Na podstawie
art. 602 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny
(Dz. U. poz. 655 i 974) zarządza się, co następuje:
Rozdział 2
Sposób i tryb ustalania jednostek przewidzianych do militaryzacji
§ 3.
1.
Obowiązek realizacji przez jednostkę, o której mowa w art. 600 ust. 6 ustawy, zadań
szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa nakłada organ, o którym
mowa w art. 603 ust. 1 ustawy, w drodze decyzji administracyjnej.
2.
Wydając decyzję, o której mowa w ust. 1, organ kieruje się koniecznością zapewnienia
realizacji nałożonych na niego zadań, o których mowa w art. 600 ust. 2 i art. 648
ust. 1 ustawy.
3.
W decyzji, o której mowa w ust. 1, wskazuje się zadania szczególnie ważne dla bezpieczeństwa
lub obronności państwa.
4.
Jeżeli obowiązek, o którym mowa w ust. 1, został nałożony na przedsiębiorcę, to realizuje
on zadania, o których mowa w ust. 3, na podstawie umowy zawartej z organem, który
wydał decyzję, o której mowa w ust. 1.
§ 4.
1.
Wniosek o wpis do wykazu organ, o którym mowa w art. 600 ust. 6 ustawy, przesyła do
Ministra Obrony Narodowej.
2.
Minister Obrony Narodowej sprawdza wniosek pod względem formalnym oraz rozpatruje
go zgodnie z art. 600 ust. 8 ustawy.
3.
W przypadku stwierdzenia braków lub błędów formalnych Minister Obrony Narodowej wzywa
organ, o którym mowa w ust. 1, do przesłania poprawnego wniosku w terminie 14 dni
kalendarzowych.
4.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, ust. 2 stosuje się odpowiednio.
5.
W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, Minister Obrony
Narodowej informuje organ, o którym mowa w art. 600 ust. 6 ustawy, o przyczynach jego
negatywnego rozpatrzenia.
6.
W przypadku pozytywnie rozpatrzonego wniosku Minister Obrony Narodowej:
1)
nadaje numer identyfikacyjny oraz ustala nazwę jednostki zmilitaryzowanej;
2)
dokonuje wpisu jednostki do wykazu;
3)
informuje organ, o którym mowa w art. 600 ust. 6 ustawy, o wpisaniu jednostki do wykazu.
7.
W chwili dokonania wpisu do wykazu, o którym mowa w ust. 6, jednostka staje się jednostką
przewidzianą do militaryzacji.
§ 5.
1.
Zmian wykazu dokonuje Minister Obrony Narodowej na podstawie otrzymanego wniosku o
wpis do wykazu lub informacji, o których mowa w § 7 ust. 4 oraz § 11 ust. 1 pkt 4.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają co najmniej dane identyfikujące jednostkę
przewidzianą do militaryzacji, propozycje zmian w wykazie oraz ich uzasadnienie.
§ 6.
W przypadku zmiany nałożonych na jednostkę przewidzianą do militaryzacji zadań szczególnie
ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa jest konieczne złożenie nowego wniosku
o wpis do wykazu.
§ 7.
1.
Wniosek o wpis do wykazu dotyczący usunięcia jednostki przewidzianej do militaryzacji
z wykazu jest wymagany od organu, któremu podlega jednostka przewidziana do militaryzacji
w sprawach przygotowania do objęcia militaryzacją, w przypadku utraty właściwości
do nakładania na jednostkę przewidzianą do militaryzacji zadań szczególnie ważnych
dla bezpieczeństwa lub obronności państwa, likwidacji tej jednostki albo uchylenia
decyzji o nałożeniu na tę jednostkę zadań szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub
obronności państwa.
2.
W przypadku gdy utrata przez organ właściwości do nakładania zadań szczególnie ważnych
dla bezpieczeństwa lub obronności państwa na jednostkę przewidzianą do militaryzacji,
o której mowa w ust. 1, wynika ze zmiany właściwości ministra kierującego działem
administracji rządowej, wniosek o wpis do wykazu dotyczący usunięcia jednostki przewidzianej
do militaryzacji z wykazu nie jest wymagany.
