Obwieszczenie Ministra Finansówz dnia 22 września 2022 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępniania informacji z tego rejestru

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych   (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2018 r. w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępniania informacji z tego rejestru   (Dz. U. poz. 2467), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 października 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępniania informacji z tego rejestru   (Dz. U. poz. 1937).

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 października 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępniania informacji z tego rejestru   (Dz. U. poz. 1937), który stanowi:
„ 

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2021 r.
 ”
 .

Załącznik   -   Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2018 r. w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępniania informacji z tego rejestru1)Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).

Na podstawie art. 52 ust. 10 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń   (Dz. U. z 2022 r. poz. 905) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

szczegółowy sposób i tryb prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych, zwanego dalej „rejestrem”, w tym uzyskiwania dostępu do rejestru;

2)

sposób współpracy Komisji Nadzoru Finansowego, zwanej dalej „organem nadzoru”, i Polskiej Izby Ubezpieczeń, zwanej dalej „Izbą”, w zakresie dotyczącym udzielania informacji określonych w art. 52 ust. 6 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń, zwanej dalej „ustawą”;

3)

sposób udostępniania informacji z rejestru.

§ 2.

Rejestr składa się z następujących działów i rozdziałów:

1)

dział pierwszy - rejestr agentów:

a)

rozdział pierwszy - agenci ubezpieczeniowi,

b)

rozdział drugi - agenci oferujący ubezpieczenia uzupełniające;

2)

dział drugi - rejestr brokerów:

a)

rozdział pierwszy - brokerzy ubezpieczeniowi,

b)

rozdział drugi - brokerzy reasekuracyjni,

c)

rozdział trzeci - egzaminy dla brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych,

d)

rozdział czwarty - osoby zwolnione z egzaminów dla brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych oraz osoby, wobec których nie stosuje się warunku zdania tego egzaminu.

§ 3.

1.

Dział pierwszy, rozdział pierwszy obejmuje:

1)

dane, o których mowa w art. 55 ust. 1 ustawy - w przypadku agentów ubezpieczeniowych będących osobami fizycznymi;

2)

dane, o których mowa w art. 55 ust. 2 ustawy - w przypadku agentów ubezpieczeniowych niebędących osobami fizycznymi;

3)

informacje, o których mowa w art. 55 ust. 3 ustawy - w przypadku agentów ubezpieczeniowych wykonujących działalność agencyjną na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej przez oddział lub w inny sposób niż przez oddział, w ramach swobody świadczenia usług.

2.

Dział pierwszy, rozdział drugi obejmuje:

1)

dane, o których mowa w art. 55 ust. 1 ustawy - w przypadku agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające będących osobami fizycznymi;

2)

dane, o których mowa w art. 55 ust. 2 ustawy - w przypadku agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające niebędących osobami fizycznymi;

3)

informacje, o których mowa w art. 55 ust. 3 ustawy - w przypadku agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające wykonujących działalność agencyjną na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej przez oddział lub w inny sposób niż przez oddział, w ramach swobody świadczenia usług.

3.

Dział drugi, rozdział pierwszy obejmuje:

1)

dane, o których mowa w art. 59 ust. 1 ustawy - w przypadku brokerów ubezpieczeniowych będących osobami fizycznymi;

2)

dane, o których mowa w art. 59 ust. 2 ustawy - w przypadku brokerów ubezpieczeniowych będących osobami prawnymi.

4.

Dział drugi, rozdział drugi obejmuje:

1)

dane, o których mowa w art. 59 ust. 1 ustawy - w przypadku brokerów reasekuracyjnych będących osobami fizycznymi;

2)

dane, o których mowa w art. 59 ust. 2 ustawy - w przypadku brokerów reasekuracyjnych będących osobami prawnymi.

5.

Dział drugi, rozdział trzeci obejmuje dane, o których mowa w art. 59 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy.

6.

Dział drugi, rozdział czwarty obejmuje dane, o których mowa w art. 59 ust. 3 pkt 3 ustawy.

§ 4.

1.

Pośrednikowi ubezpieczeniowemu organ nadzoru nadaje jeden, niepowtarzalny numer wpisu w rejestrze.

2.

Wspólnikom i członkom zarządu, o których mowa w art. 19 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, oraz osobie wykonującej czynności agencyjne organ nadzoru nadaje niepowtarzalne numery wpisu w rejestrze.

3.

Osoba wykonująca czynności agencyjne może występować w rejestrze wyłącznie jeden raz, niezależnie od liczby agentów ubezpieczeniowych, w imieniu których wykonuje czynności agencyjne.

4.

Do wspólników i członków zarządu, o których mowa w art. 19 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.

§ 5.

1.

Po wykreśleniu pośrednika ubezpieczeniowego z rejestru zamieszcza się adnotację o wykreśleniu tego pośrednika z rejestru.

2.

W przypadku wykreślenia z rejestru agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające na podstawie art. 84 ust. 2 pkt 2 ustawy w dziale pierwszym, w rozdziale odpowiednio pierwszym lub drugim zamieszcza się dodatkowo dane dotyczące daty i przyczyny wykreślenia z rejestru.

