Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiejz dnia 5 września 2022 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie art. 16 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych   (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst ustawy z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej   (Dz. U. z 2018 r. poz. 719), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych ustawą z dnia 17 grudnia 2021 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z przedłużeniem realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020   (Dz. U. z 2022 r. poz. 88) oraz zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem 1 września 2022 r.

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity ustawy nie obejmuje art. 11 i art. 12 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z przedłużeniem realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020   (Dz. U. z 2022 r. poz. 88), które stanowią:
„ 

Art. 11.

Do jednostek, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy zmienianej w art. 5 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, które przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy otrzymały środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację operacji w ramach pomocy technicznej objętej Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 5 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, z tym że w przypadku gdy dana jednostka otrzymała informację o odmowie wypłaty środków z tytułu refundacji kosztów kwalifikowalnych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, termin, o którym mowa w art. 23 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 5 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, liczy się od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 12.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 5 pkt 2-4, które wchodzą w życie po upływie 5 miesięcy od dnia ogłoszenia.
 ”
 .

Załącznik   -   Tekst jednolity ustawy z dnia 27 maja 2015 r. o finansowaniu wspólnej polityki rolnej

Art. 1.

Ustawa określa:

1)

właściwość organów w zakresie uruchamiania środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji, zwanego dalej „EFRG”, oraz z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwanego dalej „EFRROW”, ustanowionych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008   (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”;

2)

zasady uruchamiania środków, o których mowa w pkt 1, w zakresie nieuregulowanym w rozporządzeniu nr 1306/2013;

3)

zasady uruchamiania krajowych środków publicznych przeznaczonych na finansowanie w ramach wspólnej polityki rolnej w części podlegającej refundacji ze środków EFRG i EFRROW oraz współfinansowanie wspólnej polityki rolnej;

4)

zasady uruchamiania środków na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych oraz wyprzedzające finansowanie pomocy w ramach:

a)

niektórych działań i poddziałań objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanym dalej „PROW 2014-2020”,

b)

zadań określonych w art. 59 rozporządzenia nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006   (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1303/2013”, oraz w art. 51 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005   (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1305/2013”, zwanych dalej „pomocą techniczną”, objętą PROW 2014-2020;

5)

zasady uruchamiania zaliczek, o których mowa w art. 42 ust. 2 i art. 45 ust. 4 rozporządzenia nr 1305/2013, w ramach niektórych działań i poddziałań PROW 2014-2020, zwanych dalej „zaliczkami”.

Art. 2.

1.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, wykonuje zadania związane z uruchamianiem środków, o których mowa w art. 1, określone dla państwa członkowskiego i właściwego organu w rozporządzeniu nr 1306/2013, w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 907/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającym rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, zabezpieczeń oraz stosowania euro   (Dz. Urz. UE L 255 z 28.08.2014, str. 18), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 907/2014”, oraz w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiającym zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości   (Dz. Urz. UE L 255 z 28.08.2014, str. 59), zwanym dalej „rozporządzeniem nr 908/2014”, w zakresie:

1)

przyznawania jednostce organizacyjnej:

a)

akredytacji i tymczasowej akredytacji jako agencji płatniczej w rozumieniu art. 7 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013;

b)

(uchylona)

2)

cofania akredytacji jednostce organizacyjnej jako agencji płatniczej;

3)

sprawowania stałego nadzoru nad agencją płatniczą, o którym mowa w art. 2 rozporządzenia nr 908/2014.

2.

Funkcję jednostki certyfikującej, o której mowa w art. 9 rozporządzenia nr 1306/2013, pełni Szef Krajowej Administracji Skarbowej wykonujący swoje zadania na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej   (Dz. U. z 2022 r. poz. 813, z późn. zm.1)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 835, 1079, 1301, 1488, 1713 i 1730.).

Art. 3.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, przed przyznaniem jednostce organizacyjnej akredytacji lub tymczasowej akredytacji jako agencji płatniczej, może powierzyć dokonanie sprawdzenia, czy dana jednostka spełnia kryteria akredytacyjne określone w załączniku I do rozporządzenia nr 907/2014, podmiotom, które są uprawnione do przeprowadzania audytu zewnętrznego.

Art. 4.

1.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych przyznaje, w drodze rozporządzenia, jednostce organizacyjnej akredytację jako agencji płatniczej, określając:

1)

nazwę i siedzibę agencji płatniczej,

2)

zakres udzielonej akredytacji,

3)

datę udzielenia akredytacji
- uwzględniając zasady przyznawania jednostce organizacyjnej akredytacji jako agencji płatniczej określone w art. 7 rozporządzenia nr 1306/2013, w rozporządzeniu nr 907/2014 i w rozporządzeniu nr 908/2014.

2.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może przyznać, w drodze rozporządzenia, jednostce organizacyjnej tymczasową akredytację jako agencji płatniczej, określając:

1)

nazwę i siedzibę agencji płatniczej,

2)

zakres udzielonej akredytacji,

3)

datę udzielenia akredytacji,

4)

zalecenia do zrealizowania działań mających na celu spełnienie wszystkich kryteriów akredytacyjnych oraz termin ich realizacji
- uwzględniając zasady przyznawania jednostce organizacyjnej tymczasowej akredytacji jako agencji płatniczej określone w art. 7 rozporządzenia nr 1306/2013, w rozporządzeniu nr 907/2014 i w rozporządzeniu nr 908/2014.