3.
Organ, który utracił właściwość do nakładania zadań szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa
lub obronności państwa na jednostkę przewidzianą do militaryzacji, w wyniku zmiany,
o której mowa w ust. 2, niezwłocznie przesyłając dokumenty dotyczące jednostki przewidzianej
do militaryzacji do organów właściwych, jednocześnie informuje o jej utracie Ministra
Obrony Narodowej, kierownika jednostki przewidzianej do militaryzacji oraz szefa wojskowego
centrum rekrutacji właściwego ze względu na siedzibę jednostki przewidzianej do militaryzacji.
4.
Organ, który przejął właściwość do nakładania zadań szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa
lub obronności państwa na jednostkę przewidzianą do militaryzacji, w związku ze zmianą,
o której mowa w ust. 2, niezwłocznie przekazuje informację potwierdzającą to przejęcie
Ministrowi Obrony Narodowej, organowi, który utracił właściwość, kierownikowi jednostki
przewidzianej do militaryzacji oraz szefowi wojskowego centrum rekrutacji właściwemu
ze względu na siedzibę jednostki przewidzianej do militaryzacji.
5.
Organ, który przejął właściwość, zostaje wpisany do wykazu jako organ, który objął
jednostkę przygotowaniami do militaryzacji.
§ 8.
1.
Wykaz zawiera:
1)
numer identyfikacyjny i nazwę jednostki zmilitaryzowanej;
2)
nazwę, siedzibę i adres jednostki przewidzianej do militaryzacji;
3)
numer i datę wydania decyzji, o której mowa w § 3 ust. 1;
4)
zadania uzasadniające militaryzację: zadanie szczególnie ważne dla bezpieczeństwa
lub obronności państwa oraz szczegółowe zadania przewidziane do realizacji przez jednostkę
zmilitaryzowaną;
5)
limit osób, o którym mowa w art. 600 ust. 6 ustawy;
6)
wskazanie organu, któremu podlega jednostka w sprawach przygotowania do objęcia militaryzacją;
7)
wskazanie organu, któremu podlega jednostka po zmilitaryzowaniu;
8)
planowany termin osiągnięcia gotowości do działania jednostki zmilitaryzowanej.
2.
Wykaz może zawierać uwagi.
Rozdział 3
Tryb ustalania limitów osób
§ 9.
1.
Organ, o którym mowa w art. 600 ust. 6 ustawy, przed wystąpieniem z wnioskiem, o którym
mowa w § 4 ust. 1, ustala limit osób.
2.
Ustalając limit osób, organ, o którym mowa w ust. 1, występuje do kierownika jednostki,
na którą nałożył obowiązek realizacji zadania szczególnie ważnego dla bezpieczeństwa
lub obronności państwa, o przedstawienie propozycji tego limitu.
3.
Kierownik jednostki, o którym mowa w ust. 2, dokonuje analizy potrzeb w zakresie limitu
osób oraz przedstawia organowi propozycję limitu.
4.
Przy ustalaniu limitu osób organ kieruje się:
1)
propozycją, o której mowa w ust. 3;
2)
racjonalnością i efektywnym wykorzystaniem zasobu osobowego do osiągania i realizacji
zadań, o których mowa w § 3 ust. 2;
3)
prawidłowym i terminowym wykonaniem zadań, o których mowa w § 3 ust. 2;
4)
możliwością pełnego ukompletowania planowanego poziomu stanów osobowych.
Rozdział 4
Czynności organu wnioskującego o objęcie militaryzacją, organu, który objął jednostkę
przygotowaniami do militaryzacji, kierownika jednostki przewidzianej do militaryzacji
i kierownika jednostki zmilitaryzowanej
§ 10.
1.
Wniosek, o którym mowa w art. 600 ust. 3 ustawy, organ wnioskujący o objęcie militaryzacją
przesyła do rozpatrzenia przez Radę Ministrów za pośrednictwem Sekretarza Rady Ministrów.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera propozycję objęcia militaryzacją jednostek
przewidzianych do militaryzacji, na które nałożono obowiązek realizacji zadań szczególnie
ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa.
3.
O pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, o którym mowa w ust. 1, Sekretarz Rady Ministrów
niezwłocznie informuje organ wnioskujący o objęcie militaryzacją oraz Ministra Obrony
Narodowej.
4.
Organ wnioskujący informuje kierownika jednostki zmilitaryzowanej o pozytywnym rozpatrzeniu
wniosku, o którym mowa w ust. 1, oraz dostarcza wezwania, o których mowa w art. 606
ust. 1 ustawy.
§ 11.
1.
Organ, który objął jednostkę przygotowaniami do militaryzacji, zwany dalej „organem”,
któremu podlega jednostka przewidziana do militaryzacji, w sprawach przygotowania
do objęcia militaryzacją:
1)
sporządza zestawienie zadań w zakresie militaryzacji w oparciu o informację, o której
mowa w § 4 ust. 6 pkt 3;
2)
przekazuje niezwłocznie kopię sporządzonego zestawienia zadań w zakresie militaryzacji
szefowi wojskowego centrum rekrutacji właściwemu ze względu na siedzibę jednostki
przewidzianej do militaryzacji oraz kierownikowi jednostki przewidzianej do militaryzacji
w części ich dotyczącej;
3)
opracowuje koncepcję militaryzacji zawierającą co najmniej wykaz przedsięwzięć związanych
z przygotowaniem do objęcia militaryzacją jednostek przewidzianych do militaryzacji
oraz szczegółowe zasady i tryb ich wykonywania w kierowanych działach administracji
rządowej lub województwie, lub podległych jednostkach przewidzianych do militaryzacji,
a także wyznacza organy lub osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych przedsięwzięć;
4)
powiadamia niezwłocznie Ministra Obrony Narodowej o zmianach dotyczących informacji
ujętych w wykazie w zakresie podległych mu jednostek przewidzianych do militaryzacji,
w tym na podstawie informacji, o których mowa w § 12 ust. 2 pkt 2;
5)
planuje i organizuje kontrole podległych jednostek przewidzianych do militaryzacji;
6)
przesyła na wniosek Ministra Obrony Narodowej plan kontroli jednostek przewidzianych
do militaryzacji, obejmujący odpowiednio kontrole jednostek przewidzianych do militaryzacji
w kierowanych działach administracji rządowej, województwie, podległych jednostkach
przewidzianych do militaryzacji, oraz protokół pokontrolny, o którym mowa w § 16 ust.
1 pkt 4;
7)
może uwzględnić udział jednostek przewidzianych do militaryzacji w ćwiczeniach obronnych,
których jest organizatorem, umieszczając w planie ćwiczenia tematykę zgodną z zadaniami,
o których mowa w § 3 ust. 1, nałożonymi na jednostkę przewidzianą do militaryzacji;
8)
wdraża skuteczne środki ochrony przetwarzanych danych osobowych;
9)
nadzoruje realizację czynności, o których mowa w § 12 ust. 2.
2.
Organ w ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 2 pkt 9:
1)
zatwierdza etat jednostki zmilitaryzowanej i regulamin organizacyjny jednostki zmilitaryzowanej,
o których mowa w § 12 ust. 2 pkt 1;
2)
uzgadnia wysokość środków finansowych przeznaczonych na wynagrodzenia osób, o których
mowa w art. 611 ust. 1 ustawy;
3)
współpracuje z kierownikiem jednostki przewidzianej do militaryzacji lub zmilitaryzowanej
w zakresie sposobu zabezpieczenia potrzeb jednostki zmilitaryzowanej ujętych w etacie
jednostki zmilitaryzowanej;
4)
podpisuje z kierownikiem jednostki przewidzianej do militaryzacji umowę, o której
mowa w § 3 ust. 4.
3.
Ustala się terminy realizacji czynności, o których mowa w:
1)
ust. 1 pkt 1 - do 1 miesiąca od dnia otrzymania informacji, o której mowa w § 4 ust.
6 pkt 3;
2)
ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 pkt 1-3 - do sześciu miesięcy od dnia otrzymania informacji,
o której mowa w § 4 ust. 6 pkt 3, w stosunku do jednostek przewidzianych do militaryzacji
podległych organowi.