3.

W przypadku wniosku, o którym mowa w art. 57 ust. 1 ustawy, w rejestrze w dziale pierwszym odpowiednio w rozdziale pierwszym lub drugim dokonuje się adnotacji o dacie wpływu tego wniosku do organu nadzoru.

4.

Jeżeli w wyniku wykreślenia wpisu z rejestru lub zmiany wpisu w rejestrze osoba, o której mowa w art. 34 ust. 8 lub 9 ustawy, nie występuje w dziale drugim w rozdziale odpowiednio pierwszym lub drugim, wykreśla się ją z rozdziału czwartego tego działu w zakresie odpowiednim dla rozdziału, w którym przestała występować.

§ 6.

Organ nadzoru udostępnia Izbie z rejestru, w drodze teletransmisji, następujące dane:

1)

informację o rozwiązaniu z agentem ubezpieczeniowym lub agentem oferującym ubezpieczenia uzupełniające umowy agencyjnej z przyczyn określonych w art. 57 ust. 3 ustawy, obejmującą:

a)

firmę, pod którą agent ubezpieczeniowy lub agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające wykonuje działalność gospodarczą,

b)

numer wpisu w rejestrze, a także numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym,

c)

nazwę zakładu ubezpieczeń, który rozwiązał umowę agencyjną z agentem ubezpieczeniowym lub agentem oferującym ubezpieczenia uzupełniające,

d)

datę wpływu do organu nadzoru wniosku, o którym mowa w art. 57 ust. 1 ustawy,

e)

przyczynę rozwiązania umowy agencyjnej przez zakład ubezpieczeń;

2)

informacje, o których mowa w art. 57 ust. 4 i 5 ustawy.

§ 7.

1.

Dane, o których mowa w art. 52 ust. 4 i 8 ustawy, są udostępniane za pośrednictwem strony internetowej organu nadzoru, po wypełnieniu formularza elektronicznego.

2.

W formularzu elektronicznym należy podać żądane dane, w szczególności dane identyfikujące podmiot, którego dane mają być udostępnione.

3.

Adres strony internetowej, pod którym jest udostępniany formularz elektroniczny, organ nadzoru publikuje w Biuletynie Informacji Publicznej.

4.

Wniosek o udzielenie informacji z rejestru, o których mowa w art. 52 ust. 5 i 9 ustawy, może być złożony:

1)

w formie pisemnej;

2)

na formularzu elektronicznym udostępnianym za pośrednictwem strony internetowej organu nadzoru.

5.

Wniosek, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, jest kierowany do organu nadzoru i zawiera dane umożliwiające wyszukanie w rejestrze żądanych informacji.

6.

Złożenie wniosku w sposób, o którym mowa w ust. 4 pkt 2:

12)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 października 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępniania informacji z tego rejestru (Dz. U. poz. 1937), które weszło w życie z dniem 1 listopada 2021 r.)

przez osobę fizyczną następuje za pośrednictwem formularza elektronicznego po dokonaniu uwierzytelnienia tej osoby za pomocą środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie identyfikacji elektronicznej przyłączonym do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej   (Dz. U. z 2021 r. poz. 1797);

2)

przez podmiot inny niż osoba fizyczna wymaga:

a)

przedłożenia organowi nadzoru informacji o osobie uprawnionej do złożenia wniosku w imieniu tego podmiotu, obejmującej imię, nazwisko oraz numer PESEL osoby uprawnionej,

b3)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.)

uzyskania przez osobę uprawnioną dostępu do formularza elektronicznego po dokonaniu uwierzytelnienia tej osoby za pomocą środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie identyfikacji elektronicznej przyłączonym do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej, o którym mowa w ustawie z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.

§ 8.

1.

Wniosek o udzielenie informacji z rejestru, o których mowa w art. 52 ust. 6 ustawy, jest kierowany do Izby i może być złożony przez:

1)

zakład ubezpieczeń, na formularzu elektronicznym udostępnianym za pośrednictwem strony internetowej Izby, z zastosowaniem mechanizmów uwierzytelniania;

2)

przedsiębiorcę, którego informacja dotyczy, w formie pisemnej lub w formie elektronicznej.

2.

We wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy wskazać żądane informacje oraz następujące dane identyfikujące agenta ubezpieczeniowego lub agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające, którego informacja dotyczy:

1)

firmę, pod którą agent ubezpieczeniowy lub agent oferujący ubezpieczenia uzupełniające wykonuje działalność gospodarczą;

2)

numer wpisu w rejestrze, a także numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym.
1)
Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 939).
2)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 października 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz udostępniania informacji z tego rejestru (Dz. U. poz. 1937), które weszło w życie z dniem 1 listopada 2021 r.
3)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 2.
4)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 18 września 2006 r. w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru (Dz. U. poz. 1316), które utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 105 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. z 2018 r. poz. 2210 i 2243).