ZAJĘCIA EDUKACYJNE OGÓLNOKSZTAŁCĄCE*
4-letni cykl kształcenia
klasy I-IV
Tabela 1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Poz.
|
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą
|
Tygodniowy wymiar godzin w klasie
|
Razem liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia
|
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
|
Zakres podstawowy
|
|
1
|
Język polski
|
4
|
4
|
4
|
4
|
16
|
|
2
|
Język obcy nowożytny
|
3
|
3
|
3
|
3
|
12
|
|
3
|
Drugi język obcy nowożytny
|
2
|
2
|
2
|
2
|
8
|
|
4
|
Filozofia lub plastyka, lub język łaciński i kultura antyczna
|
1
|
-
|
-
|
-
|
1
|
|
5
|
Historia
|
2
|
2
|
2
|
1
|
7
|
|
6
|
Historia i teraźniejszość
|
2
|
1
|
-
|
-
|
3
|
|
7
|
Podstawy przedsiębiorczości
|
1
|
1
|
-
|
-
|
2
|
|
8
|
Geografia
|
2
|
1
|
1
|
-
|
4
|
|
9
|
Biologia
|
2
|
1
|
1
|
-
|
4
|
|
10
|
Chemia
|
2
|
1
|
1
|
-
|
4
|
|
11
|
Fizyka
|
2
|
1
|
1
|
-
|
4
|
|
12
|
Matematyka
|
3
|
4
|
3
|
4
|
14
|
|
13
|
Informatyka
|
1
|
1
|
1
|
-
|
3
|
|
14
|
Wychowanie fizyczne
|
3
|
3
|
3
|
3
|
12
|
|
15
|
Edukacja dla bezpieczeństwa
|
1
|
-
|
-
|
-
|
1
|
|
16
|
Zajęcia z wychowawcą
|
1
|
1
|
1
|
1
|
4
|
|
Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą
|
32
|
26
|
23
|
18
|
99
|
|
Przedmioty w zakresie rozszerzonym
|
3
|
3
|
4
|
4
|
14
|
|
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą
|
35
|
29
|
27
|
22
|
113
|
|
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły
|
3
|
3
|
|
Ogółem
|
116
|
|
Religia/etyka
|
|
|
Wychowanie do życia w rodzinie
|
|
|
Dodatkowe zajęcia edukacyjne
|
|
|
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 1
1.
Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych,
w każdym roku szkolnym, wynosi po 2 godziny na ucznia.
2.
Przedmiot podstawy przedsiębiorczości jest realizowany z uwzględnieniem zagadnień
związanych z pojęciem dzieła sztuki (utworu) jako autonomicznego tworu stanowiącego
towar, procesu obrotu dziełami sztuki (utworami) oraz prawnych aspektów obrotu dziełami
sztuki (utworami).
3.
Przedmiot historia jest realizowany w klasie IV nie dłużej niż do końca stycznia w
danym roku szkolnym, z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację tego przedmiotu
w klasie IV.
4.
Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym
dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia
ogólnego, w czteroletnim okresie nauczania, należy przeznaczyć:
1)
w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii sztuki,
historii tańca, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii - po 8 godzin
tygodniowo;
2)
w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki,
matematyki oraz informatyki - po 6 godzin tygodniowo.
5.
Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły,
a także specyfikę kształcenia w szkole artystycznej, ustala z uczniem do realizacji
2 przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie
rozszerzonym.
6.
Dyrektor szkoły ustala jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia, plastyka oraz
język łaciński i kultura antyczna, który będzie realizowany w klasie I.
7.
Przedmioty w zakresie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów wymienionych w ust. 8,
mogą być realizowane w klasach I-IV.
8.
Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia
muzyki, historia sztuki, historia tańca, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia
rozpoczyna się w klasie I, II lub III.
9.
Jeżeli w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w zakresie rozszerzonym uczeń wybierze
przedmiot historia muzyki, który zrealizował w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych
artystycznych, wymiar godzin tego przedmiotu uwzględnia się w ogólnej liczbie co najmniej
14 godzin przeznaczonych na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym.
10.
Dyrektor szkoły na wniosek uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej
lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w
zakresie rozszerzonym jest niższy niż 14:
1)
może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym
albo
2)
może przydzielić godziny na przedmioty uzupełniające, dla których nie została ustalona
podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego
zestawu programów nauczania.
Tygodniowy wymiar godzin w czteroletnim okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego
wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor szkoły po zasięgnięciu
opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
11.
