1)
Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw
Wspólnot Europejskich: 1) dyrektywy 76/914/EWG z dnia 16 grudnia 1976 r. w sprawie
minimalnego poziomu wyszkolenia kierowców w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 357
z 29.12.1976); 2) dyrektywy 84/647/EWG z dnia 19 grudnia 1984 r. w sprawie użytkowania
pojazdów najmowanych bez kierowców w celu przewozu drogowego rzeczy (Dz. Urz. WE L
335 z 22.12.1984); 3) dyrektywy 88/599/EWG z dnia 23 listopada 1988 r. w sprawie standardowych
procedur sprawdzających przy wykonaniu rozporządzenia (EWG) nr 3820/85 w sprawie harmonizacji
niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz rozporządzenia
(EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym
(Dz. Urz. WE L 325 z 29.11.1988); 4) dyrektywy 90/398/EWG z dnia 24 lipca 1990 r.
zmieniającej dyrektywę 84/647/EWG w sprawie użytkowania pojazdów najmowanych bez kierowców
w celu drogowego przewozu rzeczy (Dz. Urz. WE L 202 z 31.07.1990); 5) dyrektywy 92/106/EWG
z dnia 7 grudnia 1992 r. w sprawie ustanowienia wspólnych zasad dla niektórych typów
transportu kombinowanego towarów między państwami członkowskimi (Dz. Urz. WE L 368
z 17.12.1992); 6) dyrektywy 98/76/WE z dnia 1 października 1998 r. zmieniającej dyrektywę
96/26/WE w sprawie dostępu do zawodu przewoźnika drogowego transportu rzeczy i przewoźnika
drogowego transportu osób oraz wzajemnego uznawania dyplomów, świadectw i innych dokumentów
potwierdzających posiadanie kwalifikacji, mająca na celu ułatwienie im korzystania
z prawa swobody przedsiębiorczości w dziedzinie transportu krajowego i międzynarodowego
(Dz. Urz. WE L 277 z 14.10.1998); 7) dyrektywy 1999/62/WE z dnia 17 czerwca 1999 r.
w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy
ciężarowe (Dz. Urz. WE L 187 z 20.07.1999); 7a)[I)] dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonania
rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014 oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu
do przepisów socjalnych dotyczących działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej
dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 35, Dz. Urz. UE L
21 z 24.01.2009, str. 39, Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2009, str. 45, Dz. Urz. UE L 256
z 29.09.2009, str. 38 oraz Dz. Urz. UE L 74 z 19.03.2016, str. 8); 8) (uchylony) 9)
dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/47/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie
drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych
poruszających się w Unii oraz uchylającej dyrektywę 2000/30/WE (Dz. Urz. UE L 127
z 29.04.2014, str. 134 oraz Dz. Urz. UE L 197 z 04.07.2014, str. 87). Dane dotyczące
ogłoszenia aktów prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszej ustawie - z dniem
uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej - dotyczą ogłoszenia
tych aktów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne. [I)] Dodany
przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o transporcie
drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz.
209), która weszła w życie z dniem 1 marca 2022 r.
2)
Niniejsza ustawa służy stosowaniu: 1) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
(WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące
warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylającego dyrektywę Rady 96/26/WE
(Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 51, z późn. zm.); 2) rozporządzenia Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczącego
wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych (Dz. Urz. UE
L 300 z 14.11.2009, str. 72, z późn. zm.); 3) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady (WE) nr 1073/2009 z dnia 21 października 2009 r. w sprawie wspólnych zasad
dostępu do międzynarodowego rynku usług autokarowych i autobusowych i zmieniającego
rozporządzenie (WE) nr 561/2006 (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 88, z późn.
zm.); 4) decyzji Komisji z dnia 17 grudnia 2009 r. w sprawie minimalnych wymogów dotyczących
danych, które mają być wprowadzane do krajowego rejestru elektronicznego przedsiębiorców
transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 339 z 22.12.2009, str. 36); 5) (uchylony) 6) rozporządzenia
Komisji (UE) nr 2016/403 z dnia 18 marca 2016 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu
Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 w odniesieniu do klasyfikacji poważnych naruszeń
przepisów unijnych, które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika
drogowego, oraz zmieniającego załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady (Dz. Urz. UE L 74 z 19.03.2016, str. 8); 7) rozporządzenia wykonawczego Komisji
(UE) 2016/480 z dnia 1 kwietnia 2016 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące połączenia
krajowych rejestrów elektronicznych przedsiębiorców transportu drogowego i uchylającego
rozporządzenie (UE) nr 1213/2010 (Dz. Urz. UE L 87 z 02.04.2016, str. 4 oraz Dz. Urz.
