Rozporządzenie Ministra Infrastrukturyz dnia 18 sierpnia 2022 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw kwalifikacji 1)Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 94 ust. 8 i 9 oraz art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze   (Dz. U. z 2022 r. poz. 1235, 1715 i 1846) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji   (Dz. U. z 2021 r. poz. 1894) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w załączniku nr 5 do rozporządzenia:

a)

pkt 1.1.2 otrzymuje brzmienie:

1.1.2.

Świadectwo kwalifikacji pilota (UACP) z ważnym uprawnieniem podstawowym, o którym mowa w pkt 1.2.1 ppkt 1-4, oraz ważnym uprawnieniem dodatkowym, o którym mowa w pkt 1.2.2 ppkt 1 i 2, w przypadku statków powietrznych przeznaczonych do lądowania na wodzie, upoważnia do samodzielnego wykonywania lotów na statku powietrznym danej kategorii, do którego nie ma zastosowania rozporządzenie nr 2018/1139/UE i który spełnia warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
 ”
 ,

b)

w pkt 1.2.1:
  •   -  
    ppkt 3 otrzymuje brzmienie:
    „ 

    3)

    uprawnienie do pilotowania szybowców ultralekkich UGLP, w tym szybowców z napędem oraz motoszybowców;
     ”
     ,
  •   -  
    dodaje się ppkt 4 w brzmieniu:
    „ 

    4)

    uprawnienie do pilotowania ultralekkich balonów i sterowców UBLP.
     ”
     ,

c)

w pkt 1.2.2 w ppkt 5 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się ppkt 6 w brzmieniu:
„ 

6)

uprawnienie instruktora ultralekkiego balonu i sterowca INS(B), zwane dalej „uprawnieniem instruktora INS(B)”.
 ”
 ,

d)

po pkt 1.2.2.3 dodaje się pkt 1.2.2.4 w brzmieniu:

1.2.2.4.

Uprawnienie instruktora INS(B) upoważnia do prowadzenia szkolenia lotniczego w celu uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota (UACP) z uprawnieniem podstawowym do pilotowania ultralekkich balonów i sterowców UBLP oraz do pozostałych uprawnień w zakresie danej kategorii statku powietrznego posiadanych przez instruktora INS(B). Uprawnienie instruktora INS(B) może również upoważniać do prowadzenia szkolenia lotniczego w celu uzyskania uprawnienia instruktora INS(B) pod warunkiem posiadania przez instruktora INS(B) co najmniej 50 godzin nalotu jako instruktor INS(B).
 ”
 ,
Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).

e)

pkt 1.3.1.3 otrzymuje brzmienie:

1.3.1.3.

Szkolenie teoretyczne kandydata ubiegającego się o świadectwo kwalifikacji pilota (UACP) z uprawnieniem podstawowym, który posiada ważną licencję pilota samolotowego, śmigłowcowego, szybowcowego lub balonowego, świadectwo kwalifikacji pilota paralotni (PGP), świadectwo kwalifikacji pilota wiatrakowcowego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 560 kg (UAGP) albo świadectwo kwalifikacji pilota motolotni (PHGP) z ważnym uprawnieniem podstawowym, może być ograniczone do zagwarantowania temu kandydatowi nabycia wiedzy z przedmiotów, o których mowa w pkt 1.3.1 ppkt 6-10.
 ”
 ,

f)

w pkt 1.3.2.1 w ppkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się ppkt 4 w brzmieniu:
„ 

4)

co najmniej 15 godzin lotu, w tym co najmniej 2 godziny lotu w charakterze dowódcy statku powietrznego, w tym 1 lot trwający nie krócej niż 1 godzinę oraz co najmniej 20 startów i lądowań - w przypadku uprawnienia do pilotowania ultralekkich balonów i sterowców UBLP.
 ”
 ,

g)

w pkt 1.3.5 w ppkt 3 na końcu dodaje się przecinek i dodaje się ppkt 4 w brzmieniu:
„ 

4)

pilotowania balonów lub sterowców - może uzyskać świadectwo kwalifikacji pilota (UACP) wraz z uprawnieniem podstawowym do pilotowania ultralekkich balonów i sterowców UBLP bez szkolenia teoretycznego i praktycznego
 ”
 ,

h)

dodaje się pkt 1.4.7-1.4.7.6.2 w brzmieniu:

1.4.7.

Uprawnienie instruktora INS(B). Pilot ultralekkiego balonu lub sterowca ubiegający się o uprawnienie instruktora INS(B) powinien:

1)

posiadać ważne uprawnienie podstawowe do pilotowania ultralekkich balonów i sterowców UBLP;

2)

posiadać 50 godzin nalotu jako dowódca ultralekkiego balonu lub sterowca;

3)

ukończyć 18 rok życia.

1.4.7.1.