§ 12.
1.
Kierownik jednostki, na którą nałożono obowiązek realizacji zadania szczególnie ważnego
dla bezpieczeństwa lub obronności państwa, staje się kierownikiem jednostki przewidzianej
do militaryzacji z chwilą otrzymania kopii zestawienia zadań w zakresie militaryzacji,
o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 2.
2.
Kierownik jednostki przewidzianej do militaryzacji, o którym mowa w ust. 1, przygotowując
jednostkę przewidzianą do militaryzacji do realizacji zadań nałożonych decyzją, o
której mowa w § 3 ust. 1:
1)
opracowuje regulamin organizacyjny jednostki zmilitaryzowanej, w którym ujmuje co
najmniej przeznaczenie i sposób działania jednostki zmilitaryzowanej, a także wymiar
i rozkład czasu służby w tej jednostce oraz etat jednostki zmilitaryzowanej;
2)
na bieżąco aktualizuje dokumentację jednostki przewidzianej do militaryzacji, o której
mowa w pkt 1, oraz niezwłocznie informuje organ, któremu ta jednostka podlega, o zmianach
dotyczących w szczególności: danych adresowych jednostki, likwidacji jednostki, a
także o innych okolicznościach mogących wpływać na możliwość realizacji zadań szczególnie
ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa;
3)
ustala wysokość wynagrodzenia na stanowiskach służbowych ujętych w etacie jednostki
zmilitaryzowanej;
4)
przeznacza sprzęt i środki, których właścicielem jest jednostka przewidziana do militaryzacji,
na potrzeby ujęte w etacie jednostki zmilitaryzowanej;
5)
nadaje przydziały organizacyjno-mobilizacyjne do służby w jednostce zmilitaryzowanej
w formie karty przydziału organizacyjno-mobilizacyjnego, o której mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 605 ust. 4 ustawy, zwanej dalej „kartą przydziału”;
6)
prowadzi wykaz kart przydziałów, w których umieszcza co najmniej: dane osobowe, w
tym adresowe osób, którym wydano karty przydziału, numery i serie nadanych i uchylonych
kart przydziału oraz podstawę ich uchylenia;
7)
odpowiada za przygotowanie osób do służby w jednostce zmilitaryzowanej oraz zapoznaje
ze specyfiką służby w tej jednostce;
8)
współdziała:
a)
z szefem wojskowego centrum rekrutacji właściwym ze względu na siedzibę jednostki
przewidzianej do militaryzacji w zakresie nadawania przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych
osobom niebędącym pracownikami jednostki przewidzianej do militaryzacji, a także w
zakresie wyłączenia, o którym mowa w art. 541 ustawy,
b)
z wójtami (burmistrzami, prezydentami miast) w zakresie przeznaczania osób, środków
transportowych, maszyn, urządzeń oraz innych przedmiotów, które mogą zostać pozyskane
w ramach świadczeń na rzecz obrony, a zostały ujęte w etacie jednostki zmilitaryzowanej;
9)
ustala sposób przyjęcia i rozdziału środków pozyskanych w ramach świadczeń na rzecz
obrony, o których mowa w pkt 8 lit. b;
10)
wdraża skuteczne środki ochrony przetwarzanych danych osobowych;
11)
może uczestniczyć w szkoleniu obronnym na zasadach określonych w przepisach wydanych
na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 8 ustawy.
§ 13.
Kierownik jednostki zmilitaryzowanej wykonuje odpowiednio czynności określone w §
12 ust. 2 pkt 5-7, pkt 8 lit. a, pkt 9 i 10, wystawia wezwania, o których mowa w art.
606 ust. 1 ustawy, oraz wypełnia adnotacje o służbie zmilitaryzowanej na karcie przydziału,
o której mowa w § 12 ust. 2 pkt 5.
Rozdział 5
Zakres danych i wzór wniosku o wpis do wykazu
§ 14.
1.
