Rozdział 3
3.1 Warunki ogólne
Przedsiębiorca dysponuje lokalem wydzielonym przy pomocy ścian, sufitów i podłóg,
których konstrukcja zapobiega przenikaniu do wnętrza lokalu zapachów, substancji i
innych czynników zewnętrznych. Przedsiębiorca prowadzący obrót wyłącznie gazami medycznymi
dysponuje lokalem zapewniającym ciągłą cyrkulację powietrza. Lokal jest czysty i suchy,
urządzony i wyposażony tak, aby zapewnić należyte przechowywanie i dystrybucję produktów
leczniczych. W lokalu należy zapewnić temperaturę mieszczącą się w granicach przewidzianych
dla przechowywanych produktów leczniczych.
3.2 Pomieszczenia
1) pomieszczenia zapewniają utrzymanie wymaganych warunków przechowywania produktów
leczniczych;
2) pomieszczenia są odpowiednio zabezpieczone, mają wystarczającą kubaturę, tak aby
umożliwić bezpieczne przechowywanie i postępowanie z produktami leczniczymi;
3) pomieszczenie magazynowe jest wyposażone w odpowiednie oświetlenie, tak aby wszystkie
czynności mogły być wykonywane dokładnie i bezpiecznie;
4) pomieszczenie magazynowe jest dostosowane do zakresu zezwolenia i określonego w
nim asortymentu produktów leczniczych;
5) przechowywanie produktów leczniczych odbywa się wyłącznie w pomieszczeniach objętych
zezwoleniem na obrót hurtowy produktami leczniczymi, a w przypadku posiadaczy zezwolenia
na wytwarzanie lub import produktów leczniczych w pomieszczeniach objętych takim zezwoleniem;
6) produkty lecznicze oddziela się od innego asortymentu określonego w art. 72 ust. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne, przechowując je w oddzielonych, jednoznacznie oznakowanych obszarach lub urządzeniach,
do których dostęp ma wyłącznie upoważniony personel, lub oddziela się przy pomocy
zwalidowanego skomputeryzowanego systemu zapewniającego równoważne bezpieczeństwo;
7) produkty lecznicze, w przypadku których rozpatrywana jest decyzja o utylizacji,
oraz produkty wycofane z zapasów przeznaczonych do sprzedaży lub zbycia oddziela się
fizycznie lub przy pomocy zwalidowanego skomputeryzowanego systemu zapewniającego
równoważne bezpieczeństwo, przy czym produkty lecznicze otrzymane z państwa trzeciego,
ale nieprzeznaczone na rynek Unii Europejskiej, są fizycznie oddzielone;
8) produkty lecznicze: sfałszowane, przeterminowane, wycofane, wstrzymane oraz produkty
wymienione w art. 72 ust. 5 pkt 1a ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne oddziela się odpowiednio od produktów leczniczych przeznaczonych do dystrybucji i
przechowuje w wyznaczonych, wyraźnie oznakowanych, dostępnych wyłącznie dla upoważnionego
personelu obszarach lub urządzeniach, które zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa;
9) produkty lecznicze wymagające szczególnych warunków przechowywania są odpowiednio
zabezpieczane i przechowywane w odpowiednio oddzielonych obszarach lub urządzeniach
zapewniających bezpieczeństwo życia, zdrowia, mienia oraz środowiska;
10) miejsca do przyjmowania i wydawania produktów leczniczych (komora przyjęć i oddzielna
komora ekspedycyjna) chronią produkty lecznicze przed panującymi warunkami atmosferycznymi;
11) komora przyjęć i komora ekspedycyjna posiada odrębny, bezpośredni dostęp do miejsc
wyładunku i załadunku towarów;
12) obszary służące do przyjmowania, wydawania oraz przechowywania towarów są od siebie
odpowiednio oddzielone, wyraźnie oznakowane i odpowiednio wyposażone;
13) obszary, w których sprawdza się dostawy po ich przyjęciu, są wyznaczone zgodnie
z wprowadzoną przez przedsiębiorcę procedurą określającą sposób zapewniania kontroli
nad przyjmowanymi i wydawanymi produktami leczniczymi;
14) przedsiębiorca zapobiega dostępowi nieupoważnionych osób do pomieszczeń objętych
zezwoleniem, instaluje monitorowany system alarmowy sygnalizacji włamania oraz zapewnia
odpowiednią kontrolę dostępu, tak aby odwiedzającym towarzyszyła osoba z personelu;
15) pomieszczenia i infrastruktura pomieszczenia magazynowego utrzymywane są w czystości;
16) przedsiębiorca wprowadzi harmonogram i dokumentację dotyczącą higieny, obejmującą
sprzęt stosowany do sprzątania i środki czystości oraz instrukcje ich używania w taki
sposób, by nie stanowiły one źródła zanieczyszczeń;
17) pomieszczenia zapewniają ochronę przed owadami, gryzoniami i innymi zwierzętami,
wprowadza się prewencyjny program zwalczania szkodników;
18) pomieszczenia służące do odpoczynku personelu, mycia się i spożywania posiłków
są odpowiednio oddzielone od obszarów magazynowych;
19) niedozwolone jest wnoszenie do obszarów innych niż pomieszczenia socjalne żywności,
napojów, wyrobów tytoniowych lub produktów leczniczych do użytku osobistego.
