Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrówz dnia 23 kwietnia 2021 r.w sprawie przyznawania pomocy finansowej na kształcenie weterana poszkodowanego-funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i weterana poszkodowanego-funkcjonariusza Agencji Wywiadu zwolnionych ze służby

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 28 ust. 7 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa   (Dz. U. z 2020 r. poz. 2055) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

szczegółowe warunki i tryb przyznawania zwolnionemu ze służby weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanej dalej „ABW”, i weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi Agencji Wywiadu, zwanej dalej „AW”, pomocy finansowej na jedną z form kształcenia:

a)

studia pierwszego stopnia,

b)

studia drugiego stopnia,

c)

jednolite studia magisterskie,

d)

studia podyplomowe
- zwanej dalej „pomocą finansową”;

2)

właściwość podmiotów w zakresie przyznawania pomocy finansowej;

3)

sposób i termin wypłaty pomocy finansowej;

4)

szczegółowe warunki zawieszania udzielania pomocy finansowej oraz zwrotu kosztów kształcenia.

§ 2.

Wniosek o przyznanie pomocy finansowej składa do dnia 30 września roku, w którym zaczyna się rok akademicki, w którym pomoc finansowa ma być przyznana:

1)

weteran poszkodowany-funkcjonariusz ABW - do Szefa ABW;

2)

weteran poszkodowany-funkcjonariusz AW - do Szefa AW.

§ 3.

Pomoc finansową przyznaje w drodze decyzji administracyjnej:

1)

Szef ABW - weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi ABW;

2)

Szef AW - weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi AW.

§ 4.

1.

Pomoc finansowa jest wypłacana w sposób określony we wniosku o jej przyznanie:

1)

weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi ABW przez jednostkę organizacyjną ABW właściwą w sprawach finansowych,

2)

weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi AW przez jednostkę organizacyjną AW właściwą w sprawach finansowych
- ze środków pozostających w dyspozycji odpowiednio Szefa ABW albo Szefa AW.

2.

Jeżeli pomoc finansowa została przyznana przed upływem pierwszego semestru nauki w danym roku akademickim, jej wypłata następuje w dwóch ratach, w wysokości odpowiedniej do opłat za naukę ustalonych za poszczególne semestry:

1)

pierwsza rata - w terminie 30 dni od dnia jej przyznania;

2)

druga rata - w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia drugiego semestru nauki.

§ 5.

1.

O przerwaniu studiów w trakcie roku akademickiego lub niepodjęciu nauki niezwłocznie zawiadamia:

1)

weteran poszkodowany-funkcjonariusz ABW - Szefa ABW;

2)

weteran poszkodowany-funkcjonariusz AW - Szefa AW.

2.

W przypadku przerwania studiów wypłatę pomocy finansowej, do czasu ustania przyczyny przerwania studiów, zawiesza:

1)

Szef ABW - na wniosek weterana poszkodowanego-funkcjonariusza ABW;

2)

Szef AW - na wniosek weterana poszkodowanego-funkcjonariusza AW.

3.

Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, dołącza się:

1)

dokumenty, które uzasadniają przerwanie studiów z przyczyn, o których mowa w art. 28 ust. 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa, w szczególności dokumentację medyczną, oraz

2)

zaświadczenie wydane przez uczelnię o urlopie od zajęć na uczelni udzielonym weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi ABW albo weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi AW.

4.

We wniosku, o którym mowa w ust. 2, można wskazać przewidywany termin wznowienia nauki w przypadku zamiaru jej kontynuacji.

5.

Wypłatę pomocy finansowej zawiesza się również w przypadku niepodjęcia nauki.

§ 6.

1.

O nieukończeniu studiów z przyczyn, o których mowa w art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa, po wydaniu decyzji o przyznaniu pomocy finansowej, niezwłocznie zawiadamia:

1)

weteran poszkodowany-funkcjonariusz ABW - Szefa ABW;

2)

weteran poszkodowany-funkcjonariusz AW - Szefa AW.

2.

Po uzyskaniu zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, informację o wysokości zwrotu kosztów kształcenia przekazuje:

1)

weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi ABW - jednostka organizacyjna ABW właściwa w sprawach finansowych;

2)

weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi AW - jednostka organizacyjna AW właściwa w sprawach finansowych.

3.

Jeżeli zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, nastąpiło po wypłacie pierwszej lub drugiej raty pomocy finansowej, wezwanie do zwrotu kosztów kształcenia wydaje:

1)

Szef ABW - weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi ABW;

2)

Szef AW - weteranowi poszkodowanemu-funkcjonariuszowi AW.

4.

Zwrot kosztów kształcenia następuje na rachunek bankowy wskazany w wezwaniu, o którym mowa w ust. 3.

5.

W przypadkach uzasadnionych sytuacją osobistą lub wysokością przyznanej pomocy finansowej kwota kosztów kształcenia, która podlega zwrotowi, może zostać rozłożona na raty na wniosek:

1)

weterana poszkodowanego-funkcjonariusza ABW, złożony do Szefa ABW;

2)

weterana poszkodowanego-funkcjonariusza AW, złożony do Szefa AW.
1)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 września 2012 r. w sprawie przyznawania pomocy finansowej na kształcenie dla weteranów poszkodowanych-funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego zwolnionych ze służby (Dz. U. poz. 1054), które na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o weteranach działań poza granicami państwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1726) utraciło moc z dniem 11 października 2020 r.