Na podstawie art. 94 ust. 8 i 9 oraz art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze
(Dz. U. z 2022 r. poz. 1235, 1715 i 1846) zarządza się, co następuje:
§ 1.
W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca
2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji
(Dz. U. z 2021 r. poz. 1894) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku nr 5 do rozporządzenia:
a)
pkt 1.1.2 otrzymuje brzmienie:
1.1.2.
Świadectwo kwalifikacji pilota (UACP) z ważnym uprawnieniem podstawowym, o którym
mowa w pkt 1.2.1 ppkt 1-4, oraz ważnym uprawnieniem dodatkowym, o którym mowa w pkt
1.2.2 ppkt 1 i 2, w przypadku statków powietrznych przeznaczonych do lądowania na
wodzie, upoważnia do samodzielnego wykonywania lotów na statku powietrznym danej kategorii,
do którego nie ma zastosowania rozporządzenie nr 2018/1139/UE i który spełnia warunki
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
”
,
b)
w pkt 1.2.1:
-
ppkt 3 otrzymuje brzmienie:
„
3)
uprawnienie do pilotowania szybowców ultralekkich UGLP, w tym szybowców z napędem
oraz motoszybowców;
”
,
-
dodaje się ppkt 4 w brzmieniu:
„
4)
uprawnienie do pilotowania ultralekkich balonów i sterowców UBLP.
”
,
c)
w pkt 1.2.2 w ppkt 5 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się ppkt 6 w brzmieniu:
„
6)
uprawnienie instruktora ultralekkiego balonu i sterowca INS(B), zwane dalej „uprawnieniem
instruktora INS(B)”.
”
,
d)
po pkt 1.2.2.3 dodaje się pkt 1.2.2.4 w brzmieniu:
1.2.2.4.
Uprawnienie instruktora INS(B) upoważnia do prowadzenia szkolenia lotniczego w celu
uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota (UACP) z uprawnieniem podstawowym do pilotowania
ultralekkich balonów i sterowców UBLP oraz do pozostałych uprawnień w zakresie danej
kategorii statku powietrznego posiadanych przez instruktora INS(B). Uprawnienie instruktora
INS(B) może również upoważniać do prowadzenia szkolenia lotniczego w celu uzyskania
uprawnienia instruktora INS(B) pod warunkiem posiadania przez instruktora INS(B) co
najmniej 50 godzin nalotu jako instruktor INS(B).
”
,
Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).
e)
pkt 1.3.1.3 otrzymuje brzmienie:
1.3.1.3.
Szkolenie teoretyczne kandydata ubiegającego się o świadectwo kwalifikacji pilota
(UACP) z uprawnieniem podstawowym, który posiada ważną licencję pilota samolotowego,
śmigłowcowego, szybowcowego lub balonowego, świadectwo kwalifikacji pilota paralotni
(PGP), świadectwo kwalifikacji pilota wiatrakowcowego o maksymalnej masie startowej
(MTOM) do 560 kg (UAGP) albo świadectwo kwalifikacji pilota motolotni (PHGP) z ważnym
uprawnieniem podstawowym, może być ograniczone do zagwarantowania temu kandydatowi
nabycia wiedzy z przedmiotów, o których mowa w pkt 1.3.1 ppkt 6-10.
”
,
f)
w pkt 1.3.2.1 w ppkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się ppkt 4 w brzmieniu:
„
4)
co najmniej 15 godzin lotu, w tym co najmniej 2 godziny lotu w charakterze dowódcy
statku powietrznego, w tym 1 lot trwający nie krócej niż 1 godzinę oraz co najmniej
20 startów i lądowań - w przypadku uprawnienia do pilotowania ultralekkich balonów
i sterowców UBLP.
”
,
g)
w pkt 1.3.5 w ppkt 3 na końcu dodaje się przecinek i dodaje się ppkt 4 w brzmieniu:
„
4)
pilotowania balonów lub sterowców - może uzyskać świadectwo kwalifikacji pilota (UACP)
wraz z uprawnieniem podstawowym do pilotowania ultralekkich balonów i sterowców UBLP
bez szkolenia teoretycznego i praktycznego
”
,
h)
dodaje się pkt 1.4.7-1.4.7.6.2 w brzmieniu:
1.4.7.
