1)
Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw
Wspólnot Europejskich: 1) dyrektywy 76/914/EWG z dnia 16 grudnia 1976 r. w sprawie
minimalnego poziomu wyszkolenia kierowców w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 357
z 29.12.1976); 2) dyrektywy 84/647/EWG z dnia 19 grudnia 1984 r. w sprawie użytkowania
pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy (Dz. Urz. WE L
335 z 22.12.1984); 3) dyrektywy 88/599/EWG z dnia 23 listopada 1988 r. w sprawie standardowych
procedur sprawdzających przy wykonaniu rozporządzenia (EWG) nr 3820/85 w sprawie harmonizacji
niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz rozporządzenia
(EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym
(Dz. Urz. WE L 325 z 29.11.1988); 4) dyrektywy 90/398/EWG z dnia 24 lipca 1990 r.
zmieniającej dyrektywę 84/647/EWG w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców
w celu drogowego przewozu rzeczy (Dz. Urz. WE L 202 z 31.07.1990); 5) dyrektywy 92/106/EWG
z dnia 7 grudnia 1992 r. w sprawie ustanowienia wspólnych zasad dla niektórych typów
transportu kombinowanego towarów między państwami członkowskimi (Dz. Urz. WE L 368
z 17.12.1992); 6) dyrektywy 98/76/WE z dnia 1 października 1998 r. zmieniającej dyrektywę
96/26/WE w sprawie dostępu do zawodu przewoźnika drogowego transportu rzeczy i przewoźnika
drogowego transportu osób oraz wzajemnego uznawania dyplomów, świadectw i innych dokumentów
potwierdzających posiadanie kwalifikacji, mająca na celu ułatwienie im korzystania
z prawa swobody przedsiębiorczości w dziedzinie transportu krajowego i międzynarodowego
(Dz. Urz. WE L 277 z 14.10.1998); 7) dyrektywy 1999/62/WE z dnia 17 czerwca 1999 r.
w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy
ciężarowe (Dz. Urz. WE L 187 z 20.07.1999); 8) (uchylony) 9) dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2014/47/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie drogowej kontroli
technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających
się w Unii oraz uchylającej dyrektywę 2000/30/WE (Dz. Urz. UE L 127 z 29.04.2014,
str. 134 oraz Dz. Urz. UE L 197 z 04.07.2014, str. 87). Dane dotyczące ogłoszenia
aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie - z dniem uzyskania
przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej - dotyczą ogłoszenia tych
aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.
2)
Niniejsza ustawa służy stosowaniu: 1) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
(WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące
warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylającego dyrektywę Rady 96/26/WE
(Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 51, z późn. zm.); 2) rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego
wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych (Dz. Urz. UE
L 300 z 14.11.2009, str. 72, z późn. zm.); 3) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad
dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych i zmieniającego
rozporządzenie (WE) nr 561/2006 (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 88, z późn.
zm.); 4) decyzji Komisji z dnia 17 grudnia 2009 r. w sprawie minimalnych wymogów dotyczących
danych, które mają być wprowadzane do krajowego rejestru elektronicznego przedsiębiorców
transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 339 z 22.12.2009, str. 36); 5) (uchylony) 6) rozporządzenia
Komisji (UE) nr 2016/403 z dnia 18 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 w odniesieniu do klasyfikacji poważnych naruszeń
przepisów unijnych, które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika
drogowego, oraz zmieniającego załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady (Dz. Urz. UE L 74 z 19.03.2016, str. 8); 7) rozporządzenia wykonawczego Komisji
(UE) 2016/480 z dnia 1 kwietnia 2016 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące połączenia
krajowych rejestrów elektronicznych przedsiębiorców transportu drogowego i uchylającego
rozporządzenie (UE) nr 1213/2010 (Dz. Urz. UE L 87 z 02.04.2016, str. 4 oraz Dz. Urz.
UE L 206 z 09.08.2017, str. 3); 8)[I] rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/2205
z dnia 29 listopada 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad dotyczących procedur zgłaszania
pojazdów użytkowych wykazujących poważne lub niebezpieczne usterki stwierdzone podczas
drogowej kontroli technicznej (Dz. Urz. UE L 314 z 30.11.2017, str. 3). [I] Dodany
przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy o transporcie
drogowym (Dz. U. poz. 674), która weszła w życie z dniem 28 kwietnia 2021 r.
