i
przedłużane na okres nieprzekraczający kolejnych 5 lat.
14.
W przypadkach określonych w art. 3 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 2019/779 zgodność
z warunkami określonymi w ust. 2-6 może zostać potwierdzona w ramach procedur wydawania,
przedłużania lub aktualizacji jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa lub autoryzacji
bezpieczeństwa.
15.
Prezes UTK nadzoruje ciągłą zgodność z wymogami i kryteriami oceny, o których mowa
w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 2019/779, po przyznaniu certyfikatu podmiotu
odpowiedzialnego za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) oraz certyfikatu w zakresie
funkcji utrzymania.
”
;
40)
po art. 23j dodaje się art. 23k w brzmieniu:
„
Art. 23k.
1.
Przewoźnik kolejowy przed rozpoczęciem eksploatacji pojazdu kolejowego sprawdza, czy
ten pojazd:
1)
uzyskał zezwolenie na wprowadzenie pojazdu kolejowego do obrotu i jest właściwie zarejestrowany;
2)
jest kompatybilny z trasą, na której będzie eksploatowany na podstawie krajowego rejestru
infrastruktury (RINF), odpowiednich TSI lub innych informacji przekazanych bezpłatnie
przez zarządcę;
3)
jest odpowiednio zintegrowany w zestawieniu pociągu, w którym ma być eksploatowany,
z uwzględnieniem systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz TSI Ruch kolejowy.
2.
W przypadku gdy przewoźnik kolejowy po sprawdzeniu, o którym mowa w ust. 1, ma uzasadnione
wątpliwości co do bezpiecznej eksploatacji pojazdu kolejowego, składa wniosek do zarządcy
o umożliwienie przeprowadzenia dodatkowych badań pojazdu kolejowego.
3.
W przypadku złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2, zarządca umożliwia przeprowadzenie
dodatkowych badań pojazdu kolejowego w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku.
”
;
42)
tytuł rozdziału 4a otrzymuje brzmienie: „Warunki zapewnienia interoperacyjności na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”;
44)
art. 25b otrzymuje brzmienie:
„
Art. 25b.
1.
Do oceny zgodności podsystemów, akredytacji, autoryzacji i notyfikacji w tym zakresie
oraz kontroli spełniania zasadniczych wymagań systemu kolei, a także postępowań w
sprawie tych podsystemów, stosuje się odpowiednio przepisy art. 4 pkt 1, 3, 9, 11, 14 i 24-27 oraz rozdziałów 4, 5 i 7 z wyłączeniem art. 35,
art. 74, art. 75 i art. 79 ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności
i nadzoru rynku.
2.
Do oceny zgodności składników interoperacyjności, akredytacji, autoryzacji i notyfikacji
w tym zakresie oraz kontroli spełniania zasadniczych wymagań systemu kolei, a także
postępowań w sprawie tych składników interoperacyjności, stosuje się przepisy art. 4 pkt 1, 3, 9, 11, 14 i 24-27, art. 8 ust. 3 i 4 oraz rozdziałów 4, 5 i 7 z wyłączeniem
art. 35, art. 74, art. 75 i art. 79 ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach
oceny zgodności i nadzoru rynku.
”
;
50)
po art. 25e dodaje się art. 25ea w brzmieniu:
„
Art. 25ea.
1.
Zarządca, użytkownik bocznicy kolejowej, przewoźnik kolejowy lub inwestor jest obowiązany
złożyć do Agencji wniosek o zatwierdzenie proponowanych rozwiązań technicznych związanych
z planowaną zabudową urządzeń przytorowych ERTMS, jeżeli zakres planowanych prac wymaga
uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, jest składany przed wszczęciem postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w celu potwierdzenia przez Agencję zgodności przewidzianych
w nim rozwiązań z odpowiednimi TSI.
3.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1)
projekt specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub opis przewidywanych rozwiązań
technicznych;
2)
dokumenty potwierdzające warunki konieczne do technicznej i eksploatacyjnej zgodności
podsystemu z pojazdami kolejowymi, które mają być eksploatowane na objętych danym
projektem inwestycyjnym: linii kolejowej lub jej fragmencie, kilku liniach kolejowych
lub sieci kolejowej, na której pojazd kolejowy ma być użytkowany;
3)
dokumenty potwierdzające zgodność przewidywanych rozwiązań technicznych z odpowiednimi
TSI;
4)
inne stosowne dokumenty, w tym opinię Prezesa UTK w zakresie planowanych do zastosowania
rozwiązań technicznych urządzeń przytorowych ERTMS, deklaracje weryfikacji WE lub
certyfikaty zgodności WE.
4.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wraz z wymaganą dokumentacją składa się do Agencji
za pośrednictwem punktu kompleksowej obsługi.
5.
Prezes UTK może wydać opinię, o której mowa w ust. 3 pkt 4:
1)
podmiotowi, o którym mowa w ust. 1, przed złożeniem wniosku do Agencji;
2)
na wniosek Agencji, w przypadku złożenia do niej wniosku przez podmiot, o którym mowa
w ust. 1.
