Ustawaz dnia 7 października 2022 r.o szczególnych rozwiązaniach związanych z potwierdzaniem aktualności nowego oznaczenia oraz nowego stanu prawnego gruntów wydzielonych w wyniku scalenia gruntów

Art. 1.

Ustawa określa szczególne rozwiązania związane z potwierdzaniem aktualności nowego oznaczenia oraz nowego stanu prawnego gruntów wydzielonych w wyniku scalenia gruntów, w przypadku uchylenia przez sąd administracyjny ostatecznej decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia gruntów i braku możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania scaleniowego.

Art. 2.

W przypadku uchylenia przez sąd administracyjny ostatecznej decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia gruntów i braku możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania scaleniowego, nowe dane ujawnione w ewidencji gruntów i budynków, wynikające z ostatecznej decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia gruntów, posiadają przymiot aktualności w zakresie nowego oznaczenia oraz nowego stanu prawnego gruntów wydzielonych w wyniku scalenia gruntów.

Art. 3.

1.

Potwierdzenie aktualności nowych danych, o których mowa w art. 2, dla obszaru scalenia gruntów następuje w drodze zaświadczenia wydawanego przez starostę z urzędu.

2.

Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:

1)

nazwę organu wydającego zaświadczenie;

2)

tytuł dokumentu - „Zaświadczenie potwierdzające aktualność nowych danych ujawnionych w ewidencji gruntów i budynków na podstawie ostatecznej decyzji o zatwierdzeniu scalenia gruntów”;

3)

powołanie podstawy prawnej;

4)

nazwę obszaru scalenia;

5)

numer operatu scaleniowego i datę jego przyjęcia do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;

6)

datę sporządzenia dokumentu;

7)

imię i nazwisko osoby, która sporządziła dokument, albo adnotację o sporządzeniu dokumentu w sposób automatyczny;

8)

kwalifikowany podpis elektroniczny osoby reprezentującej organ albo kwalifikowany podpis elektroniczny osoby upoważnionej przez ten organ, albo kwalifikowaną pieczęć elektroniczną urzędu obsługującego organ - w przypadku zaświadczenia sporządzonego w postaci elektronicznej;

9)

podpis osoby reprezentującej organ albo osoby upoważnionej przez ten organ oraz datę złożenia podpisu - w przypadku zaświadczenia sporządzonego w postaci papierowej.

3.

Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, starosta dołącza do operatu scaleniowego przyjętego do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w terminie 14 dni od dnia jego wydania.

Art. 4.

1.

Potwierdzenie aktualności nowych danych, o których mowa w art. 2, dla każdej jednostki rejestrowej gruntów na obszarze scalenia dla gruntów o uregulowanym stanie prawnym następuje w drodze zaświadczenia wydawanego przez starostę z urzędu.

2.

Starosta wydaje zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, w terminie 12 miesięcy od dnia uchylenia przez sąd administracyjny ostatecznej decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia gruntów i braku możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania scaleniowego.

3.

Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, oprócz informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków zawiera:

1)

nazwę organu wydającego zaświadczenie;

2)

oznaczenie sprawy według obowiązującego systemu kancelaryjnego;

3)

tytuł dokumentu - „Zaświadczenie potwierdzające aktualność nowych danych ujawnionych w ewidencji gruntów i budynków na podstawie ostatecznej decyzji o zatwierdzeniu scalenia gruntów”;

4)

nazwę województwa, powiatu, jednostki ewidencyjnej oraz nazwę i numer obrębu ewidencyjnego;

5)

numer jednostki rejestrowej gruntów;

6)

datę sporządzenia dokumentu;

7)

imię i nazwisko osoby, która sporządziła dokument, albo adnotację o sporządzeniu dokumentu w sposób automatyczny;

8)

kwalifikowany podpis elektroniczny osoby reprezentującej organ albo kwalifikowany podpis elektroniczny osoby upoważnionej przez ten organ, albo kwalifikowaną pieczęć elektroniczną urzędu obsługującego organ - w przypadku zaświadczenia sporządzonego w postaci elektronicznej;

9)

podpis osoby reprezentującej organ albo osoby upoważnionej przez ten organ oraz datę złożenia podpisu - w przypadku zaświadczenia sporządzonego w postaci papierowej.

4.

Starosta przekazuje zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, do sądu właściwego do prowadzenia księgi wieczystej, w terminie 14 dni od dnia jego wydania.

5.

Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1, stanowi podstawę:

1)

wpisu z urzędu w dziale I księgi wieczystej podstawy oznaczenia nieruchomości;

2)

wykreślenia z urzędu w dziale III księgi wieczystej ostrzeżenia o niezgodności między stanem prawnym nieruchomości ujawnionym w księdze wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym, o którym mowa w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece   (Dz. U. z 2022 r. poz. 1728, 1846 i 2185), oraz do odmowy wpisu ostrzeżenia;

3)

oznaczenia nieruchomości przy zakładaniu księgi wieczystej.

6.

Za dokonanie wpisów oraz od wniosków o założenie księgi wieczystej, o których mowa w ust. 5, nie uiszcza się opłat sądowych.

Art. 5.

Zadania, o których mowa w art. 3 i art. 4, starosta realizuje jako zadania z zakresu administracji rządowej.

Art. 6.

1.

W przypadku uchylenia przez sąd administracyjny ostatecznej decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia gruntów i braku możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania scaleniowego, postępowania scaleniowe wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy ostateczną decyzją, umarza się z mocy prawa.

2.

W przypadku uchylenia przez sąd administracyjny ostatecznej decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia gruntów i braku możliwości ponownego przeprowadzenia postępowania scaleniowego, zaistniałych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, starosta wydaje zaświadczenie, o którym mowa w art. 4 ust. 1, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 7.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.