Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracjiz dnia 28 grudnia 2021 r.w sprawie psów używanych w akcjach ratowniczych 1)Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 124z ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej   (Dz. U. z 2021 r. poz. 1940 i 2490) zarządza się, co następuje:

   Rozdział 1   

Przepisy ogólne

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

rasy psów, które mogą być używane w Państwowej Straży Pożarnej;

2)

kryteria zdrowotne i użytkowe doboru psów do realizacji zadań Państwowej Straży Pożarnej;

3)

specjalności ratownicze psów używanych w Państwowej Straży Pożarnej;

4)

sposób szkolenia psów używanych w Państwowej Straży Pożarnej i ich opiekunów;

5)

kwalifikacje egzaminatorów, tryb egzaminowania psów używanych w Państwowej Straży Pożarnej i ich opiekunów oraz testowania psów używanych w Państwowej Straży Pożarnej;

6)

tryb pozyskiwania psów służbowych i psów kontraktowych;

7)

tryb przydzielania psa służbowego;

8)

tryb rekrutacji kandydatów, którzy mogą zostać opiekunami psów służbowych wycofanych z użycia;

9)

tryb wycofywania z użycia psa służbowego;

10)

sposób utrzymania, zakres i sposób zapewnienia zabiegów profilaktycznych oraz sposób transportu psów służbowych, psów służbowych wycofanych z użycia, psów kontraktowych i psów kontraktowych wycofanych z użycia, które przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu były używane w Państwowej Straży Pożarnej;

11)

sposób wyżywienia, wysokość normy wyżywienia psa służbowego i psa kontraktowego oraz normy wyżywienia psa służbowego wycofanego z użycia i psa kontraktowego wycofanego z użycia, który przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu był używany w Państwowej Straży Pożarnej, w tym maksymalną wysokość normy w przypadku jej podwyższenia, jak również wysokość dziennej stawki pieniężnej na wyżywienie psa;

12)

tryb przyznawania, wypłacania oraz zwrotu ryczałtu na pokrycie kosztów wyżywienia psa służbowego, psa służbowego wycofanego z użycia, psa kontraktowego i psa kontraktowego wycofanego z użycia, który przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu był używany w Państwowej Straży Pożarnej;

13)

tryb pokrywania kosztów zabiegów profilaktycznych i kosztów leczenia, w tym kosztów lekarstw, psa służbowego, psa służbowego wycofanego z użycia, psa kontraktowego i psa kontraktowego wycofanego z użycia, który przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu był używany w Państwowej Straży Pożarnej;

14)

sposób sprawowania nadzoru oraz dokumentowania wykonywania czynności związanych z nadzorem nad psami służbowymi, psami służbowymi wycofanymi z użycia, psami kontraktowymi i psami kontraktowymi wycofanymi z użycia, które przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu były używane w Państwowej Straży Pożarnej;

15)

tryb odbierania psa służbowego lub psa służbowego wycofanego z użycia opiekunowi lub organizacji, o której mowa w art. 124q ust. 9 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, zwanej dalej „ustawą”;

16)

wzory dokumentów stosowanych w tych sprawach.

§ 2.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1)

przewodniku - należy przez to rozumieć kierującego pracą psa ratowniczego w czasie akcji ratowniczych, szkoleń, ćwiczeń i egzaminów;

2)

psie ratowniczym - należy przez to rozumieć psa używanego w Państwowej Straży Pożarnej;

3)

szkoleniu - należy przez to rozumieć szkolenie zespołu;

4)

zespole - należy przez to rozumieć przewodnika oraz kierowanego przez niego psa.

§ 3.

Psy ratownicze posiadają:

1)

metrykę wystawioną przez organizację zrzeszoną w Międzynarodowej Federacji Kynologicznej (FCI) w przypadku psów, o których mowa w § 5 ust. 1;

2)

oznakowanie elektronicznym nośnikiem informacji (chip);

3)

książeczkę zdrowia psa i paszport psa.

§ 4.

1.

Opiekun psa służbowego i opiekun psa kontraktowego prowadzą dokumentację szkolenia, uzyskanych specjalizacji, udziału w ćwiczeniach i akcjach, badań i zaleceń weterynaryjnych, żywienia, kontraktu i wycofania z użycia tego psa w „Książce Psa Ratowniczego”.

2.

Wzór „Książki Psa Ratowniczego” jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

   Rozdział 2   

Rasy psów ratowniczych

§ 5.

1.

Psy ratownicze wybiera się spośród ras zarejestrowanych w Międzynarodowej Federacji Kynologicznej (FCI).

2.

Ustala się następujące rasy psów ratowniczych:

1)

labrador retriever;

2)

golden retriever;

3)

flat coated retriever;

4)

nova scotia duck tolling retriever;

5)

chesapeake bay retriever;

6)

owczarek niemiecki;

7)

owczarek holenderski;

8)

owczarek belgijski;

9)

border collie;

10)

airedale terrier;

11)

sznaucer średni;

12)

sznaucer olbrzym;

13)

springer spaniel walijski;

14)

owczarek australijski;

15)

owczarek francuski;

16)

australian cattle dog;

17)

biały owczarek szwajcarski;

18)

wyżeł niemiecki;

19)

berneński pies pasterski.

3.

W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się do szkolenia także psy niewymienione w ust. 1 i 2, wykazujące predyspozycje do pracy ratowniczej.

   Rozdział 3   

Kryteria zdrowotne i użytkowe doboru psa

§ 6.

1.

W momencie zakupu pies służbowy posiada:

1)

aktualne zaświadczenie o szczepieniu przeciwko wściekliźnie (nie dotyczy psów w wieku poniżej 12 tygodnia życia);

2)

wyniki badania w kierunku dysplazji stawów biodrowych i stawów łokciowych wraz z opisem lekarskim stwierdzającym, iż pies jest wolny od dysplazji stawów biodrowych i łokciowych (nie dotyczy psów w wieku poniżej 24 tygodnia życia).

2.

