Rozporządzenie Ministra Zdrowiaz dnia 7 czerwca 2022 r.w sprawie szczegółowego zakresu oraz sposobu przekazywania danych dotyczących osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i płatników składek, osób pobierających zasiłki przyznane na podstawie przepisów o ubezpieczeniu chorobowym lub wypadkowym, osób ubiegających się o przyznanie emerytury lub renty oraz pracowników korzystających z urlopu bezpłatnego 1)Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. z 2021 r. poz. 932).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 87 ust. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych   (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285, z późn. zm.2)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 1292, 1559, 1773, 1834, 1981, 2105, 2120, 2232, 2270, 2427 i 2469 oraz z 2022 r. poz. 64, 91, 526, 583, 655, 807, 974, 1002 i 1079.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa szczegółowy zakres oraz sposób przekazywania do centrali Narodowego Funduszu Zdrowia, zwanego dalej „Funduszem”, i oddziałów wojewódzkich Funduszu odpowiednio przez:

1)

Zakład Ubezpieczeń Społecznych, zwany dalej „Zakładem”,

2)

Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, zwaną dalej „Kasą”,

3)

podmiot zobowiązany do przekazywania składek za osoby, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 8a ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zwany dalej „podmiotem zobowiązanym”
- danych dotyczących osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i płatników składek oraz osób, w stosunku do których wygasł obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, a które pobierają zasiłki przyznane na podstawie przepisów o ubezpieczeniu chorobowym lub wypadkowym albo które ubiegają się o przyznanie emerytury lub renty, oraz pracowników korzystających z urlopu bezpłatnego.

§ 2.

1.

Zakład przekazuje do centrali Funduszu następujące dane podane w zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego, o którym mowa w art. 77 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zwanej dalej „ustawą”, dotyczące:

1)

osoby podlegającej ubezpieczeniu zdrowotnemu:

a)

wskazanie oddziału wojewódzkiego Funduszu,

b)

nazwisko i imię,

c)

datę urodzenia,

d)

adres zamieszkania,

e)

adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres zamieszkania,

f)

numer PESEL, a w przypadku gdy osoba ta nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość,

g)

wskazanie płci,

h)

kod tytułu ubezpieczenia,

i)

datę powstania obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego,

j)

datę zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego;

2)

płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne:

a)

numer NIP,

b)

numer REGON,

c)

numer PESEL lub serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, jeżeli płatnikowi składek nie nadano numerów NIP lub REGON,

d)

nazwę skróconą, a w przypadku płatników składek osób fizycznych nieposiadających nazwy skróconej - imię i nazwisko.

2.

Zakład przekazuje do centrali Funduszu następujące dane dotyczące:

1)

osoby, w stosunku do której wygasł obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, a która pobiera zasiłek przyznany na podstawie przepisów o ubezpieczeniu chorobowym lub wypadkowym:

a)

dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-g,

b)

datę wypłaty zasiłku,

c)

okres, za który wypłacono zasiłek,

d)

datę powstania prawa do zasiłku,

e)

datę ustania prawa do zasiłku;

2)

pracownika korzystającego z urlopu bezpłatnego:

a)

dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-g,

b)

dane identyfikacyjne płatnika składek, o których mowa w ust. 1 pkt 2,

c)

datę rozpoczęcia i zakończenia urlopu bezpłatnego w danym miesiącu kalendarzowym,

d)

identyfikator imiennego raportu miesięcznego;

3)

osoby, w stosunku do której wygasł obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, która ubiega się o przyznanie emerytury lub renty:

a)

dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-g,

b)

datę zgłoszenia wniosku o emeryturę lub rentę w oddziale Zakładu,

c)

datę powstania prawa do emerytury lub renty podawaną w zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu pobierania emerytury lub renty - w przypadku wydania decyzji przyznającej emeryturę lub rentę osobie zamieszkującej na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), lub Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, zwanego dalej „Zjednoczonym Królestwem”, posiadającej prawo do świadczeń opieki zdrowotnej,

d)

datę powstania prawa do emerytury lub renty - w przypadku wydania decyzji przyznającej emeryturę lub rentę osobie zamieszkującej poza terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), lub Zjednoczonego Królestwa niepodlegającej ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu pobierania emerytury lub renty albo wydania decyzji przyznającej emeryturę lub rentę bez realizacji wypłaty emerytury lub renty,

e)

w przypadku wydania decyzji odmawiającej prawa do emerytury lub renty:
  •   -  
    gdy nie zostanie złożone odwołanie do sądu - datę wydania decyzji, jeżeli w okresie 45 dni od daty wydania decyzji nie wpłynie informacja o odwołaniu,
  •   -  
    gdy zostanie złożone odwołanie do sądu - odpowiednio datę powstania prawa do emerytury lub renty ustaloną prawomocnym wyrokiem sądu albo datę uprawomocnienia się wyroku utrzymującego w mocy decyzję odmawiającą prawa do emerytury lub renty,

f)

datę umorzenia postępowania - w przypadku wycofania wniosku o emeryturę lub rentę.