Art. 5.

1.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych w ramach sprawowania stałego nadzoru nad agencją płatniczą, o którym mowa w art. 2 rozporządzenia nr 908/2014, współpracuje z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi oraz z audytorem wewnętrznym agencji płatniczej.

2.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb współpracy, o której mowa w ust. 1, mając na względzie zapewnienie stałego nadzoru nad agencją płatniczą, w tym przedkładania informacji dotyczących spełniania przez agencję płatniczą kryteriów akredytacyjnych określonych w załączniku I do rozporządzenia nr 907/2014.

Art. 6.

1.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych cofa, w drodze rozporządzenia, akredytację agencji płatniczej, określając:

1)

nazwę i siedzibę agencji płatniczej,

2)

przyczyny cofnięcia akredytacji,

3)

datę cofnięcia akredytacji
- mając na względzie konieczność zapewnienia prawidłowego wydatkowania środków pochodzących z EFRG i EFRROW oraz zasady cofania akredytacji określone w rozporządzeniu nr 1306/2013 i w rozporządzeniu nr 908/2014.

2.

Jednostka organizacyjna, której została cofnięta akredytacja jako agencji płatniczej, niezwłocznie przekazuje agencji płatniczej wskazanej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych pełną dokumentację i bazy danych w zakresie objętym cofniętą akredytacją.

Art. 7.

1.

Minister właściwy do spraw rozwoju wsi:

1)

przekazuje Komisji Europejskiej informacje, o których mowa w art. 102 rozporządzenia nr 1306/2013;

2)

prowadzi sprawy związane z postępowaniami kontrolnymi Komisji Europejskiej, o których mowa w art. 52 rozporządzenia nr 1306/2013.

2.

Agencja płatnicza, organy administracji publicznej oraz państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne na żądanie ministra właściwego do spraw rozwoju wsi udzielają informacji i wyjaśnień w zakresie dotyczącym spraw, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

Art. 8.

Agencja płatnicza przesyła ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi dane finansowe i informacje w celu ich przekazania Komisji Europejskiej, w terminach i formie określonych w art. 7 ust. 3 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz art. 3, art. 9, art. 10, art. 19-22 i art. 29 rozporządzenia nr 908/2014.

Art. 9.

1.

Minister właściwy do spraw rozwoju wsi sporządza i podaje do publicznej wiadomości wykaz beneficjentów, o którym mowa w art. 111 rozporządzenia nr 1306/2013.

2.

Wykaz beneficjentów jest zamieszczany na stronie internetowej administrowanej przez urząd obsługujący ministra właściwego do spraw rozwoju wsi.

3.

W przypadku, o którym mowa w art. 58 rozporządzenia nr 908/2014, jeżeli liczba beneficjentów mających miejsce zamieszkania albo siedzibę na terenie danej gminy jest mniejsza niż 10, w wykazie beneficjentów zamieszcza się nazwę powiatu, w którego skład wchodzi dana gmina.

4.

Agencja płatnicza przekazuje ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi:

1)

informacje określone w art. 111 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz art. 57 ust. 1 rozporządzenia nr 908/2014;

2)

informacje dotyczące beneficjentów:

a)

numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli został nadany, lub

b)

numer PESEL albo numer dokumentu potwierdzającego tożsamość, lub

c)

numer w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON).

5.

Minister właściwy do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia, tryb, formę i terminy przekazywania przez agencję płatniczą informacji, o których mowa w ust. 4, mając na względzie wykonanie przepisów rozporządzenia nr 1306/2013 i rozporządzenia nr 908/2014 oraz prawidłową identyfikację podmiotów wskazanych w wykazie beneficjentów, o którym mowa w art. 111 rozporządzenia nr 1306/2013.

Art. 10.

1.

Środki na finansowanie płatności w ramach wspólnej polityki rolnej w części podlegającej refundacji ze środków EFRG i EFRROW są przekazywane na rachunek bankowy agencji płatniczej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych   (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, 1692, 1725, 1747 i 1768).

2.

(uchylony)

3.

Środki, o których mowa w ust. 1, są przekazywane agencji płatniczej na wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, sporządzony na podstawie zapotrzebowania składanego przez agencję płatniczą.

4.

Środki na finansowanie płatności w ramach wspólnej polityki rolnej w części dotyczącej współfinansowania krajowego są przekazywane agencji płatniczej w formie dotacji celowej przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi na podstawie zapotrzebowania składanego przez agencję płatniczą.

5.

Środki odzyskane od beneficjentów pomocy w ramach wspólnej polityki rolnej są przekazywane przez agencje płatnicze na rachunek do obsługi wspólnej polityki rolnej lub pomniejszają zapotrzebowanie, o którym mowa w ust. 3.