Podstawą dyskwalifikacji do zakupu psa służbowego może być uzasadnione podejrzenie występowania chorób i wad, o których mowa w ust. 3, a także stwierdzenie:

1)

widocznych blizn i dużych uszkodzeń skóry, w tym wyłysień i odbarwień, nawet po zaleczeniu, a także blizn lub innych śladów w okolicy szyi lub lewego ucha, mogących świadczyć o próbach usunięcia oznakowania elektronicznego lub tatuażu;

2)

całkowitej lub częściowej amputacji uszu lub ogona;

3)

złego stanu higieny psa, w tym:

a)

silnego zabrudzenia skóry i sierści,

b)

inwazji egzopasożytów,

c)

nieprawidłowej pielęgnacji sierści, której utrzymanie w należytym stanie wymaga specjalnych zabiegów, takich jak strzyżenie lub trymowanie.

3.

Do szkolenia w Państwowej Straży Pożarnej psa służbowego dyskwalifikują:

1)

wady behawioralne i choroby neurologiczne mogące objawiać się:

a)

nadpobudliwością ruchową lub innymi niepożądanymi zachowaniami,

b)

zachowaniami sugerującymi możliwość występowania choroby kojcowej,

c)

otępiałością lub słabą reakcją na bodźce środowiskowe,

d)

innymi atypowymi reakcjami na bodźce zewnętrzne;

2)

wady i choroby narządów zmysłów, w tym:

a)

zaburzenia równowagi,

b)

choroba lokomocyjna;

3)

wady budowy i postawy, w tym:

a)

dysplazja stawów,

b)

kulawizny,

c)

stan po złamaniach kości,

d)

krzywica,

e)

dysfunkcje ruchowe,

f)

nierozwinięta muskulatura;

4)

wady i choroby układu powłokowego, w tym:

a)

uszkodzenia skóry i sierści, w szczególności otarcia, wygryzienia lub zmiany niedoborowe,

b)

podejrzenie występowania neurodermatozy;

5)

zaburzenia przemiany materii związane z:

a)

wychudzeniem,

b)

otyłością;

6)

schorzenia wymagające stosowania diety;

7)

przepuklina pępkowa;

8)

wnętrostwo;

9)

ciąża lub ciąża urojona.

4.

Do szkolenia w Państwowej Straży Pożarnej psa służbowego mogą dyskwalifikować:

1)

wady i choroby narządów zmysłów (oczu, uszu, nosa);

2)

budowa nietypowa dla danej rasy (wzrost, waga, proporcje, kątowanie);

3)

uszkodzenia poduszek łap i pazurów;

4)

wady i braki uzębienia.

5.

W przypadku stwierdzenia wad lub chorób, o których mowa w ust. 4, decyzję o niezakwalifikowaniu psa służbowego do szkolenia podejmuje lekarz weterynarii w uzgodnieniu z właściwym kierownikiem jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej.

6.

Psy służbowe muszą uzyskać pozytywne wyniki testów szczeniąt oraz testów mentalności i przydatności do szkolenia, które określają:

1)

stopień zależności psa od człowieka;

2)

stopień socjalizacji psa i jego przystosowania do życia z człowiekiem;

3)

tendencję psa do dominacji i submisji oraz reakcję na ograniczenie ruchów;

4)

predyspozycje do aportowania i wrażliwość na bodźce;

5)

zachowanie psa wobec innych psów.

7.

Psy kontraktowe muszą posiadać zdany egzamin gruzowiskowy klasy 0, o którym mowa w § 8 ust. 3, oraz uzyskać pozytywny wynik badań weterynaryjnych wskazujący na brak przeciwwskazań zdrowotnych do użycia psa w akcji ratowniczej.

8.

Inne psy muszą posiadać zdany egzamin gruzowiskowy klasy 0 lub egzamin terenowy klasy 0, o których mowa w § 8 ust. 3, oraz uzyskać pozytywny wynik badań weterynaryjnych wskazujących na brak przeciwwskazań zdrowotnych do użycia psa w akcji ratowniczej.

   Rozdział 4   

Specjalności ratownicze

§ 7.

1.

Ustala się następujące specjalności ratownicze psów:

1)

gruzowiskową, która obejmuje psy przeznaczone do poszukiwań ludzi zasypanych pod gruzami oraz pod osuwiskami ziemnymi i kamiennymi;

2)

terenową, która obejmuje psy przeznaczone do poszukiwań ludzi zaginionych na terenach trudno dostępnych i leśnych.

2.

Ustala się następujące klasy specjalności ratowniczych:

1)

klasa 0;

2)

klasa I.

3.

Klasa 0 uprawnia zespół do kontynuowania szkolenia i przystąpienia do egzaminu klasy I.

4.

Klasa I uprawnia zespół do uczestniczenia w akcjach ratowniczych.

   Rozdział 5   

Szkolenie i egzaminy

§ 8.

1.

Szkolenie w zakresie specjalności ratowniczej dla psów służbowych i kontraktowych jest prowadzone w czterech etapach. Szkolenie jest realizowane w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej i jest prowadzone przez instruktorów lub młodszych instruktorów psów ratowniczych lub pod ich bezpośrednim nadzorem. Szkolenie innych psów jest prowadzone we własnym zakresie przez opiekuna lub przez właściwy podmiot, którego członkiem jest opiekun innego psa. Poziom wyszkolenia zespołów jest weryfikowany na podstawie wyników egzaminów organizowanych przez wyznaczone przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej szkoły lub ośrodki szkolenia Państwowej Straży Pożarnej.

2.

Pierwszy etap szkolenia obejmuje okres od przydzielenia opiekunowi psa do sporządzenia przez co najmniej dwóch instruktorów psów ratowniczych oceny mentalności i przydatności psa do dalszego szkolenia. W tym okresie psa należy poddać socjalizacji środowiskowej oraz wyszkolić w zakresie podstaw posłuszeństwa. Ocenę mentalności i przydatności psa do dalszego szkolenia przeprowadza się u psa w wieku od 12 do 24 miesięcy. W przypadku uzyskania negatywnej oceny mentalności i przydatności psa do dalszego szkolenia zespół może być powtórnie poddany takiej ocenie po upływie od 3 do 4 miesięcy, a w przypadku uzasadnionym stanem zdrowotnym psa - nie później niż przed upływem 12 miesięcy od dnia uzyskania oceny negatywnej. Powtórna ocena mentalności i przydatności psa do dalszego szkolenia jest oceną ostateczną. Uzyskanie przez zespół powtórnej oceny negatywnej wyklucza psa z uczestniczenia w dalszym szkoleniu, co skutkuje wnioskiem egzaminatorów o wycofanie psa z dalszego szkolenia. W pierwszym etapie szkolenia opiekun lub przewodnik powinien odbyć szkolenie przewodników psów ratowniczych.