§ 3.

Zakład w przypadku wygaśnięcia ubezpieczenia zdrowotnego przekazuje do centrali Funduszu następujące dane podane w zgłoszeniu o wyrejestrowaniu z ubezpieczenia zdrowotnego, dotyczące:

1)

osoby podlegającej ubezpieczeniu zdrowotnemu:

a)

określone w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b, c, f oraz h,

b)

kod przyczyny wyrejestrowania,

c)

datę wygaśnięcia obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego,

d)

datę wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego;

2)

płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne, określone w § 2 ust. 1 pkt 2.

§ 4.

Zakład przekazuje do centrali Funduszu następujące dane dotyczące członka rodziny osoby podlegającej ubezpieczeniu zdrowotnemu podane w zgłoszeniu członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego, o którym mowa w art. 77 ust. 3 ustawy, oraz w zgłoszeniu o wyrejestrowaniu z ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny:

1)

nazwisko i imię;

2)

datę urodzenia;

3)

adres zamieszkania;

4)

kod stopnia pokrewieństwa;

5)

kod stopnia niepełnosprawności;

6)

wskazanie oddziału wojewódzkiego Funduszu;

7)

numer PESEL, a w przypadku gdy członek rodziny nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;

8)

wskazanie płci - przy przekazywaniu danych podanych w zgłoszeniu, w przypadku gdy podano numer PESEL członka rodziny;

9)

informację o pozostawaniu we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą podlegającą ubezpieczeniu zdrowotnemu zgłaszającą członka rodziny;

10)

datę powstania statusu członka rodziny;

11)

datę zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego;

12)

datę wygaśnięcia statusu członka rodziny;

13)

datę wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego;

14)

dane osoby podlegającej ubezpieczeniu zdrowotnemu zgłaszającej członka rodziny, określone w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b, c oraz f;

15)

dane płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne określone w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a oraz d.

§ 5.

Zakład przekazuje do centrali Funduszu następujące dane o osobach, za które zostały opłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne, dotyczące:

1)

osoby podlegającej ubezpieczeniu zdrowotnemu, określone w § 2 ust. 1 pkt 1 lit. b, c oraz e;

2)

opłaconych składek podanych w imiennym raporcie miesięcznym lub deklaracji rozliczeniowej, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, obejmujące:

a)

okres, którego składka dotyczy,

b)

datę opłacenia składki,

c)

kwotę podstawy wymiaru składki,

d)

kwotę składki należnej,

e)

kwotę składki opłaconej,

f)

kwotę opłaconych odsetek za zwłokę,

g)

kod tytułu ubezpieczenia;

3)

płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne, określone w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a.

§ 6.

1.

Na wniosek centrali Funduszu lub oddziału wojewódzkiego Funduszu Zakład przekazuje dane określone w § 2-5, jeżeli osoba ubiegająca się o świadczenie opieki zdrowotnej przedłożyła dokument potwierdzający prawo do świadczeń albo złożyła pisemne oświadczenie o przysługującym jej prawie do świadczeń, a dane przekazane przez Zakład, posiadane przez Fundusz, nie potwierdzają informacji wynikających z dokumentu albo oświadczenia.

2.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, kieruje się do oddziału Zakładu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby, której wniosek dotyczy.

3.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera następujące dane osoby, której dotyczy:

1)

imię i nazwisko;

2)

numer PESEL, a w przypadku gdy osoba ta nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.

§ 7.

1.

