Rozporządzenie Ministra Cyfryzacjiz dnia 10 listopada 2022 r.w sprawie Rejestru Dokumentów Paszportowych 1)Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1716).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 85 ustawy z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych   (Dz. U. poz. 350 i 583) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

sposób prowadzenia Rejestru Dokumentów Paszportowych, zwanego dalej „RDP”;

2)

sposób przetwarzania danych biometrycznych w zakresie odcisków palców gromadzonych w RDP;

3)

sposób przekazywania danych do RDP przez Straż Graniczną i Policję;

4)

rodzaje statusów.

§ 2.

1.

RDP prowadzi się w sposób zapewniający organom paszportowym możliwość wprowadzania danych bezpośrednio, w trybie teletransmisji.

2.

RDP przekazuje zwrotnie organom paszportowym komunikat zawierający potwierdzenie wprowadzenia danych do RDP.

3.

Dane w RDP zapisuje się wielkimi literami. Dopuszcza się zapisywanie danych dotyczących adresu małą literą, z wyjątkiem krajowej nazwy miejscowości.

§ 3.

1.

W celu zapewnienia poufności danych biometrycznych w zakresie odcisków palców gromadzonych w RDP dane te są przetwarzane w postaci zaszyfrowanej.

2.

Szyfrowanie danych biometrycznych w zakresie odcisków palców jest dokonywane z zastosowaniem algorytmów i długości kluczy.

3.

Klucze są generowane i przechowywane w urządzeniu spełniającym wymagania bezpieczeństwa zgodnie z profilami zabezpieczeń dla bezpiecznych urządzeń do składania podpisu określonymi w normie PN-EN 419211-2:2013-11, po stronie podmiotu dokonującego personalizacji paszportu, paszportu dyplomatycznego albo paszportu służbowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

4.

Potwierdzenie wiarygodności kluczy jest realizowane z wykorzystaniem certyfikatu klucza publicznego wydanego w oparciu o politykę certyfikacji spełniającą wymagania określone w normach wprowadzających serię norm ETSI EN 319 411.

5.

Dane biometryczne w zakresie odcisków palców gromadzone w RDP mogą być przetwarzane w postaci niezaszyfrowanej w trakcie procesu ich pobierania oraz personalizacji paszportu, paszportu dyplomatycznego albo paszportu służbowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

6.

W przypadku, o którym mowa w ust. 5, minister właściwy do spraw informatyzacji oraz minister właściwy do spraw wewnętrznych, każdy w zakresie swojej właściwości, zapewniają stosowanie mechanizmów, które gwarantują ochronę przed nieuprawnionym ujawnieniem lub dostępem do tych danych, w tym w szczególności ich kopiowaniem, oraz zapewniają rejestrowanie wszelkich działań dokonywanych na tych danych.

§ 4.

Przekazywanie danych do RDP przez Straż Graniczną i Policję odbywa się za pośrednictwem usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji i następuje bezpośrednio w czasie rzeczywistym przez pobranie danych zgromadzonych w RDP oraz przekazanie do RDP informacji o utracie dokumentu paszportowego.

§ 5.

Określa się następujące rodzaje statusów:

1)

dla wniosku o wydanie dokumentu paszportowego:

a)

zarejestrowany,

b)

decyzja pozytywna,

c)

bez rozpoznania,

d)

decyzja odmowna,

e)

anulowany,

f)

przyjęty do personalizacji w organie paszportowym,

g)

przyjęty przez Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,

h)

zrealizowany,

i)

odrzucony przez Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji;

2)

dla dokumentu paszportowego:

a)

spersonalizowany,

b)

przekazany na pocztę specjalną podlegającą ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, działającą w jednostkach organizacyjnych Policji,

c)

przyjęty na stan,

d)

gotowy do wydania obywatelowi,

e)

przekazany kurierowi,

f)

wydany obywatelowi,

g)

unieważniony;

3)

dla blankietu dokumentu paszportowego i blankietu naklejki personalizacyjnej:

a)

na stanie,

b)

przekazany na pocztę specjalną podlegającą ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, działającą w jednostkach organizacyjnych Policji,

c)

wycofany,

d)

zwrócony do producenta,

e)

spersonalizowany,

f)

zniszczony;

4)

dla ograniczenia prawa do posiadania dokumentu paszportowego:

a)

aktywny,

b)

nieaktywny.
1)
Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 1716).
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 lutego 2010 r. w sprawie ewidencji paszportowych i centralnej ewidencji (Dz. U. poz. 131), które traci moc z dniem określonym w komunikacie wydanym na podstawie art. 110a ustawy z dnia 27 stycznia 2022 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. poz. 350 i 583) wskazującym dzień wejścia w życie tej ustawy.