3.3 Kontrola temperatury i otoczenia
1) przedsiębiorca zapewni wyposażenie do całodobowego kontrolowania temperatury obszarów
i urządzeń, w których przechowywane są produkty lecznicze, oraz wprowadzi stosowne
procedury, biorąc pod uwagę czynniki środowiskowe: temperaturę, światło, wilgotność
i czystość pomieszczeń;
2) przed rozpoczęciem korzystania z obszarów lub urządzeń magazynowych przeprowadza
się wstępne mapowanie temperatury;
3) sprzęt do monitorowania temperatury rozmieszcza się przy uwzględnieniu wyników
mapowania, tak aby urządzenia monitorujące znalazły się w miejscach, w których występują
skrajne wartości temperatur;
4) mapowanie powtarza się, jeżeli wymagają tego wyniki oceny ryzyka, oraz w przypadku,
gdy są wprowadzane istotne zmiany infrastruktury lub sprzętu do kontrolowania temperatury;
5) w przypadku pomieszczeń o powierzchni do 10 metrów kwadratowych, w których panuje
temperatura pokojowa, należy przeprowadzić ocenę potencjalnego ryzyka i na jej podstawie
rozmieścić urządzenia monitorujące temperaturę.
3.4 Sprzęt
1) sprzęt mający wpływ na przechowywanie i dystrybucję produktów leczniczych jest
zaprojektowany, umieszczony i poddawany konserwacji zgodnie z normą odpowiednią do
celu, do którego jest on przeznaczony, a w przypadku sprzętu, niezbędnego dla funkcjonalności
danej czynności, należy opracować i wprowadzić plan konserwacji;
2) sprzęt używany do monitorowania warunków panujących w pomieszczeniach, w których
przechowywane są produkty lecznicze, jest kalibrowany w odstępach czasu ustalonych
w oparciu o ocenę ryzyka i niezawodności;
3) kalibracja sprzętu odbywa się zgodnie z krajową lub międzynarodową normą pomiaru;
4) przedsiębiorca wprowadzi odpowiednie systemy alarmowe ostrzegające o odstępstwach
od ustalonych warunków przechowywania, przy czym poziomy alarmowe są ustawione tak,
aby zapewnić jakość produktów leczniczych, a alarmy są poddawane regularnym testom
w celu zapewnienia ich odpowiedniej funkcjonalności;
5) naprawy, konserwacja i kalibracja sprzętu odbywają się w sposób nienaruszający
integralności produktów leczniczych;
6) przedsiębiorca przeprowadza i ewidencjonuje naprawy, konserwację i kalibrację najważniejszego
sprzętu w oparciu o analizę ryzyka oraz przechowuje wyniki napraw, konserwacji i kalibracji;
7) do najważniejszego sprzętu należą:
a) chłodnie,
b) monitorowane systemy alarmowe sygnalizacji włamania i kontroli dostępu,
c) lodówki,
d) termometry,
e) wilgotnościomierze,
f) inne urządzenia do rejestrowania temperatury i wilgotności,
g) systemy klimatyzacji i wentylacji pomieszczeń hurtowni,
h) inny sprzęt mający wpływ na jakość produktów leczniczych.
3.5 Systemy skomputeryzowane
1) przed rozpoczęciem z korzystania ze skomputeryzowanego systemu należy wykazać,
w formie odpowiednich badań walidacyjnych lub weryfikujących, że system ten jest w
stanie osiągać pożądane wyniki w sposób dokładny, niezmienny i powtarzalny;
2) przedsiębiorca sporządzi na piśmie szczegółowy opis systemu, określający: metody
postępowania, cele, środki bezpieczeństwa, zakres systemu i jego główne cechy oraz
sposób korzystania z niego i jego interakcje z innymi systemami, opis jest na bieżąco
aktualizowany;
3) przedsiębiorca zapewni, że tylko upoważnione osoby będą wprowadzać dane do skomputeryzowanego
systemu lub je zmieniać;
4) dane są zabezpieczone środkami fizycznymi lub elektronicznymi oraz chronione przed
przypadkowymi lub nieuprawnionymi zmianami;
5) okresowo sprawdza się dostępność przechowywanych danych;
6) dane chroni się, sporządzając kopie zapasowe w regularnych odstępach czasu;
7) kopie zapasowe przechowuje się przez okres ustalony przez przedsiębiorcę, nie krócej
jednak niż przez pięć lat od dnia ich utworzenia, w osobnym zabezpieczonym miejscu;
8) przedsiębiorca określi procedury na wypadek błędu lub awarii systemu, obejmujące
sposób odzyskiwania danych.
3.6 Kwalifikacja i walidacja
1) przedsiębiorca ustali, w jakich przypadkach niezbędna jest kwalifikacja najważniejszego
sprzętu lub walidacja najważniejszych procesów, aby zapewnić prawidłową instalację
i funkcjonowanie sprzętu, przy czym zakres i zasięg działań związanych z kwalifikacją
lub walidacją jest zgodny z podejściem opartym na udokumentowanej ocenie ryzyka;
2) sprzęt i procesy przed rozpoczęciem ich stosowania oraz po istotnej zmianie, naprawie
lub konserwacji wymagają zwalidowania lub kwalifikacji;
3) przedsiębiorca sporządza raporty z walidacji i kwalifikacji, zawierające podsumowanie
uzyskanych wyników i uwagi na temat odnotowanych odstępstw;
4) dokumentuje się odstępstwa od ustalonych procedur oraz podejmuje działania w celu
usunięcia odstępstw i uniknięcia ich ponownego wystąpienia (działania naprawcze i
zapobiegawcze);
5) personel sporządza i zatwierdza dokumenty poświadczające wykonaną walidację i akceptację
poszczególnych odstępstw od procesów lub sprzętu.