1.
Pracodawca określa prace lub czynności, przy których istnieje możliwość wystąpienia
szczególnego zagrożenia dla życia i zdrowia, które powinny być wykonywane co najmniej
przez dwie osoby w celu zapewnienia asekuracji. Dotyczy to w szczególności prac lub
czynności wykonywanych:
2)
przy wymianie słupów sieci trakcyjnej;
3)
na torach tramwajowych czynnych dla ruchu pojazdów;
4)
na wysokości powyżej 1 m;
5)
przy urządzeniach elektroenergetycznych będących pod napięciem;
6)
przy przyłączaniu pojazdu do holownika;
7)
przy sprzęganiu pojazdów;
8)
przy usuwaniu awarii w warunkach czynnego ruchu drogowego lub w pasie drogowym;
10)
przy montażu i demontażu dużych podzespołów, przy czym wykaz takich podzespołów powinien
być umieszczony w stanowiskowych instrukcjach bezpieczeństwa i higieny pracy;
11)
przy obsłudze tokarki podtorowej.
2.
Wykaz prac i czynności, o których mowa w ust. 1, określa pracodawca w uzgodnieniu
z zakładowymi organizacjami związkowymi oraz zakładowym społecznym inspektorem pracy,
a w przypadku ich braku - z pracownikami lub ich przedstawicielami.
3.
Wymaganie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy prac polegających wyłącznie na
kontroli, konserwacji i czyszczeniu rozjazdów, zwrotnic i torowisk tramwajowych, jeżeli
czynności odbywają się poza ruchem liniowym i na torowiskach wydzielonych. Jeżeli
zwrotnice są zlokalizowane na przejazdach drogowych, jest wymagana asekuracja.
4.
Wymaganie, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, nie dotyczy wymiany żarówek, świetlówek i
pozostałych źródeł światła oraz przynależnego do nich osprzętu w obwodach o napięciu
do 1000 V.
5.
Wymaganie, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, nie dotyczy tramwajów wyposażonych w stanowisko
kierowania z tyłu tramwaju oraz autobusów, w których zastosowano urządzenia pośredniego
widzenia zapewniające kierującemu pojazdem widoczność przestrzeni za pojazdem, takie
jak kamera cofania z monitorem na stanowisku kierującego pojazdem.