W przypadku przedmiotów: geografia, biologia, chemia i fizyka dopuszcza się inny przydział
godzin niż wynikający z tabeli, przy założeniu, że w klasach I-IV na przedmioty te
przeznaczy się łącznie 16 godzin.
12.
Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art.
12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz.
1915 oraz z 2022 r. poz. 583).
13.
Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć wychowania do życia w rodzinie określają
przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu
rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz.
U. poz. 78, z późn. zm.).
14.
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami
wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo
oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655).
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I-IV
Zawód: muzyk
Specjalność: instrumentalistyka
Tabela 2
|
|
|
|
|
|
Poz.
|
Obowiązkowe zajęcie edukacyjne
|
Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia
|
|
1
|
Instrument główny
|
9
|
|
2
|
Fortepian obowiązkowy
|
od 2 1/3 do 3 2/3
|
|
3
|
Praca z akompaniatorem
|
X
|
|
4
|
Improwizacja organowa
|
2
|
|
5
|
Zespół kameralny
|
2
|
|
6
|
Orkiestra lub chór
|
4
|
|
7
|
Kształcenie słuchu
|
8
|
|
8
|
Harmonia
|
6
|
|
9
|
Historia muzyki
|
8
|
|
10
|
Formy muzyczne
|
4
|
|
Razem
|
do 462/3
|
|
Inne zajęcia edukacyjne
|
X
|
|
Godziny do dyspozycji dyrektora
|
4
|
|
|
|
|
|
|
Objaśnienia do tabeli 2
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających
znaczące sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć instrumentu głównego może być zwiększony,
nie więcej jednak niż o 45 minut tygodniowo.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów,
z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia z fortepianu jako instrumentu głównego.
Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu
podstawy programowej.
Poz. 3
W klasach I-III zajęcia z akompaniatorem są prowadzone w wymiarze od 15 do 45 minut
tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia, a w klasie IV - do 2 godzin tygodniowo
w przeliczeniu na jednego ucznia. Zajęcia nie są oceniane. Zajęcia nie obowiązują
uczniów klas: fortepianu, organów, akordeonu, harfy i gitary.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są obowiązkowe tylko dla uczniów klasy
organów.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w okresie nie krótszym niż 3 lata w cyklu kształcenia.
Poz. 7 i 8
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 9 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: ćwiczenia z harmonii, kontrapunkt, analizę form muzycznych,
ćwiczenia z kompozycji, dyrygowanie, emisję głosu, podstawy aranżacji, zespół muzyki
rozrywkowej, naukę akompaniamentu.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I-IV
Zawód: muzyk
Specjalność: instrumentalistyka jazzowa
Tabela 3
|
|
|
|
|
|
Poz.
|
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne
|
Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia
|
|
1
|
Instrument główny - jazzowy
|
9
|
|
2
|
Fortepian obowiązkowy - jazzowy
|
3
|
|
3
|
Kształcenie słuchu
|
8
|
|
4
|
Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji
|
6
|
|
5
|
Historia jazzu z literaturą
|
6
|
|
6
|
Big-band
|
4
|
|
7
|
Combo (zespół jazzowy)
|
8
|
|
8
|
Historia muzyki
|
8
|
|
9
|
Formy muzyczne
|
4
|
|
10
|
Ćwiczenia rytmiczne
|
2
|
|
Razem
|
58
|
|
Inne zajęcia edukacyjne
|
X
|
|
Godziny do dyspozycji dyrektora
|
4
|
|
|
|
|
|
|
Objaśnienia do tabeli 3
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zalecane jest prowadzenie zajęć w obecności innych
uczniów.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin
w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia
z fortepianu jazzowego jako instrumentu głównego - jazzowego.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 5 i 8-10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w maksymalnym możliwym dla szkoły składzie.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 uczniów. Zajęcia są prowadzone w każdym
roku kształcenia, począwszy od klasy II.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, techniki kompozytorskie XX wieku,
technikę sceniczno-studyjną, pracę z komputerem, aranżację, instrumentoznawstwo.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I-IV
Zawód: muzyk
Specjalność: rytmika
Tabela 4
|
|
|
|
|
|
Poz.