6.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb przekazywania agencji płatniczej środków, o których mowa w ust. 1 i 4, oraz sposób postępowania ze środkami odzyskanymi od beneficjentów pomocy w ramach wspólnej polityki rolnej, mając na względzie dochowanie terminów dokonywania płatności oraz prawidłowe gospodarowanie środkami publicznymi.

Art. 11.

1.

Jednostki samorządu terytorialnego, realizujące operacje z zakresu pomocy technicznej objętej PROW 2014-2020, mogą otrzymywać środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji.

22)Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z przedłużeniem realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2022 r. poz. 88), która weszła w życie z dniem 29 stycznia 2022 r..

Jednostki samorządu terytorialnego oraz Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, realizujące operacje w ramach poddziałania wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa objętego PROW 2014-2020, mogą otrzymywać środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji oraz na sfinansowanie kosztów przygotowania dokumentacji technicznej niezbędnej do realizacji operacji w ramach tego poddziałania.

3.

Środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację operacji, o których mowa w ust. 1 i 2, są przekazywane przez właściwego dysponenta w formie dotacji celowej, o której mowa w art. 127:

1)

ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - do wysokości udziału refundowanego ze środków EFRROW;

2)

ust. 2 pkt 2 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - do wysokości udziału krajowych środków publicznych przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z udziałem środków EFRROW oraz przeznaczonych na finansowanie operacji z zakresu pomocy technicznej.

43)Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 1 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 2..

Środki w formie dotacji celowej, o której mowa w ust. 3, są przekazywane jednostce samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 1 i 2, oraz Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie na podstawie przekazanych właściwemu dysponentowi harmonogramów płatności wynikających z zawartych umów o przyznaniu pomocy lub zatwierdzonych przez właściwy podmiot wniosków o przyznanie pomocy.

54)W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 1 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku 2..

Jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 1 i 2, oraz Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie zwracają środki, o których mowa w ust. 3 pkt 1, lub środki z pomocy technicznej, w wysokości udziału refundowanego ze środków EFRROW, na rachunek dochodów właściwego dysponenta, ze środków otrzymanych z agencji płatniczej tytułem refundacji wydatków kwalifikowalnych ze środków EFRROW, w terminie 10 dni od dnia otrzymania tych środków.

65)Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 1 lit. d ustawy, o której mowa w odnośniku 2..

Właściwy dysponent przekazuje środki, o których mowa w ust. 5, na rachunek dochodów budżetu państwa w terminie 5 dni od dnia otrzymania tych środków od jednostki samorządu terytorialnego lub Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

7.

Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 1 i 2, lub Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, nie otrzyma refundacji, o której mowa w ust. 5, zwraca środki, o których mowa w ust. 3:6)Wprowadzenie do wyliczenia ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 1 lit. e tiret pierwsze ustawy, o której mowa w odnośniku 2.

1)

pkt 1, w wysokości niezrefundowanej ze środków EFRROW, oraz

2)

pkt 2, przeznaczone na:

a)

finansowanie operacji z zakresu pomocy technicznej, w wysokości niezrefundowanej ze środków EFRROW, oraz

b)

współfinansowanie wydatków realizowanych z udziałem środków EFRROW, w wysokości odpowiadającej proporcjonalnie - w stosunku do wysokości środków, o których mowa w lit. a i pkt 1 - udziałowi tego współfinansowania w finansowaniu operacji
- w terminie 60 dni od dnia otrzymania informacji o odmowie wypłaty środków z tytułu tej refundacji. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio. W przypadku gdy zwrot środków następuje z przyczyn leżących po stronie jednostki samorządu terytorialnego lub Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, środki są zwracane wraz z odsetkami liczonymi od dnia przekazania tych środków.7)Część wspólna ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 1 lit. e tiret drugie ustawy, o której mowa w odnośniku 2.

88)Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 1 lit. f ustawy, o której mowa w odnośniku 2..

Środki w formie dotacji celowej, o których mowa w ust. 3, mogą zostać przekazane przed zawarciem umowy o przyznaniu pomocy na podstawie porozumienia zawartego z właściwym wojewodą, na wniosek jednostki samorządu terytorialnego, o której mowa w ust. 1 i 2, lub z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej - na wniosek Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.

9.

Porozumienie, o którym mowa w ust. 8, zawiera w szczególności:

1)

opis operacji, na jakie przyznano środki z budżetu państwa, i termin ich realizacji;

2)

harmonogram dokonywania wydatków w ramach operacji;

3)

wysokość przyznanych środków i tryb ich przekazywania;

4)

zobowiązanie do poddania się kontroli i tryb kontroli realizacji operacji;

5)

termin i sposób rozliczania przyznanych środków;

6)

warunki zwrotu środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości.

Art. 12.

1.

Jeżeli środki, o których mowa w art. 11 ust. 1-3, zostaną przez jednostkę samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 11 ust. 1 i 2:

1)

wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,

2)

pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości
- jednostka ta zwraca środki, wraz z odsetkami liczonymi od dnia ich przekazania, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do ich zwrotu.

2.

Zwrotowi, o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiednio ta część środków, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości.

3.

W przypadku niedokonania w terminie zwrotu, o którym mowa w ust. 1, właściwy dysponent, o którym mowa w art. 11 ust. 3, wydaje decyzję określającą kwotę przypadającą do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki.