Zakład przekazuje do centrali Funduszu posiadane dane związane z określeniem właściwego ustawodawstwa niezbędnego do potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej zgodnie z przepisami o koordynacji, dotyczące:

1)

wydania formularza A1, E101 albo E102;

2)

okresu, na jaki dokument, o którym mowa w pkt 1, został wystawiony;

3)

informacji o ważności dokumentów, o których mowa w pkt 1, z uwzględnieniem informacji Zakładu o skróceniu okresu oddelegowania;

4)

płatnika składek:

a)

numer NIP lub REGON,

b)

nazwę skróconą, a w przypadku płatników składek osób fizycznych nieposiadających nazwy skróconej - imię i nazwisko,

c)

adres siedziby;

5)

państwa, którego ustawodawstwo zostało uznane za właściwe, wskazanego w dokumencie, o którym mowa w pkt 1;

6)

podstawy prawnej ustalenia ustawodawstwa właściwego w przypadku formularza E 101;

7)

pracodawcy w państwie wykonywania pracy wskazanym w dokumencie, o którym mowa w pkt 1;

8)

statusu osoby wskazanej w przypadku formularza A1;

9)

oddziału Zakładu, który wydał dokument, o którym mowa w pkt 1;

10)

nieodnotowania w systemach teleinformatycznych Zakładu informacji o wystawieniu formularza A1, E101, E102 oraz o wydaniu decyzji o odmowie wydania formularza A1, E101, E102 dotyczących wskazanego kraju i okresu.

2.

Centrala Funduszu lub oddział wojewódzki Funduszu występują do Zakładu z wnioskiem o dane, o których mowa w ust. 1, jeżeli nie uzyskają tych danych w postaci elektronicznej.

3.

Wniosek, o którym mowa w ust. 2, kieruje się do oddziału Zakładu właściwego ze względu na siedzibę płatnika składek, a jeżeli Fundusz nie posiada danych płatnika składek - do oddziału właściwego ze względu na miejsce zamieszkania ubezpieczonego.

4.

Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera:

1)

dane identyfikacyjne ubezpieczonego:

a)

imię i nazwisko,

b)

numer PESEL, a w przypadku gdy ubezpieczony nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;

2)

okres, którego wniosek dotyczy;

3)

wskazanie państwa lub państw, w których jest albo była wykonywana praca najemna lub działalność gospodarcza;

4)

posiadane przez Fundusz dane płatnika składek:

a)

numer NIP lub REGON oraz nazwę skróconą, a w przypadku płatników składek osób fizycznych nieposiadających nazwy skróconej - imię i nazwisko,

b)

dane o pracodawcy zagranicznym,

c)

dane o działalności gospodarczej prowadzonej w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), lub w Zjednoczonym Królestwie.

§ 8.

1.

Na wniosek centrali Funduszu lub oddziału wojewódzkiego Funduszu Zakład przekazuje posiadane dane związane z potwierdzeniem prawa do świadczeń opieki zdrowotnej z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), lub w Zjednoczonym Królestwie, dotyczące:

1)

braku poświadczenia we wskazanym kraju i okresie formularza A1, E101 albo E102 oraz podlegania albo niepodlegania ubezpieczeniom społecznym;

2)

poświadczenia we wskazanym kraju i okresie formularza A1, E101 albo E102 oraz skrócenia okresu delegowania formularza A1, E101 albo E102 wraz z posiadanymi danymi dotyczącymi:

a)

wypłacenia zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego z ubezpieczenia wypadkowego z tytułu wypadku przy pracy oraz okresu, za który zasiłek lub świadczenie zostały wypłacone,

b)

uznania przez Zakład zdarzenia za wypadek przy pracy,

c)

stwierdzonego naruszenia sprawności organizmu w wyniku wypadku przy pracy;

3)

braku poświadczenia we wskazanym kraju i okresie formularza A1, E101 albo E102 oraz podlegania albo niepodlegania ubezpieczeniu wypadkowemu, wraz z posiadanymi danymi, o których mowa w pkt 2.

2.

W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy osoby uprawnionej do renty z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych z tytułu niezdolności do pracy w związku z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową, zamieszkałej za granicą w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), lub w Zjednoczonym Królestwie, której świadczenie jest przekazywane do miejsca zamieszkania za granicą w państwach członkowskich lub jest wypłacane w Rzeczypospolitej Polskiej na rachunek bankowy lub do rąk osoby zamieszkałej w Rzeczypospolitej Polskiej upoważnionej do odbioru świadczenia, Zakład przekazuje dane o:

1)

przyznaniu renty z tytułu niezdolności do pracy w związku z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową oraz o dacie, od której świadczenie to przysługuje;

2)

dacie wypadku przy pracy lub dacie powstania choroby zawodowej;

3)

stwierdzonym naruszeniu sprawności organizmu w wyniku wypadku przy pracy lub choroby zawodowej.

3.