Uprawnienie instruktora INS(B). Pilot ultralekkiego balonu lub sterowca ubiegający się o uprawnienie instruktora INS(B)
powinien:
1)
posiadać ważne uprawnienie podstawowe do pilotowania ultralekkich balonów i sterowców
UBLP;
2)
posiadać 50 godzin nalotu jako dowódca ultralekkiego balonu lub sterowca;
3)
ukończyć 18 rok życia.
1.4.7.1.
Szkolenie teoretyczne. Szkolenie teoretyczne do uzyskania uprawnienia instruktora INS(B) obejmuje co najmniej
75 godzin wykładów i ćwiczeń realizowanych metodą stacjonarną z następujących przedmiotów:
1)
psychologia;
2)
pedagogika;
3)
prawo lotnicze i przepisy wykonywania lotów;
4)
metodyka szkolenia;
5)
organizacja lotów szkolnych i kierowanie nimi;
6)
łączność radiowa;
7)
zasady lotu;
8)
pierwsza pomoc w nagłych wypadkach;
9)
człowiek - możliwości, ograniczenia;
10)
szczególne przypadki w locie - zagadnienia bezpieczeństwa latania;
11)
przygotowanie do lotu i eksploatacja ultralekkiego balonu lub sterowca.
1.4.7.2.
Szkolenie praktyczne. Szkolenie praktyczne do uzyskania uprawnienia instruktora INS(B) może być rozpoczęte
po ukończeniu szkolenia lotniczego teoretycznego i obejmuje:
1)
co najmniej 5 godzin lotów metodycznych, w tym 10 startów i lądowań;
2)
co najmniej 1 godzinę kierowania lotami szkolnymi.
1.4.7.3.
Egzamin teoretyczny. Kandydat ubiegający się o uprawnienie instruktora INS(B) powinien wykazać przed komisją
egzaminacyjną podczas egzaminu teoretycznego, że posiada wiedzę niezbędną dla tego
uprawnienia w zakresie przedmiotów, o których mowa w pkt 1.4.7.1.
1.4.7.4.
Egzamin praktyczny. Kandydat ubiegający się o uprawnienie instruktora INS(B) powinien wykazać przed egzaminatorem
praktycznym podczas egzaminu praktycznego, że posiada umiejętności niezbędne do prowadzenia
szkolenia lotniczego do uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota (UACP) z uprawnieniem
podstawowym do pilotowania ultralekkich balonów i sterowców UBLP.
1.4.7.5.
Nadzorowana praktyka. Nadzorowana praktyka instruktorska może być rozpoczęta po ukończeniu szkolenia lotniczego
teoretycznego i praktycznego oraz zdaniu egzaminu państwowego i obejmuje wyszkolenie
co najmniej 2 kandydatów do poziomu umożliwiającego uzyskanie przez nich świadectwa
kwalifikacji pilota (UACP) z uprawnieniem podstawowym do pilotowania ultralekkich
balonów i sterowców UBLP.
1.4.7.6.
Wydanie uprawnienia. Warunkiem wydania uprawnienia instruktora INS(B) jest posiadanie ważnego uprawnienia
podstawowego do pilotowania ultralekkich balonów i sterowców UBLP, ukończenie szkolenia
teoretycznego i praktycznego, zdanie przed komisją egzaminacyjną egzaminu państwowego
w zakresie uprawnienia instruktora INS(B) oraz zaliczenie nadzorowanej praktyki instruktorskiej.
1.4.7.6.1.
Uprawnienie instruktora INS(B) może być wydane członkowi personelu lotniczego posiadającemu
ważną licencję uprawniającą do pilotowania balonów lub sterowców z ważnym uprawnieniem
instruktora. Przepisu pkt 1.4.7.6 nie stosuje się.
1.4.7.6.2.
Ważność uprawnienia instruktora INS(B), o którym mowa w pkt 1.4.7.6.1, jest taka sama
jak ważność uprawnienia instruktora.
”
;
2)
w załączniku nr 8 do rozporządzenia po pkt 1.1.2 dodaje się pkt 1.1.3 w brzmieniu:
1.1.3.