Art. 13.

1.

Jednostki samorządu terytorialnego, realizujące operacje w ramach działań:

3)

podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich,

4)

współpraca,

5)

wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER w zakresie poddziałania wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność
- objętych PROW 2014-2020, mogą otrzymać środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie pomocy w ramach tych działań.10)Część wspólna ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 2 lit. a tiret drugie ustawy, o której mowa w odnośniku 2; weszło w życie z dniem 15 czerwca 2022 r.

211)W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 2 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 2; weszła w życie z dniem 15 czerwca 2022 r..

Lokalne grupy działania, które realizują operacje w ramach poddziałań:

1)

wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność,

2)

przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania
- mogą otrzymać środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie pomocy w ramach tych poddziałań.

2a12)Dodany przez art. 5 pkt 2 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku 2; weszła w życie z dniem 15 czerwca 2022 r..

Beneficjenci PROW 2014-2020, którzy realizują operacje w ramach działań:

1)

transfer wiedzy i działalność informacyjna - w przypadku jednostek doradztwa rolniczego, instytutów badawczych i uczelni,

2)

usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym i usługi z zakresu zastępstw - w przypadku jednostek doradztwa rolniczego, instytutów badawczych i uczelni,

3)

współpraca, z wyłączeniem pomocy wypłaconej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013 - w przypadku jednostek doradztwa rolniczego i instytutów badawczych,

4)

przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych na operacje typu inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej - w przypadku spółek wodnych i związków spółek wodnych
- objętych PROW 2014-2020, mogą otrzymać środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie pomocy w ramach tych działań.

2b12)Dodany przez art. 5 pkt 2 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku 2; weszła w życie z dniem 15 czerwca 2022 r..

W zakresie, w jakim pomoc na operacje realizowane w ramach działań i poddziałań objętych PROW 2014-2020, o których mowa w ust. 1-2a, jest przyznawana i wypłacana w formie refundacji poniesionych kosztów kwalifikowalnych, jednostki samorządu terytorialnego, lokalne grupy działania i inni beneficjenci PROW 2014-2020, o których mowa w ust. 1-2a, otrzymują środki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji.

313)Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 2 lit. d ustawy, o której mowa w odnośniku 2; weszła w życie z dniem 15 czerwca 2022 r..

Środki z budżetu państwa, o których mowa w ust. 1-2a, mogą być przekazane beneficjentowi, na jego wniosek, do wysokości wkładu EFRROW, w formie oprocentowanej pożyczki udzielonej przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Art. 1414)W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 3 ustawy, o której mowa w odnośniku 2; wszedł w życie z dniem 15 czerwca 2022 r..

1.

Jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 13 ust. 1, lokalna grupa działania, o której mowa w art. 13 ust. 2, albo beneficjent PROW 2014-2020, o którym mowa w art. 13 ust. 2a, spłaca pożyczkę, o której mowa w art. 13 ust. 3, ze środków EFRROW otrzymanych z agencji płatniczej z tytułu pomocy przyznanej na realizację operacji, o których mowa w art. 13 ust. 1-2a, w terminie 10 dni od dnia otrzymania tych środków.

2.

Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 13 ust. 1, lokalna grupa działania, o której mowa w art. 13 ust. 2, albo beneficjent PROW 2014-2020, o którym mowa w art. 13 ust. 2a, nie otrzyma z agencji płatniczej środków EFRROW z tytułu pomocy przyznanej na realizację operacji, o których mowa w art. 13 ust. 1-2a, z przyczyn leżących po ich stronie, spłaca pożyczkę, o której mowa w art. 13 ust. 3, w terminie 60 dni od dnia otrzymania informacji o odmowie wypłaty środków z tytułu tej pomocy.

3.

W przypadku, o którym mowa w ust. 2, dana jednostka samorządu terytorialnego, dana lokalna grupa działania albo dany beneficjent PROW 2014-2020 spłaca pożyczkę, o której mowa w art. 13 ust. 3, wraz z odsetkami od tej części pożyczki, której wysokość odpowiada wysokości nieotrzymanych środków, liczonymi od dnia przekazania środków tej pożyczki.

Art. 15.

1.

Pożyczka, o której mowa w art. 13 ust. 3:

1)

wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem,

2)

pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości
- podlega zwrotowi wraz z odsetkami liczonymi od dnia przekazania środków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do ich zwrotu.

2.

Zwrotowi, o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiednio ta część środków, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości.

315)Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 4 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku 2; weszła w życie z dniem 15 czerwca 2022 r..

W przypadku, o którym mowa w ust. 1, jednostce samorządu terytorialnego albo lokalnej grupie działania, albo beneficjentowi PROW 2014-2020 nie przysługuje prawo do otrzymania wyprzedzającego finansowania na działania realizowane z udziałem środków EFRROW przez okres 3 lat, licząc od dnia stwierdzenia wykorzystania pożyczki, o której mowa w art. 13 ust. 3, niezgodnie z przeznaczeniem, pobrania pożyczki nienależnie lub w nadmiernej wysokości.

