Rozporządzenie Ministra Edukacji i Naukiz dnia 19 sierpnia 2022 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022 1)Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego   (Dz. U. z 2021 r. poz. 1672, z późn. zm.2)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 1901 i 1927 oraz z 2022 r. poz. 646, 655, 1116, 1265 i 1730.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 grudnia 2021 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022   (Dz. U. poz. 2453 oraz z 2022 r. poz. 352, 1056 i 1482) w załączniku do rozporządzenia po ust. 7b dodaje się ust. 7c i 7d w brzmieniu:
„ 

7c.

Środki zwiększające część oświatową subwencji ogólnej, o których mowa w art. 23 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw   (Dz. U. poz. 1730), po odliczeniu rezerwy, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zwane dalej „trzecią ogólną kwotą korygującą”, są dzielone między jednostki samorządu terytorialnego. Trzecia kwota korygująca dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego jest ustalana według wzoru:
\( KK_{3i} = U_{pd3,i} \cdot {{KK_3 } \over {U_{pd3} }} \)
gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

1)

KK3i - trzecia kwota korygująca dla i-tej jednostki samorządu terytorialnego zaokrąglona do pełnych złotych w taki sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa do pełnych złotych,

2)

KK3 - trzecia ogólna kwota korygująca,

3)

Upd3,i - trzecia dodatkowa przeliczeniowa liczba uczniów ogółem w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, ustalona na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2021 r. i na dzień 10 października 2021 r., obliczana według wzoru:
\( U_{pd3,i} = W_{a2,i} \cdot (U_{r,i} + U_{u,i} + U_{z,i} ) \)
gdzie:
Wa2,i - płacowy wskaźnik struktury zatrudnienia nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w szkołach i placówkach, dla których organem prowadzącym jest i-ta jednostka samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem zwiększonych wydatków z tytułu zatrudnienia nauczycieli na terenach wiejskich lub w miastach do 5000 mieszkańców:

a)

obliczany według wzoru:
\( W_{a2,i} = {{P_{ks2} + W_{s2,i} + P_{kk2} \cdot W_{k2,i} } \over {P_{ks2} \cdot W_{s2,k} + P_{kk2} \cdot W_{k2,k} }} \cdot \left( {1 + R \cdot {{L_{w,i} } \over {L_i }}} \right) \)
gdy ogólna liczba etatów nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest większa od zera oraz gdy łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) oraz wychowanków placówek, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest większa od zera, albo

b)

Wa2,i = 1, gdy łączna liczba uczniów lub słuchaczy szkół, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi (na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych) oraz wychowanków placówek, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest równa zero oraz gdy ogólna liczba etatów nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest większa od zera, albo

c)

Wa2,i = 0, gdy ogólna liczba etatów nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego jest równa zero,
gdzie:
Pks2 - wynosi 738,69 zł,
Pkk2 - wynosi 332,41 zł,
Ws2,i - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli stażystów w ogólnej liczbie etatów nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Wk2,i - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli kontraktowych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego,
Ws2,k - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli stażystów w ogólnej liczbie etatów nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w kraju,
Wk2,k - wskaźnik określający udział liczby etatów nauczycieli kontraktowych w ogólnej liczbie etatów nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w kraju,
R - waga, o której mowa w ust. 2 pkt 6, wynosząca jednolicie dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego 0,107,
Lw,j - łączna liczba uczniów lub słuchaczy, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 2 pkt 6,
Li - łączna liczba uczniów lub słuchaczy, dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej w roku bazowym, oraz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 2 pkt 6,
Ur,i - statystyczna liczba uczniów lub słuchaczy w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, obliczona w sposób określony w ust. 2 pkt 3,
Uu,i - uzupełniająca liczba uczniów lub słuchaczy w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, obliczona w sposób określony w ust. 2 pkt 4,
Uz,i - przeliczeniowa liczba uczniów, słuchaczy, wychowanków oraz dzieci i młodzieży uprawnionych lub korzystających w bazowym roku szkolnym, w zakresie zadań pozaszkolnych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, obliczona w sposób określony w ust. 2 pkt 5 z wyłączeniem przeliczeniowej liczby nauczycieli stażystów,

4)

Upd3 - suma trzeciej dodatkowej przeliczeniowej liczby uczniów ogółem Upd3,idla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego, obliczana według wzoru:
\( U_{pd3} = \sum\limits_{i = 1}^{Ls} {U_{pd3,i} } \)
gdzie Upd3,i jest obliczane w sposób określony w pkt 3
  •   -  
    oraz indeks i wynosi: od 1 do Ls.

7d.

Liczbę etatów nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 7c, ustala się na podstawie danych systemu informacji oświatowej dla bazowego roku szkolnego według stanu na dzień 30 września 2021 r. i na dzień 10 października 2021 r.
 ”
 .

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1)
Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 1901 i 1927 oraz z 2022 r. poz. 646, 655, 1116, 1265 i 1730.