Załącznik B do protokołu z Kioto
Tabelę w załączniku B do protokołu zastępuje się poniższą tabelą:
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
Strona
|
Ilościowo określone zobowiązanie do ograniczenia i redukcji emisji (2008-2012) (procent
emisji z roku lub okresu bazowego)
|
Ilościowo określone zobowiązanie do ograniczenia i redukcji emisji (2013-2020) (procent
emisji z roku lub okresu bazowego)
|
Rok referencyjny1
|
Ilościowo określone zobowiązanie do ograniczenia i redukcji emisji (2013-2020) (wyrażone
jako procent emisji z roku referencyjnego)1
|
Zobowiązania w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2020 r. (procent emisji
z roku referencyjnego)2
|
|
Australia
|
108
|
99,5
|
2000
|
98
|
-5 do -15% lub -25%3
|
|
Austria
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Białoruś5*
|
|
88
|
1990
|
nd.
|
-8%
|
|
Belgia
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Bulgaria*
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Chorwacja*
|
95
|
806
|
nd.
|
nd.
|
-20%/-30%7
|
|
Cypr
|
|
804
|
nd,
|
nd.
|
|
|
Republika Czeska*
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Dania
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Estonia*
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Unia Europejska
|
92
|
804
|
1990
|
nd.
|
-20%/-30%7
|
|
Finlandia
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Francja
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Niemcy
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Grecja
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Węgry*
|
94
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Islandia
|
110
|
808
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Irlandia
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Włochy
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Kazachstan*
|
|
95
|
1990
|
95
|
-7%
|
|
Łotwa*
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Liechtenstein
|
92
|
84
|
1990
|
84
|
-20%/-30%9
|
|
Litwa*
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Luksemburg
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
Strona
|
Ilościowo określone zobowiązanie do ograniczenia i redukcji emisji (2008-2012) (procent
emisji z roku lub okresu bazowego)
|
Ilościowo określone zobowiązanie do ograniczenia i redukcji emisji (2013-2020) (procent
emisji z roku lub okresu bazowego)
|
Rok referencyjny1
|
Ilościowo określone zobowiązanie do ograniczenia i redukcji emisji (2013-2020) (wyrażone
jako procent emisji z roku referencyjnego)1
|
Zobowiązania w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2020 r. (procent emisji
z roku referencyjnego)2
|
|
Malta
|
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Monako
|
92
|
78
|
1990
|
78
|
-30%
|
|
Niderlandy
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
-30% do
|
|
Norwegia
|
101
|
84
|
1990
|
84
|
-40%10
|
|
Polska*
|
94
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Portugalia
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Rumunia*
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Słowacja*
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Słowenia*
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Hiszpania
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Szwecja
|
92
|
804
|
nd.
|
nd,
|
-20% do
|
|
Szwajcaria
|
92
|
84,2
|
1990
|
nd.
|
-30%11
|
|
Ukraina*
|
100
|
7612
|
1990
|
nd.
|
-20%
|
|
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej
|
92
|
804
|
nd.
|
nd.
|
|
|
Strona
|
Ilościowo określone zobowiązanie do ograniczenia i redukcji emisji (2008-2012) (procent
emisji z roku lub okresu bazowego)
|
|
|
|
Kanada13
|
94
|
|
|
Japonia14
|
94
|
|
|
Nowa Zelandia15
|
100
|
|
|
Federacją Rosyjska16*
|
100
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrót: nd. = nie dotyczy.
* Kraje w procesie transformacji do gospodarki rynkowej.
Wszystkie przypisy, z wyjątkiem przypisów 1, 2 i 5, są oparte na informacjach przekazanych
przez poszczególne Strony.
1 Oprócz podania wykazu ilościowo określonych zobowiązań do ograniczenia i redukcji
emisji (QELRC) w odniesieniu do roku bazowego w drugiej i trzeciej kolumnie tej tabeli,
które to zobowiązania są prawnie wiążące na szczeblu międzynarodowym, Strona może
nieobowiązkowo wykorzystać rok referencyjny na własne potrzeby w celu wyrażenia swoich
QELRC jako procentu emisji z tego roku, które to zobowiązanie nie jest wiążące na
szczeblu międzynarodowym na mocy protokołu z Kioto.
2 Więcej informacji na temat tych zobowiązań można znaleźć w dokumentach FCCC/SB/2011/INF.1/Rev.1
i FCCC/KP/AWG/2012/MISC. 1, Add. 1 i Add.2.
3 Australijski QELRC w ramach drugiego okresu rozliczeniowego protokołu z Kioto odpowiada
celowi osiągnięcia przez Australię do 2020 r. bezwarunkowego docelowego poziomu emisji
o 5% niższego od poziomu z 2000 r. Australia zachowuje możliwość późniejszego podniesienia
tej wartości w ramach celu na 2020 r. z 5% do 15%lub 25% poniżej poziomu z 2000 r.,
o. ile spełnione zostaną pewne warunki. Ta adnotacja zachowuje status tych zobowiązań
jako podjętych na mocy ustaleń z Cancun i nie stanowi nowego prawnie wiążącego zobowiązania
na mocy niniejszego protokołu lub powiązanych z nim zasad i warunków.