UE L 206 z 09.08.2017, str. 3); 8) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/2205
z dnia 29 listopada 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad dotyczących procedur zgłaszania
pojazdów użytkowych wykazujących poważne lub niebezpieczne usterki stwierdzone podczas
drogowej kontroli technicznej (Dz. Urz. UE L 314 z 30.11.2017, str. 3); 9)[II)] rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 z dnia 15 lipca 2020 r. zmieniającego
rozporządzenie (WE) nr 561/2006 w odniesieniu do minimalnych wymogów dotyczących maksymalnego
dziennego i tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu, minimalnych przerw oraz dziennego
i tygodniowego okresu odpoczynku oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 165/2014
w odniesieniu do określania położenia za pomocą tachografów (Dz. Urz. UE L 249 z 31.07.2020,
str. 1); 10)[II)] rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1055 z
dnia 15 lipca 2020 r. zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, (WE) nr 1072/2009
i (UE) nr 1024/2012 w celu dostosowania ich do zmian w transporcie drogowym (Dz. Urz.
UE L 249 z 31.07.2020, str. 17). [II)] Dodany przez art. 1 pkt 2 ustawy, o której
mowa w odnośniku I.
3)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 26 stycznia 2022 r.
o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych
innych ustaw (Dz. U. poz. 209), która weszła w życie z dniem 1 marca 2022 r.
4)
Dodany przez art. 1 pkt 3 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
5)
W tym brzmieniu obowiązuje do wejścia w życie zmiany, o której mowa w odnośniku 6.
6)
W brzmieniu ustalonym przez art. 73 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r.
o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. poz. 13, z 2016 r. poz. 1342,
z 2017 r. poz. 2371, z 2018 r. poz. 2435, z 2019 r. poz. 2493, z 2020 r. poz. 2400
oraz z 2021 r. poz. 2445); wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.
7)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 4 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
8)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 73 z 15.03.2008,
str. 35, Dz. Urz. UE L 336 z 20.12.2011, str. 86 oraz Dz. Urz. UE L 226 z 01.09.2017,
str. 31.
9)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 309 z 27.11.2007,
str. 7, Dz. Urz. UE L 188 z 16.07.2008, str. 7, Dz. Urz. UE L 299 z 08.11.2008, str.
50, Dz. Urz. UE L 87 z 31.03.2009, str. 109, Dz. Urz. UE L 97 z 16.04.2009, str. 8,
Dz. Urz. UE L 140 z 05.06.2009, str. 114, Dz. Urz. UE L 119 z 13.05.2010, str. 1,
Dz. Urz. UE L 182 z 12.07.2011, str. 2, Dz. Urz. UE L 46 z 17.02.2012, str. 30, Dz.
Urz. UE L 79 z 21.03.2013, str. 19, Dz. Urz. UE L 330 z 10.12.2013, str. 1, Dz. Urz.
UE L 334 z 13.12.2013, str. 46, Dz. Urz. UE L 189 z 27.06.2014, str. 135, Dz. Urz.
UE L 332 z 19.11.2014, str. 15, Dz. Urz. UE L 277 z 22.10.2015, str. 61 oraz Dz. Urz.
UE L 294 z 11.11.2015, str. 1.
10)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 178 z 10.07.2012,
str. 6, Dz. Urz. UE L 4 z 09.01.2013, str. 46 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013,
str. 1.
11)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 178 z 10.07.2012,
str. 5 oraz Dz. Urz. UE L 158 z 10.06.2013, str. 1.
12)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 146 z 03.06.2016,
str. 31 oraz Dz. Urz. UE L 27 z 01.02.2017, str. 169.