3.

Drugi etap szkolenia obejmuje okres od uzyskania pozytywnej oceny mentalności i przydatności psa do dalszego szkolenia do zdania przez zespół egzaminu gruzowiskowej specjalności ratowniczej, zwanego dalej „egzaminem gruzowiskowym”, klasy 0 albo egzaminu terenowej specjalności ratowniczej, zwanego dalej „egzaminem terenowym”, klasy 0 i uzyskanie gruzowiskowej specjalności ratowniczej klasy 0 albo terenowej specjalności ratowniczej klasy 0. W tym okresie psa należy wyszkolić w zakresie posłuszeństwa użytkowego i współpracy oraz lokalizacji osób i ich oznaczania.

4.

Trzeci etap szkolenia obejmuje okres od uzyskania przez zespół gruzowiskowej specjalności ratowniczej klasy 0 albo terenowej specjalności ratowniczej klasy 0 do zdania przez zespół egzaminu klasy I tej specjalności ratowniczej. W tym okresie przeprowadza się szkolenie z zakresu technik i taktyki poszukiwań z wykorzystaniem psów ratowniczych, przygotowujące opiekuna do egzaminu specjalności ratowniczej klasy I. Szkolenie to jest realizowane w ramach szkoleń przeprowadzanych przez wyznaczone przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej szkoły lub ośrodki szkolenia Państwowej Straży Pożarnej.

5.

Czwarty etap szkolenia obejmuje okres od zdania przez zespół egzaminu specjalności ratowniczej klasy I po raz pierwszy. W tym okresie przeprowadza się szkolenie doskonalące umiejętności zespołu. Zespół, który uzyskał gruzowiskową specjalność ratowniczą klasy I, co najmniej raz w roku kalendarzowym uczestniczy w szkoleniu w formie ćwiczeń centralnego odwodu operacyjnego lub odwodu operacyjnego na obszarze województwa.

§ 9.

1.

W roku kalendarzowym organizuje się przynajmniej dwa egzaminy gruzowiskowe klasy 0 i dwa egzaminy terenowe klasy 0 oraz cztery egzaminy gruzowiskowe klasy I i cztery egzaminy terenowe klasy I.

2.

Egzaminy przeprowadza komisja egzaminacyjna powoływana przez organizatora egzaminów.

3.

Komisja egzaminacyjna składa się z:

1)

przewodniczącego komisji, wyznaczanego przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej;

2)

dwóch egzaminatorów oceniających pracę psa, wyznaczanych przez organizatora egzaminów.

4.

Egzaminatorów wyznacza się spośród osób, które odbyły szkolenie instruktora psów ratowniczych, o którym mowa w programie szkolenia wydanym na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 5b ustawy, zakończone zdanym egzaminem przeprowadzonym w wyznaczonych szkołach lub w ośrodkach szkolenia Państwowej Straży Pożarnej.

§ 10.

1.

Organizator egzaminów wyznacza terminy i miejsca egzaminów oraz określa maksymalną liczbę zespołów, dla jakiej jest organizowany egzamin.

2.

Informację o planowanych terminach i miejscach egzaminów ogłasza się na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej organizatora egzaminu w czwartym kwartale roku kalendarzowego poprzedzającego rok, na który są wyznaczane terminy egzaminów. W uzasadnionych przypadkach organizator może zmienić liczbę, termin oraz miejsce przeprowadzenia egzaminów.

3.

Informację o planowanych lub dodatkowych terminach i miejscach egzaminów ogłasza się na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej organizatora egzaminu, nie później niż 30 dni przed dniem egzaminu.

4.

W informacji podaje się:

1)

specjalność ratowniczą i klasę;

2)

termin i miejsce, w którym będzie przeprowadzany egzamin;

3)

adres, na który należy kierować zgłoszenie;

4)

wykaz dokumentów załączanych do zgłoszenia oraz termin i miejsce ich składania;

5)

maksymalną liczbę zespołów, dla jakiej jest organizowany egzamin w wyznaczonym terminie i miejscu.

5.

Zgłoszenia można składać nie później niż na 14 dni przed wyznaczonym terminem egzaminu. Za dzień złożenia zgłoszenia uznaje się dzień wpływu zgłoszenia do organizatora egzaminu.

6.

Listę zespołów przystępujących do egzaminu w wyznaczonym terminie i miejscu ogłasza się na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej organizatora egzaminu co najmniej 10 dni przed terminem egzaminu.

7.

W przypadku niestawienia się zespołu na egzamin, na który zespół się zarejestrował, zespół będzie podlegał wykluczeniu z możliwości wzięcia udziału we wszystkich kolejnych egzaminach w ciągu 12 miesięcy.

8.

Przepisu ust. 7 nie stosuje się, jeśli przewodnik złoży do organizatora egzaminu:

1)

zwolnienie lekarskie obejmujące czas przeprowadzenia egzaminu;

2)

potwierdzenie choroby psa lub

3)

pisemne, w postaci papierowej lub elektronicznej, uzasadnienie nieobecności, spowodowane sytuacją nagłą.

§ 11.

1.

Przed przystąpieniem do egzaminu przewodnik psa ratowniczego przedkłada przewodniczącemu komisji do wglądu zaświadczenie o szczepieniu psa przeciwko wściekliźnie lub paszport psa.

2.

W przypadku gdy przewodnik nie przedłoży dokumentu, o którym mowa w ust. 1, zespół nie przystępuje do egzaminu w wyznaczonym terminie i miejscu.

3.

