|
1
|
1.
Międzynarodowe konwencje i przepisy międzynarodowe mające zastosowanie w morskim
transporcie ładunków.
|
1
|
|
|
1
|
|
2
|
1.
Ładunki drobnicowe:
|
1
|
2
|
|
3
|
|
|
-
charakterystyka i budowa statków do przewozu ładunków drobnicowych,
|
|
|
|
|
|
|
-
charakterystyka urządzeń przeładunkowych wykorzystywanych do operacji przeładunkowych,
|
|
|
|
|
|
|
-
charakterystyka ładunków drobnicowych, w tym także ładunków ponadgabarytowych, ładunków
chłodzonych, drewna, papieru i zwierząt żywych.
|
|
|
|
|
|
|
2.
Wykorzystanie osprzętu mocującego i materiałów separacyjno-sztauerskich przy zabezpieczaniu
ładunków drobnicowych i ładunków ponadgabarytowych.
|
|
|
|
|
|
|
3.
Mikroklimat pomieszczeń ładunkowych - zasady prowadzenia wentylacji.
|
|
|
|
|
|
|
4.
Procedury dostawy, kontroli ilościowej i jakościowej oraz odbioru ładunku, dokumentacja
ładunkowa, opieka nad ładunkiem podczas transportu.
|
|
|
|
|
|
|
5.
Przygotowanie pomieszczeń ładunkowych (ładowni i międzypokładów) do przyjęcia ładunku,
kontrola szczelności pokryw lukowych, kontrola studzienek zęzowych i wyposażenia pomieszczeń
ładunkowych.
|
|
|
|
|
|
|
6.
Organizacja prac przeładunkowych, planowanie operacji ładunkowych, przygotowanie
planów ładunkowych statku z uwzględnieniem właściwości i parametrów przewożonych ładunków.
|
|
|
|
|
|
|
7.
Wykorzystanie programów ładunkowych do realizacji obliczeń statecznościowo-wytrzymałościowych,
uwzględniających ograniczenia w portach i terminalach przeładunkowych, gęstość wody,
obowiązujące linie ładunkowe, zużycie zapasów w trakcie transportu, ograniczenie wynikające
z zanurzenia i nośności statku.
|
|
|
|
|
|
3
|
1.
Jednostki kontenerowe:
|
2
|
3
|
|
5
|
|
|
-
charakterystyka i budowa statków do przewozu jednostek kontenerowych,
|
|
|
|
|
|
|
-
charakterystyka urządzeń przeładunkowych wykorzystywanych do operacji przeładunkowych,
charakterystyka, typy, rozmiary i budowa jednostek kontenerowych,
|
|
|
|
|
|
|
-
charakterystyka, budowa i wykorzystanie osprzętu do mocowania jednostek kontenerowych.
|
|
|
|
|
|
|
2.
Przygotowanie pokładów do przyjęcia kontenerów.
|
|
|
|
|
|
|
3.
Kontrola szczelności pokryw lukowych.
|
|
|
|
|
|
|
4.
Kontrola studzienek zęzowych i wyposażenia pomieszczeń ładunkowych.
|
|
|
|
|
|
|
5.
Organizacja prac przeładunkowych, planowanie operacji ładunkowych, przygotowanie
planów ładunkowych statku z uwzględnieniem rozmiarów i typów jednostek kontenerowych
oraz właściwości przewożonych ładunków w kontenerach.
|
|
|
|
|
|
|
6.
Wykorzystanie programów ładunkowych do realizacji obliczeń statecznościowo-wytrzymałościowych,
uwzględniających ograniczenia w portach i terminalach przeładunkowych, gęstość wody,
obowiązujące linie ładunkowe, zużycie zapasów w trakcie transportu, ograniczenie wynikające
z zanurzenia i nośności statku.
|
|
|
|
|
|
4
|
1.
Jednostki i ładunki toczne:
|
1
|
1
|
|
2
|
|
|
-
charakterystyka i budowa statków do przewozu wagonów kolejowych, samochodów ciężarowych
i jednostek tocznych,
|
|
|
|
|
|
|
-
charakterystyka urządzeń przeładunkowych wykorzystywanych do operacji przeładunkowych,
|
|
|
|
|
|
|
-
charakterystyka, typy, rozmiary i budowa jednostek tocznych,
|
|
|
|
|
|
|
-
charakterystyka, budowa i wykorzystanie osprzętu do mocowania jednostek tocznych.
|
|
|
|
|
|
|
2.
Przygotowanie pokładów ładunkowych do przyjęcia ładunku, kontrola szczelności ramp
przeładunkowych, kontrola wyposażenia pomieszczeń ładunkowych.
|
|
|
|
|
|
|
3.
Organizacja prac przeładunkowych, planowanie operacji ładunkowych, przygotowanie
planów ładunkowych statku z uwzględnieniem właściwości i parametrów przewożonych ładunków.
|
|
|
|
|
|
|
4.
Wykorzystanie programów ładunkowych do realizacji obliczeń statecznościowo-wytrzymałościowych,
uwzględniających ograniczenia w portach i terminalach przeładunkowych, gęstość wody,
obowiązujące linie ładunkowe, zużycie zapasów w trakcie transportu, ograniczenie wynikające
z zanurzenia i nośności statku.
|
|
|
|
|
|
5
|
1.
Ładunki masowe stałe:
|
1
|
3
|
|
4
|
|
|
-
charakterystyka i budowa statków przeznaczonych do transportu stałych ładunków masowych
takich jak: rudy metali, węgiel, ziarna zbóż,
|
|
|
|
|
|
|
-
charakterystyka urządzeń przeładunkowych wykorzystywanych do operacji przeładunkowych,
|
|
|
|
|
|
|
-
charakterystyka ładunków masowych.
|
|
|
|
|
|
|
2.