Centrala Funduszu lub oddział wojewódzki Funduszu występują do Zakładu o dane, o których mowa w ust. 1 i 2, jeżeli nie uzyskają tych danych od płatnika składek lub ubezpieczonego.

4.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, kieruje się do oddziału Zakładu właściwego ze względu na siedzibę płatnika składek, a jeżeli Fundusz nie posiada informacji na temat siedziby płatnika składek - do oddziału Zakładu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania ubezpieczonego.

5.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera odpowiednio:

1)

imię i nazwisko oraz numer PESEL, a w przypadku gdy osoba ta nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;

2)

adres zamieszkania ubezpieczonego;

3)

wskazanie kraju, w którym miał miejsce wypadek przy pracy;

4)

okres, za który udzielono świadczeń opieki zdrowotnej z tytułu wypadku przy pracy;

5)

datę wypadku przy pracy lub okres zwolnienia lekarskiego;

6)

dane identyfikacyjne płatnika:

a)

numer NIP,

b)

nazwę skróconą, a w przypadku płatników składek osób fizycznych nieposiadających nazwy skróconej - imię i nazwisko.

§ 9.

Kasa przekazuje do centrali Funduszu następujące dane - podane w zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego, o którym mowa w art. 77 ust. 1 ustawy, dotyczące:

1)

osoby podlegającej ubezpieczeniu zdrowotnemu:

a)

wskazanie oddziału wojewódzkiego Funduszu,

b)

nazwisko i imię,

c)

datę urodzenia,

d)

adres zamieszkania, a w przypadku gdy osoba ta nie ma na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania - adres czasowego miejsca pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

e)

numer PESEL, a w przypadku gdy osoba ta nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość,

f)

wskazanie płci,

g)

kod tytułu ubezpieczenia,

h)

datę powstania obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego,

i)

datę zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego;

2)

płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne:

a)

numer NIP,

b)

numer REGON,

c)

numer PESEL lub serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość, jeżeli płatnikowi składek nie nadano numerów NIP lub REGON,

d)

nazwę skróconą, a w przypadku płatników składek osób fizycznych nieposiadających nazwy skróconej - imię i nazwisko.

§ 10.

1.

W przypadku wygaśnięcia ubezpieczenia zdrowotnego Kasa przekazuje do centrali Funduszu następujące dane dotyczące:

1)

osoby podlegającej ubezpieczeniu:

a)

nazwisko i imię,

b)

datę urodzenia,

c)

numer PESEL, a w przypadku gdy osoba ta nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość,

d)

datę wygaśnięcia obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego,

e)

datę wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego;

2)

płatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne określone w § 9 pkt 2.

2.

W przypadku osoby, w stosunku do której wygasł obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego, która ubiega się o przyznanie emerytury lub renty z ubezpieczenia społecznego rolników, Kasa przekazuje do centrali Funduszu następujące dane:

1)

dane, o których mowa w § 9 pkt 1 lit. b-f;

2)

datę zgłoszenia wniosku o emeryturę lub rentę w jednostce organizacyjnej Kasy;

3)

w przypadku wydania decyzji przyznającej prawo do emerytury lub renty - datę powstania prawa do emerytury lub renty;

4)

w przypadku wydania decyzji odmawiającej prawa do emerytury lub renty:

a)

gdy nie zostanie złożone odwołanie do sądu - datę wydania decyzji, jeżeli w okresie 45 dni od daty wydania decyzji nie wpłynie informacja o odwołaniu,

b)

gdy zostanie złożone odwołanie do sądu - odpowiednio datę powstania prawa do emerytury lub renty ustaloną prawomocnym wyrokiem sądu albo datę uprawomocnienia się wyroku utrzymującego w mocy decyzję odmawiającą prawa do emerytury lub renty.

§ 11.

Kasa przekazuje do centrali Funduszu następujące dane dotyczące członka rodziny osoby podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podane w zgłoszeniu członka rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego, o którym mowa w art. 77 ust. 3 ustawy, oraz w zgłoszeniu o wyrejestrowaniu z ubezpieczenia zdrowotnego członka rodziny:

1)

wskazanie oddziału wojewódzkiego Funduszu;

2)

nazwisko i imię;

3)

datę urodzenia;

4)

adres zamieszkania;

5)

numer PESEL, a w przypadku gdy członek rodziny nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;

6)

wskazanie płci;

7)

kod stopnia pokrewieństwa;

8)

kod stopnia niepełnosprawności;

9)

informację o pozostawaniu we wspólnym gospodarstwie domowym z osobą podlegającą ubezpieczeniu zdrowotnemu zgłaszającą członka rodziny;

10)

datę powstania statusu członka rodziny;

11)

datę zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego;

12)

datę wygaśnięcia statusu członka rodziny;

13)

datę wyrejestrowania z ubezpieczenia zdrowotnego;

14)

dane osoby podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego zgłaszającej członka rodziny określone w § 9 pkt 1 lit. b, c i e.