Kolejność zespołów przystępujących do egzaminu terenowego klasy 0 lub klasy I oraz egzaminu gruzowiskowego klasy 0 wyłania się w drodze losowania, z tym że zespoły z niesterylizowanymi sukami przystępują do egzaminu po pozostałych zespołach.

4.

Kolejność zespołów przystępujących do egzaminu gruzowiskowego klasy I ustala komisja egzaminacyjna.

§ 12.

1.

Egzamin przeprowadza się w każdych warunkach atmosferycznych, o dowolnej porze dnia lub nocy, z zachowaniem środków bezpieczeństwa.

2.

Szczególne warunki obiektów, w których przeprowadza się egzaminy, szczegółowy przebieg testu współpracy i testu zachowania się psa w stosunku do człowieka oraz przebieg prób poszukiwawczych są określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

§ 13.

1.

Przewodniczący komisji egzaminacyjnej przerywa egzamin w przypadku:

1)

wezwania zespołu do akcji ratowniczej;

2)

zmiany warunków atmosferycznych zagrażającej bezpieczeństwu osób lub psów biorących udział w egzaminie;

3)

zmiany stabilności gruzowiska zagrażającej bezpieczeństwu osób lub psów biorących udział w egzaminie.

2.

Przewodniczący komisji egzaminacyjnej może przerwać egzamin w przypadku:

1)

niezamierzonego ujawnienia się pozoranta;

2)

zasłabnięcia lub uszkodzenia ciała przewodnika lub pozoranta;

3)

zasłabnięcia lub uszkodzenia ciała psa;

4)

niewłaściwego traktowania psa przez przewodnika.

3.

Przewodniczący komisji egzaminacyjnej zawiesza egzamin w przypadku powzięcia wiadomości o następującym zdarzeniu:

1)

naruszeniu przez przewodnika wymagań, o których mowa w dziale VII rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 sierpnia 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa i higieny służby strażaków Państwowej Straży Pożarnej   (Dz. U. poz. 1681);

2)

nieprawidłowym zachowaniu się psa w stosunku do człowieka lub innego psa;

3)

naruszeniu przez przewodnika samodzielnej pracy poszukiwawczej psa, zgłaszanym przynajmniej przez dwóch członków komisji egzaminacyjnej;

4)

braku motywacji psa do poszukiwania, zgłaszanej przynajmniej przez dwóch członków komisji egzaminacyjnej;

5)

innego sposobu oznaczania przez psa niż zadeklarowany przez przewodnika;

6)

widocznej niesprawności lub wystąpienia widocznej dolegliwości psa.

4.

Egzamin zawiesza się na czas niezbędny do wyjaśnienia zaistnienia zdarzenia stanowiącego przyczynę zawieszenia.

5.

Jeżeli nie zostało potwierdzone zaistnienie zdarzenia stanowiącego przyczynę zawieszenia egzaminu, egzamin jest kontynuowany.

6.

Przewodniczący komisji egzaminacyjnej przerywa egzamin w przypadku potwierdzenia zaistnienia zdarzenia stanowiącego przyczynę zawieszenia egzaminu.

7.

Przewodnik może zgłosić w trakcie egzaminu konieczność jego przerwania w przypadkach określonych w ust. 2 pkt 1-3.

8.

Jeżeli egzamin został przerwany w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, egzamin powtarza się w całości w terminie wskazanym przez organizatora egzaminów.

9.

Jeżeli egzamin został przerwany przez przewodnika w sposób nieuzasadniony albo w przypadku, o którym mowa w ust. 6, egzamin uznaje się za niezdany.

§ 14.

1.

Wzór arkusza oceny prób poszukiwawczych oraz wzór arkusza oceny egzaminu są określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

2.

Po zakończeniu egzaminu:

1)

komisja egzaminacyjna informuje przewodnika o wyniku egzaminu, podając uzasadnienie wyniku;

2)

komisja egzaminacyjna, na podstawie arkusza egzaminacyjnego, sporządza protokół egzaminacyjny.

3.

Wzór zbiorczego arkusza egzaminacyjnego i wzór protokołu egzaminacyjnego są określone w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

§ 15.

1.

Egzamin specjalności ratowniczej klasy 0, zwany dalej „egzaminem klasy 0”, składa się z testu zachowania się psa w stosunku do człowieka i z próby poszukiwawczej. Test zachowania się psa w stosunku do człowieka przeprowadza się przed próbą poszukiwawczą.

2.

Podczas egzaminu klasy 0 nie powtarza się testu zachowania się psa w stosunku do człowieka i próby poszukiwawczej.

3.

Zespół przystępuje do egzaminu klasy 0, jeżeli pies ukończył 18 miesięcy.

4.

Podczas egzaminu klasy 0 ocenia się:

1)

motywację psa do pracy;

2)

umiejętność lokalizacji i oznaczania osób w strefach o różnej skali dostępności;

3)

umiejętność samodzielnej pracy psa i współdziałania zespołu w strefach o różnej skali dostępności;

4)

możliwości psychofizyczne i wytrzymałość psa;

5)

odporność zespołu na bodźce zewnętrzne stanowiące elementy pozoracji przeszkadzającej;

6)

poziom posłuszeństwa psa i umiejętność przewodnika kierowania psem z dystansu;

7)

poziom sprawności fizycznej psa i zdolność pokonywania przez niego przeszkód;

8)

pracę przewodnika.

§ 16.

1.

Egzamin klasy 0 jest zdany, jeżeli zostaną zaliczone test zachowania się psa w stosunku do człowieka i próba poszukiwawcza.

2.

Niezdany egzamin klasy 0 można powtarzać najwyżej cztery razy. Okres między kolejnymi terminami składania egza minu klasy 0 nie może być krótszy niż 2 miesiące.

3.

Zespół, który zdał egzamin klasy 0, otrzymuje dyplom wydany przez organizatora egzaminów.

4.

Wzór dyplomu jest określony w załączniku nr 5 do rozporządzenia.

§ 17.

1.

Zespół przystępuje do egzaminu klasy I gruzowiskowej organizowanego na terenie województwa, które nie jest właściwym obszarem działania zespołu.

2.