Mikroklimat pomieszczeń ładunkowych - zasady prowadzenia wentylacji.
|
|
|
|
|
|
|
3.
Procedury dostawy, kontroli ilościowej i jakościowej oraz odbioru ładunku, dokumentacja
ładunkowa, opieka nad ładunkiem podczas transportu.
|
|
|
|
|
|
|
4.
Przygotowywanie ładowni do przyjęcia ładunków masowych stałych, kontrola szczelności
pokryw lukowych, kontrola studzienek zęzowych i wyposażenia pomieszczeń ładunkowych.
|
|
|
|
|
|
|
5.
Organizacja prac przeładunkowych, planowanie operacji ładunkowych, przygotowanie
planów ładunkowych statku z uwzględnieniem właściwości i parametrów przewożonych ładunków.
|
|
|
|
|
|
|
6.
Wykorzystanie programów ładunkowych do realizacji obliczeń statecznościowo-wytrzymałościowych,
uwzględniających ograniczenia w portach i terminalach przeładunkowych, gęstość wody,
obowiązujące linie ładunkowe, zużycie zapasów w trakcie transportu, ograniczenie wynikające
z zanurzenia i nośności statku.
|
|
|
|
|
|
|
7.
Zasady przeprowadzenia odczytu zanurzenia statku (Draft Survey) - stosowane formularze obliczeniowe.
|
|
|
|
|
|
6
|
1.
Ładunki masowe ciekłe:
|
1
|
2
|
3
|
6
|
|
|
-
charakterystyka i budowa statków przeznaczonych do transportu płynnych ładunków masowych
takich jak: ropa naftowa, produkty ropopochodne i płynne chemikalia luzem,
|
|
|
|
|
|
|
-
charakterystyka urządzeń i systemów wykorzystywanych do operacji przeładunkowych,
|
|
|
|
|
|
|
-
charakterystyka ładunków płynnych.
|
|
|
|
|
|
|
2.
Skład gazów występujących w pomieszczeniach ładunkowych - zasady prowadzenia wymiany
gazów w zbiornikach ładunkowych.
|
|
|
|
|
|
|
3.
Procedury dostawy, kontroli ilościowej i jakościowej oraz odbioru ładunku, dokumentacja
ładunkowa, opieka nad ładunkiem podczas transportu.
|
|
|
|
|
|
|
4.
Ładunki masowe ciekłe, przygotowanie zbiorników ładunkowych do przyjęcia ładunku,
kontrola szczelności i składu gazów występujących w zbiornikach, kontrola i testowanie
systemów przeładunkowych.
|
|
|
|
|
|
|
5.
Organizacja prac przeładunkowych, planowanie operacji ładunkowych, przygotowanie
planów ładunkowych statku z uwzględnieniem właściwości i parametrów przewożonych ładunków.
|
|
|
|
|
|
|
6.
Wykorzystanie Symulatora Ładunkowego Statków do Przewozu Ładunków Ciekłych (LCHS
- Liquid Cargo Handling Simulator) i programów ładunkowych do realizacji obliczeń statecznościowo-wytrzymałościowych,
uwzględniających ograniczenia w portach i terminalach przeładunkowych, gęstość wody,
obowiązujące linie ładunkowe, zużycie zapasów w trakcie transportu, ograniczenie wynikające
z zanurzenia i nośności statku.
|
|
|
|
|
|
|
7.
Zasady przeprowadzenia pomiaru ulażu i sondowania zbiorników (Ullage Report) - stosowane formularze obliczeniowe.
|
|
|
|
|
|
7
|
1.
Ładunki masowe gazów skroplonych luzem:
|
1
|
1
|
2
|
4
|
|
|
-
charakterystyka i budowa statków przeznaczonych do transportu skroplonych gazów luzem
takich jak: LNG, LPG, NH3, charakterystyka urządzeń i systemów wykorzystywanych do operacji przeładunkowych,
|
|
|
|
|
|
|
-
charakterystyka gazów skroplonych luzem, gazów występujących w pomieszczeniach ładunkowych
- zasady prowadzenia wymiany gazów w zbiornikach ładunkowych.
|
|
|
|
|
|
|
2.
Procedury dostawy, kontroli ilościowej i jakościowej oraz odbioru ładunku, dokumentacja
ładunkowa, opieka nad ładunkiem podczas transportu.
|
|
|
|
|
|
|
3.
Przygotowanie zbiorników ładunkowych do przyjęcia ładunku, kontrola szczelności i
składu gazów występujących w zbiornikach, kontrola i testowanie systemów przeładunkowych.
|
|
|
|
|
|
|
4.
Organizacja prac przeładunkowych, planowanie operacji ładunkowych, przygotowanie
planów ładunkowych statku z uwzględnieniem właściwości i parametrów przewożonych ładunków.
|
|
|
|
|
|
|
5.
Wykorzystanie symulatora i programów ładunkowych do realizacji obliczeń statecznościowo-wytrzymałościowych,
uwzględniających ograniczenia w portach i terminalach przeładunkowych, gęstość wody,
obowiązujące linie ładunkowe, zużycie zapasów w trakcie transportu, ograniczenie wynikające
z zanurzenia i nośności statku.
|
|
|
|
|
|
|
6.
Zasady wyznaczenia ilości ładunku - stosowane formularze obliczeniowe.
|
|
|
|
|
|
|
Razem
|
8
|
12
|
5
|
25
|