Rozporządzenie Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportuz dnia 13 stycznia 2021 r.w sprawie badań jakości kształcenia artystycznego w szkołach artystycznych 1)Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (Dz. U. poz. 1717).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 53 ust. 1e ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe   (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378 oraz z 2021 r. poz. 4) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa tryb i formy badań jakości kształcenia artystycznego, o których mowa w art. 53 ust. 1b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, zwanej dalej „ustawą”.

§ 2.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1)

przedmiotach teoretycznych - rozumie się przez to obowiązkowe zajęcia edukacyjne artystyczne w:

a)

ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia - kształcenie słuchu, audycje muzyczne i zasady muzyki z elementami edycji nut,

b)

szkole muzycznej I stopnia - kształcenie słuchu i audycje muzyczne,

c)

ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia i szkole muzycznej II stopnia - zasady muzyki z elementami edycji nut, historię muzyki, harmonię i kształcenie słuchu,

d)

liceum sztuk plastycznych i policealnej szkole plastycznej - historię sztuki,

e)

ogólnokształcącej szkole baletowej i szkole sztuki tańca - historię tańca,

f)

szkole sztuki cyrkowej - historię cyrku,

g)

policealnej szkole muzycznej - wybrane zagadnienia z historii dziedziny;

2)

egzaminie końcowym - rozumie się przez to egzamin, o którym mowa w art. 44zg ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty   (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327 oraz z 2021 r. poz. 4);

3)

egzaminie dyplomowym - rozumie się przez to egzamin, o którym mowa w art. 44zn ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

§ 3.

Specjalistyczna jednostka nadzoru, o której mowa w art. 53 ust. 1 ustawy, zwana dalej „Centrum”, może przeprowadzać badania jakości kształcenia artystycznego dla uczniów szkół artystycznych w formach:

1)

przesłuchania egzaminów końcowych - w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia i szkole muzycznej I stopnia;

2)

przesłuchania części praktycznej egzaminów dyplomowych - w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia, szkole muzycznej II stopnia i policealnej szkole muzycznej, z wyjątkiem egzaminów przeprowadzanych w specjalności lutnictwo;

3)

przeglądu prac zrealizowanych przez uczniów w toku kształcenia oraz przeglądu prac w zakresie części praktycznej egzaminów dyplomowych - w liceum sztuk plastycznych i policealnej szkole plastycznej;

4)

przeglądu części praktycznej egzaminów dyplomowych - w ogólnokształcącej szkole baletowej i szkole sztuki tańca;

5)

przeglądu części praktycznej egzaminów dyplomowych - w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia i szkole muzycznej II stopnia w specjalności lutnictwo oraz w szkole sztuki cyrkowej;

6)

testu w zakresie przedmiotów teoretycznych, zwanego dalej „testem” - w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia, szkole muzycznej I stopnia, ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia, szkole muzycznej II stopnia, liceum sztuk plastycznych, ogólnokształcącej szkole baletowej, szkole sztuki tańca, szkole sztuki cyrkowej oraz w policealnej szkole muzycznej i policealnej szkole plastycznej.

§ 4.

1.

Badania jakości kształcenia artystycznego w formach, o których mowa w § 3, mogą być przeprowadzane w szkołach artystycznych w zakresie i terminach określonych przez Dyrektora Centrum w ogłoszeniu, o którym mowa w art. 53 ust. 1d ustawy.

2.

Do przeprowadzania badania jakości kształcenia artystycznego w formach, o których mowa w § 3 pkt 1-5, nie mogą być wyznaczani nauczyciele zatrudnieni w szkole artystycznej, w której przeprowadzane jest badanie jakości kształcenia artystycznego.

3.

Do przeprowadzania testów, o których mowa w § 3 pkt 6, w danej szkole, nie mogą być wyznaczani nauczyciele spełniający wymogi kwalifikacyjne do prowadzenia zajęć w zakresie objętym testem.

§ 5.

Z przesłuchania lub przeglądu, o których mowa w § 3 pkt 1-5, osoba przeprowadzająca badanie jakości kształcenia artystycznego sporządza protokół zawierający:

1)

określenie szkoły, w której zostało przeprowadzone badanie jakości kształcenia artystycznego;

2)

określenie formy badania jakości kształcenia artystycznego;

3)

określenie zakresu objętego badaniem jakości kształcenia artystycznego;

4)

łączną liczbę uczniów objętych danym badaniem jakości kształcenia artystycznego w szkole artystycznej, z określeniem liczby uczniów, którzy wzięli udział w danym badaniu;

5)

opisową zbiorczą ocenę poziomu osiągnięcia przez uczniów efektów kształcenia artystycznego w badanym zakresie;

6)

wnioski i rekomendacje w badanym zakresie;

7)

imię i nazwisko oraz podpis osoby przeprowadzającej badanie jakości kształcenia artystycznego.

§ 6.

1.

Badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu przeprowadza się z użyciem przygotowanych przez Centrum zestawów zadań.

2.

Badanie jakości kształcenia artystycznego w formie testu składa się z dwóch części, polegających odpowiednio na przeprowadzeniu testu w szkole i sprawdzeniu testu.

3.

Za organizację i prawidłowość przeprowadzenia badania jakości kształcenia artystycznego w formie testu w szkole odpowiada dyrektor szkoły, w której jest przeprowadzane badanie.

4.

Wypełnione testy dyrektor szkoły przekazuje do Centrum.

5.

Sprawdzenia testów w zakresie badanego przedmiotu dokonuje powołany przez Dyrektora Centrum zespół. Dyrektor Centrum wyznacza przewodniczącego zespołu.

6.

Przewodniczący zespołu sporządza protokół zawierający:

1)

określenie szkoły, w której jest przeprowadzane badanie jakości kształcenia artystycznego;

2)

określenie formy badania jakości kształcenia artystycznego;

3)

określenie zakresu objętego badaniem jakości kształcenia artystycznego;

4)

łączną liczbę uczniów objętych danym badaniem jakości kształcenia artystycznego w szkole artystycznej, z określeniem liczby uczniów, którzy wzięli w nim udział;

5)

uzyskane wyniki;

6)

opisową zbiorczą ocenę poziomu osiągnięcia przez uczniów efektów kształcenia artystycznego w badanym zakresie;

7)

imię i nazwisko oraz podpis przewodniczącego zespołu.

§ 7.

1.

Do dnia 31 sierpnia 2022 r. badanie jakości kształcenia artystycznego, o którym mowa w § 3 pkt 3 i 6, może być przeprowadzane także w:

1)

dotychczasowej ogólnokształcącej szkole sztuk pięknych;

2)

klasach dotychczasowej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, prowadzonych w liceum sztuk plastycznych.

2.

Do dnia 31 sierpnia 2023 r. badanie jakości kształcenia artystycznego, o którym mowa w § 3 pkt 3 i 6, może być przeprowadzane także w klasach dotychczasowego liceum plastycznego prowadzonych w liceum sztuk plastycznych.
1)
Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (Dz. U. poz. 1717).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 10 czerwca 2019 r. w sprawie badania jakości kształcenia artystycznego w publicznych szkołach artystycznych (Dz. U. poz. 1087), które traci moc z dniem 19 stycznia 2021 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 19 listopada 2020 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 4).