Załącznik nr 1 do rozporządzenia charakteryzuje poszczególne kategorie wiekowe i opisuje
audycje, wideo stworzone przez użytkowników i inne przekazy z punktu widzenia co najmniej
jednego z czterech elementów, ważnych dla rozwoju małoletnich:
1.
prezentowanej wizji świata;
1)
I kategoria - bez ograniczeń wiekowych
Kategoria zawiera audycje, wideo stworzone przez użytkowników i inne przekazy, które
mogą oglądać wszyscy widzowie, w tym dzieci, w szczególności:
(1)
prezentujące zasadniczo pozytywny lub neutralny obraz świata, w łagodnym klimacie
emocjonalnym, lub
(2)
przedstawiające postawy prospołeczne i przyjazne nastawienie do ludzi, nasycone emocjami
i uczuciami pozytywnymi, takimi jak np.: radość, zachwyt, szczęście, życzliwość, miłość,
szacunek, lub
(3)
prezentujące sytuacje negatywne, np. śmierć lub choroba osoby bliskiej, rozłąka między
członkami rodziny, bez ukazywania realistycznych scen cierpienia, umierania, przemocy
czy sytuacji konfliktowych, ale z akcentowaniem strategii ich pozytywnego rozwiązania
i społecznego wsparcia dla osób potrzebujących, lub
(4)
pokazujące jednoznacznie negatywnych bohaterów oraz negatywne wzorce zachowań, ale
w taki sposób, który nie budzi sympatii odbiorcy ani też nie wywołuje silnych negatywnych
emocji (np. lęku), oraz przy użyciu takich strategii, które pozwalają mu na jednoznacznie
negatywną ocenę postępowania bohaterów (np. zachowanie negatywnych bohaterów musi
być wyraźnie ukarane, spotykać się z jednoznacznie pejoratywną oceną pozostałych osób
występujących w audycji lub innych przekazach), lub
(5)
dopuszczające możliwość rywalizacji, która jest prowadzona w duchu sportowym (tzw.
„fair play”), tj. o określonych, czytelnych i prostych regułach.
2)
II kategoria - dla małoletnich od lat 12
Małoletni w wieku dorastania (12-16 lat) charakteryzują się nadal relatywnie dużą
pobudliwością, skłonnością do ambiwalentnych uczuć, skrajnych ocen, stereotypizacji,
uogólnień, impulsywnych zachowań, w tym reakcji emocjonalnych, oraz do podejmowania
ryzykownych działań bez pełnej zdolności do przewidywania ich konsekwencji. Starają
się demonstrować swoją dorosłość w zachowaniu (np. w sposobie ubierania się, bezkompromisowego
manifestowania swoich opinii i ocen) bez głębszego zrozumienia, na czym ona polega,
bez uwzględnienia praw i obowiązków, wynikających z pełnionych ról społecznych. Są
krytyczni w stosunku do rodziców, opiekunów i nauczycieli, a jednocześnie poszukują
atrakcyjnych wzorców społecznych (np. idoli), których bezkrytycznie naśladują. Są
konformistyczni i podatni na wpływy autorytetów i wzorców osobowych wykreowanych jako
atrakcyjne i pożądane przez środki społecznego przekazu i media społecznościowe. Bardziej
liczą się z normami swoich grup rówieśniczych niż z normami ogólnospołecznymi. Przedstawiciele
tej grupy wiekowej nie mają w pełni rozwiniętej umiejętności kompleksowej analizy
audycji lub innych przekazów, ich pełnego rozumienia uwzględniającego złożoność i
niejednoznaczność sytuacji społecznych. Małoletnim w tym wieku brak też umiejętności
krytycznego analizowania treści tych przekazów. Wykazują relatywnie średnią umiejętność
rozumienia wpływu konwencji gatunkowych na sposób kreowania świata tam przedstawionego,
a także prawidłowego identyfikowania ironii, groteski, parodii w przekazach audiowizualnych
lub audialnych na rzecz ich dosłownego rozumienia.
