|
I. Świadomość własnego dziedzictwa narodowego. Uczeń:
|
|
1) rozumie tematy, motywy, toposy charakterystyczne dla literatury narodowej;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto analizuje różne wzorce
postaw społecznych, narodowych, obywatelskich, obyczajowych, kulturowych, moralnych,
religijnych i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość.
|
|
2) rozumie związek poznanych utworów z życiem narodu.
|
|
II. Kształcenie językowe.
|
|
1. Gramatyka. Uczeń:
|
|
1) odmienia części mowy;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego.
|
|
2) nazywa nieodmienne części mowy;
|
|
3) wskazuje funkcje składniowe wyrazów użytych w zdaniu;
|
|
4) analizuje zdania złożone współrzędnie i podrzędnie, rozpoznaje równoważniki zdań;
|
|
5) rozpoznaje temat słowotwórczy i formant w wyrazach pochodnych i wskazuje funkcje
formantów w nadawaniu znaczenia wyrazom pochodnym;
|
|
6) rozpoznaje znaczenie akcentu wyrazowego.
|
|
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
|
|
1) rozróżnia treści wprowadzane do komunikatu za pomocą znaków werbalnych i niewerbalnych,
mając świadomość różnych sposobów ich odbioru i interpretacji;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto dostrzega zróżnicowanie
słownictwa, rozpoznaje słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ograniczonym zasięgu
(np. archaizmy i neologizmy).
|
|
2) rozpoznaje wyrazy wieloznaczne i rozumie ich znaczenia w tekście;
|
|
3) rozumie pojęcie stylu, rozpoznaje styl potoczny, urzędowy, artystyczny, publicystyczny;
|
|
4) rozpoznaje wyrazy rodzime i zapożyczone, rozumie ich funkcję w tekście.
|
|
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
|
|
1) posługuje się oficjalną i nieoficjalną odmianą języka narodowego;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2) rozumie konsekwencje stosowania form charakterystycznych dla środków komunikacji elektronicznej (takich jak: SMS, e-mail,
czat);
|
1) rozróżnia i omawia na wybranych przykładach funkcje języka - poznawczą (kategoryzowanie
świata), komunikacyjną (tworzenie wypowiedzi i stosowanie języka w aktach komunikacji)
oraz społeczną (jednoczenie grupy i budowanie tożsamości);
|
|
3) świadomie korzysta z zasobów internetu;
|
|
4) rozpoznaje typ nadawcy i adresata tekstu;
|
|
5) stosuje zasady etyki i etykiety językowej, wie, w jaki sposób zwracać się do rozmówcy
w zależności od sytuacji i relacji z rozmówcą.
|
2) stosuje uczciwe zabiegi perswazyjne, zdając sobie sprawę z ich funkcji.
|
|
4. Odbiór przekazu językowego. Uczeń:
|
|
1) wskazuje charakterystyczne cechy stylu danego tekstu, nazywa zastosowane w nim środki językowe i określa ich funkcje w tekście;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto rozpoznaje wypowiedź
argumentacyjną, wskazuje tezę, argumenty i wnioski.
|
|
2) odczytuje sens tekstu publicystycznego (a w nim znaczenia wyrazów, związków frazeologicznych,
zdań, sensu akapitu), potrafi wydzielić jego fragmenty i objaśnić ich sens oraz funkcję
na tle całości;
|
|
3) dokonuje logicznego streszczenia tekstu (wyróżniając kluczowe pojęcia, twierdzenia
i sposób ich uzasadnienia);
|
|
4) odczytuje sens tekstów artystycznych i publicystycznych, również tych umieszczonych w internecie, uwzględniając zawarte
w nich informacje zarówno jawne, jak i ukryte;
|
|
5) nazywa swoje reakcje czytelnicze (np. wrażenia);
|
|
|
6) formułuje wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście;
|
|
7) rozpoznaje wypowiedź o charakterze np. informacyjnym, ekspresywnym i impresywnym;
|
|
8) odróżnia opinię od faktu.