W indywidualnych przypadkach zespół może przystąpić do egzaminu klasy I organizowanego na terenie województwa, które jest właściwym obszarem działania tego zespołu, jeżeli uzyska zgodę organizatora egzaminów.

3.

Egzamin specjalności ratowniczej klasy I, zwany dalej „egzaminem klasy I”, składa się z testu współpracy i z testu zachowania się psa w stosunku do człowieka oraz z próby poszukiwawczej. Testy przeprowadza się przed próbą poszukiwawczą.

4.

Niezdany test współpracy można powtórzyć jeden raz. Nie powtarza się testu zachowania się psa w stosunku do człowieka oraz próby poszukiwawczej.

5.

Jeżeli w ciągu 12 miesięcy od zdania egzaminu klasy I zespół przystępuje do egzaminu klasy I innej specjalności ratowniczej, nie powtarza się zdanego testu współpracy.

6.

Zespół przystępuje do egzaminu klasy I, jeżeli pies ukończył 24 miesiące.

7.

Podczas egzaminu klasy I ocenia się:

1)

poziom sprawności fizycznej psa i zdolność pokonywania przez niego przeszkód;

2)

poziom posłuszeństwa psa i umiejętność przewodnika kierowania psem z dystansu;

3)

zachowanie się psa w stosunku do człowieka;

4)

umiejętność lokalizacji i oznaczania osób przez psa w strefach o różnej skali dostępności;

5)

umiejętność samodzielnej pracy psa i współdziałania zespołu w strefach o różnej skali dostępności, przy świetle dziennym i przy oświetleniu sztucznym;

6)

odporność zespołu na bodźce zewnętrzne stanowiące elementy pozoracji przeszkadzającej;

7)

pracę przewodnika.

8.

Zespół przystępujący do egzaminu klasy I po raz pierwszy:

1)

posiada ważną specjalność ratowniczą klasy 0;

2)

ukończył szkolenie z zakresu technik i taktyki poszukiwań z wykorzystaniem psów ratowniczych.

9.

Egzamin klasy I jest zdany, jeżeli są zaliczone test współpracy i test zachowania się psa w stosunku do człowieka oraz próba poszukiwawcza.

10.

Zespół, który zdał egzamin klasy I, otrzymuje zaświadczenie o ważności specjalności ratowniczej wydane przez organizatora egzaminów. Wzór zaświadczenia o ważności specjalności ratowniczej jest określony w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

§ 18.

1.

Niezdany egzamin klasy I można powtarzać najwyżej cztery razy z rzędu.

2.

Jeżeli w okresie 12 miesięcy od zdania egzaminu klasy 0 zespół nie zda egzaminu klasy I, wtedy zespół ponownie przystępuje do egzaminu klasy 0.

§ 19.

1.

Termin ważności klasy 0 wynosi 12 miesięcy od dnia jej uzyskania.

2.

Termin ważności klasy I specjalności gruzowiskowej wynosi:

1)

24 miesiące, jeżeli podczas próby poszukiwawczej zostaną łącznie spełnione warunki, o których mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia w dziale IV w części C w ust. 23 w pkt 1 i 2;

2)

18 miesięcy, jeżeli podczas próby poszukiwawczej zostaną łącznie spełnione warunki, o których mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia w dziale IV w części C w ust. 23 w pkt 1 i 3 lub pkt 1 i 4;

3)

12 miesięcy, jeżeli podczas próby poszukiwawczej zostaną łącznie spełnione warunki, o których mowa w załączniku nr 2 do rozporządzenia w dziale IV w części C w ust. 23 w pkt 1 i 5.

3.

Termin ważności klasy I specjalności terenowej wynosi 12 miesięcy od dnia jej uzyskania.

4.

Gdy z przyczyn leżących po stronie organizatora zespół nie może przystąpić do egzaminu specjalności ratowniczej klasy I, termin ważności przedłuża się do czasu przystąpienia zespołu do egzaminu wskazanego przez organizatora.

5.

Jeżeli zespół podejdzie do egzaminu i uzyska wynik negatywny z egzaminu specjalności ratowniczej klasy I, traci uprawnienia danej specjalności ratowniczej.

   Rozdział 6   

Nabycie psa służbowego

§ 20.

1.

Psy służbowe nabywa się z hodowli znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą.

2.

Psa służbowego nabywa się w wieku od 8 do 16 tygodni, w oparciu o opinię hodowcy, o wyniki przeprowadzonych testów szczeniąt oraz o opinię zespołu, o którym mowa w ust. 7.

3.

Psa służbowego można nabyć w wieku od 12 do 24 miesięcy, w oparciu o test mentalności, o test przydatności do szkolenia ratowniczego i o opinię zespołu, o którym mowa w ust. 7.

4.

Psa służbowego można nabyć także w drodze nieodpłatnego przekazania psa kontraktowego lub w drodze zakupu psa kontraktowego.

5.

Pies służbowy przewidziany do zakupu musi posiadać mikroczip zgodny z normą ISO 11784/5 FDXB.

6.

Pies służbowy musi posiadać metrykę lub rodowód wystawiony przez organizację zrzeszoną w Międzynarodowej Federacji Kynologicznej (FCI).

7.

Zakup psa służbowego przeprowadza zespół w składzie:

1)

instruktor psów ratowniczych;

2)

wyznaczony strażak na opiekuna psa ratowniczego;

3)

przedstawiciel jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej nabywającej psa.

8.

Przed zakupem instruktor psów ratowniczych przeprowadza test charakteru szczeniąt.

9.

Z czynności zakupu psa służbowego sporządza się protokół, który zawiera informacje, o których mowa w ust. 2 i 3.

   Rozdział 7   

Psy kontraktowe

§ 21.

1.

Kierownik właściwej jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej w celu użycia psa w akcjach ratowniczych zawiera kontrakt ze strażakiem będącym właścicielem psa.

2.

Strażak musi mieć ukończone szkolenie z technik i taktyki poszukiwań z wykorzystaniem psów ratowniczych.

3.

Kontrakt może zostać zawarty, jeśli pies kontraktowy używany w Państwowej Straży Pożarnej posiada ważną specjalność gruzowiskową klasy 0.