13)
Zgodnie z art. 1 ust. 3 wymienionego rozporządzenia tachografy inne niż tachografy
inteligentne muszą nadal spełniać, jeśli chodzi o ich budowę, sprawdzanie, instalację,
kontrolę, użytkowanie i naprawę, wymogi zawarte w załączniku 1 do tego rozporządzenia
albo w załączniku 1B do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r.
w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE
L 370 z 31.12.1985, str. 8), stosownie do przypadku.
14)
Zmiany wymienionej decyzji zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 101 z 11.04.2008, str.
11, Dz. Urz. UE L 330 z 16.12.2009, str. 80 oraz Dz. Urz. UE L 63 z 12.03.2010, str.
31.
15)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r.
poz. 1997, 2269, 2328 i 2490 oraz z 2022 r. poz. 655 i 1002.
16)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 5 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
17)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 5 lit. b tiret pierwsze ustawy, o której mowa
w odnośniku 3.
18)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r.
poz. 2469 oraz z 2022 r. poz. 763, 764, 1700, 1812 i 1855.
19)
Dodany przez art. 1 pkt 5 lit. b tiret drugie ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
20)
Dodany przez art. 1 pkt 5 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
21)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 6 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
22)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 6 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
23)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 7 lit. a tiret pierwsze ustawy, o której mowa
w odnośniku 3.
24)
Przez art. 1 pkt 7 lit. a tiret drugie ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
25)
Przez art. 1 pkt 7 lit. b tiret pierwsze ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
26)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 7 lit. b tiret drugie ustawy, o której mowa
w odnośniku 3.
27)
Dodany przez art. 1 pkt 7 lit. b tiret trzecie ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
28)
Dodany przez art. 1 pkt 7 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
29)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 1 pkt 7 lit. d ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
30)
Dodany przez art. 1 pkt 7 lit. e ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
31)
Dodany przez art. 1 pkt 7 lit. f ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
32)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 8 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
3; weszła w życie z dniem 21 lutego 2022 r.
33)
Dodany przez art. 1 pkt 8 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 3; weszła w życie
z dniem 21 lutego 2022 r.
34)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 9 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
35)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 10 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
36)
Dodana przez art. 1 pkt 10 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
37)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 11 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
38)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 1 pkt 12 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
39)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 13 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
40)
Dodany przez art. 1 pkt 13 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
41)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 14 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
42)
Dodany przez art. 1 pkt 14 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
43)
Część wspólna ze zmianą wprowadzoną przez art. 1 pkt 15 ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
44)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 16 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
45)
Dodany przez art. 1 pkt 16 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
46)
Dodany przez art. 1 pkt 16 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
47)
W tym brzmieniu obowiązuje do wejścia w życie zmiany, o której mowa w odnośniku 48.
48)
W brzmieniu ustalonym przez art. 73 pkt 2 ustawy, o której mowa w odnośniku 6; wejdzie
w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.
49)
Od dnia 1 maja 2004 r. nie stosuje się do przedsiębiorców zagranicznych z państw członkowskich
Unii Europejskiej oraz państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu
(EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym zgodnie z art. 107 ustawy.
50)
Obowiązuje do wejścia w życie zmiany, o której mowa w odnośniku 51.
51)
Przez art. 73 pkt 3 ustawy, o której mowa w odnośniku 6; wejdzie w życie z dniem 1
stycznia 2023 r.
52)
W tym brzmieniu obowiązuje do wejścia w życie zmiany, o której mowa w odnośniku 53.
53)
W brzmieniu ustalonym przez art. 73 pkt 4 ustawy, o której mowa w odnośniku 6; wejdzie
w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.
54)
Obowiązuje do wejścia w życie zmiany, o której mowa w odnośniku 55.
55)
Przez art. 73 pkt 5 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku 6; wejdzie w życie z
dniem 1 stycznia 2023 r.
56)
W tym brzmieniu obowiązuje do wejścia w życie zmiany, o której mowa w odnośniku 57.
57)
W brzmieniu ustalonym przez art. 73 pkt 5 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku
6; wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.
58)
W tym brzmieniu obowiązuje do wejścia w życie zmiany, o której mowa w odnośniku 59.
59)
W brzmieniu ustalonym przez art. 73 pkt 6 ustawy, o której mowa w odnośniku 6; wejdzie
w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.
