Rozporządzenie Ministra Infrastrukturyz dnia 20 kwietnia 2022 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich 1)Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 68 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim   (Dz. U. z 2022 r. poz. 515) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 23 kwietnia 2018 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich   (Dz. U. poz. 802 oraz z 2021 r. poz. 1811) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w § 2 pkt 22 otrzymuje brzmienie:
„ 

22)

żegluga krajowa - podróże po morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym Rzeczypospolitej Polskiej;
 ”
 ;

2)

w § 23 w pkt 3 uchyla się lit. c;

3)

w § 36:

a)

w pkt 1 lit. b otrzymuje brzmienie:
„ 

b)

kapitana - na statku bez własnego napędu;
 ”
 ,

b)

w pkt 2 w lit. c uchyla się tiret drugie,

c)

w pkt 3 w lit. c uchyla się tiret drugie;

4)

w § 39 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„ 

3)

posiadanie dyplomu szypra 2 klasy żeglugi krajowej oraz 24-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na statkach morskich w dziale pokładowym i zdanie egzaminu na poziomie operacyjnym w żegludze przybrzeżnej.
 ”
 ;

5)

§ 40 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 40.

1.

Do uzyskania dyplomu kapitana żeglugi przybrzeżnej wymagane jest ukończenie 20 roku życia, posiadanie świadectw przeszkoleń w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie zarządzania, ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego, udzielania pierwszej pomocy medycznej oraz:

1)

posiadanie dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej lub dyplomu oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej, 12-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na morskich statkach handlowych lub statkach szkolnych o pojemności brutto powyżej 200 w żegludze przybrzeżnej lub międzynarodowej na stanowisku oficera wachtowego oraz ukończenie szkolenia w MJE typu D na poziomie zarządzania zgodnego z certyfikatem uznania i zdanie egzaminu na poziomie zarządzania w żegludze przybrzeżnej albo

2)

posiadanie dyplomu szypra 1 klasy żeglugi krajowej oraz 12-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na morskich statkach handlowych lub statkach szkolnych o pojemności brutto powyżej 200 na stanowisku kapitana i zdanie egzaminu na poziomie zarzadzania w żegludze przybrzeżnej.

2.

Wymóg ukończenia szkolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie dotyczy absolwentów MJE typu A i MJE typu B kształcących na poziomie zarządzania w dziale pokładowym w specjalności wskazanej w certyfikacie uznania.
 ”
 ;

6)

w § 41:

a)

w pkt 1 lit. a i b otrzymują brzmienie:
„ 

a)

oficera wachtowego na każdym statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze przybrzeżnej,

b)

kapitana na statku bez własnego napędu o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze przybrzeżnej;
 ”
 ,

b)

w pkt 2 w lit. b:
  •   -  
    w tiret drugim przecinek zastępuje się kropką,
  •   -  
    uchyla się tiret trzecie;

7)

w § 45:

a)

pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„ 

4)

dyplomu szypra 1 klasy rybołówstwa morskiego lub dyplomu szypra żeglugi nieograniczonej rybołówstwa morskiego i zdanie egzaminu na dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej, albo
 ”
 ,

b)

dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„ 

5)

dyplomu kapitana żeglugi przybrzeżnej lub dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000, lub dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej, lub dyplomu kapitana na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000, lub dyplomu kapitana żeglugi wielkiej.
 ”
 ;

8)

w § 46:

a)

w pkt 1:
  •   -  
    lit. a otrzymuje brzmienie:
    „ 

    a)

    oficera wachtowego na każdym statku o pojemności brutto poniżej 2000 w żegludze krajowej,
     ”
     ,
  •   -  
    w lit. b tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:
    „ 
    •   -  
      na statku bez własnego napędu o pojemności brutto poniżej 2000 w żegludze krajowej,
     ”
     ,

b)

pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„ 

2)

dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej uprawnia do zajmowania stanowiska kapitana na statku o pojemności brutto poniżej 2000 w żegludze krajowej, w tym na statku pasażerskim o pojemności brutto poniżej 1500, pod warunkiem odbycia 3-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na statkach pasażerskich w charakterze dublera na stanowisku kapitana albo 6-miesięcznej praktyki pływania jako oficer wachtowy na statkach pasażerskich, na których oficer wachtowy pełni wachtę na mostku.
 ”
 ;

9)

w § 55:

a)

w pkt 1:
  •   -  
    w lit. b przecinek zastępuje się średnikiem,
  •   -  
    uchyla się lit. c,

b)

w pkt 2:
  •   -  
    w lit. c przecinek zastępuje się średnikiem,
  •   -  
    uchyla się lit. d,

c)

w pkt 3:
  •   -  
    w lit. c przecinek zastępuje się średnikiem,
  •   -  
    uchyla się lit. d,

d)

w pkt 4:
  •   -  
    w lit. d przecinek zastępuje się średnikiem,
  •   -  
    uchyla się lit. e;

