1.
Szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela dzielą się na:
1)
obowiązkowe kryteria oceny pracy nauczyciela;
2)
dodatkowe kryteria oceny pracy nauczyciela.
2.
Obowiązkowe kryteria oceny pracy nauczyciela obejmują:
1)
poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych;
2)
dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki;
3)
znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o prawach dziecka, przyjętej
przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U.
z 1991 r. poz. 526, z 2000 r. poz. 11 oraz z 2013 r. poz. 677), ich realizację oraz
kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności
osobistej;
4)
wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie
warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska
lokalnego;
5)
kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw
oraz postaw: obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład
nauczyciela;
6)
współpracę z innymi nauczycielami w zakresie wynikającym z realizowanych przez szkołę
zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych;
7)
przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań
obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony;
8)
poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym
w ramach doskonalenia zawodowego;
3.
Kryterium oceny pracy, o którym mowa w ust. 2 pkt 9, nie dotyczy nauczyciela zatrudnionego
w branżowej szkole II stopnia, szkole policealnej, szkole dla dorosłych, placówce
kształcenia ustawicznego, kolegium pracowników służb społecznych, bibliotece pedagogicznej
lub placówce doskonalenia nauczycieli.
4.
Dodatkowe kryteria oceny pracy nauczyciela obejmują:
1)
planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod
aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych
do specyfiki prowadzonych zajęć;
2)
diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem;
3)
analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do
doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych
efektów pracy;
4)
wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego;
5)
realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, zwanej dalej „ustawą - Karta Nauczyciela”, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów,
o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 ustawy - Karta Nauczyciela, i prowadzenie konsultacji,
o których mowa w art. 42 ust. 2f ustawy - Karta Nauczyciela;
6)
podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych
w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
7)
pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku
pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy;
8)
prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców;
9)
realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły;
10)
umiejętność rozwiązywania konfliktów wśród uczniów;
11)
umiejętność rozpoznawania i stosowania komunikacji niewerbalnej oraz doskonalenie
umiejętności komunikacyjnych;
12)
opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych
lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska,
z uwzględnieniem potrzeb uczniów;
13)
przeprowadzanie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych
z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia
jakości pracy szkoły;
14)
współpracę z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w
szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami
doskonalenia nauczycieli lub uczelniami w zakresie opieki nad studentami odbywającymi
praktyki pedagogiczne;
15)
inne szczególne osiągnięcia nauczyciela wynikające z jego pracy dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej.
5.
Dyrektor szkoły przed dokonaniem oceny pracy nauczyciela wskazuje jedno kryterium
oceny pracy spośród kryteriów oceny pracy, o których mowa w ust. 4, związane ze specyfiką
pracy tego nauczyciela.
6.
Nauczyciel przed dokonaniem oceny pracy przez dyrektora szkoły wskazuje jedno kryterium
oceny pracy spośród kryteriów oceny pracy, o których mowa w ust. 4, związane ze specyfiką
swojej pracy.