Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracjiz dnia 8 sierpnia 2022 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie kontroli ruchu drogowego 1)Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 131 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym   (Dz. U. z 2022 r. poz. 988, 1002 i 1768) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego   (Dz. U. poz. 2141, z 2021 r. poz. 86 oraz z 2022 r. poz. 163) wprowadza się następujące zmiany:

1)

odnośnik nr 2 otrzymuje brzmienie:
„ 
2) Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża postanowienia następujących dyrektyw Unii Europejskiej:

1)

dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/47/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii oraz uchylającej dyrektywę 2000/30/WE   (Dz. Urz. UE L 127 z 29.04.2014, str. 134 oraz Dz. Urz. UE L 197 z 04.07.2014, str. 87);

2)

dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2021/1716 z dnia 29 czerwca 2021 r. zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/47/UE w odniesieniu do zmian w oznaczeniach kategorii pojazdów wynikających ze zmian w prawodawstwie dotyczącym homologacji typu   (Dz. Urz. UE L 342 z 27.09.2021, str. 45).
 ”
 ;

2)

w § 1 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„ 

3)

pojeździe użytkowym - rozumie się przez to pojazd kategorii M2, M3, N2 lub N3, przyczepę kategorii O3 lub O4 oraz pojazd kategorii T1b, T2b, T3b, T4.1b, T4.2b,T4.3b i T5 użytkowany na drodze publicznej do wykonywania zarobkowego przewozu rzeczy;
 ”
 ;

3)

w § 5 w ust. 3 wyrazy „ciągnika rolniczego kategorii T5 zastępuje się wyrazami „ciągnika kołowego kategorii T1b, T2b, T3b, T4.1b, T4.2b, T4.3b i T5;

4)

w § 13 w ust. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„ 
Kontrolujący, zatrzymując dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdem lub jego używania, kartę kierowcy albo kartę kwalifikacji kierowcy, wydaje pokwitowanie odrębne dla każdego zatrzymanego dokumentu.
 ”
 ;

5)

w załączniku nr 1 do rozporządzenia w części 0 „IDENTYFIKACJA POJAZDU” w poz. 0.1 uchyla się lit. d-f;

6)

załącznik nr 2 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;

7)

załącznik nr 9 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.

§ 2.

1.

Formularze protokołu szczegółowej drogowej kontroli technicznej zawierającego wykaz kontrolny, sporządzone według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym, mogą być używane do wyczerpania ich zapasów, jednak nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

2.

Jeżeli protokół dotyczy szczegółowej drogowej kontroli technicznej ciągnika kołowego kategorii T1b, T2b, T3b, T4.1b, T4.2b lub T4.3b, formularze sporządzone według wzoru określonego w przepisach dotychczasowych mogą być użyte po skreśleniu w poz. 4 pkt 7 formularza oznaczenia „T5” i wpisaniu obok oznaczenia kategorii ciągnika kołowego poddanego kontroli.

§ 3.

1.

Pokwitowania za zatrzymanie dokumentu stwierdzającego uprawnienia do kierowania pojazdem lub jego używania albo karty kierowcy sporządzone według wzoru określonego w załączniku nr 9 do rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu obowiązującym do dnia 8 lutego 2022 r. oraz w brzmieniu obowiązującym od dnia 9 lutego 2022 r. do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia mogą być stosowane do czasu wyczerpania ich nakładu, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

2.

Jeżeli pokwitowanie dotyczy zatrzymania karty kwalifikacji kierowcy, warunkiem dalszego jego stosowania jest zaznaczenie pola „karta kierowcy” i dopisanie wyrazu „kwalifikacji” nad lub pod nazwą tego pola.

§ 4.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 27 września 2022 r., z wyjątkiem:

1)

§ 1 pkt 4 i 7 oraz § 3, które wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia;

2)

§ 1 pkt 5, który wchodzi w życie z dniem 4 września 2022 r.
1)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
2)
Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę delegowaną Komisji (UE) 2021/1716 z dnia 29 czerwca 2021 r. zmieniającą dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/47/UE w odniesieniu do zmian w oznaczeniach kategorii pojazdów wynikających ze zmian w prawodawstwie dotyczącym homologacji typu (Dz. Urz. UE L 342 z 27.09.2021, str. 45).

Załącznik nr 1   -   Protokół szczegółowej drogowej kontroli technicznej zawierający wykaz kontrolny (wzór)

Załącznik nr 2   -   Pokwitowanie zatrzymania dokumentu (wzór)