6.
W przypadku gdy po wydanej przez Agencję decyzji o zatwierdzeniu proponowanych rozwiązań
technicznych, o których mowa w ust. 1, uległa zmianie specyfikacja istotnych warunków
zamówienia, podmiot, o którym mowa w ust. 1, niezwłocznie informuje o tym Agencję
i Prezesa UTK za pośrednictwem punktu kompleksowej obsługi.
7.
W przypadku, o którym mowa w art. 25f ust. 1 pkt 1, podmiot, o którym mowa w ust.
1, nie składa do Agencji ponownego wniosku, o którym mowa w ust. 1.
”
;
54)
po art. 25ga dodaje się art. 25gb w brzmieniu:
„
Art. 25gb.
1.
W odniesieniu do pojazdu kolejowego, który uzyskał zezwolenie na wprowadzenie do obrotu,
dysponent składa do Prezesa UTK wniosek o rejestrację tego pojazdu w europejskim rejestrze
pojazdów kolejowych (EVR), jeżeli obszar użytkowania tego pojazdu obejmuje terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
W przypadku gdy obszar użytkowania wprowadzonego do obrotu pojazdu kolejowego obejmuje
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz terytorium co najmniej jednego innego państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, dysponent składa wniosek o rejestrację pojazdu w
europejskim rejestrze pojazdów kolejowych (EVR) do Prezesa UTK albo do jednostki rejestrującej
innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, którego terytorium obejmuje obszar
użytkowania pojazdu.
3.
Dysponent niezwłocznie zawiadamia Prezesa UTK o wszelkich zmianach danych w odniesieniu
do zarejestrowanych przez niego pojazdów kolejowych w europejskim rejestrze pojazdów
kolejowych (EVR), w tym o wycofaniu pojazdu z eksploatacji lub o decyzji o nieprzedłużeniu
jego rejestracji.
4.
W przypadku pojazdów kolejowych wprowadzonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, a następnie eksploatowanych w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej,
Prezes UTK zapewnia temu państwu członkowskiemu możliwość dostępu do danych dotyczących
pojazdu, w tym danych dotyczących dysponenta danego pojazdu, podmiotu odpowiedzialnego
za utrzymanie pojazdu kolejowego (ECM) oraz ograniczeń sposobu użytkowania pojazdu.
”
;
55)
w art. 25ia w ust. 1 wyrazy „sterowanie urządzenia - przytorowe” zastępuje się wyrazami „sterowanie - urządzenia przytorowe”;
56)
art. 25k otrzymuje brzmienie:
„
Art. 25k.
1.
W przypadkach odnowienia lub modernizacji podsystemów strukturalnych, o których mowa
w art. 25a ust. 2 pkt 1 lit. a-c, zarządca, przewoźnik kolejowy, użytkownik bocznicy
kolejowej, podmiot zamawiający, producent albo jego upoważniony przedstawiciel przekazuje
Prezesowi UTK dokumentację opisującą projekt. W terminie miesiąca od dnia wpływu dokumentacji
Prezes UTK może zażądać odpowiednich informacji uzupełniających, wyznaczając termin
nie dłuższy niż miesiąc do ich przedłożenia. Jeżeli Prezes UTK nie zażądał informacji
uzupełniających w terminie miesiąca od wpływu dokumentacji, dokumentację tę uznaje
się za kompletną.
2.
Prezes UTK, w terminie nie dłuższym niż 4 miesiące od dnia stwierdzenia kompletności
dokumentacji lub od dnia upływu terminu na przedłożenie odpowiednich informacji uzupełniających,
zgodnie z ust. 1, może z urzędu nakazać, w drodze decyzji, uzyskanie nowego zezwolenia
na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu po odnowieniu lub modernizacji, jeżeli:
1)
przewidziane prace mogą negatywnie oddziaływać na ogólny poziom bezpieczeństwa danego
podsystemu;
2)
wymagają tego odpowiednie TSI;
3)
wymagają tego krajowe plany wdrażania odnośnej TSI lub
4)
zmienione są wartości parametrów, na podstawie których udzielono zezwolenia.
3.
Jeżeli dokumentacja przekazana zgodnie z ust. 1 dotyczy podsystemu „sterowanie - urządzenia
przytorowe”, obejmującego urządzenia europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS)
lub globalnego kolejowego systemu łączności ruchomej (GSM-R), Prezes UTK przed wydaniem
decyzji w sprawie nakazania uzyskania nowego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji
podsystemu po odnowieniu lub modernizacji zwraca się o opinię do Agencji.
”
;
57)
w art. 25s w ust. 2 w pkt 2 lit. b otrzymuje brzmienie:
„
b)
pośrednich potwierdzeniach weryfikacji i przypadkach odmowy ich wydania,
”
;
59)
art. 25ta otrzymuje brzmienie:
„
Art. 25ta.