|
|
5. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
|
|
1) pisze poprawnie pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego.
|
|
2) wykorzystuje wiedzę o składni w stosowaniu reguł interpunkcyjnych.
|
|
III. Kształcenie literackie i kulturowe.
|
|
1. Analiza i interpretacja utworów literackich. Uczeń:
|
|
1) zna podstawy periodyzacji literatury mniej szóści narodowej;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
|
|
2) zna podstawowe prądy literackie i artystyczne w epokach literackich;
|
1) przeprowadza interpretacj ę porównawczą utworów literackich;
|
|
3) rozpoznaje gatunki literackie, potrafi wymienić ich cechy;
|
2) wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu utworu (tytuł, podtytuł, puenta, kompozycja, słowa klucze, motto);
|
|
4) wskazuj e zastosowane w utworze j ęzykowe środki wyrazu artystycznego oraz inne
podstawowe wyznaczniki poetyki danego utworu (z zakresu podstaw wersyfikacji, kompozycji,
genologii) i określa ich funkcje;
|
|
3) wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty: literacki, kulturowy, filozoficzny.
|
|
5) korzysta z informacji zawartych w encyklopediach i słownikach w formie książkowej
i elektronicznej;
|
|
6) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania bohatera i świata przedstawionego (narracja,
fabuła, sytuacja liryczna, akcja);
|
|
7) rozpoznaje podstawowe motywy literackie w utworze;
|
|
8) wykorzystuje w interpretacji utworu podstawowe konteksty: historyczny, biograficzny;
|
|
9) dostrzega obecne w utworach literackich oraz innych tekstach kultury wartości narodowe
i uniwersalne.
|
|
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
|
|
1) interpretuje dzieła sztuki;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego.
|
|
2) dostrzega specyfikę przekazów audiowizualnych (przedstawień teatralnych, filmów,
programów informacyjnych, programów rozrywkowych).
|
|
IV. Tworzenie wypowiedzi.
|
|
1. Mówienie. Uczeń:
|
|
1) tworzy samodzielną wypowiedź według podstawowych zasad logiki i retoryki;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego.
|
|
2) przygotowuje wypowiedź (analizuje temat, dostosowuje do niego formę wypowiedzi, sporządza plan wypowiedzi);
|
|
3) publicznie wygłasza przygotowaną przez siebie wypowiedź, dbając o dźwiękową wyrazistość
przekazu (w tym tempo mowy i donośność, poprawny akcent wyrazowy oraz poprawną intonację
zdania);
|
|
|
4) hierarchizuje informacje w zależności od ich funkcji w przekazie.
|
|
2. Pisanie. Uczeń:
|
|
1) hierarchizuje informacje w zależności od ich funkcji w przekazie;
|
spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto tworzy samodzielną
wypowiedź argumentacyjną według podstawowych zasad logiki i retoryki (stawia tezę
lub hipotezę, dobiera argumenty, porządkuje je, hierarchizuje, dokonuje ich selekcji
pod względem użyteczności wypowiedzi, podsumowuje, dobiera przykłady ilustrujące wywód
myślowy, przeprowadza prawidłowe wnioskowanie).
|
|
2) tworzy dłuższy tekst pisany (rozprawka, recenzja, referat, interpretacja utworu
literackiego lub jego fragmentu) zgodnie z podstawowymi regułami jego organizacji,
przestrzegając zasad spójności znaczeniowej i logicznej;
|
|
3) przygotowuje wypowiedź (analizuje temat, dostosowuje do niego formę wypowiedzi, sporządza plan wypowiedzi);
|
|
4) opracowuje redakcyjnie własny tekst (dokonuje przeróbek, uzupełnień, transformacji,
skrótów, eliminuje przypadkową niejednoznaczność wypowiedzi);
|
|
5) wykonuje różne działania na tekście cudzym (np. streszcza, parafrazuje, sporządza
konspekt, cytuje, sporządza przypisy);
|
|
6) uwzględnia w interpretacji konteksty: biograficzny, historyczny.
|