4.

Kontrakt zostaje zawarty po uzyskaniu przez psa pozytywnego wyniku badań weterynaryjnych wskazujących na brak przeciwwskazań zdrowotnych do użycia psa w akcjach ratowniczych.

5.

Kontrakt obejmuje:

1)

obowiązki kierownika jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej;

2)

obowiązki opiekuna psa;

3)

czas trwania kontraktu;

4)

warunki rozwiązania kontraktu.

   Rozdział 8   

Opiekun psa służbowego

§ 22.

1.

Psa służbowego przydziela się jednemu opiekunowi.

2.

Kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, na której stanie znajduje się pies służbowy, powołuje komisję w sprawie przydzielenia psa.

3.

W skład komisji wchodzi:

1)

przewodniczący komisji - przedstawiciel kierownika jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej;

2)

instruktor szkolenia psów ratowniczych;

3)

dowódca specjalistycznej grupy poszukiwawczo-ratowniczej Państwowej Straży Pożarnej;

4)

przewodnik psa ratowniczego posiadający przynajmniej dwukrotnie zdany egzamin specjalności gruzowiskowej klasy I.

4.

Z prac komisji sporządza się protokół przydzielenia psa służbowego, który zatwierdza kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej.

§ 23.

1.

W przypadku złożenia przez dotychczasowego opiekuna psa służbowego wycofanego z użycia pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej, deklaracji woli sprawowania opieki nad psem służbowym wycofanym z użycia, kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, na której stanie znajduje się pies, lub osoba przez niego upoważniona przeprowadza z dotychczasowym opiekunem zwierzęcia rozmowę kwalifikacyjną.

2.

Z przeprowadzonej rozmowy kwalifikacyjnej sporządza się protokół powierzenia psa służbowego wycofanego z użycia.

3.

Decyzję o powierzeniu psa służbowego wycofanego z użycia dotychczasowemu opiekunowi podejmuje kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, na której stanie znajduje się pies.

4.

Podczas postępowania rekrutacyjnego, o którym mowa w art. 124q ust. 4 ustawy, kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, na której stanie znajduje się pies, lub osoba przez niego upoważniona przeprowadza rozmowę kwalifikacyjną z kandydatem na opiekuna psa służbowego.

5.

Z przeprowadzonej rozmowy kwalifikacyjnej sporządza się protokół powierzenia psa służbowego wycofanego z użycia.

6.

Podstawą do przyznania lub odmowy przyznania psa służbowego wycofanego z użycia jest ocena kompetencji kandydata na opiekuna psa wycofanego z użycia, uwzględniająca:

1)

posiadanie odpowiednich umiejętności w opiekowaniu się psem;

2)

posiadanie niezbędnej wiedzy z zakresu żywienia psa;

3)

możliwość zapewnienia prawidłowego utrzymania psa.

7.

Wzór protokołu powierzenia psa służbowego wycofanego z użycia jest określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia.

   Rozdział 9   

Tryb wycofywania z użycia psa służbowego

§ 24.

1.

W celu wycofania z użycia psa służbowego, kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, na której stanie znajduje się pies, powołuje komisję.

2.

W skład komisji wchodzą:

1)

przedstawiciel kierownika jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w ust. 1 - będący przewodniczącym komisji;

2)

instruktor szkolenia psów ratowniczych współpracujący z jednostką organizacyjną Państwowej Straży Pożarnej, na której stanie znajduje się pies;

3)

lekarz weterynarii.

3.

Komisja powołana do wycofania psa służbowego z użycia sporządza protokół na podstawie:

1)

dokumentacji lekarsko-weterynaryjnej;

2)

opinii instruktora szkolenia psów ratowniczych współpracującego z jednostką organizacyjną Państwowej Straży Pożarnej, na której stanie znajduje się pies;

3)

opinii właściwego dowódcy specjalistycznej grupy poszukiwawczo-ratowniczej Państwowej Straży Pożarnej.

4.

Protokół wycofania z użycia psa służbowego zatwierdza kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, na której stanie znajduje się pies.

5.

Protokół wycofania z użycia psa służbowego jest podstawą do:

1)

pozostawienia lub powierzenia opieki nad psem opiekunowi zgodnie z art. 124q ustawy;

2)

wycofania psa służbowego z dalszego szkolenia i zdjęcia go ze stanu ewidencji właściwej jednostki Państwowej Straży Pożarnej, w przypadkach określonych w art. 124v ust. 1 ustawy.

6.

Wzór protokołu wycofania z użycia psa służbowego jest określony w załączniku nr 8 do rozporządzenia.

   Rozdział 10   

Sposób utrzymania, zakres i sposób zapewnienia zabiegów profilaktycznych oraz sposób transportu psów

§ 25.

1.

Psy służbowe w okresie poza służbą przebywają w domu opiekuna.

2.

Kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, na której stanie znajdują się psy służbowe lub który podpisał kontrakt na używanie psa w akcjach ratowniczych, zapewnia psom służbowym i psom kontraktowym:

1)

odpowiednie wyposażenie w miejscu przebywania psa, w tym:

a)

pomieszczenie,

b)

budę,

c)

legowisko,

d)

miski metalowe,

e)

akcesoria do szkolenia,

f)

szorki identyfikacyjne,

g)

buty ochronne dla psa,

h)

kamizelkę chłodzącą dla psa;

2)

paszport psa.

3.

Psom służbowym, psom kontraktowym, psom służbowym wycofanym z użycia, psom kontraktowym wycofanym z użycia, które przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu były używane w Państwowej Straży Pożarnej, zapewnia się w celach służbowych transport samochodami dostosowanymi do przewozu psów ratowniczych.

4.

Psy służbowe wycofane z użycia oraz psy kontraktowe wycofane z użycia, które przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu były używane w Państwowej Straży Pożarnej, przebywają w domu opiekuna.

5.

W przypadku przekazania psa służbowego wycofanego z użycia organizacji, o której mowa w art. 124q ust. 9 ustawy, pies przebywa w pomieszczeniach spełniających wymagania, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt   (Dz. U. z 2020 r. poz. 638 oraz z 2021 r. poz. 1718 i 1728).