§ 12.

Kasa przekazuje do centrali Funduszu następujące dane o osobach, za które zostały opłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne, dotyczące:

1)

osoby podlegającej ubezpieczeniu zdrowotnemu określone w § 9 pkt 1 lit. b, c i e;

2)

opłaconych składek:

a)

okres lub okresy, których opłacona składka dotyczy,

b)

kwotę podstawy wymiaru składki,

c)

kwotę składki należnej,

d)

kwotę składki opłaconej,

e)

kwotę opłaconych odsetek za zwłokę.

§ 13.

1.

Na wniosek centrali Funduszu lub oddziału wojewódzkiego Funduszu Kasa przekazuje następujące dane związane z określeniem właściwego ustawodawstwa niezbędnego do potwierdzania prawa do świadczeń opieki zdrowotnej zgodnie z przepisami o koordynacji, dotyczące:

1)

wydania formularza A1, E101 albo E102;

2)

okresu, na jaki dokument, o którym mowa w pkt 1, został wystawiony;

3)

przekazania przez ubezpieczonego informacji o skróceniu okresu pracy na własny rachunek za granicą;

4)

rolnika będącego płatnikiem składek:

a)

imię i nazwisko,

b)

miejsce położenia gospodarstwa rolnego.

2.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, kieruje się do jednostki Kasy właściwej ze względu na miejsce położenia gospodarstwa rolnego, a jeżeli Fundusz nie posiada danych rolnika - do jednostki właściwej ze względu na miejsce zamieszkania ubezpieczonego.

3.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1)

dane identyfikacyjne ubezpieczonego:

a)

imię i nazwisko,

b)

numer PESEL, a w przypadku gdy ubezpieczony nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;

2)

okres, którego wniosek dotyczy;

3)

wskazanie państwa lub państw, w których jest wykonywana praca na własny rachunek;

4)

dane o działalności na własny rachunek wykonywanej w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), lub w Zjednoczonym Królestwie;

5)

dane rolnika:

a)

imię i nazwisko,

b)

miejsce położenia gospodarstwa rolnego.

§ 14.

1.

Na wniosek centrali Funduszu lub oddziału wojewódzkiego Funduszu Kasa przekazuje posiadane dane związane z potwierdzeniem prawa do świadczeń opieki zdrowotnej z tytułu wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), lub w Zjednoczonym Królestwie, dotyczące:

1)

braku poświadczenia we wskazanym kraju i okresie formularza A1, E101 albo E102 oraz braku podstaw do zastosowania polskiego ustawodawstwa z uwagi na fakt, że osoba we wskazanym okresie nie była zgłoszona do ubezpieczeń społecznych;

2)

poświadczenia we wskazanym kraju i okresie formularza A1, E101 albo E102 oraz - w przypadku skrócenia pracy na własny rachunek za granicą - dotyczące okresu ważności formularza A1, wraz z posiadanymi danymi dotyczącymi:

a)

wypłacenia zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego z tytułu wypadku przy pracy rolniczej oraz okresu, za który zasiłek został wypłacony,

b)

uznania przez Kasę zdarzenia za wypadek przy pracy,

c)

stwierdzonego naruszenia sprawności organizmu w wyniku wypadku przy pracy rolniczej;

3)

braku poświadczenia we wskazanym kraju i okresie formularza A1, E101 albo E102 oraz zastosowania do ubezpieczonego polskiego ustawodawstwa z uwagi na fakt zgłoszenia do ubezpieczenia wypadkowego, wraz z posiadanymi danymi, o których mowa w pkt 2.

2.