|
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne
|
Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia
|
|
1
|
Przedmiot główny - rytmika
|
8
|
|
2
|
Fortepian dla rytmiki
|
71/3
|
|
3
|
Improwizacja fortepianowa
|
8
|
|
4
|
Technika ruchu
|
2
|
|
5
|
Metodyka nauczania rytmiki
|
2
|
|
6
|
Kształcenie słuchu
|
8
|
|
7
|
Harmonia
|
6
|
|
8
|
Historia muzyki
|
8
|
|
9
|
Formy muzyczne
|
4
|
|
Razem
|
53 1/3
|
|
Inne zajęcia edukacyjne
|
X
|
|
Godziny do dyspozycji dyrektora
|
4
|
|
|
|
|
|
|
Objaśnienia do tabeli 4
Poz. 2 i 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 6 i 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 8 i 9
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: zespół rytmiki, ćwiczenia z harmonii, podstawy aranżacji,
chór, emisję głosu, pedagogikę i psychologię.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I-IV
Zawód: muzyk
Specjalność: lutnictwo
Tabela 5
|
|
|
|
|
|
Poz.
|
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne
|
Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia
|
|
1
|
Przedmiot główny - lutnictwo
|
8
|
|
2
|
Skrzypce lub inny instrument lutniczy
|
4
|
|
3
|
Kształcenie słuchu
|
8
|
|
4
|
Harmonia
|
6
|
|
5
|
Historia muzyki
|
8
|
|
6
|
Formy muzyczne
|
4
|
|
7
|
Korekta lutnicza
|
2
|
|
8
|
Projektowanie i modelowanie
|
4
|
|
9
|
Akustyka lutnicza
|
2
|
|
10
|
Historia sztuki lutniczej
|
2
|
|
11
|
Pracownia lutnicza - ćwiczenia
|
24
|
|
Razem
|
72
|
|
Inne zajęcia edukacyjne
|
X
|
|
Godziny do dyspozycji dyrektora
|
4
|
|
|
|
|
|
|
Objaśnienia do tabeli 5
Poz. 1 i 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 5-10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 11
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 4 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: orkiestrę, chór, wiedzę o kulturze.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I-IV
Zawód: muzyk
Specjalność: wokalistyka
Tabela 6
|
|
|
|
|
|
Poz.
|
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne
|
Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia
|
|
1
|
Przedmiot główny - śpiew
|
9
|
|
2
|
Praca z akompaniatorem
|
od 4 do 7
|
|
3
|
Fortepian dla wokalistów
|
6
|
|
4
|
Dykcja i recytacja
|
3
|
|
5
|
Zespół wokalny
|
6
|
|
6
|
Chór
|
2
|
|
7
|
Kształcenie słuchu
|
8
|
|
8
|
Harmonia
|
6
|
|
9
|
Historia muzyki
|
8
|
|
10
|
Formy muzyczne
|
4
|
|
Razem
|
do 59
|
|
Inne zajęcia edukacyjne
|
X
|
|
Godziny do dyspozycji dyrektora
|
4
|
|
|
|
|
|
|
Objaśnienia do tabeli 6
Poz. 1-3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów.
Poz. 7 i 8
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 9 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, elementy gry aktorskiej, konsultacje
językowe, czytanie nut głosem, ruch sceniczny.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I-IV
Zawód: muzyk
Specjalność: wokalistyka jazzowa
Tabela 7
|
|
|
|
|
|
Poz.
|
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne
|
Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia
|
|
1
|
Przedmiot główny - śpiew
|
9
|
|
2
|
Fortepian dla wokalistów
|
3
|
|
3
|
Praca z akompaniatorem
|
od 4 do 7
|
|
4
|
Dykcja i recytacja
|
4
|
|
5
|
Emisja głosu
|
22/3
|
|
6
|
Kształcenie słuchu
|
8
|
|
7
|
Combo (zespół jazzowy)
|
8
|
|
8
|
Historia jazzu z literaturą
|
6
|
|
9
|
Historia muzyki
|
8
|
|
10
|
Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji
|
6
|
|
11
|
Formy muzyczne
|
4
|
|
12
|
Ćwiczenia rytmiczne
|
3
|
|
Razem
|
do 68 2/3
|
|
Inne zajęcia edukacyjne
|
X
|
|
Godziny do dyspozycji dyrektora
|
4
|
|
|
|
|
|
|
Objaśnienia do tabeli 7
Poz. 1 i 5
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Uczniowie zaawansowani instrumentalnie mogą zamiast
zajęć z fortepianu dla wokalistów realizować zajęcia z fortepianu obowiązkowego -
jazzowego.
Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu
podstawy programowej.
Poz. 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się prowadzenie zajęć z wykorzystaniem
urządzeń do odtwarzania.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów.
Poz. 6 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 uczniów. Zajęcia są prowadzone razem
z uczniami ze specjalności instrumentalistyka jazzowa. Zajęcia są prowadzone w każdym
roku kształcenia, począwszy od klasy II.
Poz. 8, 9, 11 i 12
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, elementy gry aktorskiej, konsultacje
językowe, instrumentoznawstwo.