Mając powyższe na względzie, audycje, wideo stworzone przez użytkowników i inne przekazy
adresowane do tej kategorii wiekowej małoletnich nie powinny zawierać scen lub treści:
(1)
pokazujących, jako normę lub w formie aprobatywnej, patologiczne formy współżycia
społecznego (w tym koegzystencji ludzi w rodzinie, grupach społecznych) lub
(2)
sprowadzających wizję świata społecznego do przemocy, zachowań seksualnych lub erotyki,
a zwłaszcza prezentujących je w sposób prymitywny, uproszczony lub brutalny, lub
(3)
obrazy zachowań seksualnych prezentowane w oderwaniu od emocjonalnych i uczuciowych
potrzeb człowieka, lub
(4)
usprawiedliwiających zachowanie o cechach dyskryminacyjnych lub ukazujących tego rodzaju
zachowania w sposób aprobatywny, lub
(5)
prezentujących uproszczoną wizję dorosłości eksponującą nadmiernie, w szczególności,
używanie przemocy (fizycznej, psychicznej lub werbalnej) demonstrowanej w rolach społecznych
ważnych dla rozwoju małoletnich (np. nauczyciel, rodzice) oraz w relacjach niesymetrycznych
(np. szef i podwładny), lub
(6)
pokazujących moralnie naganne zachowania lub postawy bez jednoznacznych ocen etycznych,
lub
(7)
prezentujących w kontekście aprobatywnym obwinianie ofiary przemocy za to, że została
skrzywdzona, lub
(8)
promujących postawy konsumpcyjne lub zachowania hedonistyczne, w szczególności przedstawiających
jako atrakcyjnych społecznie tych bohaterów, których aktywność wykazuje nadmierną
koncentrację na posiadaniu i wykorzystywaniu dóbr materialnych, lub
(9)
prezentujących w kontekście aprobatywnym przedmiotowe i agresywne traktowanie ludzi
lub zwierząt, lub
(10)
aprobujących manipulowanie innymi ludźmi w celu osiągnięcia osobistych korzyści lub
dla rozrywki, lub
(11)
aprobujących zażywanie substancji psychoaktywnych lub inne formy uzależnień behawioralnych
(np. od mediów społecznościowych, gier sieciowych, hazardu, seksu), lub
(12)
aprobujących zachowania ryzykowne, zagrażające życiu lub zdrowiu (np. szybka jazda
samochodem, intymne kontakty z osobami nieznajomymi, zażywanie substancji psychoaktywnych),
lub
(13)
dostarczających silnych wrażeń i emocji związanych z obrazami przemocy lub seksu,
w szczególności mogących skłaniać do zachowań moralnie nagannych, lub
(14)
zawierających treści wymienione w kategorii III i IV.
3)
III kategoria - dla małoletnich od lat 16
U małoletnich od 16 roku życia następuje stopniowa integracja funkcji psychicznych
oraz umiejętności poznawczych, kształtuje się większa samodzielność w myśleniu i działaniu,
relatywnie większa umiejętność kontrolowania emocji oraz przewidywania konsekwencji
własnych zachowań. Jednocześnie wzrasta motywacja do poznania siebie i projektowania
swojego dorosłego życia. Zwiększa się gotowość do analizy i rozumienia zachowań innych
osób w różnych sytuacjach społecznych. Małoletni w tym wieku łatwo wchodzą w relacje
społeczne o charakterze przyjacielskim, osobistym i intymnym, także zgodnie z wzorami
lansowanymi przez środki społecznego przekazu i media społecznościowe.
Jednocześnie małoletnich w tym wieku nadal jednak cechuje relatywnie duża wrażliwość
i labilność emocjonalna, tendencja do przeceniania poziomu własnej dojrzałości, do
impulsywnego podejmowania ważnych życiowo decyzji bez całościowego zrozumienia ich
następstw krótko-i długoterminowych oraz do uproszczonego rozstrzygania skomplikowanych
spraw życiowych. Relatywnie łatwo i szybko przypisują innym osobom określone cechy
i motywacje, bez pełnej analizy ich zachowania. Biorą jednak pod uwagę intencje i
motywacje czynów innych osób podczas ich oceny moralnej wtedy, gdy czują się do tego
zmotywowani (np. podobieństwem sytuacji życiowej bohatera przekazu do swojej własnej).
