Na podstawie
art. 12j ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych
(Dz. U. z 2022 r. poz. 671) zarządza się, co następuje:
Rozdział 2
Wymagania techniczne dla warstwy elektronicznej dowodu osobistego
§ 2.
1.
Warstwa elektroniczna dowodu osobistego:
obsługuje kody o długości minimalnej 4 cyfr, w tym kody z funkcją kodu początkowego
dla każdego z kodów, w którego miejsce posiadacz dowodu osobistego ustala własne kody,
o których mowa w art. 12b ust. 1 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych, zwanej dalej „ustawą”:
a)
dla certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia, zwany dalej „kodem PIN1”, oraz
b)
dla certyfikatu podpisu osobistego, zwany dalej „kodem PIN2”;
2)
umożliwia zmianę kodu PIN1 i kodu PIN2 za pomocą dotychczasowego kodu PIN1 albo odpowiednio
kodu PIN2, albo kodu odblokowującego, o którym mowa w art. 12b ust. 4 ustawy, zwanego
dalej „kodem PUK”;
3)
umożliwia odblokowanie kodu PIN1 i kodu PIN2 za pomocą kodu PUK;
4)
zawiera licznik błędnych prób wprowadzenia kodu PIN1 i kodu PIN2 z możliwością ustawienia
parametru liczby błędnych prób powodujących zablokowanie tych kodów;
5)
w przypadku podania poprawnego kodu PIN1 albo kodu PIN2 zeruje mechanizm licznika,
o którym mowa w pkt 4;
6)
zapewnia komunikację z użyciem interfejsu bezstykowego pozwalającego na bezpieczne,
szyfrowane połączenie;
7)
uniemożliwia odblokowanie kodu PIN1 albo kodu PIN2 po zablokowaniu kodu PUK;
8)
uniemożliwia odblokowanie kodu PUK;
spełnia zalecenia Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, zwanej dalej „ICAO”,
określone w dokumencie - Doc 9303 Machine Readable Travel Documents część 10, 11 i
12 (wersja siódma z 2015 r.);
zawiera aplikację zgodną z wymaganiami ICAO umożliwiającą automatyczną odprawę przy
przekraczaniu granic państw.
W warstwie elektronicznej dowodu osobistego są wydzielone, niezależnie zarządzane,
logiczne części zawierające dane, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy.
3.
Wymagania techniczne dla warstwy elektronicznej dowodu osobistego określa załącznik
nr 1 do rozporządzenia.
Nawiązanie połączenia między warstwą elektroniczną dowodu osobistego a urządzeniem
lub systemem teleinformatycznym za pośrednictwem czytnika kart wymaga podania numeru
dostępowego zamieszczonego na blankiecie dowodu osobistego, zwanego dalej „numerem
CAN”.
§ 4.
Pierwszy dostęp do przestrzeni umożliwiającej zamieszczenie kwalifikowanego certyfikatu
podpisu elektronicznego zgodnego z art. 28 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23
lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu
do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylającego dyrektywę 1999/93/WE wymaga podania numeru CAN, a następnie użycia kodu PUK.
Rozdział 3
Sposób używania certyfikatów identyfikacji i uwierzytelnienia, podpisu osobistego
i potwierdzenia obecności
§ 5.
Użycie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia wymaga podania numeru CAN oraz
czterocyfrowego kodu PIN1, który ustala osobiście posiadacz dowodu osobistego.
§ 6.
Użycie podpisu osobistego, weryfikowanego za pomocą certyfikatu podpisu osobistego,
wymaga podania numeru CAN oraz sześciocyfrowego kodu PIN2, który ustala osobiście
posiadacz dowodu osobistego.
§ 7.
1.
Zmiana kodu PIN1 albo kodu PIN2 wymaga podania numeru CAN oraz podania odpowiednio
dotychczasowego kodu PIN1 albo kodu PIN2, albo kodu PUK.
2.
Trzykrotne wprowadzenie nieprawidłowego kodu PIN1 albo kodu PIN2 powoduje zablokowanie
możliwości korzystania odpowiednio z certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia
lub certyfikatu podpisu osobistego.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, przywrócenie możliwości korzystania z certyfikatu
identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikatu podpisu osobistego jest możliwe po
podaniu numeru CAN, a następnie użyciu kodu PUK i ustaleniu odpowiednio nowego kodu
PIN1 albo nowego kodu PIN2.
§ 8.
Użycie certyfikatu potwierdzenia obecności wymaga podania numeru CAN.
§ 9.
Ponowne podanie numeru CAN w przypadkach, o których mowa w § 5-8, nie jest wymagane,
jeśli połączenie nie zostało zakończone.
Rozdział 4
Sposób przekazywania i używania kodu PUK
§ 10.
Kod PUK jest przekazywany posiadaczowi dowodu osobistego, w którego warstwie elektronicznej
zamieszczono certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego.
Posiadacz dowodu osobistego, w którego warstwie elektronicznej zamieszczono wyłącznie
certyfikat potwierdzenia obecności, nie otrzymuje kodu PUK.
§ 11.
Organ gminy przekazuje posiadaczowi dowodu osobistego zabezpieczony dokument z kodem
PUK przy odbiorze dowodu osobistego w siedzibie organu gminy lub w każdym czasie po
odbiorze dowodu osobistego.
§ 12.
1.
W przypadku utraty kodu PUK posiadacz dowodu osobistego, działając osobiście, może
przywrócić możliwość korzystania z certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia lub
podpisu osobistego w siedzibie organu dowolnej gminy. Przepis § 7 ust. 3 stosuje się
odpowiednio.
2.
Przywrócenie możliwości korzystania z certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia
lub podpisu osobistego następuje z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, o którym
mowa w § 21, z zachowaniem zasad poufności za pomocą certyfikatu potwierdzenia obecności.
