Szkolenie strzeleckie. Uczeń:
1)
zna zasady składania i rozkładania broni;
2)
potrafi wykonać strzelanie z wykorzystaniem broni kulowej, pneumatycznej, replik broni
strzeleckiej (ASG), strzelnic wirtualnych albo laserowych.
Warunki i sposób realizacji
W ramach przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa uczniowie zdobywają wiedzę oraz umiejętności
umożliwiające zrozumienie zróżnicowanej natury mechanizmów oraz zmiennych wpływających
na szeroko pojmowane bezpieczeństwo państwa, ich dynamikę oraz wzajemne zależności
wynikające m.in. ze struktury i funkcjonowania państwa oraz jego zagrożeń. Zadaniem
nauczyciela jest też wyrabianie u uczniów nawyków i wpojenie im zasad działania ratowniczego
w przypadku zagrożeń nadzwyczajnych (wypadków masowych, katastrof) oraz podstawowych
zasad pierwszej pomocy.
Tempo zachodzących przeobrażeń powinno stanowić dla nauczyciela bodziec do stałego
uzupełniania wiedzy, monitorowania zmian, w tym organizacyjno-prawnych, samodoskonalenia,
tak aby przekazywane uczniom informacje były aktualne i rzetelne (ważna jest tu kontrola
materiałów źródłowych innych niż podręcznik oraz materiały opracowane dla nauczyciela,
a także dbałość o wiarygodność informacji).
Wskazane jest zaplecze umożliwiające przechowywanie pomocy dydaktycznych, podstawowych
materiałów i przyborów nauczyciela niezbędnych do prowadzenia zajęć oraz ewentualnych
prac uczniów. Niezbędny jest sprzęt audiowizualny i prezentacyjny (komputer, rzutnik
zamontowany na stałe lub przenośny), dostęp do internetu. Jeżeli szkoła nie dysponuje
pracownią przeznaczoną do realizacji przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa, w klasie,
w której są realizowane zajęcia, powinny być zagwarantowane wymienione elementy bazowe.
Osiągnięcie przez uczniów umiejętności praktycznego udzielania pierwszej pomocy wymaga
realizacji zajęć w blokach po dwie godziny lekcyjne. W celu zapewnienia efektywnej
nauki przedmiotu klasę należy podzielić na grupy o liczebności nie większej niż 15
uczniów, w szczególności podczas ćwiczeń z resuscytacji krążeniowo-oddechowej, postępowania
z osobą nieprzytomną oraz opatrywania ran, złamań i krwotoków.
Ćwiczenia na manekinach szkoleniowych wymagają zapewnienia uniwersalnych warunków
i środków higieny i dezynfekcji (mycie rąk, wymiana worków oddechowych w manekinach,
używanie środka odkażającego i maseczek).
Ze względów bezpieczeństwa uczniowie nie mogą wykonywać ćwiczeń, które mogłyby spowodować
przeciążenie kręgosłupa. Dlatego niedozwolone jest podczas zajęć ćwiczenie dźwigania
poszkodowanych w ramach doraźnej ewakuacji z miejsca zdarzenia.
Osiągnięcie przez uczniów umiejętności składania i rozkładania broni, jak również
prowadzenie zajęć ze strzelectwa powinno być realizowane przy użyciu różnego rodzaju
broni. Wymaga to współpracy z jednostkami wojskowymi lub organizacjami proobronnymi.
Zajęcia mogą być realizowane przy użyciu środków własnych szkoły, jak również przez
wykorzystanie strzelnic, strzelnic wirtualnych i laserowych znajdujących się w posiadaniu
jednostek samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów.
Należy uwrażliwić uczniów na cyberprzestępstwo, w tym militarne, przez odwołanie do
wybranych aktów prawnych. Nauczyciel powinien też zachęcać uczniów do poszerzania
wiedzy w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Lekcje w szkole powinny być uzupełniane innymi formami zajęć, wśród których wymienić
można:
1)
wizyty w instytucjach państwa, centrum zarządzania kryzysowego, straży pożarnej, Policji,
stacjach pogotowia ratunkowego, jednostkach wojskowych czy organizacjach proobronnych;
2)
specjalistyczne obozy szkoleniowo-wypoczynkowe realizowane podczas ferii letnich lub
krótsze, kilkudniowe kursy;
5)
tworzenie wystaw prac własnych, klasowych i szkolnych, promujących właściwe zachowania
w razie zagrożeń;
6)
zwiedzanie wystaw powiązanych z treściami przedmiotu;
7)
spotkania (np. udział w zajęciach), prelekcje, wykłady z pracownikami kluczowych instytucji
bezpieczeństwa - Policji, Państwowej Straży Pożarnej i Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej oraz pracownikami straży miejskiej, pogotowia, kombatantami;
8)
udział w konkursach, których zakres jest zgodny bądź zbieżny z problematyką przedmiotu
edukacja dla bezpieczeństwa.
Wskazane jest nawiązywanie współpracy między szkołami a lokalnymi jednostkami Policji,
Państwową Strażą Pożarną, ośrodkami szkolenia, jednostkami wojskowymi i organizacjami
proobronnymi, zarówno we wspomnianym zakresie prowadzenia zajęć, jak i udostępnianiu
specjalistycznego sprzętu czy pomocy dydaktycznych.
Ważne znaczenie w rozwoju ma też wychowanie mające na celu kształtowanie postawy patriotycznej
oraz poczucia odpowiedzialności za dorobek minionych pokoleń. Trwający proces globalizacyjny
we wszystkich obszarach życia generuje nowe problemy, zagrożenia, nakłania do stawiania
pytań. Nauczyciel powinien stwarzać warunki sprzyjające swobodnej wymianie myśli i
poglądów, dbając przy tym o zachowanie niezbędnej dyscypliny i porządek zajęć.
Warunki bazowe do realizacji programu: pracownia lub klasa do prowadzenia zajęć z
przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa o wielkości umożliwiającej aranżację do ćwiczeń
praktycznych. Wskazane jest zaplecze lub zabezpieczone miejsce umożliwiające przechowywanie
pomocy dydaktycznych, podstawowych materiałów i przyborów nauczyciela niezbędnych
do prowadzenia zajęć oraz ewentualnych prac uczniów. Szkoła powinna posiadać sprzęt
audiowizualny i prezentacyjny (komputer, rzutnik zamontowany na stałe lub przenośny),
dostęp do internetu. Jeżeli szkoła nie dysponuje pracownią przeznaczoną do realizacji
przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa, w klasie, w której realizowane są zajęcia,
powinny być zagwarantowane wymienione elementy bazowe.