Cechuje ich także krytyczny stosunek do autorytetów oraz potrzeba podkreślania własnej
autonomii, dojrzałości, niezależności.
Mając powyższe na względzie, audycje, wideo stworzone przez użytkowników i inne przekazy
adresowane do małoletnich w tej kategorii wiekowej nie powinny zawierać scen lub treści:
(1)
zawierających formy społecznego usprawiedliwiania przemocy, w szczególności agresji
słownej, wulgarności, uprzedzeń lub negatywnych stereotypów społecznych, dyskryminacji
lub wskazujących na możliwość ich relatywnej lub nawet pozytywnej oceny (np. gdy są
one skuteczne przy osiąganiu celów bohatera) lub
(2)
pokazujących obrazy seksu lub przemocy (w tym agresji fizycznej lub łamania norm moralnych)
jako źródła lub wyznacznika sukcesu życiowego bohatera lub ujmujących zachowania seksualne
lub przemocowe jako formę nagrody lub oznakę sprytu życiowego, lub
(3)
ukazujących obrazy aktywności seksualnej w oderwaniu od uczuć wyższych (np. seks z
przypadkową osobą, seks dla osiągnięcia korzyści materialnych lub społecznych, seks
dla rozładowania napięcia emocjonalnego) lub stanowiących patologiczne wzorce zachowań
seksualnych (np. seks pod wpływem substancji psychoaktywnych), lub
(4)
pokazujących obrazy agresji fizycznej w sposób naturalistyczny i brutalny, lub
(5)
prezentujących - w sposób aprobatywny - patologiczny obraz wzorca osobowego, który
polega na szukaniu wyłącznie egoistycznych przyjemności, dążeniu do sukcesu za wszelką
cenę z przedmiotowym wykorzystywaniem innych osób dla własnych celów, lub
(6)
promujących lub usprawiedliwiających zachowania bohatera wskazujące na zażywanie substancji
psychoaktywnych lub zachowania ryzykowne bądź inne zachowania zagrażające jego życiu
lub zdrowiu, lub
(7)
promujących lub usprawiedliwiających zachowania bohatera, który nakłania innych do
zażywania substancji psychoaktywnych lub innych zachowań ryzykownych, w szczególności
gdy bohater ten jest przedstawiany jako atrakcyjny fizycznie lub społecznie, a jego
negatywne zachowanie nie spotyka się z karą lub potępieniem otoczenia, lub
(8)
usprawiedliwiających przemoc wobec zwierząt lub akty wandalizmu, lub
(9)
zawierających treści wymienione w kategorii IV.
4)
IV kategoria - od lat 18
Audycje, wideo stworzone przez użytkowników i inne przekazy dozwolone od lat 18 zawierają
w szczególności sceny lub treści:
(1)
prezentujące obrazy naturalistycznego seksu lub patologicznych form życia seksualnego
(np. połączone z przemocą i przymusem) lub
(2)
przedstawiające nieuzasadnioną (np. obroną konieczną, aktywnością sportową) przemoc,
lub
(3)
promujące jednoznacznie patologiczne zachowania bohatera wobec innych ludzi bądź zwierząt,
lub
(4)
zawierające społeczne usprawiedliwianie wulgarności oraz nagromadzenie wyrazów, wyrażeń
i zwrotów powszechnie uznawanych za obraźliwe, lub
(5)
usprawiedliwiające lub pokazujące w kontekście aprobatywnym przejawy społecznej patologii
(np. przemocy, w szczególności fizycznej, psychicznej, werbalnej lub seksualnej, uzależnień
od substancji psychoaktywnych).