4 QELRC Unii Europejskiej i jej państw członkowskich na drugi okres rozliczeniowy w
ramach protokołu z Kioto opierają się na założeniu, że zostaną one zrealizowane wspólnie
z Unią Europejską i jej państwami członkowskimi zgodnie z art. 4 protokołu z Kioto.
QELRC pozostają bez uszczerbku dla możliwości późniejszego powiadomienia przez Unię
Europejską i jej państwa członkowskie o porozumieniu w sprawie wspólnej realizacji
zobowiązań zgodnie z postanowieniami protokołu z Kioto.
5 Dodane do załącznika B zmianą przyjętą na podstawie decyzji 10/CMP.2. Zmiana ta nie
weszła jeszcze w życie.
6 QELRC Chorwacji na drugi okres rozliczeniowy w ramach protokołu z Kioto opiera się
na założeniu, że zobowiązanie to będzie realizowane wspólnie z Unią Europejską i jej
państwami członkowskimi zgodnie z art. 4 protokołu z Kioto. W konsekwencji przystąpienie
Chorwacji do Unii Europejskiej nie ma wpływu na jej uczestnictwo w takim porozumieniu
o wspólnej realizacji zobowiązań na podstawie art. 4 lub jej QELRC.
7 W ramach globalnego, kompleksowego porozumienia dotyczącego okresu po roku 2012 Unia
Europejska podtrzymuje swoją warunkową ofertę dotyczącą osiągnięcia do 2020 r. 30-procentowej
redukcji w porównaniu z poziomem z 1990 r., o ile inne kraje rozwinięte zobowiążą
się do porównywalnych redukcji emisji, a kraje rozwijające się wniosą odpowiedni wkład
na miarę swoich zadań i możliwości.
8 QELRC Islandii na drugi okres rozliczeniowy w ramach protokołu z Kioto opiera się
na założeniu, że zobowiązanie to będzie realizowane wspólnie z Unią Europejską i jej
państwami członkowskimi zgodnie z art. 4 protokołu z Kioto.
9 QELRC podane W trzeciej kolumnie odnosi się do celu redukcji emisji o 20% do 2020 r.
w stosunku do poziomu z 1990 r. Liechtenstein może rozważyć wyższy poziom redukcji
o maksymalnie 30% do 2020 r. w stosunku do poziomu z 1990 r., pod warunkiem że inne
kraje rozwinięte zobowiążą się do porównywalnych redukcji emisji oraz że bardziej
zaawansowane gospodarczo kraje rozwijające się wniosą odpowiedni wkład na miarę swoich
zadań i możliwości.
10 QELRC Norwegii wynoszący 84 jest zgodny z jej celem zakładającym redukcję emisji
o 30% do 2020 r. w stosunku do poziomu z 1990 r. Jeżeli może się to przyczynić do
globalnego, kompleksowego porozumienia, w ramach którego Strony będące głównymi emitentami
zgodzą się na redukcje emisji zgodnie z celem utrzymania globalnego ocieplenia poniżej
2°C, Norwegia zdecyduje się na redukcję emisji o 40% do 2020 r. w stosunku do poziomu
z 1990 r. Ta adnotacja zachowuje status zobowiązania podjętego na mocy ustaleń z Cancun
i nie stanowi nowego prawnie wiążącego zobowiązania na mocy niniejszego protokołu.
11 QELRC przedstawiony w trzeciej kolumnie tabeli odnosi się do celu redukcji emisji
o 20% do 2020 r. w stosunku do poziomu z 1990 r. Szwajcaria może rozważyć wyższy poziom
redukcji do maksymalnie 30% do 2020 r. w stosunku do poziomu z 1990 r., pod warunkiem
że inne kraje rozwinięte zobowiążą się do porównywalnych redukcji emisji oraz że kraje
rozwijające się wniosą odpowiedni wkład na miarę swoich zadań i możliwości zgodnie
z celem utrzymania globalnego ocieplenia poniżej 2 °C. Ta adnotacja zachowuje status
zobowiązania podjętego na mocy ustaleń z Cancun i nie stanowi nowego prawnie wiążącego
zobowiązania na mocy niniejszego protokołu lub powiązanych z nim zasad i warunków.
12 Powinno być to pełne przeniesienie i nie dopuszcza się żadnego anulowania ani ograniczenia
wykorzystania tej legalnie nabytej suwerennej własności.
13 W dniu 15 grudnia 2011 r. depozytariusz otrzymał pisemne powiadomienie o wycofaniu
się Kanady z protokołu z Kioto. Ta czynność prawna stanie się skuteczna w odniesieniu
do Kanady w dniu 15 grudnia 2012 r.
14 W komunikacie z dnia 10 grudnia 2010 r. Japonia poinformowała, że nie zamierza podejmować
zobowiązań w drugim okresie rozliczeniowym protokołu z Kioto po 2012 r.
15 Nowa Zelandia pozostaje Stroną protokołu z Kioto. Przyjmie ona ilościowo określony
cel redukcji emisji ze wszystkich sektorów gospodarki w ramach Ramowej konwencji Narodów
Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu w latach 2013-2020.
16 W komunikacie z dnia 8 grudnia 2010 r., otrzymanym przez Sekretariat w dniu 9 grudnia
2010 r., Federacja Rosyjska poinformowała, że nie zamierza przyjąć ilościowo określonego
zobowiązania do ograniczenia i redukcji emisji w drugim okresie rozliczeniowym.