Rozporządzenie Ministra Finansówz dnia 28 stycznia 2022 r.w sprawie ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży 1)Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1947).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 6 ust. 6 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni   (Dz. U. z 2021 r. poz. 936 i 1891) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa sposób prowadzenia ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży, o której mowa w art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni, zwanej dalej „ewidencją”, wzór ewidencji oraz szczegółową treść wpisów w ewidencji.

§ 2.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1)

przeważającej działalności - rozumie się przez to działalność, o której mowa w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni;

2)

sprzedaży detalicznej - rozumie się przez to sprzedaż detaliczną w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej   (Dz. U. z 2020 r. poz. 1293 oraz z 2021 r. poz. 2349).

§ 3.

1.

Wpisów w ewidencji dokonuje się w sposób odzwierciedlający stan rzeczywisty i umożliwiający identyfikację osób dokonujących tych wpisów, w porządku chronologicznym, nie później niż do 20. dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc.

2.

Ewidencja jest prowadzona w postaci papierowej lub elektronicznej.

§ 4.

1.

Ewidencja prowadzona w postaci papierowej jest zbroszurowana i ma kolejno ponumerowane karty.

2.

Wpisów w ewidencji prowadzonej w postaci papierowej dokonuje się w sposób trwały i wyraźny.

3.

W przypadku korekty w ewidencji prowadzonej w postaci papierowej wskazuje się datę jej dokonania oraz dokonuje się jej w taki sposób, aby pierwotna treść pozostała czytelna.

§ 5.

Ewidencja w postaci elektronicznej jest:

1)

prowadzona w sposób umożliwiający wgląd w treść wpisów oraz jej wydruk wraz z korektami oraz datami ich dokonania;

2)

przechowywana na informatycznym nośniku danych, w sposób zapewniający ochronę wpisów przed zniszczeniem, zniekształceniem i utratą.

§ 6.

1.

W ewidencji wpisuje się:

1)

numer identyfikacji podatkowej (NIP) przedsiębiorcy;

2)

imię, nazwisko albo nazwę pełną przedsiębiorcy;

3)

adres placówki handlowej;

4)

przeważającą działalność, ze wskazaniem kodu PKD;

5)

okres, za który są dokonywane wpisy (rok i miesiąc);

6)

liczbę porządkową wpisu;

7)

datę albo okres uzyskania przychodu;

8)

numer dokumentu będącego podstawą wpisu;

9)

przychód z przeważającej działalności;

10)

przychód ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności;

11)

przychody ogółem;

12)

stosunek procentowy przychodu z przeważającej działalności do przychodów ogółem;

13)

imię i nazwisko osoby dokonującej wpisu i datę dokonania wpisu.

2.

Wpisów w ewidencji dokonuje się na podstawie wartości sprzedaży:

1)

zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących;

2)

niezaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących, w przypadku zwolnienia określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 i art. 145a ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług   (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, z późn. zm.2)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 694, 802, 1163, 1243, 1598, 1626, 2076, 2105 i 2427 oraz z 2022 r. poz. 196.).

3.

W przypadku, o którym mowa w ust. 2:

1)

pkt 1 - wpisów w ewidencji dokonuje się na podstawie:

a)

danych wynikających z raportów fiskalnych dobowych lub miesięcznych, skorygowanych o kwoty mające wpływ na wysokość przychodów ze sprzedaży, w tym korekty wynikającej ze zwrotów i uznanych reklamacji ujętych w odrębnej ewidencji, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 7a pkt 1, art. 111b ust. 3 pkt 2 i art. 145a ust. 15 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, albo

b)

wystawionego na koniec dnia lub miesiąca dowodu wewnętrznego;

2)

pkt 2 - wpisów w ewidencji dokonuje się na podstawie:

a)

faktur, faktur VAT RR, rachunków oraz dokumentów celnych, zwanych dalej „fakturami”, wystawionych zgodnie z odrębnymi przepisami, jeżeli sprzedaż jest udokumentowana fakturami, albo

b)

dziennego zestawienia faktur, albo

c)

wystawionego na koniec dnia lub miesiąca dowodu wewnętrznego.

4.

Dzienne zestawienie faktur zawiera co najmniej:

1)

datę sporządzenia zestawienia;

2)

numer zestawienia;

3)

datę wystawienia faktury objętej zestawieniem i jej numer;

4)

wysokość przychodu wynikającą z faktur objętych zestawieniem, z wyszczególnieniem przychodu z przeważającej działalności oraz przychodu ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności.

5.

Dowód wewnętrzny zawiera co najmniej:

1)

datę wystawienia dowodu;

2)

numer dowodu;

3)

wysokość przychodu, z wyszczególnieniem przychodu z przeważającej działalności oraz przychodu ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności.

§ 7.

Wzór ewidencji określa załącznik do rozporządzenia.

§ 8.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2022 r.
1)
Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 1947).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 694, 802, 1163, 1243, 1598, 1626, 2076, 2105 i 2427 oraz z 2022 r. poz. 196.

Załącznik   -   Ewidencja miesięcznego przychodu ze sprzedaży (wzór)