§ 13.
Trzykrotne nieprawidłowe wprowadzenie kodu PUK powoduje brak możliwości odblokowania
kodu PIN1 i kodu PIN2.
Rozdział 5
Sposób i tryb zawieszania, cofania zawieszenia oraz unieważniania certyfikatów identyfikacji
i uwierzytelnienia, podpisu osobistego i potwierdzenia obecności
§ 14.
1.
Zgłoszenie zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie
elektronicznej dowodu osobistego odbywa się w trybie określonym w art. 32b ust. 1
pkt 3 ustawy, w drodze złożenia w siedzibie organu dowolnej gminy wypełnionego i podpisanego
własnoręcznie przez osobę dokonującą zgłoszenia formularza albo w drodze podpisania
własnoręcznie przez tę osobę w siedzibie organu dowolnej gminy formularza stanowiącego
wydruk sporządzony z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, z którego użyciem
prowadzony jest Rejestr Dowodów Osobistych, przez pracownika tego organu na podstawie
podanych przez osobę dokonującą zgłoszenia danych oraz danych zawartych w Rejestrze
Dowodów Osobistych.
2.
Wzór formularza zgłoszenia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej
dowodu osobistego stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3.
Wzór formularza zgłoszenia cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie
elektronicznej dowodu osobistego stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Do zgłoszenia zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w
warstwie elektronicznej dowodu osobistego, dokonanego w trybie określonym w art. 32b
ust. 1 pkt 1 ustawy przez pełnomocnika lub opiekuna lub kuratora, dołącza się sporządzone
w formie dokumentu elektronicznego pełnomocnictwo szczególne do dokonania takiej czynności
lub dokument pozwalający na ustalenie stosunku prawnego istniejącego między wnoszącym
zgłoszenie a osobą, w której imieniu zgłoszenie jest wnoszone, a w razie niemożności
ich uzyskania - odwzorowanie cyfrowe odpowiednio tego pełnomocnictwa lub dokumentu
opatrzone przez osobę dokonującą zgłoszenia za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
podpisu zaufanego albo podpisu osobistego.
§ 16.
1.
Organ gminy, do którego zgłoszono zawieszenie lub cofnięcie zawieszenia certyfikatów
zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego w trybie określonym w art.
32b ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy, ustala zgodność danych posiadacza dowodu osobistego z
danymi zawartymi w dostępnych rejestrach publicznych oraz z danymi zawartymi w innych
dokumentach tożsamości, jeśli są dostępne.
2.
W przypadku zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie
elektronicznej dowodu osobistego w trybie określonym w art. 32b ust. 1 pkt 2 ustawy,
ustalenie zgodności danych, o których mowa w ust. 1, następuje automatycznie przez
porównanie danych przekazywanych przez usługę elektroniczną, za której pomocą zgłoszono
zawieszenie lub cofnięcie zawieszenia, z danymi zawartymi w Rejestrze Dowodów Osobistych.
§ 17.
Zgłoszenie zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów w warstwie elektronicznej
dowodu osobistego dokonane w trybie określonym w art. 32b ust. 1 pkt 2 ustawy powoduje
automatyczne zawieszenie lub cofnięcie zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie
elektronicznej dowodu osobistego.
§ 18.
Organ gminy, do którego zgłoszono zawieszenie lub cofnięcie zawieszenia certyfikatów
zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego w trybie określonym w art.
32b ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy, dokonuje rejestracji tej czynności w Rejestrze Dowodów
Osobistych przez zawieszenie lub cofnięcie zawieszenia dowodu osobistego i wprowadzenie
daty i czasu zawieszenia lub daty i czasu cofnięcia zawieszenia.
§ 19.
W przypadku zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie
elektronicznej dowodu osobistego w trybie określonym w art. 32b ust. 1 pkt 2 ustawy,
zaświadczenie, o którym mowa w art. 32b ust. 2 ustawy, jest generowane automatycznie
przez usługę elektroniczną, za której pomocą zgłoszono zawieszenie lub cofnięcie zawieszenia.
§ 20.
1.
Wzór zaświadczenia potwierdzającego zgłoszenie zawieszenia certyfikatów zamieszczonych
w warstwie elektronicznej dowodu osobistego stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
2.
Wzór zaświadczenia potwierdzającego zgłoszenie cofnięcia zawieszenia certyfikatów
zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego stanowi załącznik nr 5
do rozporządzenia.
§ 21.
Dane o zawieszeniu lub cofnięciu zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie
elektronicznej dowodu osobistego są przekazywane z Rejestru Dowodów Osobistych do
systemu teleinformatycznego, który obsługuje funkcjonalności warstwy elektronicznej
dowodu osobistego, prowadzonego przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, zwanego
dalej „ministrem”.
§ 22.
Unieważnienie certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego
oraz dowodu osobistego z powodu upływu terminu przewidzianego na cofnięcie zawieszenia
następuje w sposób automatyczny.
§ 23.
1.
Unieważnienia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego
na podstawie art. 12g ust. 1 ustawy dokonuje minister w systemie teleinformatycznym,
o którym mowa w § 21.
2.
Minister przekazuje ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji informację o unieważnionych
certyfikatach zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego w celu aktualizacji
statusów warstwy elektronicznej dowodów osobistych w Rejestrze Dowodów Osobistych,
a w przypadku przedłużenia ważności dowodu osobistego w zakresie warstwy graficznej
- informację o dacie ważności dowodu osobistego.
§ 24.
Unieważnienie dowodu osobistego w Rejestrze Dowodów Osobistych powoduje unieważnienie
certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego. Dane o unieważnieniu
dowodu osobistego są przekazywane z Rejestru Dowodów Osobistych do systemu teleinformatycznego,
o którym mowa w § 21.