60)
Dodany przez art. 1 pkt 17 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
61)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 17 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
62)
Dodany przez art. 1 pkt 17 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
63)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 18 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
64)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 1 pkt 19 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
3; weszła w życie z dniem 5 lutego 2022 r.
65)
Dodany przez art. 1 pkt 19 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 3; weszła w życie
z dniem 5 lutego 2022 r.
66)
Część wspólna w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 20 lit. a ustawy, o której mowa
w odnośniku 3.
67)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 20 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
68)
Dodany przez art. 1 pkt 20 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
69)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 21 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
70)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 1 pkt 21 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
71)
Dodany przez art. 1 pkt 22 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
72)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r.
poz. 655, 1079, 1116, 1383, 1700 i 1730.
73)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 7 ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie
ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1997), która
weszła w życie z dniem 5 grudnia 2021 r.; wejdzie w życie z dniem wdrożenia rozwiązań
technicznych umożliwiających wprowadzanie, przekazywanie, gromadzenie i udostępnianie
z centralnej ewidencji kierowców danych dotyczących nabywania uprawnień przez kierowców
zawodowych określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 21 tej ustawy. Na podstawie
art. 21 tej ustawy minister właściwy do spraw informatyzacji w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw transportu ogłasza w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej
komunikat określający dzień wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wprowadzanie,
przekazywanie, gromadzenie i udostępnianie z centralnej ewidencji kierowców danych
dotyczących nabywania uprawnień przez kierowców zawodowych.
74)
Dodany przez art. 1 pkt 10 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku 73; wejdzie w
życie z dniem wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wprowadzanie, przekazywanie,
gromadzenie i udostępnianie z centralnej ewidencji kierowców danych dotyczących nabywania
uprawnień przez kierowców zawodowych określonym w komunikacie, o którym mowa w art.
21 ustawy, o której mowa w odnośniku 73. Na podstawie art. 21 tej ustawy minister
właściwy do spraw informatyzacji w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu
ogłasza w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej komunikat określający dzień wdrożenia
rozwiązań technicznych umożliwiających wprowadzanie, przekazywanie, gromadzenie i
udostępnianie z centralnej ewidencji kierowców danych dotyczących nabywania uprawnień
przez kierowców zawodowych.
75)
W tym brzmieniu obowiązuje do wejścia w życie zmiany, o której mowa w odnośniku 76.
76)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 10 lit. b tiret pierwsze ustawy, o której mowa
w odnośniku 73; wejdzie w życie z dniem wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających
wprowadzanie, przekazywanie, gromadzenie i udostępnianie z centralnej ewidencji kierowców
danych dotyczących nabywania uprawnień przez kierowców zawodowych określonym w komunikacie,
o którym mowa w art. 21 ustawy, o której mowa w odnośniku 73. Na podstawie art. 21
tej ustawy minister właściwy do spraw informatyzacji w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw transportu ogłasza w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej komunikat
określający dzień wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wprowadzanie, przekazywanie,
gromadzenie i udostępnianie z centralnej ewidencji kierowców danych dotyczących nabywania
uprawnień przez kierowców zawodowych.
77)
W tym brzmieniu obowiązuje do wejścia w życie zmiany, o której mowa w odnośniku 78.
78)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 10 lit. b tiret drugie ustawy, o której mowa
w odnośniku 73; wejdzie w życie z dniem wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających
wprowadzanie, przekazywanie, gromadzenie i udostępnianie z centralnej ewidencji kierowców
danych dotyczących nabywania uprawnień przez kierowców zawodowych określonym w komunikacie,
o którym mowa w art. 21 ustawy, o której mowa w odnośniku 73. Na podstawie art. 21
tej ustawy minister właściwy do spraw informatyzacji w porozumieniu z ministrem właściwym
do spraw transportu ogłasza w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej komunikat
określający dzień wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wprowadzanie, przekazywanie,
gromadzenie i udostępnianie z centralnej ewidencji kierowców danych dotyczących nabywania
uprawnień przez kierowców zawodowych.
