1.
Funkcjonariusze wykonujący zadania na statkach powietrznych Straży Granicznej w składzie
załogi statku powietrznego lub zadania związane z bezpośrednią obsługą statków powietrznych
otrzymują dodatek lotniczy.
2.
Dodatek lotniczy przyznaje się, na wniosek właściwego przełożonego, w wysokości wynoszącej
miesięcznie do:
1)
1,8 kwoty bazowej - pilotowi posiadającemu nalot ogólny na śmigłowcach lub samolotach
powyżej 2000 godzin lotu, w tym co najmniej 1000 godzin lotu w Straży Granicznej w
charakterze pilota dowódcy załogi;
2)
1,6 kwoty bazowej - pilotowi posiadającemu nalot ogólny na śmigłowcach lub samolotach
powyżej 1500 godzin lotu, w tym co najmniej 700 godzin lotu w Straży Granicznej w
charakterze pilota dowódcy załogi;
3)
1,4 kwoty bazowej - pilotowi posiadającemu nalot ogólny na śmigłowcach lub samolotach
powyżej 1000 godzin lotu, w tym co najmniej 500 godzin lotu w Straży Granicznej w
charakterze pilota dowódcy załogi;
4)
1,2 kwoty bazowej - pilotowi posiadającemu nalot ogólny na śmigłowcach lub samolotach
powyżej 500 godzin lotu, w tym co najmniej 300 godzin lotu w Straży Granicznej w charakterze
pilota dowódcy załogi;
5)
1,0 kwoty bazowej - pilotowi posiadającemu nalot ogólny na śmigłowcach lub samolotach
powyżej 350 godzin lotu, w tym co najmniej 100 godzin lotu w Straży Granicznej w charakterze
pilota dowódcy załogi;
6)
0,8 kwoty bazowej - pilotowi posiadającemu nalot ogólny na śmigłowcach lub samolotach
do 350 godzin lotu;
7)
0,6 kwoty bazowej - mechanikowi lotniczemu, operatorowi systemów pokładowych lub technikowi
pokładowemu.
3.
Funkcjonariusz uprawniony do dodatku lotniczego może otrzymać dodatek lotniczy tylko
w jednej z wysokości określonych w ust. 2.
4.
Funkcjonariuszowi wykonującemu zadania na statkach powietrznych o maksymalnej masie
startowej powyżej 5700 kg, zgodnie z posiadanymi ważnymi uprawnieniami, zwiększa się
dodatek lotniczy o 0,2 kwoty bazowej.
5.
Pilotowi wykonującemu zadania na śmigłowcach z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych,
zgodnie z posiadanymi ważnymi uprawnieniami, zwiększa się dodatek lotniczy o 0,4 kwoty
bazowej.
6.
Pilotowi posiadającemu ważne uprawnienia i wykonującemu zadania na samolotach zgodnie
z przepisami wykonywania lotów według wskazań przyrządów (IFR) zwiększa się dodatek
lotniczy o 0,4 kwoty bazowej.
7.
Funkcjonariuszowi wykonującemu zadania na statkach powietrznych w charakterze instruktora,
zgodnie z posiadanymi ważnymi uprawnieniami, zwiększa się dodatek lotniczy o 0,2 kwoty
bazowej.
8.
Pilotowi wykonującemu zadania w charakterze dowódcy załogi na więcej niż jednym typie
statku powietrznego, zgodnie z posiadanymi ważnymi uprawnieniami, zwiększa się dodatek
lotniczy o 0,2 kwoty bazowej.
9.
Mechanikowi lotniczemu, operatorowi systemów pokładowych lub technikowi pokładowemu
wykonującemu zadania na więcej niż jednym typie statku powietrznego, zgodnie z posiadanymi
ważnymi uprawnieniami, zwiększa się dodatek lotniczy o 0,2 kwoty bazowej.
10.