416)W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 4 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 2; weszła w życie z dniem 15 czerwca 2022 r..

Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, tryb i terminy udzielania z budżetu państwa pożyczek na wyprzedzające finansowanie pomocy w ramach działań i poddziałań, o których mowa w art. 13 ust. 1-2a, rozliczania oraz zwrotu tych pożyczek, uwzględniając zakres działań i poddziałań, o których mowa w art. 13 ust. 1-2a.

Art. 16.

Wysokość odsetek, o których mowa w art. 11 ust. 7, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 i art. 15 ust. 1, jest określona jak dla zaległości podatkowych.

Art. 17.

1.

Beneficjenci PROW 2014-2020, realizujący operacje w ramach działania tworzenie grup producentów i organizacji producentów objętego PROW 2014-2020, w pierwszym roku działalności mogą otrzymać, na wniosek, z agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW środki przeznaczone na wyprzedzające finansowanie pomocy w ramach tego działania.

2.

Środki, o których mowa w ust. 1, są wypłacane beneficjentowi:

1)

na podstawie zawartej z nim umowy;

2)

we wnioskowanej wysokości, nie wyższej od wysokości udziału krajowych środków publicznych pochodzących z budżetu państwa przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z EFRROW, określonego na podstawie planowanej wielkości i wartości przychodów ze sprzedaży produktów lub grupy produktów, ze względu na które grupa lub organizacja producentów rolnych została utworzona, wytworzonych w gospodarstwach członków tej grupy w pierwszym roku działalności, nie wyższej jednak niż 50 000 zł.

3.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się w oddziale regionalnym agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW, na formularzu umieszczonym na stronie internetowej tej agencji, w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja administracyjna, na której podstawie pomoc została przyznana, stała się ostateczna.

4.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:

1)

nazwę i siedzibę grupy lub organizacji producentów;

2)

dane osób upoważnionych do reprezentowania grupy lub organizacji producentów - zgodnie z jej aktem założycielskim;

3)

datę i numer decyzji administracyjnej o przyznaniu pomocy;

4)

oświadczenie o planowanej wielkości i wartości przychodów ze sprzedaży produktów lub grupy produktów, ze względu na które grupa lub organizacja producentów została utworzona, wytworzonych w gospodarstwach członków tej grupy lub organizacji w pierwszym roku działalności;

5)

wysokość wnioskowanych środków na wyprzedzające finansowanie.

5.

Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie został złożony w terminie lub nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 4 pkt 1, i nie można ustalić tych informacji na podstawie posiadanych danych, agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, pozostawia wniosek bez rozpatrzenia, informując beneficjenta o przyczynach pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia oraz pouczając go o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

5a.

W razie uchybienia terminu złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, na prośbę beneficjenta przywraca termin złożenia tego wniosku, jeżeli beneficjent:

1)

wniósł prośbę o przywrócenie terminu, w terminie 21 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia;

2)

jednocześnie z wniesieniem prośby o przywrócenie terminu złożył ten wniosek;

3)

uprawdopodobnił, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.

5b.

Przywrócenie terminu do wniesienia prośby, o której mowa w ust. 5a, jest niedopuszczalne.

6.

Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie spełnia innych wymogów formalnych niż określone w ust. 5, agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, wzywa beneficjenta do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając go o tym, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia oraz o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

7.

W przypadku pozostawienia wniosku, o którym mowa w ust. 1, bez rozpatrzenia albo odmowy udzielenia środków na wyprzedzające finansowanie, o którym mowa w ust. 1, beneficjentowi służy skarga do sądu administracyjnego na zasadach i w trybie określonych dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi   (Dz. U. z 2022 r. poz. 329, 655 i 1457).

8.

Agencja płatnicza, realizująca płatności z EFRROW, informuje beneficjenta, w formie pisemnej, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, o terminie zawarcia umowy albo o przyczynach odmowy udzielenia środków na wyprzedzające finansowanie, o którym mowa w ust. 1.

9.

Umowa, o której mowa w ust. 2 pkt 1, zawiera w szczególności:

1)

oznaczenie przedmiotu i stron umowy;

2)

określenie:

a)

wysokości środków, o których mowa w ust. 1,

b)

warunków i terminów wypłaty oraz rozliczenia środków, o których mowa w ust. 1,

c)

warunków i trybu zwrotu środków, o których mowa w ust. 1, w przypadku gdy środki te zostały wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości,

d)

warunków rozwiązania umowy.

10.

W kolejnych latach działalności beneficjenta środki, o których mowa w ust. 1, zalicza się na poczet przyznawanych beneficjentowi z tytułu pomocy krajowych środków publicznych pochodzących z budżetu państwa przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z EFRROW.

Art. 18.

117)W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 5 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku 2..

