1.
Do elektronicznej rejestracji centralnej stosuje się odpowiednio art. 19a ust. 1,
3, 4, 6-8, art. 20 ust. 1a, 2 pkt 3-6, ust. 2a-2ab, 2d, 4-6, 8a-9b, 10a-10f, 10g-14
oraz art. 23 ustawy.
2.
Elektroniczna rejestracja centralna dotyczy świadczeniobiorców:
1)
zgłaszających się na udzielenie świadczenia po raz pierwszy;
3.
W przypadku świadczeniobiorcy, o którym mowa w ust. 2:
1)
pkt 1 - zgłoszenie w ramach elektronicznej rejestracji centralnej stanowi podstawę
do przydzielenia mu dostępnego terminu udzielenia świadczenia u wybranego realizatora
programu pilotażowego albo umieszczenia tego świadczeniobiorcy na centralnej liście
oczekujących, jeżeli przydzielenie terminu udzielenia świadczenia nie jest możliwe
w momencie dokonania tego zgłoszenia przez świadczeniobiorcę, w tym z uwagi na brak
dostępnych wolnych terminów spełniających kryteria, o których mowa w ust. 6, określone
przez tego świadczeniobiorcę przy zgłoszeniu w ramach elektronicznej rejestracji centralnej;
2)
pkt 2 - realizator programu pilotażowego, u którego jest kontynuowane leczenie, wyznacza
świadczeniobiorcy termin udzielenia świadczenia wynikający z planu leczenia.
4.
Świadczeniobiorca może dokonać zgłoszenia w ramach elektronicznej rejestracji centralnej:
2)
w inny sposób niż określony w pkt 1, w tym osobiście, telefonicznie lub z wykorzystaniem
środków komunikacji elektronicznej, bezpośrednio u realizatora programu pilotażowego
albo za pośrednictwem innego świadczeniodawcy, przy czym telefoniczne lub osobiste
zgłoszenia w ramach elektronicznej rejestracji centralnej mogą być dokonywane wyłącznie
w dniach i godzinach udzielania świadczeń przez te podmioty.
5.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do zmiany oraz rezygnacji w zakresie dokonanych
zgłoszeń oraz do ustalania terminu udzielenia świadczenia.
6.
Przy zgłoszeniu w ramach elektronicznej rejestracji centralnej świadczeniobiorca określa
kryteria dotyczące świadczenia, które ma zostać udzielone, dotyczące terminu udzielenia
świadczenia, realizatora lub realizatorów programu pilotażowego, u których chciałby
uzyskać świadczenie, a kryteria te są uwzględniane przy przydzielaniu świadczeniobiorcy
terminu udzielenia świadczenia.
7.
Świadczeniobiorca umieszczony na centralnej liście oczekujących otrzymuje powiadomienie
z systemu P1 o proponowanym terminie udzielenia świadczenia u danego realizatora programu
pilotażowego, gdy taki termin stanie się dostępny, a w przypadku braku możliwości
zaproponowania terminu uwzględniającego kryteria, o których mowa w ust. 6, powiadomienie
o braku możliwości zaproponowania terminu świadczenia. Termin, o którym mowa w zdaniu
pierwszym, jest proponowany zgodnie z kolejnością zgłoszeń z uwzględnieniem kryteriów,
o których mowa w ust. 6.
8.
Świadczeniobiorca, który zaakceptował wygenerowaną przez system P1 propozycję terminu,
o którym mowa w ust. 7, jest umieszczany w harmonogramie przyjęć wybranego realizatora
programu pilotażowego.
9.
Dokonanie czynności, o których mowa w ust. 8, jest równoznaczne z zobowiązaniem się
przez realizatora programu pilotażowego do udzielenia danego świadczenia.
10.
Świadczeniobiorca otrzymuje potwierdzenie dokonania wpisu terminu, o którym mowa w
ust. 8, w postaci powiadomienia w aplikacji mobilnej IKP lub w postaci wiadomości
przekazanej na wskazany przez świadczeniobiorcę numer telefonu lub adres poczty elektronicznej.
Termin planowanego świadczenia jest dostępny także w IKP.
11.
Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do informowania świadczeniobiorcy o proponowanym
terminie udzielenia świadczenia, o którym mowa w ust. 7, oraz o wszelkich zmianach
terminu udzielenia świadczenia, w tym o zmianie albo rezygnacji z tego terminu dokonanych
przez świadczeniobiorcę albo o zmianie przez realizatora programu pilotażowego w przypadku
wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili ustalania terminu
udzielenia świadczenia, a które uniemożliwiają zachowanie terminu wynikającego z harmonogramu
przyjęć prowadzonego przez tego realizatora programu pilotażowego.
12.
W zakresie obowiązku Narodowego Funduszu Zdrowia do kontaktu ze świadczeniobiorcami
i realizatorami programu pilotażowego stosuje się odpowiednio art. 23b ustawy.
13.
