Rozporządzenie Ministra Edukacji i Naukiz dnia 11 października 2022 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą 1)Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 47 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe   (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z późn. zm.2)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700, 1730 i 2089.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2019 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą   (Dz. U. poz. 1652, z 2020 r. poz. 1388 oraz z 2021 r. poz. 1661) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w § 4 w ust. 2 skreśla się wyrazy „za granicą, szkoły w Polsce lub kierownika szkoły polskiej”;

2)

w § 5 w ust. 3 wyraz „kierownikowi” zastępuje się wyrazem „dyrektorowi”;

3)

w § 6:

a)

w ust. 4 wyrazy „kierownika szkoły” zastępuje się wyrazami „dyrektora szkoły”,

b)

w ust. 8 wyraz „kierownik” zastępuje się wyrazem „dyrektor”,

c)

w ust. 9:
  •   -  
    w zdaniu pierwszym wyrazy „dyrektora szkoły lub kierownika szkoły polskiej” zastępuje się wyrazami „dyrektora szkoły za granicą lub dyrektora szkoły polskiej”,
  •   -  
    w zdaniu drugim wyrazy „Dyrektorowi szkoły lub kierownikowi szkoły polskiej” zastępuje się wyrazami „Dyrektorowi szkoły za granicą lub dyrektorowi szkoły polskiej”,

d)

w ust. 12 wyraz „kierownik” zastępuje się wyrazem „dyrektor”;

4)

w § 11:

a)

w ust. 2 wyrazy „odpowiednio wymagań i efektów kształcenia” zastępuje się wyrazem „wymagań”,

b)

w ust. 16 wyrazy „wychowawcy oddziału” zastępuje się wyrazami „dyrektora szkoły”;

5)

w § 12 w ust. 2 wyraz „kierownika” zastępuje się wyrazem „dyrektora”;

6)

po § 12 dodaje się § 12a w brzmieniu:
„ 

§ 12a.

1.

Oddziały dziecięce dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat, umożliwiające naukę w języku polskim, o których mowa w art. 25a ustawy, zwane dalej „oddziałami dziecięcymi”, mogą być organizowane dla dzieci w tym samym wieku albo dla dzieci w różnym wieku.

2.

Oddział dziecięcy organizuje za zgodą dyrektora Ośrodka odpowiednio dyrektor szkoły za granicą lub dyrektor szkoły polskiej.

3.

Do przyjmowania dzieci do oddziałów dziecięcych w szkołach polskich nie stosuje się przepisu § 5 ust. 3.

4.

Oddziały dziecięce realizują program nauki i plan nauczania dla oddziałów dziecięcych w szkołach za granicą i szkołach polskich, określone w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

5.

Zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w oddziale dziecięcym są prowadzone, jeżeli oddział liczy co najmniej 7 dzieci.

6.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek dyrektora szkoły za granicą lub dyrektora szkoły polskiej, dyrektor Ośrodka może wyrazić zgodę na prowadzenie zajęć, o których mowa w ust. 5, w oddziale liczącym mniej niż 7 dzieci.

7.

Godzina zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w oddziale dziecięcym trwa 60 minut.

8.

Nauczyciele w oddziale dziecięcym indywidualizują sposób realizacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci uczęszczających do danego oddziału.

9.

Czas zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych prowadzonych w oddziale dziecięcym jest dostosowany do potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.
 ”
 ;

7)

w § 13a:

a)

ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1.

Dyrektor szkoły za granicą i dyrektor szkoły polskiej może, za zgodą organu prowadzącego, zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną lub inne zdarzenie, które wystąpiło na danym terenie, może być zagrożone zdrowie lub bezpieczeństwo uczniów.
 ”
 ,

b)

dodaje się ust. 4-6 w brzmieniu:
„ 

4.

W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 1, odpowiednio dyrektor szkoły za granicą lub dyrektor szkoły polskiej organizują dla uczniów szkoły za granicą lub szkoły polskiej zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

5.

Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane:

1)

z wykorzystaniem narzędzia informatycznego, o którym mowa w art. 44a ust. 1 ustawy, lub

2)

przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań, lub

3)

z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem, lub

4)

w inny sposób niż określone w pkt 1-3, umożliwiający kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania.

6.

Jeżeli zajęcia nie mogą być realizowane w sposób, o którym mowa w ust. 4, odpowiednio dyrektor szkoły za granicą lub dyrektor szkoły polskiej ustala inny sposób realizowania tych zajęć.
 ”
 ;

8)

w § 14 w ust. 1 skreśla się wyrazy „art. 94,”;

9)

w § 15:

a)

w ust. 1 wyrazy „w sprawie warunków i trybu wydawania świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych” zastępuje się wyrazami „wydanymi na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty”,

b)

uchyla się ust. 2-5;

10)

§ 16 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 16.

1.

Szkoły gromadzą i udostępniają księgozbiór biblioteczny wspomagający realizację programów nauczania, samokształcenie uczniów i doskonalenie nauczycieli.

2.

Szkoła w ramach zadania, o którym mowa w ust. 1, w szczególności:

1)

gromadzi i udostępnia uczniom podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe;

2)

prowadzi działania mające na celu rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się;

3)

organizuje różnorodne działania rozwijające wrażliwość kulturową i społeczną uczniów;

4)

przeprowadza inwentaryzację księgozbioru bibliotecznego, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie art. 27 ust. 6 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach   (Dz. U. z 2019 r. poz. 1479 oraz z 2022 r. poz. 1700).
 ”
 ;

11)

w § 18:

a)

ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1.