6.

Psa służbowego, psa służbowego wycofanego z użycia, psa kontraktowego i psa kontraktowego wycofanego z użycia, który przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu był używany w Państwowej Straży Pożarnej, poddaje się:

1)

obowiązkowym szczepieniom przeciwko wściekliźnie;

2)

innym szczepieniom ochronnym przeciwko chorobom zakaźnym zgodnie z zaleceniami lekarza weterynarii;

3)

okresowym badaniom stanu zdrowia - nie rzadziej niż dwa razy do roku, jednak nie częściej niż cztery razy do roku;

4)

odrobaczeniom - nie rzadziej niż dwa razy do roku, jednak nie częściej niż cztery razy do roku;

5)

bieżącemu zabezpieczeniu przed pasożytami zewnętrznymi;

6)

innym zabiegom profilaktycznym - według wskazań lekarza weterynarii.

7.

Czynności, o których mowa w ust. 6, wykonuje lekarz weterynarii.

8.

Psa służbowego i psa kontraktowego poddaje się badaniom przez lekarza weterynarii każdorazowo przed udziałem oraz po udziale w akcjach lub ćwiczeniach międzynarodowych.

   Rozdział 11   

Wyżywienie psów

§ 26.

Normy wyżywienia psa służbowego, psa kontraktowego, psa służbowego wycofanego z użycia, psa kontraktowego wycofanego z użycia, który przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu był używany w Państwowej Straży Pożarnej, są określone w załączniku nr 9 do rozporządzenia.

§ 27.

1.

Za zakup karmy i prawidłowe żywienie psa służbowego, psa służbowego wycofanego z użycia, psa kontraktowego i psa kontraktowego wycofanego z użycia, który przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu był używany w Państwowej Straży Pożarnej, odpowiada jego opiekun.

2.

Pies służbowy, pies służbowy wycofany z użycia, pies kontraktowy i pies kontraktowy wycofany z użycia, który przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu był używany w Państwowej Straży Pożarnej, jest żywiony wysokogatunkową, pełnowartościową suchą karmą, dostosowaną do wieku psa i stwierdzonego weterynaryjnie jego stanu zdrowia lub według wskazań lekarza weterynarii.

3.

W przypadku wskazań lekarza weterynarii w żywieniu psa może być stosowana specjalistyczna dieta.

§ 28.

1.

Dzienna stawka pieniężna na wyżywienie psa służbowego i psa kontraktowego wynosi:

1)

dla psa o wadze powyżej 20 kg:

a)

w okresie letnim - 13 zł,

b)

w okresie zimowym - 16 zł,

c)

któremu podniesiono normę wyżywienia:
  •   -  
    w okresie letnim - 17 zł,
  •   -  
    w okresie zimowym - 21 zł;

2)

dla psa o wadze do 20 kg:

a)

w okresie letnim - 9 zł,

b)

w okresie zimowym - 13 zł,

c)

któremu podniesiono normę wyżywienia:
  •   -  
    w okresie letnim - 12 zł,
  •   -  
    w okresie zimowym - 17 zł.

2.

Dzienna stawka pieniężna na wyżywienie psa służbowego wycofanego z użycia i psa kontraktowego wycofanego z użycia, który przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu był używany w Państwowej Straży Pożarnej, wynosi:

1)

dla psa o wadze powyżej 20 kg:

a)

w okresie letnim - 10 zł,

b)

w okresie zimowym - 13 zł,

c)

któremu podniesiono normę wyżywienia:
  •   -  
    w okresie letnim - 13 zł,
  •   -  
    w okresie zimowym - 17 zł;

2)

dla psa o wadze do 20 kg:

a)

w okresie letnim - 7 zł,

b)

w okresie zimowym - 10 zł,

c)

któremu podniesiono normę wyżywienia:
  •   -  
    w okresie letnim - 9 zł,
  •   -  
    w okresie zimowym - 13 zł.

3.

Maksymalna wysokość normy wyżywienia psa służbowego, psa kontraktowego, psa służbowego wycofanego z użycia, psa kontraktowego wycofanego z użycia, który przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu był używany w Państwowej Straży Pożarnej, w przypadku jej podwyższenia, wynosi 130% normy określonej w załączniku nr 9 do rozporządzenia.

4.

Okres zimowy trwa od 1 listopada do 31 marca.

5.

Psu służbowemu i psu kontraktowemu podaje się dodatki do wyżywienia, szczególnie w postaci specjalistycznych olejów oraz karm mięsnych mających na celu zwiększenie wydolności i odporności organizmu.

6.

Psa służbowego i psa kontraktowego żywi się co najmniej dwa razy dziennie.

§ 29.

1.

Kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej przyznaje ryczałt na pokrycie kosztów wyżywienia zwierzęcia na podstawie wniosku opiekuna psa służbowego, opiekuna psa służbowego wycofanego z użycia, opiekuna psa kontraktowego, opiekuna psa kontraktowego wycofanego z użycia, który przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu był używany w Państwowej Straży Pożarnej.

2.

Kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej przyznaje ryczałt na pokrycie kosztów wyżywienia zwierzęcia obliczany jako iloczyn dni w danym miesiącu kalendarzowym i dziennej stawki pieniężnej wyżywienia psa, o której mowa w § 28 ust. 1 i 2.

3.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, rozpatruje się w terminie 14 dni od dnia złożenia przez jego zatwierdzenie lub odmowę.

4.

Ryczałt wypłaca się niezwłocznie po zatwierdzeniu wniosku przez kierownika jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej.

5.

Opiekun psa służbowego, opiekun psa służbowego wycofanego z użycia, opiekun psa kontraktowego, opiekun psa kontraktowego wycofanego z użycia, który przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu był używany w Państwowej Straży Pożarnej, oraz organizacja, o której mowa w art. 124q ust. 9 ustawy, dokonują proporcjonalnego zwrotu wypłaconego ryczałtu z tytułu kosztów wyżywienia zwierzęcia właściwemu kierownikowi jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w art. 124s ust. 7 ustawy, w terminie 30 dni od dnia wystąpienia przypadku, o którym mowa w art. 124s ust. 6 ustawy.

