Rozporządzenie określa wykaz zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami
albo na ich rzecz, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, przez:
nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów
pedagogicznych i doradców zawodowych, zatrudnionych w przedszkolach, szkołach i placówkach.
§ 2.
Nauczyciele, o których mowa w § 1 pkt 1, w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru
godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio
z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, realizują zajęcia:
1)
w ramach zadań związanych z:
a)
prowadzeniem badań diagnostycznych dzieci i młodzieży, w tym badań przesiewowych i
obserwacji funkcjonowania dzieci i młodzieży w środowisku wychowania i nauczania,
z wyjątkiem udziału w posiedzeniach zespołów orzekających działających w poradniach
psychologiczno-pedagogicznych,
b)
udzielaniem dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
o której mowa w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni
psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych,
c)
prowadzeniem działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i
młodzieży, w tym działań mających na celu przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań
ryzykownych związanych z używaniem przez uczniów i wychowanków środków odurzających,
substancji psychotropowych, środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii
(Dz. U. z 2020 r. poz. 2050, z 2021 r. poz. 2469 oraz z 2022 r. poz. 763 i 764),
d)
prowadzeniem z dziećmi i młodzieżą, rodzicami i nauczycielami działań z zakresu edukacji
dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, o których mowa w przepisach
w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
w tym publicznych poradni specjalistycznych,
e)
dokonywaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci i młodzieży
objętych kształceniem specjalnym, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116 i 1383) oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583 i 1116),
f)
udzielaniem nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
o której mowa w przepisach w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni
psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych;
2)
w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, o których mowa w przepisach wydanych
na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe;
3)
rewalidacyjno-wychowawcze, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego
(Dz. U. z 2020 r. poz. 685 oraz z 2022 r. poz. 974).
§ 3.
1.
Nauczyciele, o których mowa w § 1 pkt 2, z wyjątkiem nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych
i pedagogów specjalnych, w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami
lub wychowankami albo na ich rzecz, realizują:
1)
zajęcia w ramach zadań związanych z:
a)
prowadzeniem badań i działań diagnostycznych dzieci i młodzieży, w tym badań przesiewowych,
diagnozowaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
dzieci i młodzieży w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań
i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu,
w tym barier i ograniczeń utrudniających im funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu
przedszkola, szkoły i placówki, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
b)
udzielaniem uczniom lub wychowankom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
c)
dokonywaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci i młodzieży
objętych kształceniem specjalnym, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - w przypadku nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach, młodzieżowych
ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach
wychowawczych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych,
d)
prowadzeniem działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i
młodzieży, w tym działań mających na celu przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań
ryzykownych związanych z używaniem przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych,
środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych zgodnie z przepisami wydanymi
na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii;
2)
zajęcia i działania w zakresie doradztwa zawodowego, o których mowa w przepisach wydanych
na podstawie art. 26a ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - w przypadku nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach i szkołach;
3)
zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - w przypadku nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach podstawowych, specjalnych
ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych;
4)
zajęcia z wychowankami, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 123 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - w przypadku nauczycieli zatrudnionych w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych,
młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach wychowawczych, specjalnych
ośrodkach szkolno-wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych;
5)
zajęcia oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 128 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 71c ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - w przypadku nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych
w podmiotach leczniczych i w jednostkach pomocy społecznej.
2.
Pedagodzy specjalni w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami
albo na ich rzecz, realizują:
1)
zajęcia w ramach zadań związanych z:
a)
rekomendowaniem dyrektorowi przedszkola, szkoły lub placówki do realizacji działań
w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci i młodzieży w życiu
przedszkola, szkoły i placówki oraz dostępności, o której mowa w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
(Dz. U. z 2020 r. poz. 1062 oraz z 2022 r. poz. 975 i 1079),
b)
prowadzeniem badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów lub wychowanków
w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów
lub wychowanków oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu
uczniów lub wychowanków, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia
lub wychowanka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki, we współpracy
z nauczycielami,
c)
wspieraniem nauczycieli w:
-
rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów
lub wychowanków, w tym barier i ograniczeń, utrudniających funkcjonowanie ucznia lub
wychowanka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
-
udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem lub
wychowankiem,
-
dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
ucznia lub wychowanka oraz jego możliwości psychofizycznych,
-
doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb uczniów lub wychowanków,
d)
rozwiązywaniem problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów lub wychowanków,
e)
dokonywaniem wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dzieci i młodzieży
objętych kształceniem specjalnym, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - w przypadku nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach, młodzieżowych
ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach
wychowawczych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych,
f)
określaniem niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych,
w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu
na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia
lub wychowanka,
g)
udzielaniem uczniom lub wychowankom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
h)
prowadzeniem zajęć rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych i socjoterapeutycznych;
2)
zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - w przypadku nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach, szkołach podstawowych, specjalnych
ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych i ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych;
3)
zajęcia oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze, o których mowa w przepisach
wydanych na podstawie art. 128 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 71c ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - w przypadku nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych
w podmiotach leczniczych i w jednostkach pomocy społecznej.
§ 4.
Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2018 r. w sprawie wykazu
zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez
nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, psychologów,
logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych
(Dz. U. z 2020 r. poz. 1552).
§ 5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2022 r.
1)
Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie,
na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października
2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U.
z 2022 r. poz. 18).