Szkołą za granicą i szkołą polską kieruje dyrektor.
 ”
 ,

b)

w ust. 2 wyraz „kierownik” zastępuje się wyrazem „dyrektor”;

12)

w § 20:

a)

w ust. 1 wyrazy „kierownika szkoły” zastępuje się wyrazami „dyrektora szkoły”,

b)

w ust. 2 i 4 wyraz „kierownika” zastępuje się wyrazem „dyrektora”,

c)

ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„ 

5.

Stanowisko dyrektora szkoły polskiej powierza się na okres 5 lat szkolnych.
 ”
 ,

d)

uchyla się ust. 6;

13)

w § 21:

a)

w ust. 1, 3 i 4 wyraz „kierownika” zastępuje się wyrazem „dyrektora”,

b)

w ust. 5:
  •   -  
    we wprowadzeniu do wyliczenia wyraz „kierownika” zastępuje się wyrazem „dyrektora”,
  •   -  
    pkt 2 otrzymuje brzmienie:
    „ 

    2)

    posiada tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera lub równorzędny;
     ”
     ,

c)

ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„ 

6.

W przypadku powołania na stanowisko dyrektora szkoły za granicą lub dyrektora szkoły polskiej osoby, o której mowa w ust. 4:

1)

niebędącej nauczycielem albo

2)

będącej nauczycielem nieposiadającym stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego i co najmniej 3-letniego okresu pracy dydaktycznej w szkole
- nadzór pedagogiczny nad pracą nauczycieli szkoły za granicą lub szkoły polskiej sprawuje dyrektor Ośrodka.
 ”
 ;

14)

w § 22 wyraz „kierownika” zastępuje się wyrazem „dyrektora”;

15)

w § 23 w ust. 1 i 2 wyraz „kierownik” zastępuje się wyrazem „dyrektor”;

16)

w § 24 w ust. 1 wyrazy „kierownika szkoły” zastępuje się wyrazami „dyrektora szkoły”;

17)

w § 25 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„ 

3.

Dyrektor szkoły polskiej może upoważnić nauczyciela zatrudnionego w tej szkole do zastępowania go podczas jego nieobecności, w zakresie określonym w upoważnieniu. O udzieleniu upoważnienia dyrektor szkoły polskiej informuje dyrektora Ośrodka.

4.

Jeżeli dyrektor szkoły polskiej nie udzielił upoważnienia, o którym mowa w ust. 3, dyrektor Ośrodka może powierzyć nauczycielowi zatrudnionemu w tej szkole pełnienie obowiązków dyrektora szkoły polskiej podczas jego nieobecności.
 ”
 ;

18)

w § 26 wyraz „kierownika” zastępuje się wyrazem „dyrektora”;

19)

załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;

20)

w załączniku nr 2 do rozporządzenia w pkt 1 w rubrykach 4 i 9, w pkt 2 w rubryce 4 oraz w odnośniku nr 1 wyraz „kierownika” zastępuje się wyrazem „dyrektora”;

21)

dodaje się załącznik nr 3 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.

§ 2.

Do wniosku wychowawcy oddziału, o którym mowa w § 11 ust. 16 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, złożonego i nierozpatrzonego przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 3.

Wniosek, o którym mowa w § 15 ust. 2 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, złożony i nierozpatrzony przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia pozostawia się bez rozpoznania.

§ 4.

Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia kierownik szkoły polskiej staje się dyrektorem szkoły polskiej i zajmuje to stanowisko do końca okresu, na jaki powierzono mu stanowisko kierownika szkoły polskiej.

§ 5.

1.

Konkursy na stanowisko kierownika szkoły polskiej nierozstrzygnięte przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stają się konkursami na stanowisko dyrektora szkoły polskiej, a kandydaci biorący udział w tych konkursach stają się kandydatami na dyrektora szkoły polskiej. Do konkursów tych stosuje się przepis § 20 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

2.

Kandydatom na stanowisko kierownika szkoły polskiej wyłonionym w drodze konkursu, którym przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia nie powierzono stanowiska kierownika szkoły polskiej, powierza się stanowisko dyrektora szkoły polskiej. Do powierzenia tego stanowiska stosuje się przepis § 21 ust. 1 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

§ 6.

1.

Ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich w zakresie przedmiotu wiedza o Polsce w liceum ogólnokształcącym, określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się począwszy od roku szkolnego 2022/2023 w klasie I liceum ogólnokształcącego, a w latach następnych również w kolejnych klasach tej szkoły.

2.

Ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich w zakresie przedmiotu wiedza o Polsce w liceum ogólnokształcącym, określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia, w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się w latach szkolnych 2022/2023-2024/2025 w stosunku do uczniów, którzy rozpoczęli kształcenie w klasie I liceum ogólnokształcącego przed dniem 1 września 2022 r.

§ 7.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 8, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2023 r.
1)
Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700, 1730 i 2089.

Załącznik nr 1   -   Ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich

Załącznik nr 2   -   Program nauki dla oddziałów dziecięcych w szkołach za granicą i szkołach polskich