Termin udzielenia świadczenia, o którym mowa w ust. 8, może zostać zmieniony przez
realizatora programu pilotażowego:
1)
w związku ze zmianą przez realizatora programu pilotażowego kwalifikacji świadczeniobiorcy
do kategorii medycznej, ustalonej zgodnie z kryteriami medycznymi określonymi w przepisach
wydanych na podstawie art. 20 ust. 11 ustawy, w tym w przypadku zmiany stanu zdrowia
świadczeniobiorcy, wskazującej na potrzebę wcześniejszego niż w ustalonym terminie
udzielenia świadczenia;
2)
w związku z koniecznością udzielenia świadczenia świadczeniobiorcom uprawnionym do
korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością;
3)
w przypadku wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili
ustalania terminu udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, a które uniemożliwiają
zachowanie terminu wynikającego z harmonogramu przyjęć prowadzonego przez realizatora
programu pilotażowego;
4)
w przypadku wystąpienia okoliczności umożliwiających udzielenie świadczenia w terminie
wcześniejszym niż zarezerwowany; w przypadku gdy świadczeniobiorca nie wyraża zgody
na zmianę terminu udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej na wcześniejszy, o możliwości
zmiany terminu informuje się następnego świadczeniobiorcę z harmonogramu przyjęć prowadzonego
przez realizatora programu pilotażowego, zgodnie z kolejnością ustaloną na podstawie
zgłoszenia w ramach elektronicznej rejestracji centralnej oraz uwzględniając kryteria,
o których mowa w ust. 6.
14.
Realizator programu pilotażowego informuje świadczeniobiorcę o przyczynie zmiany terminu
udzielenia świadczenia, a w przypadku, o którym mowa w ust. 13 pkt 1 - o zmienionej
kwalifikacji do kategorii medycznej.
15.
W przypadku zmiany terminu, o której mowa w ust. 13, realizator programu pilotażowego
proponuje świadczeniobiorcy inny termin udzielenia świadczenia u tego świadczeniodawcy,
a jeżeli nie jest to możliwe w przypadku świadczeniobiorcy, o którym mowa w ust. 2
pkt 1, umieszcza go na centralnej liście oczekujących, z zachowaniem kolejności jego
zgłoszenia w ramach elektronicznej rejestracji centralnej.
16.
Harmonogram przyjęć realizatora programu pilotażowego oraz centralna lista oczekujących
są prowadzone w sposób zapewniający poszanowanie zasady sprawiedliwego, równego, niedyskryminującego
i przejrzystego dostępu do świadczeń, a kolejność udzielania świadczeń jest ustalana
na podstawie kolejności zgłoszeń zarejestrowanych w systemie P1. Świadczeniodawca
zapewnia aktualność harmonogramu przyjęć prowadzonego w systemie P1.
17.
W przypadku skreślenia świadczeniobiorcy z harmonogramu przyjęć prowadzonego przez
danego realizatora programu pilotażowego w wyniku rezygnacji z udzielenia świadczenia,
niezgłoszenia się na ustalony termin udzielenia świadczenia albo zakończenia przez
realizatora programu pilotażowego wykonywania umowy o udzielanie świadczeń opieki
zdrowotnej na dany zakres świadczeń:
1)
oryginał skierowania realizator programu pilotażowego zwraca świadczeniobiorcy - w
przypadku skierowania w postaci papierowej;
2)
ponowne użycie skierowania w postaci elektronicznej przez odpowiednią zmianę jego
statusu w systemie P1 umożliwia:
a)
system P1 - w przypadku rezygnacji z udzielenia świadczenia dokonanej przez świadczeniobiorcę
za pośrednictwem IKP,
b)
realizator programu pilotażowego - w przypadkach innych niż określony w lit. a.
18.
Jeżeli świadczeniobiorca dokona zgłoszenia w ramach elektronicznej rejestracji centralnej,
o którym mowa w ust. 4 pkt 2, w czasie braku dostępu do systemu P1, świadczeniodawca,
niezwłocznie po uzyskaniu dostępu do tego systemu, przydziela świadczeniobiorcy termin
udzielenia świadczenia albo umieszcza go na centralnej liście oczekujących, jeżeli
przydzielenie terminu udzielenia świadczenia nie jest możliwe w tym momencie, w tym
z uwagi na brak dostępnych wolnych terminów spełniających kryteria określone przez
tego świadczeniobiorcę przy zgłoszeniu w ramach elektronicznej rejestracji centralnej.
19.
W przypadku gdy świadczeniobiorca otrzyma więcej niż jedno skierowanie w postaci elektronicznej
na takie samo świadczenie, może on dokonać zgłoszenia w ramach elektronicznej rejestracji
centralnej na udzielenie danego świadczenia w ramach elektronicznej rejestracji centralnej
na podstawie tylko jednego z tych skierowań.
20.
Informacje zawarte w harmonogramach przyjęć realizatorów programu pilotażowego oraz
na centralnej liście oczekujących są przekazywane do Narodowego Funduszu Zdrowia przez
realizatorów programu pilotażowego.