1.
Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, dla systemu
kolei Unii:
1)
zasadnicze wymagania systemu kolei;
2)
warunki przeprowadzania weryfikacji WE podsystemu;
3)
procedury oceny zgodności podsystemów z właściwymi krajowymi specyfikacjami technicznymi
i dokumentami normalizacyjnymi, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych
wymagań systemu kolei, w tym moduły oceny zgodności, oraz wykaz parametrów pojazdu
kolejowego do skontrolowania, w celu sprawdzenia zgodności technicznej między pojazdem
kolejowym a siecią kolejową;
4)
zakres dokumentacji technicznej dołączanej do deklaracji weryfikacji WE podsystemu.
2.
Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się:
2)
konieczność zapewnienia jednostce notyfikowanej wszelkich informacji, które są niezbędne
do właściwego przeprowadzenia weryfikacji WE podsystemu;
3)
wymagania niezbędne dla zapewnienia bezpiecznego i niezakłóconego ruchu pojazdów kolejowych
w systemie kolei Unii;
4)
konieczność przeprowadzenia procedur oceny zgodności podsystemów w oparciu o moduły
oceny zgodności;
5)
konieczność zapewnienia bezpieczeństwa przewozu osób i rzeczy;
6)
konieczność zapewnienia spójności dokumentacji technicznej dołączanej do deklaracji
weryfikacji WE podsystemu.
”
;
60)
w art. 28b w ust. 7 skreśla się wyrazy „pełnionego w domu”;
62)
art. 28g otrzymuje brzmienie:
„
Art. 28g.
1.
Zarządcy, przewoźnicy kolejowi i użytkownicy bocznic kolejowych są obowiązani do natychmiastowego
zgłaszania poważnych wypadków, wypadków i incydentów Komisji oraz Prezesowi UTK, a
także do przekazywania związanych z nimi wszelkich posiadanych informacji na żądanie
tych organów.
2.
Prezes UTK zgłasza Komisji wypadki i incydenty, o których mowa w art. 28e ust. 2 i
2a, które w jego ocenie spełniają przesłanki określone w tych przepisach, oraz przekazuje
Komisji wszelkie posiadane informacje.
3.
Zgłoszenia, o których mowa w ust. 1 i 2, są niezwłocznie uaktualniane lub uzupełniane,
w przypadku uzyskania dodatkowych informacji przez zgłaszającego.
”
;
64)
art. 28i otrzymuje brzmienie:
„
Art. 28i.
Komisja może zwrócić się do podmiotów prowadzących postępowanie w sprawie poważnych
wypadków, wypadków lub incydentów w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej
lub Agencji o konsultacje eksperckie, przeprowadzenie ekspertyz, badań technicznych,
analiz i ocen, o ile taka pomoc nie zagraża niezależności Komisji.
”
;
66)
po art. 28j dodaje się art. 28ja i art. 28jb w brzmieniu:
„
Art. 28ja.
Komisja uczestniczy we współpracy międzynarodowej krajowych organów dochodzeniowych
Unii Europejskiej, wspieranej przez Agencję, zgodnie z art. 38 ust. 2 i 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z
dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia
(WE) nr 881/2004.
Art. 28jb.
Komisja może uczestniczyć w programie wzajemnych ocen realizowanym w ramach współpracy
międzynarodowej krajowych organów dochodzeniowych Unii Europejskiej.
”
;
67)
w art. 28k ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„
2.
O prowadzonym postępowaniu i jego postępach Komisja informuje właściwego zarządcę,
przewoźnika kolejowego, użytkownika bocznicy kolejowej, Agencję, Prezesa UTK, organ
prowadzący postępowanie przygotowawcze, poszkodowanych, osoby bliskie ofiarom śmiertelnym,
właścicieli zniszczonego mienia, producentów, służby ratunkowe oraz innych zainteresowanych
w miarę możliwości, umożliwiając im przedkładanie opinii lub informacji w sprawie
postępowania i wnoszenie uwag do projektów raportów, o których mowa w art. 28l ust.
1, 5a i 6.
”
;
69)
w art. 28m ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„
3.
W skład komisji kolejowych wchodzą w szczególności przedstawiciele przewoźników kolejowych,
zarządców lub użytkowników bocznic kolejowych, których pojazdy kolejowe lub zatrudnione
osoby uczestniczyły w poważnym wypadku, wypadku lub incydencie lub których infrastruktura
kolejowa ma związek z tym poważnym wypadkiem, wypadkiem lub incydentem.
”
;
70)
w art. 65 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„
2.
Kto eksploatuje pojazd kolejowy bez ważnego przywrócenia do eksploatacji, o którym
mowa w art. 2 lit. d rozporządzenia (UE) nr 2019/779, podlega karze grzywny.
”
;
72)
po załączniku nr 1 do ustawy dodaje się załącznik nr 1a do ustawy w brzmieniu określonym
w załączniku do niniejszej ustawy.