W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy osoby uprawnionej do renty z Funduszu Emerytalno-Rentowego Kasy z tytułu niezdolności do pracy w związku z wypadkiem przy pracy rolniczej lub rolniczą chorobą zawodową, zamieszkałej za granicą w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), lub w Zjednoczonym Królestwie, której świadczenie jest przekazywane do miejsca zamieszkania za granicą w państwach członkowskich lub jest wypłacane w Rzeczypospolitej Polskiej na rachunek bankowy lub do rąk osoby zamieszkałej w Rzeczypospolitej Polskiej upoważnionej do odbioru świadczenia, Kasa przekazuje dane o:

1)

przyznaniu renty z tytułu niezdolności do pracy w związku z wypadkiem przy pracy rolniczej lub rolniczą chorobą zawodową oraz o dacie, od której świadczenie to przysługuje;

2)

dacie wypadku przy pracy rolniczej lub dacie powstania rolniczej choroby zawodowej;

3)

stwierdzonym naruszeniu sprawności organizmu w wyniku wypadku przy pracy rolniczej lub rolniczej choroby zawodowej.

3.

Centrala Funduszu lub oddział wojewódzki Funduszu występują do Kasy o dane, o których mowa w ust. 1 i 2, jeżeli nie uzyskają tych danych od płatnika składek lub ubezpieczonego.

4.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, kieruje się do oddziału Kasy właściwego ze względu na siedzibę płatnika składek lub miejsce położenia gospodarstwa rolnego, a jeżeli Fundusz nie ma informacji na temat siedziby płatnika składek lub położenia gospodarstwa rolnego - do oddziału Kasy właściwego ze względu na miejsce zamieszkania ubezpieczonego.

5.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1)

imię i nazwisko oraz numer PESEL, a w przypadku gdy ubezpieczony nie posiada numeru PESEL - serię i numer dowodu osobistego, paszportu albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość;

2)

adres zamieszkania ubezpieczonego;

3)

kraj, w którym miał miejsce wypadek przy pracy rolniczej;

4)

okres, za który udzielono świadczeń opieki zdrowotnej z tytułu wypadku przy pracy rolniczej;

5)

datę wypadku przy pracy rolniczej lub okres zwolnienia lekarskiego;

6)

dane identyfikacyjne płatnika:

a)

numer NIP,

b)

nazwę skróconą, a w przypadku płatników składek osób fizycznych nieposiadających nazwy skróconej - imię i nazwisko.

§ 15.

Podmiot zobowiązany przekazuje do centrali Funduszu dane, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. a, b oraz d, ust. 2 pkt 2 oraz w § 3-5.

§ 16.

1.

Dane, o których mowa w § 2-5 oraz § 7 ust. 1, Zakład przekazuje do centrali Funduszu za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W przypadku przekazywania danych, o których mowa w § 7 ust. 1, na wniosek centrali Funduszu lub oddziału wojewódzkiego Funduszu, Zakład może je przekazać w postaci papierowej.

2.

Dane, o których mowa w § 9 oraz § 10 ust. 1, § 11 i § 12, Kasa przekazuje do centrali Funduszu za pomocą środków komunikacji elektronicznej, a pozostałe dane, do których przekazywania Kasa jest zobowiązana - w postaci papierowej.

3.

Podmiot zobowiązany przekazuje do centrali Funduszu dane w postaci elektronicznej.

4.

Dane, o których mowa w § 6 i § 8, Zakład przekazuje:

1)

za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo

2)

w postaci papierowej.

5.

Format przekazywania danych, o których mowa w ust. 1-3 i ust. 4 pkt 1, odpowiednio Zakład, Kasa oraz podmiot zobowiązany uzgadniają z centralą Funduszu, zapewniając bezpieczeństwo przekazu informacji oraz poufność i integralność przekazywanych danych, zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych oraz bezpieczeństwa teleinformatycznego.

§ 17.

W okresie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia dane, o których mowa w § 7 ust. 1, Zakład przekazuje na wniosek centrali Funduszu lub oddziału wojewódzkiego Funduszu. Wniosek zawierający dane, o których mowa w § 7 ust. 4, kieruje się do oddziału Zakładu właściwego ze względu na siedzibę płatnika składek, a jeżeli Fundusz nie posiada danych płatnika składek - do oddziału właściwego ze względu na miejsce zamieszkania ubezpieczonego.
1)
Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. z 2021 r. poz. 932).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 1292, 1559, 1773, 1834, 1981, 2105, 2120, 2232, 2270, 2427 i 2469 oraz z 2022 r. poz. 64, 91, 526, 583, 655, 807, 974, 1002 i 1079.
3)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu oraz sposobu przekazywania danych dotyczących osób objętych ubezpieczeniem zdrowotnym i płatników składek, osób pobierających zasiłki przyznane na podstawie przepisów o ubezpieczeniu chorobowym lub wypadkowym, osób ubiegających się o przyznanie emerytury lub renty oraz pracowników korzystających z urlopu bezpłatnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1410), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 8 ustawy z dnia 17 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2120).