Świadectwo kwalifikacji pilota (UAGP) z ważnym uprawnieniem podstawowym, o którym
mowa w pkt 1.2.1, upoważnia do samodzielnego wykonywania lotów na wiatrakowcu, do
którego nie ma zastosowania rozporządzenie nr 2018/1139/UE i który spełnia warunki
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
”
;
3)
w załączniku nr 9 do rozporządzenia:
a)
w pkt 1.2.1 po ppkt 3 dodaje się ppkt 3a i 3b w brzmieniu:
„
3a)
TM(FB) - uprawnienie dotyczące jednoosobowego lub dwuosobowego balonu o maksymalnej
nominalnej objętości powłoki nieprzekraczającej, w przypadku gorącego powietrza -
1200 m3, a w przypadku innych gazów nośnych - 400 m3, jako całości;
3b)
TM(AS) - uprawnienie dotyczące jednoosobowego lub dwuosobowego sterowca o maksymalnej
nominalnej objętości powłoki nieprzekraczającej, w przypadku gorącego powietrza -
1200 m3, a w przypadku innych gazów nośnych - 400 m3, jako całości;
Z zastrzeżeniem pkt 1.2.3-1.2.5 uprawnienie podstawowe, o którym mowa w pkt 1.2.1,
upoważnia do poświadczania obsługi statku powietrznego, do którego nie ma zastosowania
rozporządzenie nr 2018/1139/UE i który spełnia warunki określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, w zakresie uprawnień wpisanych do świadectwa kwalifikacji.
”
,
d)
w pkt 1.3.5.1 ppkt 2 otrzymuje brzmienie:
„
2)
statków powietrznych jako całości objętych uprawnieniami podstawowymi, o których mowa
w pkt 1.2.1 ppkt 1-3b, wynoszącą co najmniej 12 miesięcy.
”
;
4)
w załączniku nr 11 do rozporządzenia:
a)
w tabeli nr 1 wiersz 5 otrzymuje brzmienie:
pilot statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg
uprawnienie instruktora ultralekkiego balonu i sterowca
Instructor rating (balloon and airship)
UACP
-
po wierszu 23 dodaje się wiersz w brzmieniu:
UBLP
uprawnienie do pilotowania ultralekkiego balonu i sterowca
Ultralight balloon and airships pilot
UACP
c)
w tabeli nr 3 po wierszu 15 dodaje się wiersze w brzmieniu:
TM(FB)
uprawnienie dotyczące ultralekkiego balonu jako całości
Totality of ultralight balloon
TM(AS)
uprawnienie dotyczące ultralekkiego sterowca jako całości
Totality of ultralight airship
§ 2.
1.
Do szkoleń teoretycznych, o których mowa w pkt 1.3.1.3 załącznika nr 5 do rozporządzenia
zmienianego w § 1, rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym
niniejszym rozporządzeniem.
2.
Do postępowań w sprawie przyznania i wpisania do świadectw kwalifikacji uprawnień,
o których mowa w pkt 1.2 załącznika nr 5 lub w pkt 1.2 załącznika nr 9 do rozporządzenia
zmienianego w § 1, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym
niniejszym rozporządzeniem.
3.
Świadectwa kwalifikacji wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia
zachowują ważność.
§ 3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie
§ 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady
2)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 176 z 07.07.2015,
str. 4, Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 16, Dz. Urz. UE L 50 z 28.02.2017, str.
13, Dz. Urz. UE L 123 z 16.05.2017, str. 52, Dz. Urz. UE L 141 z 01.06.2017, str.
30, Dz. Urz. UE L 144 z 07.06.2017, str. 37, Dz. Urz. UE L 126 z 23.05.2018, str.
1, Dz. Urz. UE L 207 z 16.08.2018, str. 2, Dz. Urz. UE L 228 z 04.09.2019, str. 1,
Dz. Urz. UE L 228 z 04.09.2019, str. 106, Dz. Urz. UE L 230 z 06.09.2019, str. 7,
Dz. Urz. UE L 56 z 27.02.2020, str. 20, Dz. Urz. UE L 203 z 26.06.2020, str. 97-102,
Dz. Urz. UE L 211 z 03.07.2020, str. 22 i 24, Dz. Urz. UE L 257 z 06.08.2020, str.
14, Dz. Urz. UE L 143 z 27.04.2021, str. 6, Dz. Urz. UE L 145 z 28.04.2021, str. 20,
Dz. Urz. UE L 400 z 12.11.2021, str. 18 oraz Dz. Urz. UE L 84 z 11.03.2022, str. 20.