Szkolenie teoretyczne. Szkolenie teoretyczne do uzyskania uprawnienia instruktora INS(B) obejmuje co najmniej 75 godzin wykładów i ćwiczeń realizowanych metodą stacjonarną z następujących przedmiotów:

1)

psychologia;

2)

pedagogika;

3)

prawo lotnicze i przepisy wykonywania lotów;

4)

metodyka szkolenia;

5)

organizacja lotów szkolnych i kierowanie nimi;

6)

łączność radiowa;

7)

zasady lotu;

8)

pierwsza pomoc w nagłych wypadkach;

9)

człowiek - możliwości, ograniczenia;

10)

szczególne przypadki w locie - zagadnienia bezpieczeństwa latania;

11)

przygotowanie do lotu i eksploatacja ultralekkiego balonu lub sterowca.

1.4.7.2.

Szkolenie praktyczne. Szkolenie praktyczne do uzyskania uprawnienia instruktora INS(B) może być rozpoczęte po ukończeniu szkolenia lotniczego teoretycznego i obejmuje:

1)

co najmniej 5 godzin lotów metodycznych, w tym 10 startów i lądowań;

2)

co najmniej 1 godzinę kierowania lotami szkolnymi.

1.4.7.3.

Egzamin teoretyczny. Kandydat ubiegający się o uprawnienie instruktora INS(B) powinien wykazać przed komisją egzaminacyjną podczas egzaminu teoretycznego, że posiada wiedzę niezbędną dla tego uprawnienia w zakresie przedmiotów, o których mowa w pkt 1.4.7.1.

1.4.7.4.

Egzamin praktyczny. Kandydat ubiegający się o uprawnienie instruktora INS(B) powinien wykazać przed egzaminatorem praktycznym podczas egzaminu praktycznego, że posiada umiejętności niezbędne do prowadzenia szkolenia lotniczego do uzyskania świadectwa kwalifikacji pilota (UACP) z uprawnieniem podstawowym do pilotowania ultralekkich balonów i sterowców UBLP.

1.4.7.5.

Nadzorowana praktyka. Nadzorowana praktyka instruktorska może być rozpoczęta po ukończeniu szkolenia lotniczego teoretycznego i praktycznego oraz zdaniu egzaminu państwowego i obejmuje wyszkolenie co najmniej 2 kandydatów do poziomu umożliwiającego uzyskanie przez nich świadectwa kwalifikacji pilota (UACP) z uprawnieniem podstawowym do pilotowania ultralekkich balonów i sterowców UBLP.

1.4.7.6.

Wydanie uprawnienia. Warunkiem wydania uprawnienia instruktora INS(B) jest posiadanie ważnego uprawnienia podstawowego do pilotowania ultralekkich balonów i sterowców UBLP, ukończenie szkolenia teoretycznego i praktycznego, zdanie przed komisją egzaminacyjną egzaminu państwowego w zakresie uprawnienia instruktora INS(B) oraz zaliczenie nadzorowanej praktyki instruktorskiej.

1.4.7.6.1.

Uprawnienie instruktora INS(B) może być wydane członkowi personelu lotniczego posiadającemu ważną licencję uprawniającą do pilotowania balonów lub sterowców z ważnym uprawnieniem instruktora. Przepisu pkt 1.4.7.6 nie stosuje się.

1.4.7.6.2.

Ważność uprawnienia instruktora INS(B), o którym mowa w pkt 1.4.7.6.1, jest taka sama jak ważność uprawnienia instruktora.
 ”
 ;

2)

w załączniku nr 8 do rozporządzenia po pkt 1.1.2 dodaje się pkt 1.1.3 w brzmieniu:

1.1.3.

Świadectwo kwalifikacji pilota (UAGP) z ważnym uprawnieniem podstawowym, o którym mowa w pkt 1.2.1, upoważnia do samodzielnego wykonywania lotów na wiatrakowcu, do którego nie ma zastosowania rozporządzenie nr 2018/1139/UE i który spełnia warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.
 ”
 ;

3)

w załączniku nr 9 do rozporządzenia:

a)

w pkt 1.2.1 po ppkt 3 dodaje się ppkt 3a i 3b w brzmieniu:
„ 

3a)

TM(FB) - uprawnienie dotyczące jednoosobowego lub dwuosobowego balonu o maksymalnej nominalnej objętości powłoki nieprzekraczającej, w przypadku gorącego powietrza - 1200 m3, a w przypadku innych gazów nośnych - 400 m3, jako całości;

3b)

TM(AS) - uprawnienie dotyczące jednoosobowego lub dwuosobowego sterowca o maksymalnej nominalnej objętości powłoki nieprzekraczającej, w przypadku gorącego powietrza - 1200 m3, a w przypadku innych gazów nośnych - 400 m3, jako całości;
 ”
 ,

b)

pkt 1.2.2 otrzymuje brzmienie:

1.2.2.