Beneficjenci PROW 2014-2020, którzy realizują operacje w ramach działań:

1)

transfer wiedzy i działalność informacyjna - w przypadku jednostek doradztwa rolniczego, instytutów badawczych i uczelni,

2)

usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym i usługi z zakresu zastępstw - w przypadku jednostek doradztwa rolniczego, instytutów badawczych i uczelni,

3)

wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER,

4)

współpraca,

5)

przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych na operacje typu inwestycje zapobiegające zniszczeniu potencjału produkcji rolnej - w przypadku spółek wodnych i związków spółek wodnych
- objętych PROW 2014-2020, mogą otrzymać środki z budżetu państwa przeznaczone na wyprzedzające finansowanie pomocy w ramach tych działań z agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW.

1a18)Dodany przez art. 5 pkt 5 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 2..

W zakresie, w jakim pomoc na operacje realizowane w ramach działań objętych PROW 2014-2020, o których mowa w ust. 1, jest przyznawana i wypłacana w formie refundacji poniesionych kosztów kwalifikowalnych, beneficjenci PROW 2014-2020, o których mowa w tym przepisie, otrzymują środki na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji.

2.

Środki, o których mowa w ust. 1, są wypłacane beneficjentom, o których mowa w ust. 1:

119)Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 5 lit. c tiret pierwsze ustawy, o której mowa w odnośniku 2.)

jeżeli pomoc nie jest wypłacana w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013 - w przypadku działań, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4;

220)W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 5 lit. c tiret drugie ustawy, o której mowa w odnośniku 2.)

jeżeli dany beneficjent wnioskował o ich wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020   (Dz. U. z 2022 r. poz. 1234 i 1270), zwanej dalej „ustawą PROW 2014-2020”, albo na formularzu wniosku opracowanym przez agencję płatniczą - w przypadku działań, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2;

3)

na podstawie umowy o przyznaniu pomocy, która oprócz elementów określonych w art. 36 ust. 1 ustawy PROW 2014-2020 zawiera określenie warunków wypłaty i zasad rozliczania tych środków;

4)

we wnioskowanej wysokości, nie wyższej jednak od wysokości udziału krajowych środków publicznych pochodzących z budżetu państwa przeznaczonych na współfinansowanie kosztów realizowanych z EFRROW.

Art. 19.

1.

Środki, o których mowa w art. 18 ust. 1:

1)

wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,

2)

pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości
- podlegają zwrotowi przez beneficjenta wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do ich zwrotu.

2.

Zwrotowi, o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiednio ta część środków, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości.

3.

Do środków podlegających zwrotowi na podstawie ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa   (Dz. U. z 2019 r. poz. 1505 oraz z 2022 r. poz. 24, 88, 646 i 1079) dotyczące nienależnie lub nadmiernie pobranych krajowych środków publicznych, przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przekazane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na podstawie umowy w związku z realizacją wspólnej polityki rolnej, wspólnej polityki rybołówstwa lub sektorowego programu operacyjnego.

Art. 20.

1.

Beneficjenci PROW 2014-2020 mogą otrzymać zaliczkę na realizację operacji w ramach działań:

1)

inwestycje w środki trwałe w zakresie poddziałań:

a)

wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych,

b)

wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój,

2)

przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych,

321)W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 6 ustawy, o której mowa w odnośniku 2.)

współpraca, z wyłączeniem pomocy wypłacanej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013,

4)

rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej w zakresie poddziałania wsparcie inwestycji w tworzenie i rozwój działalności pozarolniczej,

5)

wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, z wyłączeniem pomocy wypłacanej w formie, o której mowa w art. 67 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1303/2013
- objętych PROW 2014-2020.

2.

Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi:

1)

jeżeli wnioskował o jej wypłatę we wniosku o przyznanie pomocy, o którym mowa w art. 22 ustawy PROW 2014-2020 - na podstawie umowy o przyznaniu pomocy albo

2)

na jego wniosek - na podstawie zmienionej umowy o przyznaniu pomocy.

3.

Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, składa się na formularzu umieszczonym na stronie internetowej:

1)

agencji płatniczej realizującej płatności z EFRROW - w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1-4,

2)

(uchylony)

3)

samorządu województwa - w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
- w miejscu, w którym została zawarta umowa o przyznaniu pomocy, w terminie 30 dni od dnia zawarcia tej umowy.

4.

Wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, zawiera w szczególności:

1)

imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres beneficjenta;

2)

datę zawarcia i numer umowy o przyznaniu pomocy;

3)

wysokość wnioskowanej zaliczki.

4a.

Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie został złożony w terminie lub nie zawiera informacji, o których mowa w ust. 4 pkt 1, i nie można ustalić tych informacji na podstawie posiadanych danych:

1)

agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW - w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1-4,

2)

(uchylony)

3)

samorząd województwa - w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
- pozostawia wniosek bez rozpatrzenia, informując beneficjenta o przyczynach pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia oraz pouczając go o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

4b.

W razie uchybienia terminu złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2:

1)

agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW - w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1-4,

2)

(uchylony)

3)

samorząd województwa - w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
- na prośbę beneficjenta przywraca termin złożenia tego wniosku, jeżeli beneficjent wniósł prośbę o przywrócenie terminu, w terminie 21 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia, jednocześnie z wniesieniem prośby o przywrócenie terminu złożył ten wniosek oraz uprawdopodobnił, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.

4c.