Wniosek o wpis do wykazu zawiera:
1)
nazwę, siedzibę i adres jednostki przewidzianej do militaryzacji;
2)
numer i datę wydania decyzji, o której mowa w § 3 ust. 1;
3)
zadania uzasadniające militaryzację: zadanie szczególnie ważne dla bezpieczeństwa
lub obronności państwa oraz szczegółowe zadania przewidziane do realizacji przez jednostkę
zmilitaryzowaną;
4)
limit osób, o którym mowa w art. 600 ust. 6 ustawy;
5)
wskazanie organu wnioskującego;
6)
wskazanie organu, któremu podlega jednostka po zmilitaryzowaniu;
7)
planowany termin osiągnięcia gotowości do działania jednostki zmilitaryzowanej;
2.
Do wniosku o wpis do wykazu dołącza się kopię decyzji, o której mowa w § 3 ust. 1.
3.
Wniosek o wpis do wykazu dotyczący usunięcia jednostki przewidzianej do militaryzacji
z wykazu zawiera informacje wskazane w ust. 1 oraz numer identyfikacyjny i nazwę jednostki
zmilitaryzowanej.
4.
Wniosek o wpis do wykazu może zawierać uwagi.
5.
Wzór wniosku o wpis do wykazu jest określony w załączniku do rozporządzenia.
Rozdział 6
Tryb przeprowadzania kontroli przygotowania jednostek przewidzianych do militaryzacji
§ 15.
1.
Celem dokonania oceny przygotowania jednostek przewidzianych do militaryzacji oraz
realizacji nałożonych na nie zadań szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności
państwa przeprowadza się kontrolę stanu przygotowania do militaryzacji, zwaną dalej
„kontrolą”.
2.
Kontrolę przeprowadza się pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności
wykonania czynności wskazanych w rozdziale 4 w organach, o których mowa w art. 601
ust. 1 ustawy, oraz podległych im jednostkach przewidzianych do militaryzacji.
3.
Kontrola zarządzana przez Prezesa Rady Ministrów w stosunku do organów wskazanych
w art. 601 ust. 1 pkt 1 ustawy jest realizowana w ramach kontroli prowadzonej zgodnie
z przepisami wydanymi na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 9 ustawy.
§ 16.
1.
Organ zarządzający kontrolę, o którym mowa w art. 601 ust. 1 pkt 2 ustawy:
1)
sporządza plan kontroli obejmujący zakres podmiotowy i przedmiotowy kontroli, termin
jej przeprowadzenia oraz skład zespołu kontrolnego, w tym jego przewodniczącego;
2)
wystawia osobom włączonym w skład zespołu kontrolnego upoważnienie do jej przeprowadzenia;
4)
ujmuje wyniki kontroli w protokole pokontrolnym, który zawiera:
a)
nazwę organu prowadzącego kontrolę,
b)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
c)
nazwę jednostki przewidzianej do militaryzacji,
e)
opis stanu faktycznego realizowanych czynności, o których mowa w rozdziale 4,
f)
ustalone nieprawidłowości w zakresie realizowanych czynności, o których mowa w rozdziale
4,
g)
zalecenia pokontrolne zespołu kontrolnego,
h)
podpisy przewodniczącego i członków zespołu kontrolnego;
5)
przesyła protokół pokontrolny kierownikowi jednostki przewidzianej do militaryzacji.
2.
Kierownik kontrolowanej jednostki przewidzianej do militaryzacji może zgłaszać przewodniczącemu
zespołu kontrolnego zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole pokontrolnym w terminie
14 dni od dnia jego doręczenia.
3.
Zasadność zastrzeżeń, o których mowa w ust. 2, podlega sprawdzeniu przez organ, który
zarządził kontrolę.
4.
Kierownik kontrolowanej jednostki przewidzianej do militaryzacji po otrzymaniu protokołu
pokontrolnego jest obowiązany do niezwłocznej realizacji zaleceń pokontrolnych zespołu
kontrolnego.
Rozdział 7
Przepisy dostosowujący i końcowy
§ 17.
Jednostki organizacyjne podlegające militaryzacji wpisane do wykazu jednostek organizacyjnych
podlegających militaryzacji, prowadzonego na podstawie przepisów dotychczasowych,
wpisuje się do wykazu, o którym mowa w art. 600 ust. 5 ustawy.