Operatorowi systemów pokładowych wykonującemu zadania mechanika lotniczego przy bezpośredniej
obsłudze statku powietrznego, zgodnie z posiadanymi ważnymi uprawnieniami, zwiększa
się dodatek lotniczy o 0,3 kwoty bazowej.
11.
Mechanikowi lotniczemu lub technikowi pokładowemu wykonującemu loty w charakterze
operatora systemów pokładowych, zgodnie z posiadanymi ważnymi uprawnieniami, zwiększa
się dodatek lotniczy o 0,2 kwoty bazowej.
12.
Mechanikowi lotniczemu lub technikowi pokładowemu wykonującemu loty przy obsłudze
systemu obserwacji lotniczej lub systemu radarowego, zgodnie z posiadanymi ważnymi
uprawnieniami, zwiększa się dodatek lotniczy o 0,2 kwoty bazowej.
13.
Mechanikowi lotniczemu lub technikowi pokładowemu wykonującemu loty przy obsłudze
pokładowego urządzenia dźwigowego lub stanowiska do zrzutu tratw ratowniczych, zgodnie
z posiadanymi ważnymi uprawnieniami, zwiększa się dodatek lotniczy o 0,2 kwoty bazowej.
14.
Pilotowi posiadającemu uprawnienia pilota liniowego zwiększa się dodatek lotniczy
o 0,3 kwoty bazowej.
15.
Mechanikowi lotniczemu, operatorowi systemów pokładowych lub technikowi pokładowemu
posiadającemu uprawnienia inżyniera obsługi hangarowej zwiększa się dodatek lotniczy
o 0,3 kwoty bazowej.
16.
Funkcjonariusz nabywa prawo do przyznania jednorazowego dodatku lotniczego z dniem,
w którym osiągnął pięcioletni staż służby w składzie załogi statku powietrznego Straży
Granicznej. Warunkiem przyznania tego dodatku jest wykonanie w roku kalendarzowym,
w którym funkcjonariusz nabył prawo do jego przyznania, lotów w wymiarze nie niższym
niż 40 godzin na statkach powietrznych, symulatorach lotu lub urządzeniach treningowych
wykorzystywanych przez Straż Graniczną. Jednorazowy dodatek lotniczy przysługuje w
wysokości 300% przyznanego dodatku lotniczego określonego na ostatni dzień roku kalendarzowego,
za który funkcjonariuszowi jest przyznawany ten dodatek.
17.
Za każdy kolejny pełny rok służby pełnionej w składzie załogi statku powietrznego
Straży Granicznej po osiągnięciu pięcioletniego stażu, o którym mowa w ust. 16 zdanie
pierwsze, jednorazowy dodatek lotniczy, o którym mowa w ust. 16, ulega zwiększeniu
o 20% kwoty przyznanego dodatku lotniczego, nie więcej jednak niż do wysokości 600%
przyznanego dodatku lotniczego określonego na ostatni dzień roku kalendarzowego, za
który funkcjonariuszowi jest przyznawany ten dodatek. Warunkiem zwiększenia tego dodatku
jest wykonanie w roku kalendarzowym, w którym funkcjonariusz nabył prawo do jego zwiększenia,
lotów w wymiarze nie niższym niż 40 godzin na statkach powietrznych, symulatorach
lotu lub urządzeniach treningowych wykorzystywanych przez Straż Graniczną.
18.
Jednorazowy dodatek lotniczy, o którym mowa w ust. 16 i 17, przyznaje się po zakończeniu
roku kalendarzowego.
19.
Funkcjonariusz wchodzący w skład załogi statku powietrznego Straży Granicznej zawieszony
w lotach ze względów zdrowotnych zachowuje prawo do dodatku lotniczego przez okres
6 miesięcy od daty zawieszenia w lotach. Komendant Główny Straży Granicznej może przedłużyć
okres pobierania dodatku lotniczego na okres kolejnych 6 miesięcy.