Przywrócenie terminu do wniesienia prośby, o której mowa w ust. 4b, jest niedopuszczalne.

5.

Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie spełnia innych wymogów formalnych niż określone w ust. 4a:

1)

agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW - w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1-4,

2)

(uchylony)

3)

samorząd województwa - w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
- wzywa beneficjenta do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając go o tym, że nieusunięcie tych braków we wskazanym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia, oraz o prawie do wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

6.

W przypadku pozostawienia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, bez rozpatrzenia albo odmowy udzielenia zaliczki, beneficjentowi służy skarga do sądu administracyjnego na zasadach i w trybie określonych dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

7.

W terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2:

1)

agencja płatnicza realizująca płatności z EFRROW - w przypadku działań i poddziałań wymienionych w ust. 1 pkt 1-4,

2)

(uchylony)

3)

samorząd województwa - w przypadku działania wymienionego w ust. 1 pkt 5
- informuje beneficjenta, w formie pisemnej, o terminie zawarcia umowy zmieniającej umowę o przyznaniu pomocy albo o przyczynach odmowy udzielenia zaliczki.

Art. 21.

1.

Zaliczka:

1)

wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem,

2)

pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości
- podlega zwrotowi przez beneficjenta wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania zaliczki, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do jej zwrotu.

2.

Zwrotowi, o którym mowa w ust. 1, podlega odpowiednio ta część zaliczki, która została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości.

3.

Do zaliczki podlegającej zwrotowi na podstawie ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotyczące nienależnie lub nadmiernie pobranych krajowych środków publicznych, przeznaczonych na współfinansowanie wydatków realizowanych z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przekazane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na podstawie umowy w związku z realizacją wspólnej polityki rolnej, wspólnej polityki rybołówstwa lub sektorowego programu operacyjnego.

4.

Zaliczka jest wypłacana beneficjentowi po ustanowieniu i wniesieniu przez niego zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z umowy o przyznaniu pomocy.

5.

Minister właściwy do spraw rozwoju wsi w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb udzielania, rozliczania i zwrotu zaliczek oraz formy i sposób zabezpieczania wypłaconych zaliczek, mając na uwadze zakres i należyte zabezpieczenie realizowanej operacji.

Art. 2222)Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 7 ustawy, o której mowa w odnośniku 2..

Beneficjenci, lokalne grupy działania i jednostki samorządu terytorialnego nie mogą wnioskować o udzielenie środków na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w art. 11, na wyprzedzające finansowanie pomocy, o którym mowa w art. 13 oraz art. 18, i wypłatę zaliczki, o której mowa w art. 20, na realizację tej samej operacji.

Art. 23.

123)W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 8 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku 2..

Środki z budżetu państwa otrzymują:

1)

państwowe jednostki budżetowe realizujące operacje w ramach pomocy technicznej objętej PROW 2014-2020 na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji,

2)

państwowe i samorządowe jednostki budżetowe realizujące operacje w ramach działania transfer wiedzy i działalność informacyjna objętego PROW 2014-2020 na wyprzedzające finansowanie pomocy,

3)

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa realizujące operacje w ramach pomocy technicznej objętej PROW 2014-2020 na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji,

4)

jednostki doradztwa rolniczego realizujące operacje w ramach pomocy technicznej objętej PROW 2014-2020 na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji
- zgodnie z klasyfikacją dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 39 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

2.

Do planowania, wykorzystywania i rozliczania środków, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie przepisy o finansach publicznych oraz przepisy rozporządzenia nr 1305/2013.

324)W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 8 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 2..

Jednostki, o których mowa w ust. 1:

1)

pkt 1, 3 i 4, dokonują zwrotu środków, o których mowa w ust. 1, do wysokości udziału refundowanego ze środków EFRROW - ze środków EFRROW otrzymanych z agencji płatniczej z tytułu refundacji kosztów kwalifikowalnych,

2)

pkt 2, dokonują zwrotu środków, o których mowa w ust. 1, ze środków EFRROW otrzymanych z agencji płatniczej
- na rachunek bieżący dochodów właściwej państwowej jednostki budżetowej, w terminie 10 dni od dnia otrzymania tych środków.

425)Dodany przez art. 5 pkt 8 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku 2..

Jeżeli jednostka, o której mowa w ust. 1 pkt 3 lub 4, nie otrzyma refundacji, o której mowa w ust. 3 pkt 1, zwraca środki, o których mowa w ust. 1, przeznaczone na:

1)

finansowanie operacji w wysokości nieobjętej refundacją ze środków EFRROW oraz

2)

współfinansowanie krajowe wydatków realizowanych z udziałem środków EFRROW w wysokości odpowiadającej proporcjonalnie - w stosunku do wysokości środków, o których mowa w pkt 1 - udziałowi tego współfinansowania w finansowaniu operacji
- w terminie 60 dni od dnia otrzymania informacji o odmowie wypłaty środków, z tym że w przypadku gdy zwrot środków następuje z przyczyn leżących po stronie danej jednostki, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, te środki są zwracane wraz z odsetkami liczonymi od dnia ich przekazania.

Art. 24.

(pominięty)

Art. 25.