79)
Dodany przez art. 1 pkt 10 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku 73; wejdzie w
życie z dniem wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wprowadzanie, przekazywanie,
gromadzenie i udostępnianie z centralnej ewidencji kierowców danych dotyczących nabywania
uprawnień przez kierowców zawodowych określonym w komunikacie, o którym mowa w art.
21 ustawy, o której mowa w odnośniku 73. Na podstawie art. 21 tej ustawy minister
właściwy do spraw informatyzacji w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu
ogłasza w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej komunikat określający dzień wdrożenia
rozwiązań technicznych umożliwiających wprowadzanie, przekazywanie, gromadzenie i
udostępnianie z centralnej ewidencji kierowców danych dotyczących nabywania uprawnień
przez kierowców zawodowych.
80)
Obowiązuje do wejścia w życie zmiany, o której mowa w odnośniku 81.
81)
Przez art. 1 pkt 10 lit. d ustawy, o której mowa w odnośniku 73; wejdzie w życie z
dniem wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wprowadzanie, przekazywanie,
gromadzenie i udostępnianie z centralnej ewidencji kierowców danych dotyczących nabywania
uprawnień przez kierowców zawodowych określonym w komunikacie, o którym mowa w art.
21 ustawy, o której mowa w odnośniku 73. Na podstawie art. 21 tej ustawy minister
właściwy do spraw informatyzacji w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu
ogłasza w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej komunikat określający dzień wdrożenia
rozwiązań technicznych umożliwiających wprowadzanie, przekazywanie, gromadzenie i
udostępnianie z centralnej ewidencji kierowców danych dotyczących nabywania uprawnień
przez kierowców zawodowych.
82)
Dodany przez art. 1 pkt 15 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 73; wejdzie w
życie z dniem wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wprowadzanie, przekazywanie,
gromadzenie i udostępnianie z centralnej ewidencji kierowców danych o lekarzach i
psychologach oraz wydawanych przez nich orzeczeniach lekarskich i psychologicznych
określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 22 ustawy, o której mowa w odnośniku
73. Na podstawie art. 22 tej ustawy minister właściwy do spraw informatyzacji w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw transportu ogłasza w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej
Polskiej komunikat określający dzień wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających
wprowadzanie, przekazywanie, gromadzenie i udostępnianie z centralnej ewidencji kierowców
danych o lekarzach i psychologach oraz wydawanych przez nich orzeczeniach lekarskich
i psychologicznych.
83)
Dodany przez art. 1 pkt 16 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 73; wejdzie w
życie z dniem wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających wprowadzanie, przekazywanie,
gromadzenie i udostępnianie z centralnej ewidencji kierowców danych o lekarzach i
psychologach oraz wydawanych przez nich orzeczeniach lekarskich i psychologicznych
określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 22 ustawy, o której mowa w odnośniku
73. Na podstawie art. 22 tej ustawy minister właściwy do spraw informatyzacji w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw transportu ogłasza w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej
Polskiej komunikat określający dzień wdrożenia rozwiązań technicznych umożliwiających
wprowadzanie, przekazywanie, gromadzenie i udostępnianie z centralnej ewidencji kierowców
danych o lekarzach i psychologach oraz wydawanych przez nich orzeczeniach lekarskich
i psychologicznych.
84)
Dodany przez art. 1 pkt 23 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
85)
W tym brzmieniu obowiązuje do wejścia w życie zmiany, o której mowa w odnośniku 86.
86)
W brzmieniu ustalonym przez art. 73 pkt 7 ustawy, o której mowa w odnośniku 6; wejdzie
w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.
87)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 24 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
88)
W tym brzmieniu obowiązuje do wejścia w życie zmiany, o której mowa w odnośniku 89.
89)
W brzmieniu ustalonym przez art. 73 pkt 8 ustawy, o której mowa w odnośniku 6; wejdzie
w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.
90)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 25 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
91)
Dodany przez art. 1 pkt 25 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
92)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 25 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
93)
Dodany przez art. 1 pkt 25 lit. d ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
94)
Dodany przez art. 1 pkt 26 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
95)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013,
str. 132, Dz. Urz. UE L 159 z 28.05.2014, str. 1 i 11, Dz. Urz. UE L 200 z 26.07.2016,
str. 1, Dz. Urz. UE L 252 z 16.09.2016, str. 53, Dz. Urz. UE L 295 z 21.11.2018, str.