10)

w § 57:

a)

pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„ 

4)

ukończenie nauki w MJE typu C kształcącej co najmniej na dyplom oficera mechanika w żegludze krajowej zgodnie z certyfikatem uznania, posiadanie dyplomu zawodowego w zawodzie technik mechanik okrętowy oraz 6-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na statkach morskich na stanowisku motorzysty, albo
 ”
 ,

b)

dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„ 

5)

posiadanie świadectwa starszego motorzysty lub dyplomu oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, lub dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW, lub dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej, lub dyplomu starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW.
 ”
 ;

11)

w § 58 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„ 

2)

oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 1100 kW - w żegludze krajowej;
 ”
 ;

12)

wzór świadectwa starszego motorzysty określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;

13)

wzory dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej, dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000 oraz dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;

14)

załącznik nr 9 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia;

15)

załącznik nr 10 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 4 do niniejszego rozporządzenia;

16)

wzory dyplomu oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW, dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej oraz dyplomu starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW określone w załączniku nr 11 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załączniku nr 5 do niniejszego rozporządzenia;

17)

załącznik nr 13 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 6 do niniejszego rozporządzenia.

§ 2.

1.

Dyplomy oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej, starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000, starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej, oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej, kapitana żeglugi przybrzeżnej, oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn 750 kW i powyżej, drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW, drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej oraz starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.

2.

Świadectwo starszego motorzysty oraz dyplom oficera mechanika w żegludze krajowej wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność przez okres 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

3.

Dyplomy szypra 2 klasy żeglugi krajowej oraz szypra 1 klasy żeglugi krajowej wydane na podstawie przepisów dotychczasowych oraz dyplomy szypra 2 klasy żeglugi krajowej i szypra 1 klasy żeglugi krajowej wydane na podstawie przepisów, o których mowa w § 99 ust. 1, § 100 ust. 1 oraz § 103 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, zachowują ważność przez okres 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

4.

Dotychczasowe uprawnienia wynikające z dyplomów i świadectwa, o których mowa w ust. 1-3, zachowują ważność przez okres ważności poszczególnych dokumentów.

5.

Dyplomy i świadectwo, o których mowa w ust. 1-3, na wniosek zainteresowanego podlegają wymianie na odpowiednie dyplomy i świadectwo określone w niniejszym rozporządzeniu:

1)

dyplom oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej - na dyplom oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej;

2)

dyplom starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000 - na dyplom starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000;

3)

dyplom starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej - na dyplom starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej;

4)

dyplom oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej - na dyplom oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej;

5)

dyplom kapitana żeglugi przybrzeżnej - na dyplom kapitana żeglugi przybrzeżnej;

6)

dyplom oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn 750 kW i powyżej - na dyplom oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn 750 kW i powyżej;

7)

dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW - na dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW;

8)

dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej - na dyplom drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej;

9)

dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW - na dyplom starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW;

10)

świadectwo starszego motorzysty - na świadectwo starszego motorzysty;

11)

dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej - na dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej;

12)

dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej - na dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej;

13)

dyplom oficera mechanika w żegludze krajowej - na dyplom oficera mechanika w żegludze krajowej.

6.

Wymianę i odnowienie dokumentów, o których mowa w ust. 5 pkt 1-9, przeprowadza się na zasadach określonych w § 96 rozporządzenia zmienianego w § 1.

7.

Wniosek, o którym mowa w ust. 5, zawiera dane identyfikacyjne wnioskodawcy:

1)

nazwisko i imię (imiona);

2)

datę i miejsce urodzenia;

3)

adres zamieszkania;

4)

obywatelstwo;

5)

płeć;

6)

nr telefonu lub adres poczty elektronicznej, jeżeli posiada.

§ 3.

W sprawach o wydanie, wymianę lub odnowienie dokumentów kwalifikacyjnych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

§ 4.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
2)
Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/106/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy (wersja przekształcona) (Dz. Urz. UE L 323 z 03.12.2008, str. 33, Dz. Urz. UE L 343 z 14.12.2012, str. 78 oraz Dz. Urz. UE L 188 z 12.07.2019, str. 94).

Załącznik nr 1   -   Świadectwo starszego motorzysty (wzór)

Załącznik nr 2   -   Dyplom oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej (wzór)

Załącznik nr 3   -   Dyplom oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej (wzór)

Załącznik nr 4   -   Dyplom szypra 2 klasy żeglugi krajowej (wzór)

Załącznik nr 5   -   Dyplom oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej (wzór)

Załącznik nr 6   -   Dyplom oficera mechanika w żegludze krajowej (wzór)