(pominięty)

Art. 26.

1.

Do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 4 akredytacja udzielona agencjom płatniczym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej   (Dz. U. z 2018 r. poz. 221) ma zastosowanie do:

1)

płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego,

2)

rynku owoców i warzyw,

3)

PROW 2014-2020 dla działań:

a)

transfer wiedzy i działalność informacyjna,

b)

usługi doradcze, usługi z zakresu zarządzania gospodarstwem rolnym i usługi z zakresu zastępstw,

c)

systemy jakości produktów rolnych i środków spożywczych,

d)

inwestycje w środki trwałe,

e)

przywracanie potencjału produkcji rolnej zniszczonego w wyniku klęsk żywiołowych i katastrof oraz wprowadzanie odpowiednich środków zapobiegawczych,

f)

rozwój gospodarstw i działalności gospodarczej,

g)

podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich,

h)

inwestycje w rozwój obszarów leśnych i poprawę żywotności lasów,

i)

tworzenie grup producentów i organizacji producentów,

j)

działanie rolno-środowiskowo-klimatyczne,

k)

rolnictwo ekologiczne,

l)

płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami,

m)

wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER,

4)

pomocy technicznej,

5)

prowadzenia interwencji mającej na celu stabilizację rynków rolnych,

6)

administrowania obrotem towarowym z zagranicą, w szczególności w zakresie przyznawania refundacji przy wywozie do państw trzecich,

7)

administrowania kwotowaniem produkcji,

8)

obsługi działań w zakresie restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego,

9)

obsługi działań w zakresie wsparcia rynku w sektorze jaj i drobiu,

10)

obsługi działań w ramach wspólnej organizacji rynku wina,

11)

obsługi programu „Owoce i warzywa w szkole”
- w zakresie, w jakim została udzielona.

2.

Do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 utrzymuje się specjalną akredytację udzieloną jednostce koordynującej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej.

3.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych cofa, w drodze rozporządzenia, akredytację agencji płatniczej w zakresie, o którym mowa w ust. 1, określając:

1)

nazwę i siedzibę agencji płatniczej,

2)

przyczyny cofnięcia akredytacji,

3)

datę cofnięcia akredytacji
- mając na względzie konieczność zapewnienia prawidłowego wydatkowania środków pochodzących z EFRG i EFRROW oraz zasady cofania akredytacji określone w rozporządzeniu nr 1306/2013 i rozporządzeniu nr 908/2014.

4.

Cofnięcie akredytacji agencji płatniczej na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 22 września 2006 r. o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej ma zastosowanie również do akredytacji, o której mowa w ust. 1, w zakresie którego dotyczy cofnięcie.

Art. 27.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia26)Ustawa została ogłoszona w dniu 10 sierpnia 2015 r..
1)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 835, 1079, 1301, 1488, 1713 i 1730.
2)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z przedłużeniem realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2022 r. poz. 88), która weszła w życie z dniem 29 stycznia 2022 r.
3)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 1 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 2.
4)
W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 1 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku 2.
5)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 1 lit. d ustawy, o której mowa w odnośniku 2.
6)
Wprowadzenie do wyliczenia ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 1 lit. e tiret pierwsze ustawy, o której mowa w odnośniku 2.
7)
Część wspólna ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 1 lit. e tiret drugie ustawy, o której mowa w odnośniku 2.
8)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 1 lit. f ustawy, o której mowa w odnośniku 2.
9)
Przez art. 5 pkt 2 lit. a tiret pierwsze ustawy, o której mowa w odnośniku 2; weszło w życie z dniem 15 czerwca 2022 r.
10)
Część wspólna ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 2 lit. a tiret drugie ustawy, o której mowa w odnośniku 2; weszło w życie z dniem 15 czerwca 2022 r.
11)
W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 2 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 2; weszła w życie z dniem 15 czerwca 2022 r.
12)
Dodany przez art. 5 pkt 2 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku 2; weszła w życie z dniem 15 czerwca 2022 r.
13)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 2 lit. d ustawy, o której mowa w odnośniku 2; weszła w życie z dniem 15 czerwca 2022 r.
14)
W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 3 ustawy, o której mowa w odnośniku 2; wszedł w życie z dniem 15 czerwca 2022 r.
15)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 4 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku 2; weszła w życie z dniem 15 czerwca 2022 r.
16)
W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 4 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 2; weszła w życie z dniem 15 czerwca 2022 r.
17)
W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 5 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku 2.
18)
Dodany przez art. 5 pkt 5 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 2.
19)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 5 lit. c tiret pierwsze ustawy, o której mowa w odnośniku 2.
20)
W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 5 lit. c tiret drugie ustawy, o której mowa w odnośniku 2.
21)
W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 6 ustawy, o której mowa w odnośniku 2.
22)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 5 pkt 7 ustawy, o której mowa w odnośniku 2.
23)
W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 8 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku 2.
24)
W brzmieniu ustalonym przez art. 5 pkt 8 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 2.
25)
Dodany przez art. 5 pkt 8 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku 2.
26)
Ustawa została ogłoszona w dniu 10 sierpnia 2015 r.