3)
W tym brzmieniu obowiązuje do dnia, o którym mowa w odnośniku 4.
4)
Wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. na podstawie art. 90 ustawy z dnia 16 grudnia
2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1944 i 2400).
5)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 73 z 15.03.2008,
str. 35, Dz. Urz. UE L 336 z 20.12.2011, str. 86 oraz Dz. Urz. UE L 226 z 01.09.2017,
str. 31.
6)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 309 z 27.11.2007,
str. 7, Dz. Urz. UE L 188 z 16.07.2008, str. 7, Dz. Urz. UE L 299 z 08.11.2008, str.
50, Dz. Urz. UE L 87 z 31.03.2009, str. 109, Dz. Urz. UE L 97 z 16.04.2009, str. 8,
Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 114, Dz. Urz. UE L 119 z 13.05.2010, str. 1,
Dz. Urz. UE L 182 z 12.07.2011, str. 2, Dz. Urz. UE L 46 z 17.02.2012, str. 30, Dz.
Urz. UE L 79 z 21.03.2013, str. 19, Dz. Urz. UE L 330 z 10.12.2013, str. 1, Dz. Urz.
UE L 334 z 13.12.2013, str. 46, Dz. Urz. UE L 189 z 27.06.2014, str. 135, Dz. Urz.
UE L 332 z 19.11.2014, str. 15, Dz. Urz. UE L 277 z 22.10.2015, str. 61 oraz Dz. Urz.
UE L 294 z 11.11.2015, str. 1.
7)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 178 z 10.07.2012,
str. 6, Dz. Urz. UE L 4 z 09.01.2013, str. 46 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013,
str. 1.
8)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 178 z 10.07.2012,
str. 5 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 1.
9)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 146 z 03.06.2016,
str. 31 oraz Dz. Urz. UE L 27 z 01.02.2017, str. 169.
10)
Zgodnie z art. 1 ust. 3 wymienionego rozporządzenia tachografy inne niż tachografy
inteligentne muszą nadal spełniać, jeśli chodzi o ich budowę, sprawdzanie, instalację,
kontrolę, użytkowanie i naprawę, wymogi zawarte w załączniku 1 do tego rozporządzenia
albo w załączniku 1B do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r.
w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE
L 370 z 31.12.1985, str. 8), stosownie do przypadku.
11)
Zmiany wymienionej decyzji zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 101 z 11.04.2008, str.
11, Dz. Urz. UE L 330 z 16.12.2009, str. 80 oraz Dz. Urz. UE L 63 z 12.03.2010, str.
31.
12)
W tym zakresie stosuje się przepisy rozporządzenia (WE) nr 484/2002 Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 1 marca 2002 r. zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 881/92 i (EWG)
nr 3118/93 w celu ustanowienia świadectwa kierowcy (Dz. Urz. WE L 076 z 19.03.2002).
13)
Przez art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 maja 2020 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1087), która weszła w życie z dniem 1 lipca
2020 r.
14)
Przez art. 5 pkt 2 ustawy, o której mowa w odnośniku 13.
15)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 3 lit. a tiret pierwsze ustawy, o której mowa
w odnośniku 13.
16)
Przez art. 5 pkt 3 lit. a tiret drugie ustawy, o której mowa w odnośniku 13.
17)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 3 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku
13.
18)
W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 4 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
13.
19)
Przez art. 5 pkt 4 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 13.
20)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 lutego 2021 r. o zmianie
ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. poz. 674), która weszła w życie z dniem 28 kwietnia
2021 r.
21)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 ustawy, o której mowa w odnośniku 20; wejdzie
w życie z dniem 14 stycznia 2022 r.
22)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 5 ustawy, o której mowa w odnośniku 13.
23)
Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018,
str. 2.
24)
Dodany przez art. 5 pkt 6 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku 13.
25)
Wprowadzenie do wyliczenia ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 6 lit. b ustawy,
o której mowa w odnośniku 13.
26)
W brzmieniu ustalonym przez art. 12 ustawy z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych
ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2
(Dz. U. poz. 875), która weszła w życie z dniem 16 maja 2020 r.
27)
Przez art. 5 pkt 7 ustawy, o której mowa w odnośniku 13.
28)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 ustawy, o której mowa w odnośniku 20.
29)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 8 ustawy, o której mowa w odnośniku 13.
30)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2020 r.
poz. 1423, 2122, 2123 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 72, 694 i 802.
31)
Ustawa została ogłoszona w dniu 30 października 2001 r.