1 oraz Dz. Urz. UE L 231 z 06.09.2019, str. 29.
96)
Przez art. 1 pkt 27 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
97)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 28 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
98)
Dodany przez art. 1 pkt 28 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
99)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 1 pkt 28 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
100)
Wprowadzenie do wyliczenia ze zmianą wprowadzoną przez art. 1 pkt 28 lit. d tiret
pierwsze ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
101)
Dodana przez art. 1 pkt 28 lit. d tiret drugie ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
102)
Dodany przez art. 1 pkt 28 lit. e ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
103)
Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018,
str. 2.
104)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 29 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
105)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 30 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
106)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 1 pkt 31 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
107)
Dodany przez art. 1 pkt 32 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
108)
Dodany przez art. 1 pkt 32 ustawy, o której mowa w odnośniku 3; wejdzie w życie z
dniem 24 lipca 2023 r., zgodnie z art. 17 pkt 5 ustawy, o której mowa w odnośniku
3; na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/695 z dnia 2 maja 2022 r.
ustanawiającego zasady stosowania dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady w odniesieniu do wspólnego wzoru służącego obliczeniu stopnia ryzyka przedsiębiorstw
transportowych (Dz. Urz. UE. L 129 z 03.05.2022, str. 33), o którym mowa w art. 9
ust. 1 dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r.
w sprawie minimalnych warunków wykonania rozporządzeń (WE) nr 561/2006 i (UE) nr 165/2014
oraz dyrektywy 2002/15/WE w odniesieniu do przepisów socjalnych dotyczących działalności
w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/EWG (Dz. Urz. UE L 102
z 11.04.2006, str. 35, Dz. Urz. UE L 21 z 24.01.2009, str. 39, Dz. Urz. UE L 29 z
31.01.2009, str. 45, Dz. Urz. UE L 256 z 29.09.2009, str. 38 oraz Dz. Urz. UE L 74
z 19.03.2016, str. 8).
109)
Dodana przez art. 1 pkt 33 ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
110)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 34 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
111)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 34 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
112)
Dodany przez art. 1 pkt 34 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
113)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 34 lit. d ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
114)
W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 35 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
115)
Dodany przez art. 1 pkt 35 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
116)
W tym brzmieniu obowiązuje do wejścia w życie zmiany, o której mowa w odnośniku 117.
117)
W brzmieniu ustalonym przez art. 73 pkt 10 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku
6; wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.
118)
Obecnie Umowa o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych
i o specjalnych środkach transportu do tych przewozów (ATP), sporządzona w Genewie
dnia 1 września 1970 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 1824).
119)
Dodana przez art. 1 pkt 36 lit. a tiret pierwsze ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
120)
Dodany przez art. 1 pkt 36 lit. a tiret drugie ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
121)
Dodany przez art. 1 pkt 36 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
122)
W tym brzmieniu obowiązuje do wejścia w życie zmiany, o której mowa w odnośniku 123.
123)
W brzmieniu ustalonym przez art. 73 pkt 11 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku
6; wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.
124)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 1 pkt 37 lit. a tiret pierwsze ustawy, o której mowa
w odnośniku 3.
125)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 1 pkt 37 lit. a tiret drugie ustawy, o której mowa
w odnośniku 3.
126)
Część wspólna uchylona przez art. 1 pkt 37 lit. a tiret trzecie ustawy, o której mowa
w odnośniku 3.
127)
Dodany przez art. 1 pkt 37 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
128)
Przez art. 1 pkt 38 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
129)
Przez art. 1 pkt 38 lit. b ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
130)
Ze zmianą wprowadzoną przez art. 1 pkt 38 lit. c ustawy, o której mowa w odnośniku
3.
131)
Dodany przez art. 1 pkt 39 lit. a ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
132)
Część wspólna w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 39 lit. b ustawy, o której mowa
w odnośniku 3.
133)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r.
poz. 1598, 2076, 2105, 2262 i 2328 oraz z 2022 r. poz. 835, 974, 1265, 1301 i 1933.
134)
Ustawa została ogłoszona w dniu 30 października 2001 r.