W przypadku gdy mechanik wykonujący obsługę statku powietrznego posiada licencję wydaną zgodnie z załącznikiem III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania   (Dz. Urz. UE L 362 z 17.12.2014, str. 1, z późn. zm.2)Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 176 z 07.07.2015, str. 4, Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 16, Dz. Urz. UE L 50 z 28.02.2017, str. 13, Dz. Urz. UE L 123 z 16.05.2017, str. 52, Dz. Urz. UE L 141 z 01.06.2017, str. 30, Dz. Urz. UE L 144 z 07.06.2017, str. 37, Dz. Urz. UE L 126 z 23.05.2018, str. 1, Dz. Urz. UE L 207 z 16.08.2018, str. 2, Dz. Urz. UE L 228 z 04.09.2019, str. 1, Dz. Urz. UE L 228 z 04.09.2019, str. 106, Dz. Urz. UE L 230 z 06.09.2019, str. 7, Dz. Urz. UE L 56 z 27.02.2020, str. 20, Dz. Urz. UE L 203 z 26.06.2020, str. 97-102, Dz. Urz. UE L 211 z 03.07.2020, str. 22 i 24, Dz. Urz. UE L 257 z 06.08.2020, str. 14, Dz. Urz. UE L 143 z 27.04.2021, str. 6, Dz. Urz. UE L 145 z 28.04.2021, str. 20, Dz. Urz. UE L 400 z 12.11.2021, str. 18 oraz Dz. Urz. UE L 84 z 11.03.2022, str. 20.) (Part-66) w kategorii B1, B2 lub B3, uprawnienia lotnicze wyszczególnione w pkt 1.2.1 ppkt 1-7 mogą zostać wpisane do tej licencji na stronie „Załącznik do FORMULARZA 26 EASA”.
 ”
 ,

c)

po pkt 1.2.5 dodaje się pkt 1.2.6 w brzmieniu:

1.2.6.

Z zastrzeżeniem pkt 1.2.3-1.2.5 uprawnienie podstawowe, o którym mowa w pkt 1.2.1, upoważnia do poświadczania obsługi statku powietrznego, do którego nie ma zastosowania rozporządzenie nr 2018/1139/UE i który spełnia warunki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, w zakresie uprawnień wpisanych do świadectwa kwalifikacji.
 ”
 ,

d)

w pkt 1.3.5.1 ppkt 2 otrzymuje brzmienie:
„ 

2)

statków powietrznych jako całości objętych uprawnieniami podstawowymi, o których mowa w pkt 1.2.1 ppkt 1-3b, wynoszącą co najmniej 12 miesięcy.
 ”
 ;

4)

w załączniku nr 11 do rozporządzenia:

a)

w tabeli nr 1 wiersz 5 otrzymuje brzmienie:

pilot statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg
ultralight aircraft pilot
UACP
UAP(L), UAP(S), UHP(L), UHP(S), UGLP, UBLP, INS(A), INS(H), INS(GL), INS (B)
       

b)

w tabeli nr 2:
  •   -  
    po wierszu 6 dodaje się wiersz w brzmieniu:

    INS(B)
    uprawnienie instruktora ultralekkiego balonu i sterowca
    Instructor rating (balloon and airship)
    UACP
           

  •   -  
    po wierszu 23 dodaje się wiersz w brzmieniu:

    UBLP
    uprawnienie do pilotowania ultralekkiego balonu i sterowca
    Ultralight balloon and airships pilot
    UACP
           

c)

w tabeli nr 3 po wierszu 15 dodaje się wiersze w brzmieniu:

TM(FB)
uprawnienie dotyczące ultralekkiego balonu jako całości
Totality of ultralight balloon
TM(AS)
uprawnienie dotyczące ultralekkiego sterowca jako całości
Totality of ultralight airship
     

§ 2.

1.

Do szkoleń teoretycznych, o których mowa w pkt 1.3.1.3 załącznika nr 5 do rozporządzenia zmienianego w § 1, rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

2.

Do postępowań w sprawie przyznania i wpisania do świadectw kwalifikacji uprawnień, o których mowa w pkt 1.2 załącznika nr 5 lub w pkt 1.2 załącznika nr 9 do rozporządzenia zmienianego w § 1, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

3.

Świadectwa kwalifikacji wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady
2)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 176 z 07.07.2015, str. 4, Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 16, Dz. Urz. UE L 50 z 28.02.2017, str. 13, Dz. Urz. UE L 123 z 16.05.2017, str. 52, Dz. Urz. UE L 141 z 01.06.2017, str. 30, Dz. Urz. UE L 144 z 07.06.2017, str. 37, Dz. Urz. UE L 126 z 23.05.2018, str. 1, Dz. Urz. UE L 207 z 16.08.2018, str. 2, Dz. Urz. UE L 228 z 04.09.2019, str. 1, Dz. Urz. UE L 228 z 04.09.2019, str. 106, Dz. Urz. UE L 230 z 06.09.2019, str. 7, Dz. Urz. UE L 56 z 27.02.2020, str. 20, Dz. Urz. UE L 203 z 26.06.2020, str. 97-102, Dz. Urz. UE L 211 z 03.07.2020, str. 22 i 24, Dz. Urz. UE L 257 z 06.08.2020, str. 14, Dz. Urz. UE L 143 z 27.04.2021, str. 6, Dz. Urz. UE L 145 z 28.04.2021, str. 20, Dz. Urz. UE L 400 z 12.11.2021, str. 18 oraz Dz. Urz. UE L 84 z 11.03.2022, str. 20.