   Rozdział 12   

Koszty zabiegów profilaktycznych i leczenia psów

§ 30.

1.

Koszty zabiegów profilaktycznych i koszty leczenia, w tym koszty lekarstw przeznaczonych dla psa służbowego, psa służbowego wycofanego z użycia, psa kontraktowego i psa kontraktowego wycofanego z użycia, który przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu był używany w Państwowej Straży Pożarnej, pokrywa się w terminie określonym w fakturze.

2.

Koszty, o których mowa w ust. 1, zatwierdza kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w art. 124t ust. 6 ustawy.

   Rozdział 13   

Nadzór

§ 31.

1.

Nadzór, o którym mowa w art. 124w ustawy, jest prowadzony w odniesieniu do:

1)

warunków określonych w art. 124r ustawy;

2)

stwierdzenia przypadków określonych w art. 124y ust. 1 ustawy.

2.

Kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w art. 124w ustawy, lub osoba przez niego wyznaczona przeprowadza kontrolę warunków utrzymania psów służbowych, psów służbowych wycofanych z użycia, psów kontraktowych oraz psów kontraktowych wycofanych z użycia, które przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu były używane w Państwowej Straży Pożarnej - co najmniej raz w roku.

3.

Kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w art. 124w ustawy, lub osoba przez niego wyznaczona, podczas przeprowadzania kontroli warunków utrzymania, dokonuje sprawdzenia:

1)

Książki Psa Ratowniczego;

2)

dokumentacji lekarsko-weterynaryjnej, w tym:

a)

książeczki zdrowia psa,

b)

paszportu psa,

c)

opinii weterynaryjnej dotyczącej kondycji psa;

3)

jakości podawanej psu karmy.

4.

Kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w art. 124w ustawy, lub osoba przez niego wyznaczona, z przeprowadzenia kontroli warunków utrzymania psa służbowego, psa służbowego wycofanego z użycia, psa kontraktowego oraz psa kontraktowego wycofanego z użycia, który przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu był używany w Państwowej Straży Pożarnej, sporządza notatkę służbową.

5.

Opinia weterynaryjna dotycząca kondycji psa jest sporządzana dla każdego psa nie rzadziej niż raz na pół roku.

6.

W przypadku podejrzenia zaistnienia nieprawidłowości związanych z opieką nad psem, kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej powołuje komisję, w celu określenia dalszego postępowania.

7.

W skład komisji wchodzą:

1)

przewodniczący komisji wyznaczony przez kierownika jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej;

2)

dowódca specjalistycznej grupy poszukiwawczo-ratowniczej Państwowej Straży Pożarnej;

3)

instruktor szkolenia psów ratowniczych współpracujący z jednostką organizacyjną Państwowej Straży Pożarnej;

4)

lekarz weterynarii.

8.

Komisja, o której mowa w ust. 6, może wnioskować o:

1)

pozostawienie psa dotychczasowemu opiekunowi lub organizacji, o której mowa w art. 124q ust. 9 ustawy;

2)

odebranie psa opiekunowi lub organizacji, o której mowa w art. 124q ust. 9 ustawy, z wyłączeniem psów kontraktowych i psów kontraktowych wycofanych z użycia, które przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu były używane w Państwowej Straży Pożarnej;

3)

przekazanie psa pod opiekę innemu opiekunowi lub organizacji, o której mowa w art. 124q ust. 9 ustawy, z wyłączeniem psów kontraktowych i psów kontraktowych wycofanych z użycia, które przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu były używane w Państwowej Straży Pożarnej;

4)

wszczęcie procedury wycofania psa z użycia w akcjach ratowniczych.

§ 32.

1.

Na podstawie orzeczenia komisji, o której mowa w § 31 ust. 6, pies służbowy lub pies służbowy wycofany z użycia może zostać odebrany opiekunowi lub organizacji, o której mowa w art. 124q ust. 9 ustawy.

2.

Komisja może być powoływana na wniosek przełożonego opiekuna psa ratowniczego lub instruktora szkolenia.

3.

Z czynności odebrania psa sporządza się protokół odebrania psa, który zatwierdza kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, na której stanie znajduje się pies lub w której pies był używany. Wzór protokołu jest określony w załączniku nr 10 do rozporządzenia.

4.

Pies odebrany opiekunowi lub organizacji, o której mowa w art. 124q ust. 9 ustawy, może być przekazany innemu opiekunowi lub organizacji, o której mowa w art. 124q ust. 9 ustawy.

   Rozdział 14   

Przepisy przejściowy i końcowy

§ 33.

Specjalności ratownicze psów ratowniczych używanych w Państwowej Straży Pożarnej, uzyskane na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują ważność do upływu terminu ich ważności.
1)
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 13 grudnia 2012 r. w sprawie zwierząt wykorzystywanych w akcjach ratowniczych (Dz. U. poz. 1444).

Załącznik nr 1   -   Książka psa ratowniczego (wzór)

Załącznik nr 2   -   Szczególne warunki obiektów, w których przeprowadza się egzaminy, szczegółowy przebieg testu współpracy i testu zachowania się psa w stosunku do człowieka oraz przebieg prób poszukiwawczych

Załącznik nr 3   -   Arkusz oceny prób poszukiwawczych (wzór)

Załącznik nr 4   -   Zbiorczy arkusz egzaminacyjny (wzór)

Załącznik nr 5   -   Dyplom (wzór)

Załącznik nr 6   -   Zaświadczenie o ważności specjalności ratowniczej (wzór)

Załącznik nr 7   -   Protokół powierzenia psa służbowego wycofanego z użycia (wzór)

Załącznik nr 8   -   Protokół wycofania z użycia psa służbowego (wzór)

Załącznik nr 9   -   Normy wyżywienia psa służbowego, psa kontraktowego, psa służbowego wycofanego z użycia oraz psa kontraktowego wycofanego z użycia, który przez okres co najmniej 5 lat trwania kontraktu był używany w Państwowej Straży Pożarnej

Załącznik nr 10   -   Protokół odebrania psa (wzór)